Ridskolehästar

Santos

Trådstartare
"Köpa häst" tråden fick mig att fundera och bli nyfiken, vad för typ av hästar finns på era ridskolor?

På min ridskola finns det:
Polska hästar av varmblodig typ (Wielkopolski, Malapolski, Polskt halvblod och Okänd härstamning men av varmblodig typ)
Tyska hästar av varmblodig typ (Hannoveraner, holsteiner)
Lettiska hästar av varmblodig typ (med tyska hannoveraner och holsteiner i stammen)
Nederländska hästar av varmblodig typ (KWPN och Okänd härstamning)
Irländska hästar (Irländsk sporthäst med Irish Draught, fullblod och tyska varmblod i stammen samt irländska hästar med okänd stam men misstänkt kallblods/fullblodskorsning)
Ett fåtal äldre svenska halvblod.
 
Några enstaka SWB (alla är äldre än 15 år)
Polska varmblodiga hästar
Lettiska varmblodiga hästar
Irländare (C-och D-ponnys)
Fjording
Arab
Arabkorsning
övervuxna ponnys
några ponnys jag inte vet stammen på men nån form av korsningsponnys
shettis
russ
varmblod/kallblodkorsning

Är vad jag kan komma på nu.
 
På den ridskolan jag jobbade som hovslagare på fanns det.
Shetlandsponny
Russ
Fjording
Pre och spanska korsningar
Ardenner
Haflinger
Korsning (tror det var vajsing med mormors morfar som gjorde att den inte var ren Fjording)
 
Där jag red som liten var det diverse varmblodiga hästar (osäker på raser, men vissa hade tävlat på lite högre nivå i hoppning eller dressyr innan de kom till ridskolan), några lipizzanare, nån knabstrupper och några svenska ridponnyer. Några skulle jag tro också var korsningar.
 
Före detta galoppör
Äldre halvblod (20+)
Irish cob
Tinker
Irländskt halvblod
Polskt halvblod
samt diverse ponnyer
 
Dem stora hästarna är importer från Irland, polen, Tyskland, Danmark och Holland. Finns någon enstaka från Sverige.
Ponnyerna är en del korsningar och sen haflinger, fjording, connemaror, svensk ridponny, brittisk ridponny, new forest och Welsh cob.
 
min gamla ridklubb har just nu

Connemara
Fjording
Welsh Cob
Korsning av okänd mix
Irländsk import
Polsk import
Russ
Shetlandsponny

Utöver dessa har de tidigare haft

Sv. Ridponny
Arabiskt fullblod
New Forest
Haflinger
Paint
kallblodstravare
SWB
Tysk import (av halvblodstyp)
Lipizzaner
 
På dotterns ridskola finns ett par storhästar av gammal halvblodstyp, har ingen aning om vad de faktiskt är för ras samt en nordsvensk av den smäckrare typen. Det finns flera russ, en fjording, ett par ponnyer som är irländska importer, två araber (kanske är den ena en korsning?) och så ett par korsningsponnyer, bla en islandskorsning och en haflingerkorsning.
 
Vi har:
- Ponnysar av okänd korsning (en möjligtvis med islandshäst i kanske då han har lite den kroppstypen och föredrar pass framför trav?)
- Svensk Ridponny - Alla i princip "egenavlade" och bor på ridskolan från föl till inridning till ridskolehästar. Alla efter samma två hingstar.
- Hade fram tills ganska nyss en Diaglyphard avkomma, där ägaren av ridskolan i princip sa "äh jag kan ta han" när avkomman visade sig springa jättejättedåligt och ägaren inte ville ha den. Typ världens snällaste häst trots att alla reagerar förvånat när jag berättat om den.
- Några övervuxna svenska ridponnys, vad blir det om de blir för stora för att vara ponnys?
- Tysk ridponny
- Connemara
- Shettiskorsningar
- Shettis
 
Jag rider inte på ridskola (och har gått över helt till islandshäst själv) men kollade hur det står till på ridskolan som en del kompisar rider på. Bland storhästarna är det blandad kompott med hästar av halvblodstyp från Polen, Lettland, Halland, Irland och Ungern. Tre Svenska Halvblod som alla är födda på 90-talet varav en har okänd härstamning. Ponnyerna är de flesta korsningar eller okänd härstamning samt några New Forest.
 
"Min" ridskola (den som tillhör klubben) har typ bara importer av olika slag. Ett stort antal från Polen, några holländare och irländare. På rak arm så tror jag alla har känd stam. De köps in när de är 5-6 år. Just nu tror jag att äldsta hästen är 27.

Just det, bara stora hästar också.
 
Min gamla ridklubb har:

- Storhästar av olika typer och raser importerade från Polen, Holland och Lettland
- Enstaka SWB
- En varmblodstravare
- Ett fullblod
- Ponnyer importerade från Irland
- Gotlandsruss
- Två welshkorsningar
- En fjording
 
"Min" ridskola (den som tillhör klubben) har typ bara importer av olika slag. Ett stort antal från Polen, några holländare och irländare. På rak arm så tror jag alla har känd stam. De köps in när de är 5-6 år. Just nu tror jag att äldsta hästen är 27.

Just det, bara stora hästar också.
Kom på att vi har minst en SWB också. Hans mamma stod på ridskolan och han har bott där sedan födseln, 20 år är han i år.
 
Importhästar med grön stam i olika avelsförbund från Danmark, Polen och Lettland. Ponnyer som är av cobtyp, lite mer viktbärande alltså av olika raser. Ett russ.
God kvalitét och utbildning överlag. De flesta är ute regelbundet och tävlar LB-LA i dressyr och hoppning och går lagserier. Det är viktigare tycker jag än vad för raser det är eller vilken stam de har :)
 
Där jag red som barn fanns bara svenskfött, renrasiga hästar o ponnys. ngr enstaka korsningsponnyer. En importponny av ngn privat från Irland var en stor grej och kostade en förmögenhet. Ridskolan jag och mina barn är på idag är bara importer. Irländare, polska ponnyer, wielkopolskis, hannoveranare, irish draught, irländsk sporthäst, kwpn, danska och holländska korsningsponnyer.. som är mkt billigare än svenskfödda som idag är mer sällsynt och betydligt dyrare... hästhandlen på utlandsfödda sporthästar har verkligen ökat....
 
Där jag red som barn fanns bara svenskfött, renrasiga svenska halvblod o new forest, connemara, gotlabdsruss och welshponnys. ngr enstaka korsningsponnyer. En importponny av ngn privat från Irland var en stor grej och kostade en förmögenhet. Ridskolan jag och mina barn är på idag är bara importer. Irländare, polska ponnyer, wielkopolskis, hannoveranare, irish draught, irländsk sporthäst, kwpn, Knabstrupper, danska och holländska korsningsponnyer.. som är mkt billigare än svenskfödda som idag är mer sällsynt och betydligt dyrare... hästhandlen på utlandsfödda sporthästar har verkligen ökat....
 
Senast ändrad:
"Köpa häst" tråden fick mig att fundera och bli nyfiken, vad för typ av hästar finns på era ridskolor?

På min ridskola finns det:
Polska hästar av varmblodig typ (Wielkopolski, Malapolski, Polskt halvblod och Okänd härstamning men av varmblodig typ)
Tyska hästar av varmblodig typ (Hannoveraner, holsteiner)
Lettiska hästar av varmblodig typ (med tyska hannoveraner och holsteiner i stammen)
Nederländska hästar av varmblodig typ (KWPN och Okänd härstamning)
Irländska hästar (Irländsk sporthäst med Irish Draught, fullblod och tyska varmblod i stammen samt irländska hästar med okänd stam men misstänkt kallblods/fullblodskorsning)
Ett fåtal äldre svenska halvblod.
Storhästarna (3 st) är SWB
Ponnyerna är:
Gotlandsruss
Shetlandsponny
Sv.ridponny
En irländare och resten är korsningsponnyer.
 
Mycket import korsningar av olika modell i ponnymått, några russ, shetlandsponnyns. Tror inte ridskolan ägde något svenskt halvblod utan det var privat hästar som gick vissa lektioner.
Hade en travare som gick lektioner, väldigt populär :) Sen några storhästar av olika modeller, vissa kallblod andra av halvblodsmodell :)
 
Bland stormästarna enbart ett fåtal importer. Klubben köper mycket fd tävlingshästar, yngre hästar direkt från uppfödaren och några förväxta ponnyer/små halvblod. Generellt hög kvalitet på hästarna och väldigt få klassiska ”nybörjarhästar”.
 

Liknande trådar

Avel Har i flera olika sammanhang nu på senaste sett hästar med just denna kombination. Alltså E: Känd U: Okänd UE: Känd. Hur är detta...
Svar
13
· Visningar
1 646
Avel Vet att det här inte är min första tråd på ämnet, men är man ras/stamtavlenörd så :p Vad kan den här tjejen vara för ras, tror ni? :)...
Svar
19
· Visningar
2 008
Senast: Mia_R
·
V
Avel ok. Jag är inte så påläst men....Hannoveranare, holsteiner, mecklenburger etc... alla dessa hästar har ungefär samma exteriör samt...
Svar
2
· Visningar
1 040
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp