Ridskolehäst som tvärnitade

Editten

Trådstartare
Tjena! Ursäkta om tråden hamnar i fel kategori, då får någon flytta den. :)

Detta hände för ett bra tag sen men jag har velat skriva av mig och alltid undrat vad som egentligen hände. Ca ett år sedan jag för första gången ramlade av en häst, det var på förra ridskolan. Jag hade en häst som hade ett rykte om att han börjat tvärnita av ingen anledning. Ridlektionen började och efter ett tag så bad ridläraren oss att fatta galopp, jag kortade tyglarna och fattade galopp, sedan hör jag då ridläraren säga till mig att ’’korta tyglarna, korta tyglarna mer!’’ Jag undrade varför, tyglarna var ju redan hur kortade som helst människa! ’’höj handen, korta tyglarna, höj handen!’’ Fortsatte hon. Jag försökte lyssna och göra det hon sa men tyckte det var hur skumt som helst. Mitt i allt, tvärnitar ponnyn så jag flyger över halsen. Gjorde inte ont alls, skrattade mest bort det. När jag sitter upp igen så förklarar hon att man måste verkligen korta tyglarna som en galning och höja handen så att han inte kan dra ner huvudet. Vi fattar galopp igen, det var så himla jobbigt att behöva hålla uppe hans huvud med händerna men jag fick beröm för det iallafall... Jag som älskar att galoppera ville verkligen inte gallopera längre för jag fick ont i händerna. Spola fram tiden till nästa galoppfattning, jag gjorde samma sak med att höja händerna och kämpa emot hästen. Ponnyn tvärnitar igen ändå och denna gång var det inte kul längre. Jag bröt ihop och ville inte rida mer även fast det inte gjorde ont. Jag fick vänta på medellinjen tills dem tio sista minuterna hade gått. Nästa dag fick jag höra detta ifrån mina kompisar ’’åh jag hörde att du ramlade av TVÅ gånger igår’’ Som att man absolut inte får göra det.
På mitt allra första stall blev jag tyvärr mobbad av dem i min grupp för att jag ’’sög’’ på att rida, så denna händelsen förbättrade inte mitt självförtroende. :(

Tack för att ni orkade läsa, ville bara skriva av mig.
 
Tjena! Ursäkta om tråden hamnar i fel kategori, då får någon flytta den. :)

Detta hände för ett bra tag sen men jag har velat skriva av mig och alltid undrat vad som egentligen hände. Ca ett år sedan jag för första gången ramlade av en häst, det var på förra ridskolan. Jag hade en häst som hade ett rykte om att han börjat tvärnita av ingen anledning. Ridlektionen började och efter ett tag så bad ridläraren oss att fatta galopp, jag kortade tyglarna och fattade galopp, sedan hör jag då ridläraren säga till mig att ’’korta tyglarna, korta tyglarna mer!’’ Jag undrade varför, tyglarna var ju redan hur kortade som helst människa! ’’höj handen, korta tyglarna, höj handen!’’ Fortsatte hon. Jag försökte lyssna och göra det hon sa men tyckte det var hur skumt som helst. Mitt i allt, tvärnitar ponnyn så jag flyger över halsen. Gjorde inte ont alls, skrattade mest bort det. När jag sitter upp igen så förklarar hon att man måste verkligen korta tyglarna som en galning och höja handen så att han inte kan dra ner huvudet. Vi fattar galopp igen, det var så himla jobbigt att behöva hålla uppe hans huvud med händerna men jag fick beröm för det iallafall... Jag som älskar att galoppera ville verkligen inte gallopera längre för jag fick ont i händerna. Spola fram tiden till nästa galoppfattning, jag gjorde samma sak med att höja händerna och kämpa emot hästen. Ponnyn tvärnitar igen ändå och denna gång var det inte kul längre. Jag bröt ihop och ville inte rida mer även fast det inte gjorde ont. Jag fick vänta på medellinjen tills dem tio sista minuterna hade gått. Nästa dag fick jag höra detta ifrån mina kompisar ’’åh jag hörde att du ramlade av TVÅ gånger igår’’ Som att man absolut inte får göra det.
På mitt allra första stall blev jag tyvärr mobbad av dem i min grupp för att jag ’’sög’’ på att rida, så denna händelsen förbättrade inte mitt självförtroende. :(

Tack för att ni orkade läsa, ville bara skriva av mig.
Vad tråkigt. Det låter som att den hästen inte tycker det är så roligt att vara ridskolehäst, man ska inte behöva hålla upp en hästs huvud med kraft för att den inte ska tvärnita. Berätta för din ridlärare om dina erfarenheter (att du blivit mobbad och att du känner dig osäker) så du får hästar som trivs med sin uppgift och hjälper dig med din ridning. Kämpa på :heart!
 
Tycker synd om både dig och hästen. Inte så roligt att åka av och inte roligt för hästen när folk sitter och sliter i den på ridlärarens uppmaning.
 
Tycker det verkar konstigt att en ridlärare lär ut så. Vi har en knepig häst på min ridskola som gärna tvärnitar med en liten bock (och samtidigt drar ner huvudet till tusen) om ryttaren hamnar lite i obalans, hon inte orkar mer, hon vill smita undan, eller om man håller tyglarna fel. Hon är en jättekänslig häst och jag har ridit henne några gånger. Dock har min ridlärare förklarat för mig vad hon kan göra, och vad det beror på.
Sedan har instruktionerna varit att om man känner att hon är på gång att tvärnita med bock, ska man först och främst snabbkolla om man sitter snett, först i andra tanken kan man tänka höja handen så man håller upp huvudet lite för att förhindra den lilla bocken och att man potentiellt flyger av. Men det är aldrig tal om att korta tyglarna till tusen och slita i hästen.

Jag tänker om din ridlärare såg att din häst var på väg att göra sin lilla tvärnit och bad dig korta tyglarna lite och höja händerna kanske? Det förklarar dock inte varför du skulle göra så hela tiden. Sen tycker jag inte det är konstigt om den tvärnitar och så om alla som rider den uppmanas att slita upp huvudet.

Inte ditt fel, du behöver absolut inte skämmas! Antingen har (hade?) du en dålig ridlärare, eller så förklarar ridläraren som en kratta.
 
Tjena! Ursäkta om tråden hamnar i fel kategori, då får någon flytta den. :)

Detta hände för ett bra tag sen men jag har velat skriva av mig och alltid undrat vad som egentligen hände. Ca ett år sedan jag för första gången ramlade av en häst, det var på förra ridskolan. Jag hade en häst som hade ett rykte om att han börjat tvärnita av ingen anledning. Ridlektionen började och efter ett tag så bad ridläraren oss att fatta galopp, jag kortade tyglarna och fattade galopp, sedan hör jag då ridläraren säga till mig att ’’korta tyglarna, korta tyglarna mer!’’ Jag undrade varför, tyglarna var ju redan hur kortade som helst människa! ’’höj handen, korta tyglarna, höj handen!’’ Fortsatte hon. Jag försökte lyssna och göra det hon sa men tyckte det var hur skumt som helst. Mitt i allt, tvärnitar ponnyn så jag flyger över halsen. Gjorde inte ont alls, skrattade mest bort det. När jag sitter upp igen så förklarar hon att man måste verkligen korta tyglarna som en galning och höja handen så att han inte kan dra ner huvudet. Vi fattar galopp igen, det var så himla jobbigt att behöva hålla uppe hans huvud med händerna men jag fick beröm för det iallafall... Jag som älskar att galoppera ville verkligen inte gallopera längre för jag fick ont i händerna. Spola fram tiden till nästa galoppfattning, jag gjorde samma sak med att höja händerna och kämpa emot hästen. Ponnyn tvärnitar igen ändå och denna gång var det inte kul längre. Jag bröt ihop och ville inte rida mer även fast det inte gjorde ont. Jag fick vänta på medellinjen tills dem tio sista minuterna hade gått. Nästa dag fick jag höra detta ifrån mina kompisar ’’åh jag hörde att du ramlade av TVÅ gånger igår’’ Som att man absolut inte får göra det.
På mitt allra första stall blev jag tyvärr mobbad av dem i min grupp för att jag ’’sög’’ på att rida, så denna händelsen förbättrade inte mitt självförtroende. :(

Tack för att ni orkade läsa, ville bara skriva av mig.
Så tråkigt, det är absolut inget fel i att falla av, det är liksom annat som är med "bra" eller inte på att rida. Inte just falla av, tycker inte du ska vara ledsen för det om det i övrigt känns ok i kroppen och så. Och hon som sa det behöver inte alls ha menat någonting negativt med det? (kanske positivt, eller har du ont, eller man vill uppmärksamma att någonting extra har hänt någon av empati?)

(jmf där jag red som yngre där det nästan var så att man hade ridit en svår häst om man fallit av ett par gånger, då har man ju dessutom klivit upp igen, som att man hade ansträngt sig/varit med om lite extra den lektionen. Och så fick man bjuda på tårta gången efter också så alla blev ju glada. Sedan ska man ju falla av 100 gånger innan man blir en bra ryttare så då kan du räkna ned två på ett bräde :))

Sedan känns det kanske som speciellt från ridläraren sida, men jag vet ju inget om hästen.
 
Senast ändrad:
Vet inte om det tröstar dig men även jag har åkt av 2 gånger på samma pass när jag red på ridskola. Dessutom i samma hörn! Ett par år senare (och flera avsittningar) satt jag som gjuten på hästryggen.

Hoppas att det funkar bättre på nya stället med kompisar :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 929
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 443
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp