Ridskolan orolig när stor vindkraftpark ska byggas

Snart kommer Sydsveriges största vindkraftpark att börja byggas i Alebo utanför Mönsterås, men det är inte helt utan protester.
Ridskolan Bätteropps hästsällskap menar att det finns stor risk att hästarna blir rädda och att det då kommer bli fara för ryttarna.
 
Snart kommer Sydsveriges största vindkraftpark att börja byggas i Alebo utanför Mönsterås, men det är inte helt utan protester.
Ridskolan Bätteropps hästsällskap menar att det finns stor risk att hästarna blir rädda och att det då kommer bli fara för ryttarna.
Jag har stått med några vindkraftverk precis granne med stallet, ett har jag till och med för mig stod i en av sommarhagarna. Ingen av hästarna reagerade det minsta på dom ens när de var helt nyinflyttade så tror inte att det kommer bli ett jätteproblem.
 
Jag bor granne med två vindkraftverk och det är kanske 100 meter mellan mina hästars rasthage och vindkraftverken. Det har aldrig varit några som helst problem. När vi går förbi på vägen är vi i princip rakt nedanför det största av dem som står ca 2 meter från vägen.

Nu får vi inte speciellt mycket skuggor från vindkraftverken på oss, mest bara någon timme per dag tidig vår i februari. Det har heller aldrig varit något problem.
 
Mycket märklig artikel. Varför skulle hästarna bli mer rädda för vindkraftverk än bilar, traktorer, träd med viftande grenar osv osv i all oändlighet?
 
Möjligt att hästarna reagerar i början, men de kommer vänja sig. Känner en som har ett stall i närheten av vindkraft verk, visst de hörs lite men det är inget skrämmande ljud direkt. Nog mycket värre om t ex. en helikopter skulle flyga över på låg höjd i så fall.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 624
Senast: cirkus
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 876
Senast: Elendil
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 171
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 903
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp