Ridskoleryttare 2020

@Hoarfrost vilken bra medmänniska du är som hämtar fyra andra trots att du får åka en omväg. Själv hade jag också varit väldigt tacksam för det då jag inte kan köra bil av sjukdomsskäl och får förlita mig helt på bussarna. Åker hem med en i min ridgrupp varje måndag och det är så himla snällt av henne. Hon vill inte ha några bensinpengar så jag brukar köra presentkort på stället där vi rider istället!

Ridlektion igår och vi började med övningen swedish castle där man rider innanför spåret sen gör man en volt mot hörnet. Sen gjorde vi halt när vi var längsmed staketet och gjorde bakdelsvändning och sen fortsätta rakt fram innanför spåret och volt mot hörnet, halt bakdelsvändning och så vidare i varje hörn.

Om jag inte lyckats förklarar så kan ni se en bild där övningen är uppritad här: https://www.hippson.se/ridovningar/rid-ovningen-swedish-castle-med-stephanie.htm

Bakdelsvändningarna gick bra, jag har tränat rätt mycket på det på privatlektioner för att jag verkligen har velat lära mig det ordentligt och jag börjar hitta balansen mellan att hålla emot på ytter och sen tar jag ledande tygeltag med innertygeln samtidigt som jag lägger på ytterskänkeln lite längre fram än vanligt. Har verkligen lärt mig att fokusera på ett steg i taget och inte ha bråttom genom övningen så det gick jättebra igår!

Sen blev det tölt och så skulle vi ställa hästarna inåt en liten bit på varje långsida. I ena varvet hade jag honom inte riktigt på ytter så då sköt ut han baken lite inåt i steget. Sen bytte vi varv och då gick det bättre för då hade han sin starka sida utåt och var lättare att få tag i på yttersidan upplevde jag.

Därefter blev det övergångar mellan trav och galopp på fyrkantsspåret. Först så växlade vi vid A och C på ridbanan så vi red ett halvt varv i trav och ett halvt varv i galopp och så rullade vi på så några varv. Sen gjorde vi en kvarts varv i varje gångart några varv. Gjorde detta i båda varven. Det gick verkligen bra för alla igår och jag fick till fina övergångar. Nu är hästen jag rider 4-gångare så det är lite lättare för honom och han har dessutom stark både trav och galopp så han är fin i alla gångarter att rida. Sen finns det ändå utmaningar med islandshäst där det finns fler gångarter och trassla in sig i men det är den stora tjusningen med att rida islandshäst tycker jag.

Vår ridlärare sa att de stängslat klart ovalbanan nu och om det är tillräckligt ljust så kanske vi ska rida där nästa vecka! Längtar till det nu det ger helt andra förutsättningar att jobba med gångarterna där och ger så trevlig variation tycker jag. :bump::banana:

Ni som rider i ridhus och har paddock på era anläggningar när börjar ni rida i paddock under året?
 
Ni som rider i ridhus och har paddock på era anläggningar när börjar ni rida i paddock under året?
När värmen kommit igång och det är hyffsat bra väder (helst uppehåll) har dock ridit på stora utebanan i spöregn under en hopplektion. Vanliga ridskolelektioner hålls oftast bara ute när det är uppehåll, har hänt att det börjat regna mitt i lektionen.
 
@Hoarfrost vilken bra medmänniska du är som hämtar fyra andra trots att du får åka en omväg. Själv hade jag också varit väldigt tacksam för det då jag inte kan köra bil av sjukdomsskäl och får förlita mig helt på bussarna. Åker hem med en i min ridgrupp varje måndag och det är så himla snällt av henne. Hon vill inte ha några bensinpengar så jag brukar köra presentkort på stället där vi rider istället!

Ni som rider i ridhus och har paddock på era anläggningar när börjar ni rida i paddock under året?
Men tack :) De är ju yngre och kan inte ta bussen längre, föräldrarna kommer hem lite för sent för att ta dem till lektionen (de skulle ha en kvart ungefär att fixa hästarna på). Vi bestämde att göra en grupp på snapchat och att de tillsammans får bestämma ett ställe där jag kan hämta dem så slipper jag köra runt till alla :D det verkar ju som att det här kommer att fortsätta ett tag framåt, och jag tycker inte det är något jätteproblem att åka en halvtimme extra.
De var så himla glada och uppriktigt tacksamma att jag kunde hämta dem dessutom - så det är värt det.
Sen vill ju jag gärna att ridskolan inte ska klappa ihop för att massa barn inte kan komma till sina lektioner, hästarna behöver ju gå, ridlärarna måste få sin lön osv. :up:

Vi rider ute lite då och då även under vinterhalvåret. Då bestämmer vi veckan innan så man har en chans att ha med sig rätt sorts kläder. Vi börjar dock... typ nu? I mars någon gång. Vi har ju fått en superfin stor väldränerad paddock med jättefint underlag och belysning, så vi använder den så mycket vi kan helt enkelt. Är dessutom mer nice att rida ute tycker jag :D
 
Det värsta jag har sett på ridskola är när ridläraren säger åt en elev att rycka hästen i munnen som är lite het, tom när den har ett "sk" pessoa bett. Kvittar om ponnyn är ung eller inte. När eleven istället bara skulle behöva ta ordentligt på ytter tygel och rätta upp sig lite.
Eller när ridläraren säger åt eleverna att banka på hästarna, och ryttarna sitter med världens flaxande skänklar.
Eller tillåter att ryttaren samtidigt som den lägger spö även rycker hästen i ponnyn.

När sedan en elev som gör rätt från början, från skötseln i boxen ända till under ridningen så går de heta som klockor, lyssnar. de tröga är pigga och inga "parkerings vakter". Allt hästarna behöver är ordentlig omsorg, kärlek innan lektionen och de går som klockor, när de inte får de så är de stela och ovilliga för ryttaren.
Har sett detta hur mycket som helst.
Använder man klassiska rykten istället för att bara borsta av lite med rotborsten och knappt det, så får man ett helt annat resultat.
 
Hopplektion idag, nu är det en månad till nästa gång då påsklovet kommer i vägen för nästa lektion och den dagen vi normalt sett skulle haft lektion är det klubbhoppnig istället.

Skimmeln gick med handbromsen i vid framridningen ute i paddocken och det är ett hörn i den paddocken han inte gillar, ligger en stor vedhög på andra sidan och han tittar snett på den och försöker ibland fly bort från den då den är läskig, så vi fick komma i trav, sakta av till skritt sen skritta förbi med massor av beröm när han gjorde rätt och jag fick försöka låtsas som det regnade.

Sen fick vi komma in i ridhuset, framridningsövningen bestod av en lång bomserie i trav och sen skänkelvikningar in och ut på andra långsidan, sedan hoppade vi fram på ett lågt räcke vi skulle travhoppa. Tanken var att vi inte skulle rida lätt ända fram till hindret utan sätta oss ner en liten bit innan, det gick inte alls för mig, speciellt inte när jag har min hoppläder, har i och för sig svårt att sitta ned i traven oavsett (något jag jobbar aktivt med) så första gången var det en seg kola och vi landade inte i galopp och allt blev pannkaka.
Någon gång landade han i galopp men fel galopp och då skulle jag byta, ridläraren sa något om ytterskänkeln, jag fattade inte riktigt och tydligen skulle jag ta bak ytterskänkeln och ha sträckt yttertygel, trots att jag provade det funkade det inte, så vet inte riktigt va jag gör för fel.

Sen skulle vi travhoppa ett lågt kryss, landa i galopp, ett galoppsprång och hoppa ett räcke, gick lite pannkaka för mig där med första gången. Då hade jag tydligen för höga händer och skulle ha lägre och när ja andra gången hade lägre händer då skulle ja inte glömma å ta fram dom. Va mycket att tänka på, sen byggdes det på med det annat hinder efter på en liten båge med 5-6 galoppsprång mellan beroende på hur mycket man höll ut vägen.

Min hjärna va inte riktigt med idag så fick inte riktigt till det och ibland blev det hel tokigt då jag glömde bort att se avståndet.

Innan banan byggdes på ytterligare, så fick vi hoppa halvt snett igenom på ett räcke, dvs vi hoppade räcket snett och skulle ha en rak fin väg. Det satt som en smäck så det kändes bra, känns som jag har lättare för det än för att komma rakt på av någon anledning. :p

Sen byggdes banan på ytterligare, efter bågen skulle vi vända snett igenom och komma på ett räcke, sen vända snett igenom igen och hoppa ett annat räcke snett.

Vi avslutade med att hoppa en oxer sist på banan, som mest hoppade vi 8 språng, de andra grupperna hade hoppat 11 språng, sista banan vi red var bara på 5 språng. Vi hann ändå rida en hel del och det blev lite pannkaka och bra ibland, råkade visst hamna i vägen för en i gruppen, när det var 3 st som försökte prata med mig samtidigt och jag inte fattade något, var helt väck.

Men men, är ändå nöjd med lektionen, ridläraren tyckte jag skulle va mer lätt i sitsen mellan hindren, då det blir att ja sitter ner väldigt och menade på att då får han de där stora galoppsprången. Provade att försöka sitta lite lättare men tyckte inte alls jag hade någon kontroll alls på vad jag skulle göra eller hur man ska sammanfatta det.

Nu är det markarbete nästa lektion nu på lördag så får vi se vad vi får hitta på då. :)
 
Det värsta jag har sett på ridskola är när ridläraren säger åt en elev att rycka hästen i munnen som är lite het, tom när den har ett "sk" pessoa bett. Kvittar om ponnyn är ung eller inte. När eleven istället bara skulle behöva ta ordentligt på ytter tygel och rätta upp sig lite.
Eller när ridläraren säger åt eleverna att banka på hästarna, och ryttarna sitter med världens flaxande skänklar.
Eller tillåter att ryttaren samtidigt som den lägger spö även rycker hästen i ponnyn.

När sedan en elev som gör rätt från början, från skötseln i boxen ända till under ridningen så går de heta som klockor, lyssnar. de tröga är pigga och inga "parkerings vakter". Allt hästarna behöver är ordentlig omsorg, kärlek innan lektionen och de går som klockor, när de inte får de så är de stela och ovilliga för ryttaren.
Har sett detta hur mycket som helst.
Använder man klassiska rykten istället för att bara borsta av lite med rotborsten och knappt det, så får man ett helt annat resultat.
Så om man är duktig på att rykta går hästen som en klocka sedan? :confused: Nädu, den köper jag INTE. Sätter du upp en dålig ryttare på en häst så går den inte bra hur välborstad den än är. :grin: Och en duktig ryttare kan självfallet rida en häst hur bra som helst utan att ha borstat den alls innan. MEN jag håller självklart med dig om att det är viktigt att ta hand om hästen ordentligt!
 
Det värsta jag har sett på ridskola är när ridläraren säger åt en elev att rycka hästen i munnen som är lite het, tom när den har ett "sk" pessoa bett. Kvittar om ponnyn är ung eller inte. När eleven istället bara skulle behöva ta ordentligt på ytter tygel och rätta upp sig lite.
Eller när ridläraren säger åt eleverna att banka på hästarna, och ryttarna sitter med världens flaxande skänklar.
Eller tillåter att ryttaren samtidigt som den lägger spö även rycker hästen i ponnyn.

När sedan en elev som gör rätt från början, från skötseln i boxen ända till under ridningen så går de heta som klockor, lyssnar. de tröga är pigga och inga "parkerings vakter". Allt hästarna behöver är ordentlig omsorg, kärlek innan lektionen och de går som klockor, när de inte får de så är de stela och ovilliga för ryttaren.
Har sett detta hur mycket som helst.
Använder man klassiska rykten istället för att bara borsta av lite med rotborsten och knappt det, så får man ett helt annat resultat.
Jag håller med om att man inte ska rycka hästen i munnen, men så tror jag faktiskt ingen ridlärare har uttryckt sig? "Nä nu får du ta och rycka Brunte i munnen ordentligt"... nej. Jag har varit på många ridskolor och inte ens de allra sämsta (vad jag upplevde på de få timmar jag var där) skulle ridlärarna säga så? Det mest starka jag hört ridlärare säga är "nu får du ta tag ordentligt i Brunte, han får inte bara springa iväg så där, han ska lyssna" följt med att ridläraren tipsar om att rida in på en mindre volt för att bryta tokspringet och få hästen att lyssna. I bland behöver man andra metoder än att ta i ytter och räta upp sig :) hjälpte till att "tämja" en sådan häst på ridskolan, han hade bara rusat ännu mer om jag tog i ytter och rätade upp mig.

"Banka på hästen" har jag inte heller hört. Det grövsta jag har hört är på en ridskola där ridläraren sa "skänkla till ordentligt!" vilket en mindre erfaren ryttare kanske tolkar som "skänkla så hårt du kan" vilket resulterar i ponnysparkar. Medan en erfaren ryttare tolkar det som "Skärp dig och skänkla i rätt skänkelläge, ta i lite extra en gång." men mest har jag hört "flytta skänkeln lite bakåt du sitter lite i stolsits/framåt du sitter lite för framåtlutad. Knacka till snabbt med skänkeln två tre gånger. Knack knack knack!"

Spö plus ryck i munnen känner jag att vi nog alla gjort någon gång, ridskola eller privat det kvittar. ridskolor är ju till för att lära sig. Man måste få göra misstag när man lär sig. Ett spö på rumpan - hästen skjuter framåt, ryttaren inte beredd/i obalans - ryttaren tappar balansen bakåt - rycker häst i mun. Tror att det är väldigt få ryttare som vill göra illa hästen. Tror inte att ridläraren ser det och tänker att "ja visst, det där är ok" utan de tänker nog mer "ojdå. fina snälla underbara ponny som orkar stå ut! nästa gång ska ryttaren få x ponny i stället/ ojdå! måste komma ihåg att prata på teorilektion/lektion om spöanvändande/ ojdå. måste prata lite med ryttaren efter lektionen"

Sen håller jag med det @Sirap skrev om rykten. Det finns ju hästar som inte ens gillar långa rykter och kärlek. De mår ju bäst när man drar av med rotborsten och sedan lämnar de i fred. Rykten gör inte ryttaren. Däremot är det bra att ta hand om hästen ordentligt, självklart.

Tror att de allra flesta som sysslar med hästar vill hästarna väl. Sedan sker missförstånd och missar i kommunikationen, kanske mer på en ridskola där ridläraren tar hand om många ryttare samtidigt? Hästarna är ju ridlärarens arbetskamrater, samt drar in deras lön. Att låta ryttare spöa och rycka i munnen, rycka i munnen, sparka hästarna i sidan osv skapar ju bara ängsliga hästar. Ängsliga hästar som inte kan gå alla typer av lektioner och skadar sig. Låter kontraproduktivt. Dessutom hoppas jag verkligen att man slutar på ridskolan om man kommer till en ridskola där ridläraren säger "ryck hästen i munnen" , "sparka på hästen" eller inte reagerar om en elev spöar hästen samtidigt som hen drar hästen i munnen.
 
Jag håller med om att man inte ska rycka hästen i munnen, men så tror jag faktiskt ingen ridlärare har uttryckt sig? "Nä nu får du ta och rycka Brunte i munnen ordentligt"... nej. Jag har varit på många ridskolor och inte ens de allra sämsta (vad jag upplevde på de få timmar jag var där) skulle ridlärarna säga så? Det mest starka jag hört ridlärare säga är "nu får du ta tag ordentligt i Brunte, han får inte bara springa iväg så där, han ska lyssna" följt med att ridläraren tipsar om att rida in på en mindre volt för att bryta tokspringet och få hästen att lyssna. I bland behöver man andra metoder än att ta i ytter och räta upp sig :) hjälpte till att "tämja" en sådan häst på ridskolan, han hade bara rusat ännu mer om jag tog i ytter och rätade upp mig.

"Banka på hästen" har jag inte heller hört. Det grövsta jag har hört är på en ridskola där ridläraren sa "skänkla till ordentligt!" vilket en mindre erfaren ryttare kanske tolkar som "skänkla så hårt du kan" vilket resulterar i ponnysparkar. Medan en erfaren ryttare tolkar det som "Skärp dig och skänkla i rätt skänkelläge, ta i lite extra en gång." men mest har jag hört "flytta skänkeln lite bakåt du sitter lite i stolsits/framåt du sitter lite för framåtlutad. Knacka till snabbt med skänkeln två tre gånger. Knack knack knack!"

Spö plus ryck i munnen känner jag att vi nog alla gjort någon gång, ridskola eller privat det kvittar. ridskolor är ju till för att lära sig. Man måste få göra misstag när man lär sig. Ett spö på rumpan - hästen skjuter framåt, ryttaren inte beredd/i obalans - ryttaren tappar balansen bakåt - rycker häst i mun. Tror att det är väldigt få ryttare som vill göra illa hästen. Tror inte att ridläraren ser det och tänker att "ja visst, det där är ok" utan de tänker nog mer "ojdå. fina snälla underbara ponny som orkar stå ut! nästa gång ska ryttaren få x ponny i stället/ ojdå! måste komma ihåg att prata på teorilektion/lektion om spöanvändande/ ojdå. måste prata lite med ryttaren efter lektionen"

Sen håller jag med det @Sirap skrev om rykten. Det finns ju hästar som inte ens gillar långa rykter och kärlek. De mår ju bäst när man drar av med rotborsten och sedan lämnar de i fred. Rykten gör inte ryttaren. Däremot är det bra att ta hand om hästen ordentligt, självklart.

Tror att de allra flesta som sysslar med hästar vill hästarna väl. Sedan sker missförstånd och missar i kommunikationen, kanske mer på en ridskola där ridläraren tar hand om många ryttare samtidigt? Hästarna är ju ridlärarens arbetskamrater, samt drar in deras lön. Att låta ryttare spöa och rycka i munnen, rycka i munnen, sparka hästarna i sidan osv skapar ju bara ängsliga hästar. Ängsliga hästar som inte kan gå alla typer av lektioner och skadar sig. Låter kontraproduktivt. Dessutom hoppas jag verkligen att man slutar på ridskolan om man kommer till en ridskola där ridläraren säger "ryck hästen i munnen" , "sparka på hästen" eller inte reagerar om en elev spöar hästen samtidigt som hen drar hästen i munnen.
Det är de yngre ridlärarna som ofta säger ryck i hästen i munnen och resultatet blir att de gör det på lektion och sedan på den hästen också när de rider extra utan ridlärare "sk" fodervärdsridning (de betalar lite extra i månaden, för att få rida en speciell häst. De sköter om den, rider den och sköter om utrustningen)
På den ridskolan som sa så här när jag hörde, då tog vi upp det ridskolechefen och hon skulle prata med de andra så snart hon kom åt. Och ibland när det är något liknande så vänder vi oss till chefen och det blir lite bättre, men de fortsätter att säga ändå banka när hästarna inte riktigt vill.
Under min snart över 30 åriga erfarenhet eller fars snart 60 åriga erfarenhet har vi inte mött en enda häst som inte gillar klassisk rykt, utan de är mer lite kittliga eller känsliga på vissa ställen.
 
Så om man är duktig på att rykta går hästen som en klocka sedan? :confused: Nädu, den köper jag INTE. Sätter du upp en dålig ryttare på en häst så går den inte bra hur välborstad den än är. :grin: Och en duktig ryttare kan självfallet rida en häst hur bra som helst utan att ha borstat den alls innan. MEN jag håller självklart med dig om att det är viktigt att ta hand om hästen ordentligt!
Låt mig förklara skillnaden:
Ryttare 1:
använder sig av klassisk rykt ca 30 min minst innan lektionen, godis undertiden och med tränset så får den också. Om det är kallt ute, lägger ryttaren täcke när de går ner till ridhuset. Efteråt om hästen inte ska gå så blir den också väl omhändertagen med både rykt och godis.
För den här ryttaren, alla hästar som "leker" parkeringsvakt efter spåret och vill inte gå fram gör inte detta mer utan är istället framåt. Visst finns det hästar som har vissa dumheter när det gäller hoppningen, men då är det en annan sak. Stressade hästar har blivit lugnare under denna ryttare. Den är noga när den saktar av att ge rätt hjälper. Från trav till skritt på yttertygel och galoppen på den sidan som frambenet går fram först dvs inner tygel, om det inte är förvänd galopp. Mjuka händer, mycket uppmuntran osv. Harmoni hela vägen. Visst har denna ryttare råkat ut för hästar som är knäpp vid hoppning, och ridläraren har inte korrigerat dumheten utan låtit den vara, då har ryttare 1 bara undvikit den hästen/ ponnyn.
Inställningen hos ryttaren är tex att man måste göra sig värdig att få rida innan man sitter upp, inte bara behandla dem som någon självklarhet.
För ryttare 1, gnäggar många hästar och ponnyer välkomnande när ryttaren kommer, efter en tids omsorg.
När spöet används, så används det på rätt sätt dvs tyglarna till en hand innan man lägger spöet.
Om det är tävling så hjälps familjen åt, så att rykten verkligen hinns med plus att den få ha flätor.

Ryttare 2: tar ca 5 minuter på sig att borsta av med rotborsten det värsta, blir det tid över så skapas det en fläta i manen. Ingen täcke på när den går ner. Hästarna som är "sk" parkeringsvakter vill inte gå fram utan stannar ofta på spåret, får då pisk och bank med skänklarna. Eller om hästen är trög vill inte riktigt på hindrena som för ryttare 1 just denna var inge problem, får ha sporrar då och sporrarna används för att hästen ska gå fram. Om ryttaren 2 kommer upp i stallet efter lektionen med hästen igen, samma sak där snabb avborstning, kanske godis och sedan är den klar. Pigga eller stressade hästar för den här ryttaren får ryck i munnen ofta och ryck tillsammans med stopp mot en vägg.
Vid tävling samma borstning, om den är riktigt smutsig så tvättas den fastän det är kallt ute. Sedan ägnas tid åt att fixa frisyr eller tjattra med kompisar.

För vilken ryttare verkar hästarna/ ponnyerna trivas bäst för?
För vilken ryttare tror du hästarna/ ponnyerna känner sig som mest kungligheter för?
För vilken ryttare tror du hästarna/ ponnyerna vill anstränga sig mer för?
 
Låt mig förklara skillnaden:
Ryttare 1:
använder sig av klassisk rykt ca 30 min minst innan lektionen, godis undertiden och med tränset så får den också. Om det är kallt ute, lägger ryttaren täcke när de går ner till ridhuset. Efteråt om hästen inte ska gå så blir den också väl omhändertagen med både rykt och godis.
För den här ryttaren, alla hästar som "leker" parkeringsvakt efter spåret och vill inte gå fram gör inte detta mer utan är istället framåt. Visst finns det hästar som har vissa dumheter när det gäller hoppningen, men då är det en annan sak. Stressade hästar har blivit lugnare under denna ryttare. Den är noga när den saktar av att ge rätt hjälper. Från trav till skritt på yttertygel och galoppen på den sidan som frambenet går fram först dvs inner tygel, om det inte är förvänd galopp. Mjuka händer, mycket uppmuntran osv. Harmoni hela vägen. Visst har denna ryttare råkat ut för hästar som är knäpp vid hoppning, och ridläraren har inte korrigerat dumheten utan låtit den vara, då har ryttare 1 bara undvikit den hästen/ ponnyn.
Inställningen hos ryttaren är tex att man måste göra sig värdig att få rida innan man sitter upp, inte bara behandla dem som någon självklarhet.
För ryttare 1, gnäggar många hästar och ponnyer välkomnande när ryttaren kommer, efter en tids omsorg.
När spöet används, så används det på rätt sätt dvs tyglarna till en hand innan man lägger spöet.
Om det är tävling så hjälps familjen åt, så att rykten verkligen hinns med plus att den få ha flätor.

Ryttare 2: tar ca 5 minuter på sig att borsta av med rotborsten det värsta, blir det tid över så skapas det en fläta i manen. Ingen täcke på när den går ner. Hästarna som är "sk" parkeringsvakter vill inte gå fram utan stannar ofta på spåret, får då pisk och bank med skänklarna. Eller om hästen är trög vill inte riktigt på hindrena som för ryttare 1 just denna var inge problem, får ha sporrar då och sporrarna används för att hästen ska gå fram. Om ryttaren 2 kommer upp i stallet efter lektionen med hästen igen, samma sak där snabb avborstning, kanske godis och sedan är den klar. Pigga eller stressade hästar för den här ryttaren får ryck i munnen ofta och ryck tillsammans med stopp mot en vägg.
Vid tävling samma borstning, om den är riktigt smutsig så tvättas den fastän det är kallt ute. Sedan ägnas tid åt att fixa frisyr eller tjattra med kompisar.

För vilken ryttare verkar hästarna/ ponnyerna trivas bäst för?
För vilken ryttare tror du hästarna/ ponnyerna känner sig som mest kungligheter för?
För vilken ryttare tror du hästarna/ ponnyerna vill anstränga sig mer för?
Är det verkligen ridskolehästar/ponnyer du skriver om? Låter mer som privathästar med att lägga täcke osv.

Jag har inte haft något problem att rida någon häst även om jag inte gett en ordentlig rykt utan bara borstat.
Det jag själv upplever är om man motiverar hästen/ponnyn på rätt sätt och utgår efter dens svagheter/styrkor brukar det gå riktigt bra.

Skimmeln jag rider väldigt mycket brukar ibland gå med handbromsen i (speciellt dressyrlektioner, hoppning tycker han är kul) tills han leat igång kroppen då han är en kiropraktor häst (finns övningar vi ska göra på honom innan lektion), sen får man köpa att han är stel innan första galoppen, ingen rykt som hade löst det. I och för sig är han mindre stel nu sen han började gå fler lektioner och börjat bygga lite mer muskler.

Om du vill diskutera det vidare hade jag föreslagit att skapa en egen tråd istället för att kapa den här tråden dår vi skriver om våra egna lektioner och peppar varandra m.m.
Dessutom är det bara vi i den här tråden som ser ämnet, skapar du egen tråd kommer du få svar från fler. Tips från coachen. :)
 
Är det verkligen ridskolehästar/ponnyer du skriver om? Låter mer som privathästar med att lägga täcke osv.
Som svar på just din fråga, så är det ridskolehästar vi pratar. Ryttare 1 behandlar alla hästar/ ponnyer lika, som om det vore sin egen eller sporthäst.
Ryttare 1 får ofta däremot bära upp täcket till stallet ifall hästen/ ponnyn går lektionen efter.
Svarade på din fråga, men vi behöver inte ta upp mer tid i den här tråden om just den saken.
 
Senast ändrad:
@Golden_Heart Jag föreslår att du skapar en egen tråd om "den klassiska rykten" eftersom det här är något du verkar väldigt passionerad över och något du tagit upp i massor av olika trådar nu. Som @TheRedLightning säger är den här tråden till för att ridskoleryttare ska diskutera sina lektioner och upplevelser på ridskolan. Det du försöker diskutera har inte alls i den här tråden att göra.

/Moderator
 
@Golden_Heart Jag föreslår att du skapar en egen tråd om "den klassiska rykten" eftersom det här är något du verkar väldigt passionerad över och något du tagit upp i massor av olika trådar nu. Som @TheRedLightning säger är den här tråden till för att ridskoleryttare ska diskutera sina lektioner och upplevelser på ridskolan. Det du försöker diskutera har inte alls i den här tråden att göra.

/Moderator
Okej, ska bli! Ska inte upprepas att det blir fel!
 
Typiskt också, jag var riktigt peppad för lektionen imorgon då det är markarbete/förberedande hopp och sen nästa lördag hoppning, då det hade varit en perfekt uppvärmning inför påsklovshoppningen.
Men nu gick de ut me å sa att man inte får va fler än 50 personer på samma ställe, lutar åt att påsklovshoppningen blir inställd. De kikar förvisso lite på hur det går att lösa, men jag har inga höga förhoppnigar. Hade åtminstone hoppats den skulle bli av då det är en liten klubbtävling och alla andra tävlingar runt omkring här är mer eller mindre inställda. Jag som hade tänkt försöka komma ut på någon mer tävling, får väl hoppas hösten blir varm och coronan lugnat sig tills dess.

Hur påverkar viruset era ridlektioner?
Vi har fått order vid minsta sjukdoms känning stanna hemma och sen hålla en hästlängd även på backen till varandra när vi är i stallet, samt va noga med hygienen.
 
Hur påverkar viruset era ridlektioner?
Vi har fått order vid minsta sjukdoms känning stanna hemma och sen hålla en hästlängd även på backen till varandra när vi är i stallet, samt va noga med hygienen.

Självklart får man ju ta ansvar för att stanna hemma om man har symptom men i övrigt så har inte min ridskola gått ut med några särskilda instruktioner. Det är en ganska liten ridskola med bara 6 elever i varje grupp så att hålla avstånd till varandra även på backen och i stallet är inga problem. Ridskolan har två mindre stall och de hästarna som går i vår grupp står i olika stall så vi är bara tre personer i varje stalldel inför ridlektionen och gör i ordning hästarna och efteråt. Vi brukar hjälpas åt att mocka stallarna efteråt några stycken men då tar vi ju ändå olika boxar så då är man ju också på naturligt avstånd från varandra. På vår riddag är det bara två ridgrupper och då går ingen häst två lektioner utan byts mellan grupperna. Så vi har inte någon överlämning av häst att tänka på heller till ny ryttare.
 
Självklart får man ju ta ansvar för att stanna hemma om man har symptom men i övrigt så har inte min ridskola gått ut med några särskilda instruktioner. Det är en ganska liten ridskola med bara 6 elever i varje grupp så att hålla avstånd till varandra även på backen och i stallet är inga problem. Ridskolan har två mindre stall och de hästarna som går i vår grupp står i olika stall så vi är bara tre personer i varje stalldel inför ridlektionen och gör i ordning hästarna och efteråt. Vi brukar hjälpas åt att mocka stallarna efteråt några stycken men då tar vi ju ändå olika boxar så då är man ju också på naturligt avstånd från varandra. På vår riddag är det bara två ridgrupper och då går ingen häst två lektioner utan byts mellan grupperna. Så vi har inte någon överlämning av häst att tänka på heller till ny ryttare.
Smidigt med mindre anläggning i dessa tider. Där jag rider har de 16 hästar alla görs i ordning i samma stall. Vi är ungefär 7st i varje grupp, den dagen jag rider på är det totalt 5 grupper om jag inte missminner mig. Vissa av hästarna går oftast bara två lektioner, några enstaka får gå 3, men då är det oftast 3 nybörjarlektioner.
Ska vara 2 värdinnor som tar hand om mockning med m.m. den dagen.

Själv är jag bara glad så länge ridningen kan hålla igång, den dagen de måste pausa ridlektionerna kommer jag gå under av tristess då hästarna ger så mycket mer. Kommer aldrig utanför ytterdörren annars förutom när ja jobbar. :p
 
Typiskt också, jag var riktigt peppad för lektionen imorgon då det är markarbete/förberedande hopp och sen nästa lördag hoppning, då det hade varit en perfekt uppvärmning inför påsklovshoppningen.
Men nu gick de ut me å sa att man inte får va fler än 50 personer på samma ställe, lutar åt att påsklovshoppningen blir inställd. De kikar förvisso lite på hur det går att lösa, men jag har inga höga förhoppnigar. Hade åtminstone hoppats den skulle bli av då det är en liten klubbtävling och alla andra tävlingar runt omkring här är mer eller mindre inställda. Jag som hade tänkt försöka komma ut på någon mer tävling, får väl hoppas hösten blir varm och coronan lugnat sig tills dess.

Hur påverkar viruset era ridlektioner?
Vi har fått order vid minsta sjukdoms känning stanna hemma och sen hålla en hästlängd även på backen till varandra, samt va noga med hygienen.
Lite samma här, vi lär få information ganska snart om att tävlingarna som är inplanerade antingen är inställda eller så körs de utan publik. Trist för vi brukar ha cafét i full gång och grillning utanför samt loppis för att samla in lite pengar, så då faller ju en pengakälla bort.

Själva lektionerna är som vanligt bortsett från att de dragit in avgångar på den redan sällangående bussen. För mig innebär det att jag nu skjutsar 4st i gruppen till stallet varje måndag. Sen hästlängds avstånd och är vi sjuka ska vi vara hemma.
De har även ordnat med engångshandskar och desinfektionsmedel på alla toaletter - man får torka av handtag osv när man varit där. Tagit bort alla lånehjälmar och västar. Västarna är helt borta medan de lägger ut en lånehjälm om dagen, och sedan tar bort den och lägger en ny om någon behöver den. Samma med alla spön - man får klara sig utan spö om man inte har ett eget.
Sen finns desinfektionsmedel vid borstarna och handsprit.
 
Smidigt med mindre anläggning i dessa tider. Där jag rider har de 16 hästar alla görs i ordning i samma stall. Vi är ungefär 7st i varje grupp, den dagen jag rider på är det totalt 5 grupper om jag inte missminner mig. Vissa av hästarna går oftast bara två lektioner, några enstaka får gå 3, men då är det oftast 3 nybörjarlektioner.
Ska vara 2 värdinnor som tar hand om mockning med m.m. den dagen.

Själv är jag bara glad så länge ridningen kan hålla igång, den dagen de måste pausa ridlektionerna kommer jag gå under av tristess då hästarna ger så mycket mer. Kommer aldrig utanför ytterdörren annars förutom när ja jobbar. :p

Ja det är verkligen skönt med mindre anläggning just nu faktiskt och jag trivs bra också med att det är en mindre anläggning i övrigt också. Känner att det passar mig och ser inte så stor risk att de ska behöva pausa ridlektioner heller faktiskt med tanke på småskaligheten. Oroar mig mest för att bussarna inte ska gå i förlängningen om det blir mer indragningar i kollektivtrafiken än vad det redan blivit för då kan jag helt enkelt inte ta till mig stallet. Jag är också inomhus när jag jobbar och tycker det är otroligt skönt att komma ut till hästarna och stallet! Dock har de väldigt mycket avbokningar på sina turridningar nu och det är en stor del av inkomsten för dem den här tiden på året, de har bara turridning under ett begränsat antal månader på året. En del företag och skolor som brukar komma årligen har också avbokat. Så det är tråkigt för dem tycker jag.
 
Vår anläggning är så pass stor (ca 120 hästar totalt) så där har de infört lite restriktioner. Caféet är stängt, barnen får bara ha en vuxen med sig, skötarverksamheten är pausad och även hästkunskapen som barngrupperna har i samband med varje lektion. De har även gått ut med att man inte ska hänga i stallet i onödan,utan bara i anslutning till sin lektion.
 
Hade hopplektion i torsdags. Fick fortsätta med min store brune läromästare :love: Kände redan innan lektionen att jag var väldigt nervös (brukar bli så när det är stressigt på jobbet), och tyvärr höll det i sig hela lektionen :( Men genomförde hela övningen till slut! Vi hoppade en kaprilli-bana, med en trekombination på ena långsidan, sen till ett räcke på andra långsidan. Vid kortsidan sakta av till trav och lägga en volt över några bommar. Efter bommarna till en fem och en halva på diagonalen, landa i galopp och ta trekombinatioonen och räcket på långsidorna i andra varvet.
Kul övning, men synd att jag var så nervös då det ställde till det en del för mig...
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
20 21 22
Svar
435
· Visningar
50 940
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 403
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp