Ridskoleelev 2019

Jag måste säga att jag är ganska fascinerad av galoppförbud i januari. Gäller det hela ridskolan eller bara vissa grupper/nivåer? Blir inte hästarna ännu piggare och de inte får röra sig ordentligt? Dessutom har iaf jag upplevt att februari brukar vara lika kall som januari... (Jag är ridlärare, ska jag kanske tillägga)
Jag har aldrig varit med om galoppförbud pga av kylan, och då har jag ridit på ridskola både som barn och sen 10 år som vuxen och började om förra året. Tror de blir mer pigga om de inte får springa av sig. Iaf var det förklaringen när vårt unga ardennersto la av en bockserie, då hade hon inte jobbat under juluppehållet. (Hon fick nog extra inspiration av en privathäst som studsade runt samtidigt). Övriga hästar har varit lugna och inte sprallat iväg.
 
Började om med ridningen i höstas. Första tiden var jag extremt nervös inför varje lektion och undrade vad jag höll på med. Men när man väl suttit upp (och efteråt) känns det ju fantastiskt. Min favorit är ett ardennersto som blir 7 i år. Hon är ganska grön men världens mysigaste på marken. När man får till ridningen känns det som att flyta fram. Skritt och trav går ju bra, MEN. Så är det det här med galoppen. Det är svårt att fatta galopp, antingen blir det slängtrav eller några språng på långsidan. Men två gånger har hon "stuckit" för mig när vi närmar oss hörnet. Hon rusar in mot mitten och jag tänker bara att nuuu går det åt pipsvängen! Hittills har jag suttit kvar, men att galoppera igen känns ju ganska ouppnåeligt just nu och göra det på volt finns inte alls...vad göra? Läraren säger att det är för att hon inte orkar galoppera men då borde hon väl bara bryta av...?
IMG_20181101_181152.jpg
 
Började om med ridningen i höstas. Första tiden var jag extremt nervös inför varje lektion och undrade vad jag höll på med. Men när man väl suttit upp (och efteråt) känns det ju fantastiskt. Min favorit är ett ardennersto som blir 7 i år. Hon är ganska grön men världens mysigaste på marken. När man får till ridningen känns det som att flyta fram. Skritt och trav går ju bra, MEN. Så är det det här med galoppen. Det är svårt att fatta galopp, antingen blir det slängtrav eller några språng på långsidan. Men två gånger har hon "stuckit" för mig när vi närmar oss hörnet. Hon rusar in mot mitten och jag tänker bara att nuuu går det åt pipsvängen! Hittills har jag suttit kvar, men att galoppera igen känns ju ganska ouppnåeligt just nu och göra det på volt finns inte alls...vad göra? Läraren säger att det är för att hon inte orkar galoppera men då borde hon väl bara bryta av...?Visa bifogad fil 25510
Det kan vara så att hon inte orkar fatta galopp utan att springa in i galoppen. Vi har hästar på ridskolan som är likadana och de har då varit unga. Svårt att förklara hur vår ridlärare sa att vi skulle göra, jag har för mig det handlade om att rida in i galoppen, lite luddigt att försöka förklara, det var så mycket involverat, men jag tror det lättaste är att fatta galopp efter ett hinder då blir det mer naturligt för hästen, sen får ridläraren utbilda hästen under tiden också tills det sitter hyffsat. Något luddigt, men kan inte riktigt förklara på ett bättre sätt, då minnet sviker mig lite också. :o
 
Det kan vara så att hon inte orkar fatta galopp utan att springa in i galoppen. Vi har hästar på ridskolan som är likadana och de har då varit unga. Svårt att förklara hur vår ridlärare sa att vi skulle göra, jag har för mig det handlade om att rida in i galoppen, lite luddigt att försöka förklara, det var så mycket involverat, men jag tror det lättaste är att fatta galopp efter ett hinder då blir det mer naturligt för hästen, sen får ridläraren utbilda hästen under tiden också tills det sitter hyffsat. Något luddigt, men kan inte riktigt förklara på ett bättre sätt, då minnet sviker mig lite också. :o
Det är inte lätt att fatta galopp med henne, man måste verkligen göra allting rätt. Men i båda fallen har vi haft galopp men några meter från hörnet (samma hörn men ena gången i paddock och andra i ridhuset) så kastar hon sig inåt mot mitten och det går alldeles för fort! Då orkar hon minsann :) Det är bara några språng, sist fick jag stopp på henne efter medellinjen. I lördags skulle en mindre rutinerad grupp skritta av på galoppbanan, då kom hon på efterkälken och bestämde sig för att galoppera ifatt. Vet inte om hon "skenade" men tjejen grät o ville ju inte rida henne igen. Jag är lite rädd att hennes dagar som ridskolehäst är räknade om hon fortsätter vara opålitlig och ingen vill rida henne...
 
Det är inte lätt att fatta galopp med henne, man måste verkligen göra allting rätt. Men i båda fallen har vi haft galopp men några meter från hörnet (samma hörn men ena gången i paddock och andra i ridhuset) så kastar hon sig inåt mot mitten och det går alldeles för fort! Då orkar hon minsann :) Det är bara några språng, sist fick jag stopp på henne efter medellinjen. I lördags skulle en mindre rutinerad grupp skritta av på galoppbanan, då kom hon på efterkälken och bestämde sig för att galoppera ifatt. Vet inte om hon "skenade" men tjejen grät o ville ju inte rida henne igen. Jag är lite rädd att hennes dagar som ridskolehäst är räknade om hon fortsätter vara opålitlig och ingen vill rida henne...
Skolar inte ridlärarna in hästarna? På min ridskola, skolar de in nya hästar och utbildar för att de ska kunna gå med i så många lektioner som möjligt, och i början går de nya hästarna enbart med de mest rutinerade ryttarna. Sen passar inte alla hästar på ridskola även om de blir inskolade/utbildade.
 
Skolar inte ridlärarna in hästarna? På min ridskola, skolar de in nya hästar och utbildar för att de ska kunna gå med i så många lektioner som möjligt, och i början går de nya hästarna enbart med de mest rutinerade ryttarna. Sen passar inte alla hästar på ridskola även om de blir inskolade/utbildade.
Jo, det är väl meningen, och det dröjde ju ett tag innan jag fick prova henne. Men vissa rutinerade"dressyrtanter" 😁 vill inte rida kallblod och hon är väl bara grundutbildad. De vill rida hästar som "gör som man ska". Hon kräver sin ryttare, första gången kunde jag inte ens hålla henne på spåret eller volten. Utan att hon trängdes inåt. Nej, alla hästar funkar inte o de fick sälja två andra kallblod för att de inte funkade. Just nu är 3 hästar skadade så då måste hon gå även med ganska nya ryttare. Går det att träna bort såna tjurrusningar tro? 🤔
 
Jo, det är väl meningen, och det dröjde ju ett tag innan jag fick prova henne. Men vissa rutinerade"dressyrtanter" 😁 vill inte rida kallblod och hon är väl bara grundutbildad. De vill rida hästar som "gör som man ska". Hon kräver sin ryttare, första gången kunde jag inte ens hålla henne på spåret eller volten. Utan att hon trängdes inåt. Nej, alla hästar funkar inte o de fick sälja två andra kallblod för att de inte funkade. Just nu är 3 hästar skadade så då måste hon gå även med ganska nya ryttare. Går det att träna bort såna tjurrusningar tro? 🤔
Det går nog inte att träna bort på en lektion, ridlärare eller annan kunnig ryttare behöver rida hästen, sen måste alla som rider göra likadant för att hästen ska lära sig, vilket blir svårt då olika ryttare rider olika, samt är på olika nivåer utbildningsmässigt, jag känner mig väldigt tveksam till det tyvärr.
 
Åh vad kär jag blev idag :love: Fick rida stallets gamling, en 28 årig herre som i sin ungdom gått svårklass hoppning. Satan vilken läromästare! Full med energi och arbetsglädje, trots åldern, och när jag väl gjorde rätt så läste han mina tankar. Hästar är magiska! 🦄💕
 
Det går nog inte att träna bort på en lektion, ridlärare eller annan kunnig ryttare behöver rida hästen, sen måste alla som rider göra likadant för att hästen ska lära sig, vilket blir svårt då olika ryttare rider olika, samt är på olika nivåer utbildningsmässigt, jag känner mig väldigt tveksam till det tyvärr.
Vet att ridlärarna rider hästarna varje vecka, men hoppas att de inser att hon kräver mer rutinerade ryttare. Hon hade ju t o m orsakat en avramling i prova på-gruppen...inte bra. Vi har generellt haft "fina" hästar som varit populära att tävla och som har t ex vunnit dm för lektionshästar. Men kanske inte är idealiska på ridskola. Jag har tyckt att man skulle satsa främst på trygga skolhästar, för säkerheten måste ju gå främst! Vi har haft några riktiga klippor som har försvunnit och det är svårt att hitta ersättare till en rimlig penning. Det är ju ingen som föder upp skolhästar, direkt.
 
Jag kom på att jag glömt att uppdatera förra veckan!

Fick rida stor brun ponny (möjligtvis är hon kanske liten häst till och med). Jag har ridit henne förut, aldrig riktigt lyckas korta upp henne så bra, hon är aning lång. Så har trasslat lite med mindre volter i galopp och trav, hon bryter av och ur galoppen för hon är inte tillräckligt ihopriden. En annan grej jag kunde minnas med henne var att hon kunde bli antingen stark och lite stjärnkikare eller att hon går i någon konstig rollkur, men med kroppen lång.

I alla fall, igen skulle vi fokusera på tyngden i stigbyglarna och stadigheten i skänklarna. Vi gjorde någon form av potpurri av dressyrning med skänkelvikningar, fram och bakdelsvändningar, öka och minska volter. På volten skulle vi börja med hästarna utåtställda och liksom putta ut dem så de kom ut på volten utan att ramla inåt på volten. Sedan väldigt långsamt ställa inåt igen och känna att vi hade kvar stödet i yttertygel.
Det var skitjobbigt, fuxen jag ridit mycket på senare tiden kan man ju inte ta jättehårt i, den här trivdes med lite mer stöd från handen och typ alla mina armmuskler är borta :D
Hon var ganska nice dock! Jag hade glömt hur otroligt bra hon är på att tuffa på, hon är en sån där häst man kan gasa på till en hastighet man vill ha, och sedan släppa allt så kommer hon bara gå på i den hastigheten i all evighet känns det som.
Hon är lite tittig för läktaren, så hon tittar lite extra om det händer grejer där uppe, men så fort jag gav henne lite extra stöd vid läktaren var det inga problem.
Jag lyckades i alla fall rida ihop henne, och den mesta av tiden hade hon huvudet i en bra position, så det var en superlyckad lektion!

Hoppades på att jag skulle få henne i går igen. Men nu är jag förkyld så det blev inget i går :( Hoppas på igenridning lektionen innan nästa vecka, jag älskar dubbellektioner!
 
Då var det dax för ridning igen, dressyr på schemat igen och ungefär samma övning som sist. Däremot fick jag inte samma häst som förra gången, fick rida det stoet jag ridit lektionerna innan, då den andra hästen hade gått så många lektioner den veckan.
Jag har börjat hitta hur jag ska rida henne utan att hon börjar krångla.
Den enda skillnaden på övningen var att vi red volterna på ena långsidan, på den andra långsidan var det bara skänkelvikningar med fokus på att vi skulle ha hästarna raka.

Jag fick en liten aha-upplevelse när vi kom lite längre in i lektionen och skulle göra hela övningen i trav, man fick rida lätt, men jag insåg att jag troligen hade lite för långa läder för att rida lätt, så valde att göra övningen nedsuttet med fokus att försöka sitta rätt och hitta takten. Jag hittade mina magmuskler i alla fall och några steg åt gången, kände jag mig som Patrik Kittel, när jag fick hästen att aktivera bakbenen och gå på tygeln.
Med andra ord var det en bra lektion och ytterligare ett steg framåt i min utveckling att hitta tillbaka och vidare framåt.

En av stallvärdarna berättade efter lektionen att en pappa till ett barn i gruppen efteråt, hade tittat när vi red och tyckte vi var duktiga och undrade hur länge vi hade ridit.
Kändes riktigt kul att höra och är så glad att jag tog beslutet att börja rida, vi börjar hitta varandra i gruppen och bondar.

Nästa gång vankas det markarbete, får vi se vilken häst jag får då. Stallvärden pratade även om att den nya unghästen kanske eventuellt skulle gå med i min grupp och att det var jag som i så fall skulle rida den, just nu har jag inte hittat tillbaka så mycket att jag känner mig redo, men definitivt senare in i terminen skulle det vara kul. Jag är bara glad att få rida. :p
 
Hej!
Jag och en jobbar kompis har tagit oss i kragen och åkt iväg på drop in lektion. Jag har inte ridit lektion på många år så var verkligen nervös innan! Blev tilldelad en stor skimmel. Väldigt snäll men verkade ha problem med halsen för fick knappt ta på halsen innan den for upp med huvudet. I största laget för mig 1.67 men tog mig upp med hjälp av en pall. Den var tvungen att ridas med halsförlängare.
Lektionen gick till en början bra. Skritt och trav. Vi fick öva på att rida på volter samt ställa hästarna. Kände dock att hästen var svår att påverka. Gick mest och hängde. Några gånger stannade den helt plötsligt. Blev aning frustrerad där.
Sen fick jag som sendrag i vänster vad. Så fick greja med stiglädren. Men tror jag skulle ridit med längre läder.
Prövade även galopp. Hästen fattade men orkade inte hålla igång sålänge. Var glad att den tog fattningen iaf.
Har bokat lektion nästa fredag så då får vi se vilken häst man blir tilldelad.
FB9DD7DC-E7FC-4AE7-A090-DDEC270032F1.jpeg
 
Klubbdressyr närmar sig..kompisen ska vara med så jag blev lite lockad...vill ju helst rida min ardenner men galoppen funkar ju inte men så kom jag på att jag kan ju rida Ld:4 det är ju bara skritt o trav 😁 kompisen tycker det är fånigt och tycker jag ska rida Lc och inte visa någon galopp...men då tycker jag inte det är någon idé, ska jag vara med och tävla vill jag ju ha en sportslig chans att få vettiga poäng. Hur skulle ni göra? I programmet står "fri skritt med bibehållen kontroll" och det har satt lite myror i huvudet...
 
Klubbdressyr närmar sig..kompisen ska vara med så jag blev lite lockad...vill ju helst rida min ardenner men galoppen funkar ju inte men så kom jag på att jag kan ju rida Ld:4 det är ju bara skritt o trav 😁 kompisen tycker det är fånigt och tycker jag ska rida Lc och inte visa någon galopp...men då tycker jag inte det är någon idé, ska jag vara med och tävla vill jag ju ha en sportslig chans att få vettiga poäng. Hur skulle ni göra? I programmet står "fri skritt med bibehållen kontroll" och det har satt lite myror i huvudet...
Jag hade gått in med inställningen att ha kul först och främst, placeringar osv kommer i andra hand.

Det är bara du som kan avgöra vilket program du vill rida, gör det som känns bäst för dig och ha kul när du gör det. :)
 
Klubbdressyr närmar sig..kompisen ska vara med så jag blev lite lockad...vill ju helst rida min ardenner men galoppen funkar ju inte men så kom jag på att jag kan ju rida Ld:4 det är ju bara skritt o trav 😁 kompisen tycker det är fånigt och tycker jag ska rida Lc och inte visa någon galopp...men då tycker jag inte det är någon idé, ska jag vara med och tävla vill jag ju ha en sportslig chans att få vettiga poäng. Hur skulle ni göra? I programmet står "fri skritt med bibehållen kontroll" och det har satt lite myror i huvudet...
Vaddå fånigt? Det är väl i så fall betydligt fånigare att rida ett program man inte är redo för. Dessutom oschysst mot hästen.
 
Upp som en sol, ner som en pannkaka. Förra veckan kändes det som att jag kunde rida, idag fanns ingenting av den känslan kvar. Flängigt, obalanserat, otakt och allmänt dålig ridning. Rädd och frustrerad blev jag också. Blä! :down:
 
Vaddå fånigt? Det är väl i så fall betydligt fånigare att rida ett program man inte är redo för. Dessutom oschysst mot hästen.
Jag har ju visserligen ridit LC förut men då kände jag hästarna bättre, nu har jag börjat om och bara ridit ett halvår. Godina trivs jag bäst med men hon är ju rätt grön och orkar inte galoppera så länge så det skulle bara bli pannkaka ändå. Då får de väl skratta åt att jag rider med barnen, jag tänker iaf göra det som känns roligt! Sen har ju Ld4 både volter och serpentiner som inte alltid är så lätt att få till!
 
Upp som en sol, ner som en pannkaka. Förra veckan kändes det som att jag kunde rida, idag fanns ingenting av den känslan kvar. Flängigt, obalanserat, otakt och allmänt dålig ridning. Rädd och frustrerad blev jag också. Blä! :down:
När jag började om med ridningen i höstas kunde jag inte ens få henne i galopp fast jag tyckte att jag gjorde "som man ska". Fast jag ridit i många år kändes det som om man inte kunde nånting längre...men nu börjar det lossna även om jag fortfarande är rätt spänd. Men nu har jag hoppat 80 och börjar närma mig den mystiska Formen 😁
 
Jag hade gått in med inställningen att ha kul först och främst, placeringar osv kommer i andra hand.

Det är bara du som kan avgöra vilket program du vill rida, gör det som känns bäst för dig och ha kul när du gör det. :)
Jag håller med, och när jag upptäckte möjligheten att köra ett program utan galopp så tänkte jag att Ja! Det vill jag göra! Blir ju en fin mjukstart för oss båda 😁
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 000
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 065
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp