Ridskole övningar

phuwa

Trådstartare
Hej,
Vad har ni för bra ridskole övningar att dela med er av? Främst för mindre barn som rider i skritt och trav själva och för barn som börjat gallopera och hoppa lite smått.
Undrar också om någon har tips på bra "igångsättnings övningar"? Nu har hästarna vilat ca 2veckor och behöver gå lite lugnare men vill ändå att ryttarna ska behöva tänka, tex lite sits övningar osv man kan göra i skritt men vad för nåt?
 
För 2 veckor behövs inget lugnare än det barn på det nivån rider.
Nu vet jag inte om det är barn i 5-7 års åldern eller barn runt 10 år.

Är det yngre barn tycker jag det är nyttigt att barnen ser vad dom ska göra vad tex halt framför en bom på marken, gå från skritt till trav mellan 2 koner och liknande än att göra halt vid A och rid halvtigenom.
 
Slalom är bra, det går även att ha två bommar man ska rida mellan och göra halt t ex. Är väl egentligen bara fantasin som sätter gränser på vad man kan göra.

På min ridskola har värdinnorna skrittat hästarna i skogen och nu i helgen sattes de igång, då reds det väldigt mycket bågar i skritt och trav. Låg även bommar på bågarna, först reds det utanför och sen las bommarna till.
 
Slalom är bra, det går även att ha två bommar man ska rida mellan och göra halt t ex. Är väl egentligen bara fantasin som sätter gränser på vad man kan göra.

På min ridskola har värdinnorna skrittat hästarna i skogen och nu i helgen sattes de igång, då reds det väldigt mycket bågar i skritt och trav. Låg även bommar på bågarna, först reds det utanför och sen las bommarna till.
Så är det här med! Men ville bara ha tips på lite fler övningar man kan använda sig utav där hästarna går lugnare men ryttarna fof får jobba
 
För 2 veckor behövs inget lugnare än det barn på det nivån rider.
Nu vet jag inte om det är barn i 5-7 års åldern eller barn runt 10 år.

Är det yngre barn tycker jag det är nyttigt att barnen ser vad dom ska göra vad tex halt framför en bom på marken, gå från skritt till trav mellan 2 koner och liknande än att göra halt vid A och rid halvtigenom.
Ridskolan drivas på alla nivåer men jag har främst de yngre elverna. Jag letar efter övningar som vi kan göra där ryttarna får jobba och tänka men där hästen får ta det lite lugnare. Tex lite olika sitsövningar i skritt, nå öronen, nå svansen, ta upp ett ben från sadel, osv osv.
 
Ridskolan drivas på alla nivåer men jag har främst de yngre elverna. Jag letar efter övningar som vi kan göra där ryttarna får jobba och tänka men där hästen får ta det lite lugnare. Tex lite olika sitsövningar i skritt, nå öronen, nå svansen, ta upp ett ben från sadel, osv osv.
Som jag skrev innan så behövs det ingen insättning för vila som varat i 2 veckor.
 
Beroende på hur långt ryttarna är i sin ridning kan man knyta tyglarna och öva på att rida i t ex skritt utan att hålla i tyglarna, olika balans övningar osv.
Kan de trava utan tyglar kan man prova det också och se om de hittar balansen utan att hålla i tyglarna osv.
 
Det blir lite bakvänt att utgå från övningarna tycker jag. Vad är kunskapen du vill förmedla till eleverna just det här ridpasset? Fokusera på det, och bygg övningarna på det. Vad exakt är det du vill uppnå med dina sitsövningar till exempel? Känslan, effekten av hjälperna, positionen eller vad? Hitta kärnan i det så ger sig säkert övningen av sig själv. Jag tycker alltid att om man har ett "ledord" för ridpasset, till exempel tempo eller böjningar eller handställning eller vad som helst, så hittar man övningar som lyfter ledordet eller temat ganska lätt. Att bara hitta på en random "övning" till en okänd grupp är däremot jättesvårt! :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 857
Senast: iNHALE
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 396
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 798
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp