Ridskoleryttare 2020

Jo, vi har ingen dressyrbedömning när vi har dressryrlektioner heller, trott eller ej ;)
Men det jag menar är ju att Caprilli är ett förutbestämt program med dressyrrörelser och hoppning/markarbete blandat. Sen om man kallar en vanlig ridlektion caprilli, det är något helt annat. Men det kan man väl om man vill, men det är inte vad caprilli faktiskt är. Skitsamma, tänkte bara att om någon vill veta vad det egentligen är, så är det ju bra med ett svar på det.
 
Var på en underbar uteritt idag. Vår grupp var ihopslagen med gruppen efter så vi var 14 som red ut med ridläraren. Vi red i 1,5 timme och klättrade ganska brant uppför, red i skogen, töltade långa sträckor och fick härliga galopper med! På ett ställe fick vi sitta av och leda hästarna över en liten bro och sen sitta upp igen. Jag fick ta en sten till hjälp. Var iallafall så härligt! Fantastiskt varmt väder ikväll med kände verkligen att våren hade kommit. Imorgon har jag bokat två privatlektioner och ska nog rida en av hästarna på ovalbanan.
 
I går lektion med bulldozern igen. Jag tänkte att det ju är omöjligt att det går lika bra som sist, det var det! Men bara nästan för vi var väldans nära.

När jag gjorde i ordning honom inför lektionen var han dock som förbytt? han brukar vara rätt oral (trots att han är 21 är det som att han är 3-4år och han måste pilla och greja med allt 🙄 :D ) och tyvärr är han även lite nafsig. Han är lite halvsvår att kratsa hovarna på och kan bli allmänt bufflig.
Men nu stod han som ett ljus hela tiden och supernjöt :) Jag hittade en bra plats på bogen att klia på och han nära på somnade. När jag slutade stod han och seriegäspade säkert 20 gånger med huvudet rätt ner. Såg himla festligt ut, gulleponny :love:

Han hade stått två dagar :nailbiting: (inte bra, han har alldeles för mycket energi!) och vi var ute i paddocken och red för första gången på terminen, även för honom. Jag la ihop 1 + 1 + pigg häst i vanliga fall och fick =Detta kommer att vara som att sitta på ett urspårat frakttåg lastat med dynamit. :idea:

Han blev redan när vi gick ner till paddocken bufflig och springig och höll på att steppa runt lite. Försökte bara vara allmänt lugn och tänkte att jag verkligen måste befästa bromsen i dag, annars blir det otrevligt för både honom och mig.
Kom upp och han vimsade iväg innan jag ens satt i sadeln. :cautious: Sen jobbade jag stenhårt med halter halter halter i uppskrittningen. Berömde när det blev rätt. Så snart jag hade en ok broms började jag med tempoväxlingar och bågar i skritten. Som sist egentligen men med skillnaden att det krävdes mer jobb innan vi hittade en broms. Han var även lite tittig och hejsan hoppsan och blev till exempel väldigt misstänksam till vad det var för figur som kröp under stängslet och slängde bajs !??!... Sen fattade han att det var ridläraren när hon typ "men snälla bulldozern... du borde faktiskt känna igen mig". Då fnorkade han och gick vidare lite kränkt så där...

Vi gjorde två övningar där vi först travade på två gigantiska volter. Sedan skulle vi göra två mindre volter inåt precis som sist, med skillnaden att vi sist red trav på stora volten - minskad trav på lilla - trav på stora.
Nu red vi arbetstrav mot ökad - minskad trav - arbetstrav mot ökad. Jag fick det ganska kämpigt eftersom han var litegrann på tårna. Jag behövde verkligen se till att han hade grejer att göra med huvudet hela tiden. Dessutom var han ju extra pigg iom att han stått, men på det hela lyckades vi komma väldigt nära känslan vi hade sist!

Övning två var att trava på volterna och minska dem. Sakta av till skritt, rida skänkelvikning på den lilla volten, skänkelvika ut på stora volten och sen fatta galopp. Underbar övning för herr bulldozer, här började han vänta, blev väldigt mjuk, och vi fick trevliga mjuka galoppfattningar med en bärig och påverkbar (nåja, i bland taggade han till det lite och blev springig) galopp. Kändes härligt! Vi rullade på ganska länge i galoppen och jag kände till slut att han fick en väldigt perfekt böjning i kroppen för volten, gick bärigt och liksom verkligen rullade på där utan att jag behövde göra någonting. Där har jag nog inte hamnat någon gång förut så det var häftigt att uppleva.
Efter att vi hade gjort den övningen ett par gånger hade han 100% fokus på mig och dessutom började han länga och välva på halsen :eek: det trodde jag aldrig jag eller han skulle lyckas med. Han är som sagt en riktigt kort häst. Halsen är kort och han har svårt att liksom länga och välva den. Men det gjorde han nu. :love:

Så fort övningarna var klara hade det dock blivit mörkt. Det hade han inte riktigt märkt? Så så fort jag inte längre gav honom arbete blev det typ "Eh? Det är mörkt där utanför :nailbiting: ojsan hoppsan vad vansinnigt pigg och tittig jag blev!" Han är dock lite rolig... Benen går som en symaskin och hela kroppen reser och spänner sig lite, han tittar, men han går fortfarande åt det håll man svänger och går fram överallt. :up: Skulle mycket till för att han skulle slänga sig.

Så det kändes bra. Jag hade ju lite omständigheter att jobba med och visst kändes han som ett urspårat frakttåg lastat med dynamit men jag fick ganska snart kontroll över honom och han blev en... fyllt styrbar, reglerbar lastbil lastad med dynamit. I bland blev det lite spring och icke kontroll och aningen dragkamp men helt ok ändå!

Är det fler än jag som använder ridappar typ equilab? Hur mycket skrittar/travar/galopperar ni? Är det mer i höger eller vänster varv, eller blir det oftast lika mycket i varje varv på lektionerna
 
Är det fler än jag som använder ridappar typ equilab? Hur mycket skrittar/travar/galopperar ni? Är det mer i höger eller vänster varv, eller blir det oftast lika mycket i varje varv på lektionerna.
Jag använder det ibland när jag kommer ihåg. Dock ballar gps:en ur och det ser ut som vi ridit på åkrarna bredvid enligt den. Väldigt mycket skritt, hyffsat rätt jämt hur vi rider i varje varv.
 
@Hoarfrost hur fungerar equilab? Räcker det att den är nedladdad i telefonen och man har den i fickan? Jag tänker att det kan vara ett bra hjälpmedel när jag hyr häst för att ha lite koll på om jag verkligen rider i bägge varven lika mycket etc.
 
@Hoarfrost hur fungerar equilab? Räcker det att den är nedladdad i telefonen och man har den i fickan? Jag tänker att det kan vara ett bra hjälpmedel när jag hyr häst för att ha lite koll på om jag verkligen rider i bägge varven lika mycket etc.
Man laddar ner appen sen får man välja eller skapa stall, sen lägger man till häst. Sen får man starta ett pass med den hästen. Efter det att man startat passet kan man ha mobilen i fickan, sen när man är klar får man ta upp mobilen och avsluta passet. 😇

1677128D-CDAD-434B-BD0F-9E5EFF004829.png
 
Påskuppehåll så blir ingen vanlig ridning på lördag, istället körde de en liten påskhoppning för oss värdinnor och de som är med i styrelsen.

Hoppade både 70 och 80.
70-rundan var långt ifrån den snyggaste jag ridit, då han var rädd för påskpyntet och dressyrstaketet som stod i hörnet, men lyckades ändå reda ut det så vi tog oss runt felfria.

När vi senare hoppade 80, fick vi två som skulle hoppa den höjden skritta i ridhuset medan de höjde. Då passade jag på att skritta fram å tillbaka, fram å tillbaka förbi dressyrstaketet med massor av beröm när han våga gå nära utan att skygga. Så fick mycket bättre vägar, är jättenöjd.

Är lite stel i nacken så kan inte riktigt vrida på huvudet som jag brukar, men är som sagt nöjd. I och med att han skyggade lite för påskpyntet hade jag mer fokus på att bara försöka få fram honom än vilken galopp vi hade, vet jag landade i fel galopp vid några tillfällen.

Man lär sig alltid något, nu tar jag med den erfarenheten i bagaget och taggar uteritt i helgen med ridskolehästarna istället. :D

 
Påskuppehåll så blir ingen vanlig ridning på lördag, istället körde de en liten påskhoppning för oss värdinnor och de som är med i styrelsen.

Hoppade både 70 och 80.
70-rundan var långt ifrån den snyggaste jag ridit, då han var rädd för påskpyntet och dressyrstaketet som stod i hörnet, men lyckades ändå reda ut det så vi tog oss runt felfria.

När vi senare hoppade 80, fick vi två som skulle hoppa den höjden skritta i ridhuset medan de höjde. Då passade jag på att skritta fram å tillbaka, fram å tillbaka förbi dressyrstaketet med massor av beröm när han våga gå nära utan att skygga. Så fick mycket bättre vägar, är jättenöjd.

Är lite stel i nacken så kan inte riktigt vrida på huvudet som jag brukar, men är som sagt nöjd. I och med att han skyggade lite för påskpyntet hade jag mer fokus på att bara försöka få fram honom än vilken galopp vi hade, vet jag landade i fel galopp vid några tillfällen.

Man lär sig alltid något, nu tar jag med den erfarenheten i bagaget och taggar uteritt i helgen med ridskolehästarna istället. :D

Coolt med hjälmvideo ju :D Vad är det för musik? Måste ha på min springlista! och dessutom känner jag igen musiken någonstans ifrån.
 
Coolt med hjälmvideo ju :D Vad är det för musik? Måste ha på min springlista! och dessutom känner jag igen musiken någonstans ifrån.
Tack, vet ja va tvungen att kolla om jag kunde få GoPron att funka, den höll däremot på att dö med batteriet. Jag kan koppla upp den med wifi till mobilen och sen via mobilen styra kameran. Så anslöt kameran å förhandsvisningen och allt funkade i mobilen, stängde av kameran då jag inte behövde ha den på förrän jag satt upp på hästen och skulle ställa in vinkeln.
Sitter upp, men då vill inte förhandsvisningen fungera.... höll på att bli galen, fick sitta av och starta om kameran/wifi och appen tills ja fick det att funka, sen vågade ja inte stänga av kameran ifall samma grej skulle hända igen så den stod i standby men den höll hela vägen.

Musiken var nått jag laddade hem från en sida där man kunde använda musik gratis. Gregoire Lourme - To Loch Ness heter låten jag använde (original ljudet i videon var ingen höjdare, hör mest hjälmen och studset).

Vet jag övade mycket idag då det var långa transportsträckor mellan hindren att stå upp i lättsits istället för att sitta ned.
 
Hade två privatlektioner i förrgår på två olika hästar. En häst red jag på ovalbanan och jag fick bra takt och form på honom men sen har jag desto fler problem med min sits. Har problem med att få igång höfterna och använda bålen i alla gångarter som går snabbare än skritt. Har dessutom svårt att få bak min ena axel tillräckligt långt, är svag i ena sidan efter en ridolycka. Får också problem med att jag hamnar snett i sadeln. Men det är iallafall superbra att ta privatlektion på ovalbanan och ridläraren kan rida efter mig och se mig rakt bakifrån och då verkligen kan analysera min sits på ett annat sätt än från marken. Så då vet jag ju iallafall vad jag ska jobba med även om jag naturligtvis var medveten om mina sitsproblem redan innan. Ibland känns det så hopplöst bara även om det har hänt jättemycket med min ridning de senaste åren och det har verkligen gått framåt. Får bli corepass på friskis framöver tror jag så jag får ännu starkare bål, tränar tre dagar i veckan på friskis men ska kanske ändra inriktning lite på dem.

Den andra hästen red jag i paddocken och målet var bara att få honom mjuk, få till bra framåtbjudning i gångarterna och våga galoppera på honom. Har ramlat av den här hästen en gång och sen varit lite försiktig med att rida denna men nu vågade jag galoppera och det kändes så skönt!

Är uppehåll på ridskolan denna veckan och då har man möjlighet att hyra häst. Idag hade jag hyrt häst, den hästen jag red på ovalbanan i förrgår. Var ledig idag och hade jättefint väder med sol även om det var lite kalla vindar. Började med tömkörning och fokuserade verkligen på att inte tappa honom på ytter. Har väldigt lätt att göra det på honom. Jag fokuserade på rakriktning, volter och halter. Att verkligen förbereda honom in i halterna och sen inte starta igång igen förrän jag har en bra kontakt med honom och få honom att gå framåt så han tar bra stöd och kliver på in i skritten. Gick bra och sen gjorde jag även volter och fokuserad på att inte tappa ytter men samtidigt släppa efter litegrann så att han ändå kliver på framåt. Gick faktiskt riktigt bra tillslut. I ridningen fokuserade jag på alla gångarter idag och lade några galoppbommar på ena långsidan en bit in från spåret. Han blir alltid pigg och framåt när jag lägger galoppbommar så det märks att han tycker det är kul. Gick ganska bra i ridningen, är alltid bra när jag hunnit tömköra honom innan jag rider för då blir han mer mjuk och avspänd. Avslutade med att skritta av honom på vägen. Imorgon har jag också hyrt och då blir det uteritt med en kompis och på måndag ska jag också hyra honom och då tänker jag tömköra lite först och fokusera på trav och galopp och kommer eventuellt att sätta upp ett litet kryss också. Gillar när jag har hyrt samma häst flera dagar i rad och får sätta ihop ett eget litet program för träningen!
 
Hästbyte och dressyrlektion igår :) Fick en häst jag inte ridit förut, och var lite nervös för det.
Vi värmde upp på galoppslingan i alla gångarter. I galoppen fick jag rida först, vilket jag uppskattar. Jag har lättare att sätta en bra galopp om jag vet att det är upp till mig att bromsa om det inte känns bra :p Ligger jag efter en annan häst så går ju vissa hästar merpå den andres tempo än om jag försöker bromsa! Men han var jättetrevlig i tempot och hade väldigt härlig galopp!

Sen red vi dressyr i paddocken. Fick bytt till mig ett dressyrspö vilket var ett lyft, för han började jobba med bakbenen mycket bättre bara jag hade det i handen :) Vi red mest på volt runt instruktören i alla gångarter och fokuserade på ställningen och formen. Min häst har stora tendenser att dyka i formen, så det var en utmaning att få honom att bära sig i en bättre form. Jättetrevlig häst, och jag fick lite boost av att det gick så bra första gången på en ny :) Har varit så osäker det sista, så det kändes bra!

Vanligtvis brukar de ha läger under påskhelgen, men det blev det inte iår pga Corona. Istället la de in lite lösa lektioner man kunde anmäla sig till,vilket jag tycker var super då jag aldrig är på läger ändå. Så idag ska jag rida markarbete :) Har önskat mina favoriter, men får se vilken det blir :bump:
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
453
· Visningar
51 892
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 471
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp