Ridskolehästar

Kollade de tre ridskolorna i min kommun. En har ingen hästinfo på hemsidan. En har bara två ridhästar, en swb och en egenuppfödd möjligen korsning då jag misstänker att mamman inte var swb.

Den tredje har ett gäng där de flesta går/gått MSV antingen dressyr eller hoppning. Nästan alla har redovisad härstamning och troligen swb eller t ex någon tysk stambok. Den ridskolan satsar bl a på lite exklusivare ridhelger med boende på herrgård med riktigt bra både hästar och kock och dag/kvällsridning för 2-4 personer.
 
Besökte nyligen ridskolan där jag red för ca 30 år sedan. Vissa saker hade förändrats;
Då för 30 år sedan var det mestadels svenskfödda halvblod bland stora hästarna. Ponnyerna var bla New Forest, connemara, welsh, russ. Idag är ponnyerna mestadels korsningar och de stora hästarna är importerade från polen, Lettland, Irland etc. Många med okänd härstamning.

Pratade med ridskolechefen och hen berättade att de idag lägger mer tid på att utbilda hästar då de idag köper in yngre hästar än för 30 år sedan. De har inte ekonomi att köpa färdigutbildade hästar. Hen tyckte dock att det innebär att de idag har hästar på en hög nivå.

Sen var det en skillnad också att idag tar de också in hästar på foder som går i verksamheten. För 30 år sedan så ägde man samtliga hästar.
 
Stora:
3 SWB
En halvblodstyp importerad från Polen
En okänd liten arabkorsning

Ponnyer:
En haflinger
En korsning mellan SWB och någon ponnyras, minns inte vilken
En finlemmad, stor ponny som jag tror är okänd import
En welshponny
(En privatponny som går vissa lektioner)

Det är alla just nu, det behövs en häst eller ponny inför höstterminen. Ganska imponerad av att min ridskola under nuvarande ledning har såpass många svenska hästar köpta av privatpersoner. Så var det inte förr.
 
"Köpa häst" tråden fick mig att fundera och bli nyfiken, vad för typ av hästar finns på era ridskolor?

På min ridskola finns det:
Polska hästar av varmblodig typ (Wielkopolski, Malapolski, Polskt halvblod och Okänd härstamning men av varmblodig typ)
Tyska hästar av varmblodig typ (Hannoveraner, holsteiner)
Lettiska hästar av varmblodig typ (med tyska hannoveraner och holsteiner i stammen)
Nederländska hästar av varmblodig typ (KWPN och Okänd härstamning)
Irländska hästar (Irländsk sporthäst med Irish Draught, fullblod och tyska varmblod i stammen samt irländska hästar med okänd stam men misstänkt kallblods/fullblodskorsning)
Ett fåtal äldre svenska halvblod.


När jag var liten fanns det svenska halvblod på min ridskola och en nordsvensk. Alla hade känd stam.
Inga ponnys. Nu finns det knappt några svenska halvblod kvar på den ridskolan. Finns både hästar med stam och utan känd härstamning. Hästarna som finns är arabiskt fullblod, fjording, irländska ponnyer/hästar, gotlandsruss, polskt halvblod, trakehner, svensk ridponny, shetlandsponny, korsningsponny/häst samt KWPN. Tror att endast 1-2 av dem är SWB.
 
På "min tid" (60-70-talet, ja, jag är jättegammal...) fanns enbart svenska halvblod på ridskolorna jag höll till i. Anledningen var väl främst att dessa hästar var ackordshästar från kavalleriet. Alla hade manskappssadlar, grå ylleschabrak och vanliga träns med enkel engelsk nosgrimma. :heart Alla hade känd stam (nästan...) - jag minns allihopa! Pergamon - Rivoli, Almanjunge - Onkel, Wolfgang - Novarro ... Åh, alla namnen :heart
 
När jag red på ridskola snart 15 år sedan hade vi flertalet SWB hästar, välutbildade och trevliga dock äldre hästar, en haflinger ( köpte henne sen ) flera new Forest, några korsningsponny importerade från Englad.Sen började de låna in hästar från Visingsö under en period. Idag tror jag de är väldigt blandat vad de har för hästar.
 
På "min tid" (60-70-talet, ja, jag är jättegammal...) fanns enbart svenska halvblod på ridskolorna jag höll till i. Anledningen var väl främst att dessa hästar var ackordshästar från kavalleriet. Alla hade manskappssadlar, grå ylleschabrak och vanliga träns med enkel engelsk nosgrimma. :heart Alla hade känd stam (nästan...) - jag minns allihopa! Pergamon - Rivoli, Almanjunge - Onkel, Wolfgang - Novarro ... Åh, alla namnen :heart
Samma här. Minns fortfarande härstamningen på många. Favoriten hade Dragos-Visibel som stam.
Ett russ. En shettis och 5 importponnyer från Irland.
 

Liknande trådar

Avel Har i flera olika sammanhang nu på senaste sett hästar med just denna kombination. Alltså E: Känd U: Okänd UE: Känd. Hur är detta...
Svar
13
· Visningar
1 642
Avel Vet att det här inte är min första tråd på ämnet, men är man ras/stamtavlenörd så :p Vad kan den här tjejen vara för ras, tror ni? :)...
Svar
19
· Visningar
2 005
Senast: Mia_R
·
V
Avel ok. Jag är inte så påläst men....Hannoveranare, holsteiner, mecklenburger etc... alla dessa hästar har ungefär samma exteriör samt...
Svar
2
· Visningar
1 037
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp