Ridskoleryttare 2020

Vår anläggning är så pass stor (ca 120 hästar totalt) så där har de infört lite restriktioner. Caféet är stängt, barnen får bara ha en vuxen med sig, skötarverksamheten är pausad och även hästkunskapen som barngrupperna har i samband med varje lektion. De har även gått ut med att man inte ska hänga i stallet i onödan,utan bara i anslutning till sin lektion.
Oj, ja det är en stor anläggning. Hur många grupper är det och hur många är det i varje grupp? Känns som det låter som att det är väldigt många på plats samtidigt. 👀
 
I onsdag så var ordinarie ridlärare tillbaka efter sjukdom. Jag red en häst jag inte ridit förr. Ett stort sto.
Hon hade en trevlig trav men blev gärna lång och tog tygeln.
Vi jobbade med skänkelvikningar snett igen och rakt fram på långsidorna.
Gick sådär.
 
Oj, ja det är en stor anläggning. Hur många grupper är det och hur många är det i varje grupp? Känns som det låter som att det är väldigt många på plats samtidigt. 👀
Vi har mellan 45-50 ridskolehästar och -ponnyer, resten är inackorderingar :) två grupper rider samtidigt från ca 14-tiden, till som senast 21 (men vissa kvällar är det inte lektioner så sent), och 8:30-17 på lördagar. Barngrupperna tror jag är 12, ungdomar och vuxna 10 och specialgrupperna 6 ekipage. Hur många som är på anläggningen samtidigt vågar jag mig inte på att gissa :p
 
Markarbete idag, var inte alls taggad idag, men vi hade den bra ridläraren idag så lektionen var givande och rolig.

Vi började med att skritta fram hästarna i skogen, sen när vi kom tillbaka i ridhuset började vi trava och jobba självständigt med tempoväxlingar osv. Sen la vi in lite uppvärmnings galopp.

På enda långsidan låg det 2 galoppbommar innanför spåret och sen kom det ett lågt kryss och sen två galoppbommar till efter krysset. På den andra långsidan stod det två låga kryss i hörnen innanför spåret och vid mitten stod det en kona innanförspåret, vid konan var det tänkt att vi skulle rida en volt och i den här volten låg det tre bommar i en solfjäder på voltens öppna del, vid X.

Det ena krysshindret i hörnet las bommarna ner till travbommar, så tanken var att vi skulle skritta på långsidan med alla galoppbommar, rida slalom mellan bommarna och hindret, sen när vi kom till långsidans andra hörn, börja trava, vända lite halvt igenom och trava över travbommarna, sen göra volten över solfjäder bommarna, ut på spåret och sen sakta av till skritt innan vi kom till slalomen.

Vi gjorde åt båda hållen innan vi la till att man skulle trava hela övningen. Jag märkte i höger varv på volten, ville skimmeln flyta ut åt vänster och inte alls hänga med och helst undvika bommarna, men vi fick till det efter några gånger, åt andra hållet gick mycket lättare för honom.
När vi skulle ta slalomen i trav fick jag ta varannan bom istället för varje då han tar rätt mycket plats och inte är så smidig än.

Vi avslutade med den så kallade bågen, med att trava på fyrkantsspåret, över travbommarna, sen ta volten och de bommarna, fatta galopp när vi kom till spåret och sen fick vi välja på att galoppera på spåret eller ta det låga krysshindret i det andra hörnet, sen trava på spåret och börja om igen.

Första gången jag kom på den övningen, fick jag inte galopp så valde att inte ta hindret bara för att få igång galoppen, det sades att de på volten hade företräde, men jag fick ändå bryta av till skritt när jag var i volten då de andra kom, så min galoppfattning blev i princip från skritt, vilket inte är hans starka sida, så det blev lite pannkaka när vi kom mot hindret och han hoppade av långt ifrån.
Vi fick i alla fall till en gång när det inte blev korvstoppning vid volten och kunde hoppa någorlunda bra på hindret.

Är nöjd över lektionen även om jag behöver lära mig att sitta på rätt sittben i traven. 🙄
 
Hyrde häst idag och tömkörde först och sen red då var han bra uppvärmd till ridningen. Jag fokuserade mycket på att få han i fin form i tölten idag. Jag värmde upp med öppna och sluta och volter i hörnen och fick han i fin form. Sen skulle vi tölta och jag fick honom inte alls i lika fin form som i skritten. Så jag körde massa övergångar mellan skritt och tölt och kunde til slut tölta några varv i form. Sen fokuserade jag på galoppfattningar från skritt och det gick ganska bra. Han kan ibland springa iväg i galoppen för mig och springa ifrån sin egen balans. Så jag skriitade, förberedde övergången noga och gjorde fattning och galopperade några språng och saktade av igen. Hela tiden fokuserade jag på kvalitet i övergångarna och på bra galopp. Sen travade jag några varv och skrittade av. Blev nöjd idag! Gjorde alla övningarar i båda varven.
 
I går fick jag rida bulldozern igen.

Jag ville verkligen försöka få honom att inte bara springa i symaskinsgångarter. Det blev lite mitt mål med ridlektionen. Bestämde mig på att satsa stenhårt på att bromsa in tempot, och att det inte spelade så stor roll om han tappade bjudningen framåt - ville experimentera lite.

Vi rider ju alltid fram lite fritt, och jag var stenhård från början. Han gick iväg innan jag hade hunnit fixa klart stiglädren och jag började redan där. Var stenhård på att vi går när jag säger det. Sedan när jag skrittade fram red jag många små bågar, samt in på volterna. Gjorde tusen halter, klappade när han lyssnade ordentligt på broms, ignorerade när han inte lyssnade och gjorde om.
När halterna satt började jag lite på tempoväxlingar i skritten. Jag hann komma ganska långt innan det var dags att börja med övningarna.

Övning nummer ett var att i trav vända rätt upp vid c och a och sen rida skänkelvikning ut. Bulldozern är ganska svår att rida skänkelvikning på, han är kort i kroppen och halsen är kort så man får kämpa lite för att hålla ihop honom och få honom att tvära. Han verkar inte heller gilla skänkelvikning särskilt mycket men jag var supernoga med att klappa och berömma så fort han försökte och till slut var det nästan svårt att inte skänkelvika.🤷‍♀️

Sedan skulle vi rida in på två stora volter, vi travade och gjorde två 10 meter-ish volter in i volterna vid öppna delen och a och c. Här fick jag verkligen användning av att han lyssnade bättre på bromsen, annars brukar han rusa och "ramla isär" på de små volterna. Men jag jobbade hårt för att få till de där avsaktningarna i tempo och sen in i småvolterna. Klappade så fort han saktade ner på tempo och inne i volterna när han gick runt och avslappnat där. Här någonstans kände jag att jag verkligen hade lyckats med mitt mål till kanske 50%, fick världens kick och fortsatte på samma sätt med mycket beröm, mycket halvhalter, mycket noggranna avsaktningar av tempo osv. :) Till slut började jag känna att han svävade lite mer i stegen och inte gick som en symaskin på högsta fart :D

Sen skulle vi i skritt rida ca 3 meter innanför spåret på volterna och rida skänkelvikningsvolt. Det var riktigt jobbigt för både mig och bulldozern att rida runt hela volten i skänkelvikning men han försökte verkligen, fina lilla ponnyn. Jag försökte inte störa för mycket, rama in ordentligt och klappa och berömma när han verkligen lyckades ett par steg. Sedan red vi skänkelvikning ut på voltspåret igen och där skulle vi fatta galopp och liksom försöka hålla kvar lite av skänkelvikningstänket och inramningen vi hade fått. Det gick så himla bra! Han lyssnade fint på galoppskänkeln utan att rusa iväg i en massa travsteg som han brukar innan det blir galopp, och gick till och med att be honom vänta och tagga ner lite i galoppen när han började bli taggad. Tittade i spegeln när jag kunde och tyckte det såg trevligt ut. Kändes på honom att han tyckte det var trevligt.

När vi travade av så hade jag en superfin känsla både i handen och under mig. Han lyssnade, men började bli redigt trött där, så jag lät honom länga ut sin korta hals lite. I vanliga fall vill man inte riktigt släppa tyglarna för han blir så springig och stark - nu tuffade han på i det tempo jag bad honom om även med halvlånga tyglar! :up:

Är himla nöjd med lektionen. Jag står nog uppe på någon form av tröskel just nu och jag njuter i fulla drag av att ha klättrat upp dit. Har även hittat mycket knappar på bulldozern vilket är himla trevligt. Det har hänt små diffusa braiga saker ett tag nu och om jag tänker efter verkar jag ha utvecklats mycket mentalt på senaste tiden. Är väldigt mycket mer medveten och aktiv i ridningen, hittar rätt fortare, är mer avslappnad, och har hittat ett helt okej system i ridningen. Tror även att jag fick känna på exakt vad det menas med att rida hästen mellan hand och skänkel, något jag trott jag hade koll på - men nu tror jag att jag verkligen fattade! :)
 
@Hoarfrost visst är det härligt när man känner att man klättrat ett trappsteg till i sin ridning! Jag brukar ofta känna det när jag har haft uppehåll några veckor att jag kommit en liten bit till och alla kunskaper man fått med sig t.ex. föregående termin verkligen har landat i både kroppen och huvudet.
 
@Hoarfrost visst är det härligt när man känner att man klättrat ett trappsteg till i sin ridning! Jag brukar ofta känna det när jag har haft uppehåll några veckor att jag kommit en liten bit till och alla kunskaper man fått med sig t.ex. föregående termin verkligen har landat i både kroppen och huvudet.
Verkligen! Det är härligt att stå där och känna att hoppsan! Nu hände det något här! :D Som vanligt är mina förändringar ganska drastiska. Det har de alltid varit i hela mitt liv kring nästan allt jag företagit mig. Det kan hända noll och inget i en evighet, och jag kämpar som en tok tills jag helt plötsligt står där och undrar vad som hände.
Drar paralleller till min löpning. Det har hänt noll med min utveckling på 5km i kanske två tre år. Sen krossar jag rekordet med 50 sekunder. Jag står alltid där som ett frågetecken. Ett glatt frågetecken :D Medan jag upplever att andra förbättrar sig lite i taget liksom.
 
Stod hoppning på schemat i måndags. Vi började med lite fri uppvärmning, jobbade med tempoväxlingar i skritten eftersom hästen kändes väldigt seg och inte så framåt. Sen värmde vi upp med tölt och gjorde volter i två av hörnen och sen trav.

Sen skulle vi hoppa en liten bana med ett hinder på ena långsidan, galoppera i en båge och snett igenom över en liten vattengrav, sen var det fyra galoppbommar på andra långsidan och sen tillbaka och ta det första hindret igen från alla hållet. Islandshästar är ju islandshästar när det kommer till hoppning men det är kul ändå och vi skulle ta hela banan i galopp och det blev väl varierade resultat på det kan man ju säga. Alla islandshästar har ju inte så enkelt för galoppen. Min häst har det dock och jag lyckades någorlunda med att ta banan i galopp iallafall, vi hann hoppa två gånger var och andra gången gick det bättre. Blev lite sugen på att ta en privatlektion med hoppning så småningom, jag tycker det är kul att variera med ibland.
 
Lektion igår.
Red en häst som jag ridit några gånger och det gått rätt bra då....
Vi skulle vända över ridbanan vid R och vid V och välja vilket håll vi ville efter vi vänt men vi skulle rida rakt mellan och vända först strax före medellinjen för att hästarna inte skulle bli böjda eller gå efter hästen framför.
Gick sådär i skritt och trav, jag fick inte ihop hästen och kom då inte ner i sadeln utan stutsade runt på den stackars hästen. Fick väl någon rak linje men inte så värst många.
Sen gick vi över till att rida på en liten fyrkant mellan R och S och H och M och vi fick inte rida ut på spåret. Det gick mindre bra... han är lite seg och jag orkade inte sitta och driva på när jag stutsade runt så ridläraren jagade oss med långpisken och då sprang han men jag hängde knappt med...
Fick väl till det en halv gång. Sen gjorde vi samma sak i galopp och det gick inte direkt bättre. Han är fin i galopp så kunde iallafall rida lite bättre men att få han rak gick sämre för när jag väl fick han lite halvrak så bröt han av.
Så i det stora hela så konstarerade jag att rida kan jag inte och funderade på om jag skulle sluta men det är ju bara att bita ihop och rida vidare...
 
Lektion igår.
Red en häst som jag ridit några gånger och det gått rätt bra då....
Vi skulle vända över ridbanan vid R och vid V och välja vilket håll vi ville efter vi vänt men vi skulle rida rakt mellan och vända först strax före medellinjen för att hästarna inte skulle bli böjda eller gå efter hästen framför.
Gick sådär i skritt och trav, jag fick inte ihop hästen och kom då inte ner i sadeln utan stutsade runt på den stackars hästen. Fick väl någon rak linje men inte så värst många.
Sen gick vi över till att rida på en liten fyrkant mellan R och S och H och M och vi fick inte rida ut på spåret. Det gick mindre bra... han är lite seg och jag orkade inte sitta och driva på när jag stutsade runt så ridläraren jagade oss med långpisken och då sprang han men jag hängde knappt med...
Fick väl till det en halv gång. Sen gjorde vi samma sak i galopp och det gick inte direkt bättre. Han är fin i galopp så kunde iallafall rida lite bättre men att få han rak gick sämre för när jag väl fick han lite halvrak så bröt han av.
Så i det stora hela så konstarerade jag att rida kan jag inte och funderade på om jag skulle sluta men det är ju bara att bita ihop och rida vidare...
Äsch, jag tror du ger dig själv för lite cred och troligen ställer för höga krav på dig själv. Jag tror att du visst kan rida bättre än va du själv tror. :heart
En ridskola är en bra start på att bli bättre på att rida och det är inte helt enkelt, ofta man byter häst (dvs hinner inte rida in sig på en häst) och kanske bara rider en gång i veckan osv.
Kanske komplettera med en privatlektion med den häst du själv tycker att du funkar bäst ihop med kanske hade varit ytterligare ett steg framåt?
En privatlektion kan vara riktigt bra då ridläraren enbart fokuserar på den personen och inte flera andra, sen kan man ta med sig den feedbacken man fick där till de andra lektionerna och försöka jobba med det.
Så tänker jag. :heart
 
Markarbeteslektion idag med skimmeln. Vi skrittade fram länge ute i paddocken i blåsten, sen fick vi komma in i ridhuset och trava igång dom, vi travade en lång stud själva innan vi samlades i en gemensam övning.

Vi blev bara 3 i gruppen, normalt brukar vi vara 4, det var 2 borta från min grupp och sen gruppen efter var 3 borta så den sista tjejen där red med oss. Vilket gjorde att vi drog över tiden rejält då det inte var någon lektion efter, och troligen därför vi spenderade mycket tid på att värma upp.

Framridningsövningen var i trav, låg 5 galoppbommar på ena långsidan innanför spåret, vi skulle komma på spåret i trav, vända snett in från spåret och rida diagonalt över bom nr 2, sen direkt ställa om åt andra håller och rida diagonalt över bom nr 4 ut till spåret igen, och på andra långsidan skulle vi göra skänkelvikning i en stor båge över hela långsidan.

I skänkelvikningen var det fokus på att släppa fram yttertygeln och sitta på inre sittben för att hästen verkligen skulle böja tornutskotten i ryggraden och verkligen böja sig. Skimmeln var som en planka i början men efter ett tag lossnade det mer och mer och han blev riktigt trevlig, vi höll på med den här skänkelvikningsbågen väldigt länge och ändrade bara lite på andra sidan vilka bommar vi skulle rida diagonalt över.

Det var en där vi skulle rida diagonalt över bom 1, där vi vänt upp vid A, snett över bommen ut till spåret vända in igen, diagonalt över bom 3, vända tillbaka ut mot spåret igen och diagonalt över bom 5. Jag trodde aldrig jag skulle hinna få med skimmeln då han är så stel, men peppar peppar det gick även om det inte alltid blev så snyggt.

Sen skippade vi skänkelvikningsbågen och istället efter galoppbommarna (då red vi digaonalt över bom 2 och 4) sen när vi kom ut till spåret fatta galopp, första gången galopp ute på spåret, sen skulle vi hoppa ett litet kryss. Detta krysset höjder ridläraren upp lite på sidorna för att hästarna verkligen skulle hoppa mitt på. Det var en lite lurig väg då det var viktigt att komma i rätt linje och inte gena, vände upp strax efter A i höger varv, och så var det typ 3-4 galoppsprång sen kom hindret.

Vi gjorde samma i vänster varv, med enda skillnaden att då skulle vi bibehålla traven och travhoppa, landa i galopp och ett galoppsprång och sen hoppa ett räcke. Här märkte jag att skimmeln inte riktigt var med, då det blev pannkaka och han travade alltihopa, var inte riktigt så jag hade tänkt.

Vi rullade på och fick till sist till det på tredje gången vi kom, då hade vi lagt till att man skulle komma som på en båge ut mot spåret och sen hoppa det där krysset vi hoppade i höger varv. Vi rullade på och hoppade å hoppade, till sist tjuvhöjde ridläraren hindret då det var en tjej med som sa att hon var hopprädd och ridläraren höjde när hon inte såg. Så vi hoppade 75 cm och skimmeln han var så fin på slutet när vi joggade av dom.
Nu ska jag försöka ta med mig samma känsla till på lördag då är det hoppning igen så får vi se hur det går då om jag kan hitta samma känsla igen.

Fick lite aha-upplevelser idag. Red dock första halvan av lektionen med ojämna läder, tyckte lädret på högersidan kändes längre, sen när ja skulle korta till mina hoppläder (då när vi började hoppa fram) insåg jag att lädret på vänstersidan var redan på hopplädret och det på höger var på markarbetslädret. Inte undra på att det kändes konstigt, skiljde ett hål på dom också. 😅
 
Lite besviken på dagen lektion faktiskt, det var hoppning på schemat, men det kändes mer som markarbete... Vi hoppade betydligt mer på markarbeteslektionen i torsdags.

Först fick vi skritta fram ute, jag vet den andra ridläraren gör inte det när det är hoppning då det tar så mycket tid från lektionen. En häst blev skrämd av en barnvagn och ett par springande barn i en trädgård, ryttaren tappade ena stigbygeln men satt kvar, jag fick göra halt med skimmeln och vänta in dom. Då hon red sist.

När läget var under kontroll då skulle ridläraren leda den andra hästen till ridhuset.
Sen fick vi inte riktigt direkt börja trava utan först skulle hon stänga ridhuset och sen förklara övningen.
De där "galoppbommarna" vi hade ridit diagonalt över på markarbeteslektionen, det var det vi började med, rida diagonal över 1, 3 och 5, sen kom skänkelvikningsbågen på andra sidan. Kände så väl igen övningen och red likadant som jag red i torsdags.
Trots att ridläraren sa att vi inte skulle ha fokus på om skänkelvikningen blev snygg så tyckte hon ja skulle sträcka yttertygeln... jag tog ju fram den enbart för att hästen skulle kunna ha plats å vända ryggraden för att snabbt få honom mjuk.

Diagonalt över bommarna gick riktigt bra, kom lite väl fort en gång.
Sen bytte vi och skulle rida slalom mellan bommarna och sen skita i skänkelvikning och fatta galopp ur slalomen sedan när vi ridit igenom den.
Gick sådär för skimmeln då han gick med handbromsen i, det är inte hans starka sida att behöva vända så snävt som det blev, han orkade inte korta ihop sig och det blev skritt på sina ställen, ofta i slutet av övning och fatta galopp ur en trav där han precis hade orkat igång var inte direkt lyckat. Ogillar att behöva lägga till spöet på bogen, men fick göra det vid nästan alla fattningar idag, i vanliga fall är det bara de två första fattningarna som är sådana.

När jag väl fick galopp valde jag att stå upp i lättsits och gasa på lite på andra långsidan och sedan sakta av till trav igen innan kortsidan. Så rullade vi på, sen bytte vi varv och gjorde båda övningarna igen. Vid det här laget hade det försvunnit rätt mycket tid och jag började fundera på om vi ens skulle hinna hoppa något innan lektionen var slut.

Jodå några skutt blev det, vi fick rida samma diagonalt över bommarna som på markarbetet när vi red över bom 2 och 4 sen ut på spåret fatta galopp, första gången skulle vi ta och följa fyrkantsspåret, om vi fick en bra galopp andra gången skulle vi om vi ville hoppa ett lågt kryss.

Hoppade det 3 varv sen bytte vi och gjorde samma övning i andra varvet, då var det ett räcke istället, 3 gånger där också och sist fick vi avsluta med att komma enbart på räcket, då stod det ett lågt kryss precis innan och vi skulle va väldigt noga med att komma rätt in, nu skulle vi komma i galopp. Vet den andra ridläraren hade det som travhoppning och landa i galopp.
Första gången gick rätt bra, andra halvbra. Vi hoppade det bara 2 gånger, sen fick vi skritta av hästarna i paddocken ute och ridläraren hade varit strikt med att det var under strikt ansvar och yada yada. Det var som jag tänkte, vi är inga nybörjar barn längre som passar på och flängrider när ridläraren inte tittar.
Den ridläraren är snäll men ibland känns det som om hon glömmer bort att vi kan mer än vad hon tror.

Vi var bara tre stycken som red, så jag och den där tjejen som hade tappat i stigbygeln under framskrittningen var dom som ville hoppa och såg fram emot det och tänkte att när vi inte är så många så hinner vi med, men tji fick vi. Ingen av oss var så imponerade av lektionen. Den tredje tjejen var rätt nöjd då hon normalt sett inte gillar att hoppa men hade tagit något skutt över det ensamma krysset i alla fall.
Nu är det ingen ridning förrän efter påsk, får vi se vad vi hittar på då.
 
Hej längesedan jag la ut här men vill berätta om min lektion igår.

Jag red på fux valacken som jag hatade i början men som nu blivit min favorit, han är en sådan häst man måste lära sig rida. I början visste jag ju inte hur man red honom på rätt sätt.
Nu har jag ridit honom ca 5 gånger på rad men känner fortfarande att det finns saker vi både måste lära oss t.ex galoppfattningarna då han springer in i dem, eller att sakta av efter en fartfylld galopp då han blir super pigg och stannar inte.

Förra gången var det dressyr och då var han underbar i höger varv på skänkelvikningarna men i vänster blev det lite för jobbigt för honom. Vi kämpade på iallafall.

Idag var det iallafall första gången jag hoppade på honom och det kändes SUPER helt enkelt. Vi hade lite markarbete fokuserat jobb på hoppningen och avslutade med en bana som hade lite kluriga vägar. Vi fick sånt fint flyt på banan! Dock stack han åt sidan på en båge men vi tog om det och jag var lite mer sträng med att rama in honom och då gick det så bra! Han ökar något väl mycket inför ett hinder och det måste vi träna på men galoppbyten satt som en smäck. Galoppsprången var bra och har förövrigt bara positivt att säga om dagens lektion.

Juste! Det var första gången vi fick värma up genom att köra alla tre gångarterna på galoppbanan då vi endast brukar få skritta eller trava lite men idag fick vi galoppera två varv vilket var jätte roligt. Han är en sån härlig häst.

Min ridning börjar gå framåt nu, både i dressyr och hoppning har jag börjat förbättras något enormt enligt mig och min ridlärare. Jag ser fram emot att rida denna fux ponnyn mer i framtiden ev. Tävla honom i hoppning.

Jag har hoppträning idag på ett annat stall också så uppdaterar hur det gick på den lektionen senare. :heart
 
Hopplektion idag på min gamla ridskola där jag red för ett år sedan. Hade samma häst jag avslutade på det stallet med. När jag red där var jag rädd för hästar inklusive henne. Efter ett år på min nuvarande ridskola har jag blivit mycket säkrare och från att vara ett tjurigt sto var hon en gosse gris nu när hon märkte av att jag inte var rädd för henne längre. Hon var så söt och duktig. Det var banhoppning på lite högre höjd och kändes så bra. Hon hoppade lite stort på en kombination och jag tappade då balansen men hann ta stigbyglarna i tid och fortsatte mot sista hindret.

I alla fall får lektionen 9/10 och jag vill fortsätta hoppträna där.
 
Caprilli från början är ju ett typ dressyrprogram som inkluderar nåt enklare hinder och/eller bommar. Sen kanske det finns klubbar som kommit på egna varianter.
Mycket möjligt att det är ursprungsbetydelsen, men googlar man på det så ser man att det definitivt inte är någon ”egen variant” från min klubb. Ser exempel både från hippson och Strömsholm...
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
20 21 22
Svar
429
· Visningar
50 573
Senast: cewe
·
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 324
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 045
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp