Ridskoleryttare 2020

Jag har alltid sett Caprilli som tävlingsformen av markarbete. Vad skiljer i så fall?
Caprilli på träning som jag har upplevt det är en liten bana/program. När man rider markarbete så sätter man ju inte nödvändigtvis ihop det till en bana, växlar mellan gångarter och har både dressyrmoment och hoppmoment. Ser det lite som skillnaden mellan hoppträning och banträning. Man kan ju ha hoppträning utan att hoppa en hel bana, och man kan ha dressyrträning utan att rida ett helt program.
 
Blev en liten uteritt på ridskolehästarna idag då de behöver motioneras under påsken och ridskolechefen ser gärna att alla hästar får komma ut i skogen. Hästarna älskar det.

Red på en valack som är en riktig klippa i dressyren (film finns här när jag rider dressyr på honom för 5 år sedan: youtube ). Inte så ofta jag får rida honom längre då han behövs till nybörjarlektionerna då han är så trygg, därav jag passar på att rida honom i skogen.

Han hade en helt annan framåtbjudning nu och vi passade på att köra lite skänkelvikningar, öppna, sluta när vägarna tillät. Vi var ute i ca 1,5 timme med mest skritt. Stundtals gick han i form och tuggade på bettet, så han hade fint vitt "läppstift" när vi kom tillbaka. 😅

93109500_3238098899554267_3873816413705601024_n.jpg


Imorgon blir det uteritt igen med andra hästar, har egentligen skrivit upp på ett sto jag aldrig ridit, men kanske kommer välja en annan häst som inte fått va ute så mycket. Bättre att alla får komma ut än att någon inte får komma ut i skogen alls. Får se hur jag gör, inget bestämt än. :)

Var mycket trevligt i alla fall och vi gav hästarna lunch när vi kom tillbaka, och åkte sedan gemensamt och käkade på den lokala pizzerian själva. :p
 
Uteritt idag igen, skulle egentligen ridit en stor häst, men då den hästen redan hade gått en hel del beslutade jag mig för att ta en ponny jag ridit innan. Bättre att de som inte fått komma ut alls får komma ut.

Blev en liknande runda som igår, ända skillnaden var att jag satt på en ponny och hon har så små steg. Jag är inte van vid det, men det var riktigt kul.
Bjuder på en inte så snygg bild på oss, vet jag hade precis försökt hålla i tyglarna och bara lägga på lite skänkel för att hästen ska sänka huvudet lite. Hon förstod inte riktigt vad jag ville och det ser mer ut som hon har huvudet bakom hand, samt mina hälar är inte riktigt nere. 🙈 😅

annie.jpg


Vi blev dubbelt så många som igår och jag tycker det är riktigt kul att rida ut ihop med de andra, de skapar en sån go gemenskap, sen drog vi gemensamt till Rosegarden och käkade.
Så nu rullar jag nästan bokstavligt talat fram, farligt med go mat - äter för mycket av det goda. :o
 
Hyrde häst idag och tömkörde och red. I tömkörningen har jag fortfarande problem med yttertömmen på den här hästen så jag måste nog ta en privatlektion och få hjälp med att analysera om det är så att jag ändrar min position för mycket eller om jag bara släpper för mycket. Det har blivit lite bättre men det är fortfarande lite för ofta jag tappar honom på ytter för att det ska bli riktigt bra Dock gick halterna bra, där fick jag honom att både stanna med bakbenen först och gå framåt med stöd på bettet.

I ridningen fokuserade jag på traven och galoppen idag och det gick ganska bra tycket jag, fokuserade på att han inte får slänga sig iväg in i traven eller galoppen så han springer ifrån sin egen balans. Lyckades få till några fina varv i galoppen också där han inte genar i hörnen utan faktiskt kommer ut bra i hörnen med fin form och balans. Så är nöjd på det stora hela.
 
Uteritt idag igen, skulle egentligen ridit en stor häst, men då den hästen redan hade gått en hel del beslutade jag mig för att ta en ponny jag ridit innan. Bättre att de som inte fått komma ut alls får komma ut.

Blev en liknande runda som igår, ända skillnaden var att jag satt på en ponny och hon har så små steg. Jag är inte van vid det, men det var riktigt kul.
Bjuder på en inte så snygg bild på oss, vet jag hade precis försökt hålla i tyglarna och bara lägga på lite skänkel för att hästen ska sänka huvudet lite. Hon förstod inte riktigt vad jag ville och det ser mer ut som hon har huvudet bakom hand, samt mina hälar är inte riktigt nere. 🙈 😅

Visa bifogad fil 48695

Vi blev dubbelt så många som igår och jag tycker det är riktigt kul att rida ut ihop med de andra, de skapar en sån go gemenskap, sen drog vi gemensamt till Rosegarden och käkade.
Så nu rullar jag nästan bokstavligt talat fram, farligt med go mat - äter för mycket av det goda. :o
Haha ponnyn ser ut som "eeh? Du menar så här? Men varför då :confused:" :D

Ni verkar ha himla mysigt på er ridskola. :love: Känns som en ridskola jag lätt skulle kunna gå på. Dock säkert på tok för långt bort :D Det är den enda nackdelen med min som riktar sig till barn och ungdom och har konstant aktivitet egentligen. Finns inte längre så mycket jag kan delta i pga gammal som gatan :angel:
 
Haha ponnyn ser ut som "eeh? Du menar så här? Men varför då :confused:" :D

Ni verkar ha himla mysigt på er ridskola. :love: Känns som en ridskola jag lätt skulle kunna gå på. Dock säkert på tok för långt bort :D Det är den enda nackdelen med min som riktar sig till barn och ungdom och har konstant aktivitet egentligen. Finns inte längre så mycket jag kan delta i pga gammal som gatan :angel:
Ja hon va lite åt det hållet, men hon är så himla söt och mysig. 😍

Det är den verkligen, gillar den där familjära stämningen. Har ridit där innan och slutade å hade egen häst emellan, när jag sen blev hästlös var tanken egentligen att börja på en annan ridskola, men det var något som inte kändes bra. Så det blev att jag började där igen.
Tycker det är kul att de hittar på en hel del aktiviteter som passar alla både stora som små, samt att det är väldigt många vuxna som rider.
Den äldsta eleven är 76år och hon är så himla cool, vill va som henne i den åldern. :D

Håller till någonstans i Småland. :p
 
Fast man behöver ju inte ha en domare och få en bedömning för att det ska vara caprilli, tänker jag? Ungefär som att man kan hoppa en bana utan hoppdomare.
Nej, man kan väl träna på det. Likadant som att rida delar ur ett program eller hoppa bana på träning. Poängen var fortfarande att förklara vad det är, när någon undrade. Ville få fram att det är mer än bara hoppning och bommar. Det är ju ändå mer markarbete/cavaletti om inga dressyrrörelser ingår.
 
Det låter som att ni är flera i tråden som känner av att ni utvecklas, härligt! Och mysigt att läsa om uteritter i vårsolen☀:).

Jag känner att jag har kört fast. Bråkar med min kropp och får inte till det alls. Har ridit känsliga hästar nu och lyckas inte slappna av i sätet ordentligt utan att komma åt/klämma med lår eller knä, med resultatet att de "rusar". Lyckas jag vara mer lagom i skänklarna så spänner jag sätet och då ökat hästarna tempot därför...

Min ridlärare tycker att det är jättebra att det här har visat sig, för då vet vi vad vi har att jobba med. Och det är det ju på ett sätt. Men jag har det just nu lite tufft privat och min ridlektion är min enda egentid och fristad varje vecka. Att komma därifrån missnöjd är rätt jobbigt. Samtidigt som jag ju verkligen vill lära mig och bli bättre.
 
Det låter som att ni är flera i tråden som känner av att ni utvecklas, härligt! Och mysigt att läsa om uteritter i vårsolen☀:).

Jag känner att jag har kört fast. Bråkar med min kropp och får inte till det alls. Har ridit känsliga hästar nu och lyckas inte slappna av i sätet ordentligt utan att komma åt/klämma med lår eller knä, med resultatet att de "rusar". Lyckas jag vara mer lagom i skänklarna så spänner jag sätet och då ökat hästarna tempot därför...

Min ridlärare tycker att det är jättebra att det här har visat sig, för då vet vi vad vi har att jobba med. Och det är det ju på ett sätt. Men jag har det just nu lite tufft privat och min ridlektion är min enda egentid och fristad varje vecka. Att komma därifrån missnöjd är rätt jobbigt. Samtidigt som jag ju verkligen vill lära mig och bli bättre.
Kan du inte hitta något som gått bra på lektionen istället för att grotta ner dig i det negativa?
Ser jag på mig själv är det buslätt att grotta ner sig indet negativa och det blir en ond cirkel där man mår sämre å tycker man är dålig osv.
Jag var på en föreläsning som handlade om mental träning, riktigt intressant och där handlade det bland annat om att vända tankesättet.

T ex. kanske man fick hästen att göra en korrekt skänkelvikning, eller man fick till den där sitsen en kort stund som man strävat efter.

Sen ta med sig dessa positiva känslor/tankar och prova att försöka hitta samma känsla igen, samtidigt som man jobbar med allt det andra.

Det positiva kan göra det lättare och roligare tänker jag. ❤️
 
@Cam jobbigt att känna så. Vet inte hur era framskrittningar ser i men finns det någon möjlighet att släppa stigbyglarna under framskrittningen och andas och försöka komma ner i sadeln? Jag brukar skritta fram på långa tyglar och utan stigbyglar och göra serpentiner. Då försöker jag bara svänga med säte och överskänklar.
 
Kan du inte hitta något som gått bra på lektionen istället för att grotta ner dig i det negativa?
Ser jag på mig själv är det buslätt att grotta ner sig indet negativa och det blir en ond cirkel där man mår sämre å tycker man är dålig osv.
Jag var på en föreläsning som handlade om mental träning, riktigt intressant och där handlade det bland annat om att vända tankesättet.

T ex. kanske man fick hästen att göra en korrekt skänkelvikning, eller man fick till den där sitsen en kort stund som man strävat efter.

Sen ta med sig dessa positiva känslor/tankar och prova att försöka hitta samma känsla igen, samtidigt som man jobbar med allt det andra.

Det positiva kan göra det lättare och roligare tänker jag. ❤

Så är det. Tack för påminnelsen! Jag har en känsla i kroppen och huvudet av en kort stund under senaste lektionen där vi faktiskt bara "flöt" fram, försöker framkalla den till nästa lektion :up:
 
@Cam jobbigt att känna så. Vet inte hur era framskrittningar ser i men finns det någon möjlighet att släppa stigbyglarna under framskrittningen och andas och försöka komma ner i sadeln? Jag brukar skritta fram på långa tyglar och utan stigbyglar och göra serpentiner. Då försöker jag bara svänga med säte och överskänklar.

Det är en bra idé, tar med mig den! Finns absolut möjlighet att göra. Ibland behöver en lite hjälp med att komma ur sina negativa tankar. Tack!
 
Ridlektion i går. Fick fuxen som är väldigt misstänksam för händerna/bettet. En ganska stor omställning från bulldozern :D

Vi började lektionen med en 20 minuters RASK skrittpromenad på en elljusslinga de har öppnat upp för oss att rida på :banana: massor med nyttiga branta backar upp och ner. Hästen var lite seg och trampade inte riktigt på i början, men sen hade vi ett kort travinslag någonstans mitt i slingan - då blev hon lite mer med på noterna. Hon fick verkligen kämpa för att hänga med de andra, hennes naturliga rörelsemönster är liksom lite långsammare och så.
Tyvärr tappade hon lite av bjudningen när vi kom tillbaka till paddocken. Så då fick jag lite börja om.

Övningen bestod av skänkelvikning på volt, men jag fick liksom ingen känsla för övningen, eller hur ska jag förklara det?
Jag ramlade liksom tillbaka till mina gamla mönster av att inte riktigt se lektionen som en serie övningar där jag har X antal försök för att försöka komma så nära rätt som möjligt. Det är ju det som har gjort att jag utvecklats på senare tiden, att se övningen, vad den är bra till, hur den passar hästen jag rider på, och att anpassa övningen en aning efter hästen för att få ut det bästa av det. Nu var det bara jahopp jag utför väl den här övningen då, flöt med lite.
Får skärpa mig till nästa gång.

Häst är ju som sagt vansinnigt rädd och misstänksam för händer/bett, hon avskyr när bettet hamnar lite snett i munnen, eller när händerna blir lite ostadiga och ryckiga. Jag lyckades nog ganska bra att vara jämn och stadig i händerna dock, för vissa delar av lektionen gick hon så himla fint :love: Sen att jag hade fått lite hjälp av framskrittningen gjorde det inte direkt sämre. Men sen var det som att något hände eller jag slutade kräva samling och ställning och hon ramlade isär och kom fram med nosen, bak med bakbenen. Helt mitt fel, jag var faktiskt lite ofokuserad, och jag har inte ridit henne på länge så några knappar jag hade innan hade liksom avinstallerats.

Hon är så sinnessjukt trevlig den här hästen. Så himla snäll, positiv, lugn. Men lite påverkad av det där med oron inför att bettet ska bli obehagligt. Det räcker med att tappa det en halv sekund så måste man jobba sig tillbaka igen. Funderar på att fråga om jag får testa hackamore på henne om jag får henne nästa gång och se hur det kan tänkas gå. Hon hade ett nytt träns nu som jag upplevde att hon gillade mycket bättre än det hon haft innan i alla fall. :)
 
Ridning idag, har i princip inte ridit sen jag red ut i påskas. Förra veckans lördags lektion fick jag avboka pga magnetröntgen av min nacke en timme innan lektionen började på en annan ort som ligger långt bort.
Så nu på lördag ska jag istället rida dubbellektion (dvs 2 lektioner på raken = jag kommer dö 🙈)

Idag var det dax för hoppning och ej hoppat sen i påskas, men fick bästa hästen för hoppningen i alla fall. Den här sötnöten! 😍

rosso.jpg

När jag skrittade fram på utebanan kändes det som om han gick med handbromsen i, vilket inte är helt ovanligt för honom. Väl inne i ridhuset fokuserade jag på att få fram honom. Framridningen var självständig och tanken var att vi skulle lägga volter och göra flyttningar i trav. Verkar som han hade mycket lättare för skänkelvikningar nu, så det var kul att bli lite positivt överraskad.

Sen hoppade vi fram på ett lågt kryss i ett hörn, tanken var att komma i trav, hoppa och landa i galopp, sen galoppera långsidan ner och sakta av vid C till trav, trava andra långsidan och göra skänkelvikning in sen rakt och sen skänkelvikning ut till spåret igen och rulla på.
Vi gjorde detta i båda varven, i vänster varvet var det dock inget lågt kryss, eller jo det var det, men det var vad ridläraren kallade fem-o-halvan (dvs lågt kryss med travbom framför, sen 5,5m till ett lågt räcke).

Nästa övning bestod i på den långsidan vi gjort skänkelvikningen i övningen innan skulle vi komma i galopp (det stod två hinder uppställda, låga räcken en bit innanför spåret med 4 stora galoppsprång mellan eller 5 små). Tanken var att komma i galopp, runda det bortersta hindret och göra en U-sväng i galopp och sen komma på det andra räcket man precis ridit förbi.
Vi fick inte svänga med innertygeln utan skulle enbart använda ytterskänkeln.

I vänster varv gick det riktigt bra även om jag fick kämpa lite för att få honom att följa med, sen när U-svängen satt skulle vi fortsätta i galopp och hoppa det där ensamma krysset vi hoppat fram på.

Sen bytte vi varv till höger.. jag fick inte riktigt med mig honom i den svängen och märkte rätt snabbt att det var hans svåra varv. Andra gången vi kom gick det mycket bättre, sen kom det svåra när vi skulle lägga ill fem-o-halvan efter U-svängen, det var en rätt tajt väg men det gick, jag valde att försöka hoppa räcket snett ut mot sargen för att få en lite bättre väg. Gick sådär första gången, men sen fick vi till det.

Efter det fick vi börja med fem-o-halvan i galopp, sen komma som en båge mot det där ensamma krysshindret i hörnet, rida genom kortsidan och sen på diagonalen hoppa ett räcke.

Den här banan byggdes på senare att efter diagonal räcket skulle vi rida igenom kortsidan åt höger och sen på andra diagonalen hoppa en oxer, förbi kortsidan till vänster, komma på de två räckena innanför spåret på andra långsidan.
Vi fick även göra U-svängen innan fem-o-halvan innan hela banan. Sen avslutade några av oss att bara hoppa oxern.

För egen del kändes det både bra och mindre bra, men är ändå nöjd. Märkte i början av lektionen att jag var lite ringrostig men allt kom tillbaka allt eftersom, råkade hoppa före vid något tillfälle och vid ett annat hamnade jag efter, men de flesta sprången blev bra.
Sista språnget på oxern var det bästa för då hade vi farten med oss och hoppade bra.

Var riktigt skönt att gå från ridhuset och det fortfarande var ljust ute, trots att klockan närmade sig halv tio på kvällen, samt det var fortfarande ljummet. Så skönt.
Första lektionen på en evighet som jag blivit rejält svettig på också, såpass att jag började klä av mig en tröja. :D
 
Red två privatlektioner idag. En på ovalbanan där jag jobbade med sits, övergångar och att få honom lugn och fin i traven efter galoppen. I måndags när vi red där med gruppen så blev han lite pigg och ville inte riktigt ta traven efter galoppen utan bara galoppera hela tiden. Men idag gick det bra väldigt bra faktiskt. Sen har jag många problem med min sits och då är det verkligen superbra att min ridlärare rider med mig och ser mig bakifrån och kan korrigera min sits hela tiden.

Den andra lektionen ref jag en annan häst i paddocken. På honom måste man få tag i högersidan och inte få honom att skjuta ut den. Jobbade mycket med sluta i höger varv tog det längre tid att få till det bra. Ville hela tiden skjuta ut höger bog och inte trampa med vänster bak. Men fick fatt i det till slut. Sen jobbade jag med åttvolter i traven för att få han och lossna ordentligt. Fick han riktigt fin till slut. Avslutade med galopp i båda varven gick riktigt bra! Var väldigt nöjd med lektionen! För att vara islandshäst så har han en väldigt hög ridbarhet i traven nästan som en storhäst och man kan verkligen jobba med den så det är kul!
 
Dubbellektion idag - markarbete, här är min snygga skiss på övningen eller hur det stod uppställt på banan i alla fall. De två strecken i hörnen är låga krysshinder, solfjädrarna var bommar, som låg på böjt spår, tanken var att rida serpentin över dom och ta alla 3 på en gång.
ridvag.jpg

Första gruppen fick jag det svarta ferrari stoet. Vi skrittade fram avsuttet, dels för att vi själva skulle komma igång och dels för att hästen skulle lyssna på oss. Tanken var att när vi stannade skulle hästen stanna och när vi gick skulle hästen gå osv. Ville de inte stanna fick man ta lite hjälp av tygeln, några av hästarna ville ju gå när kompisarna gick.

Sen fick vi sitta upp och skritta lite innan vi började med lite uppvärmning i trav, med fokus på bågar och volter, det rullade på, sen fick vi fatta galopp mellan C och H (vi börjar alltid i vänster varv). Ferrarin har svårt för galoppen så fick inte ens galopp de två första gångerna jag försökte blev bara snabb slängtrav, sen gick det knappt att få stopp. Fick till något galopp i alla fall.

I andra varvet gjorde vi samma sak, då fick jag till en klockren fattning ridläraren säger bra, men hon tog bara ett galoppsprång sen tillbaka ner i trav, sen blev det slängtrav in i galoppen...

Sen började vi med serpentinerna över bommarna i trav och på andra långsidan skulle vi få in så många övergångar som möjligt till skritt. Gick jättebra första varven, men sen var det knappt vi kunde sakta av till skritt hon bara rusade på.

Gjorde denna övningen i båda varven, sen delades vi in i två grupper, de som ville hoppa och de som inte ville hoppa. Då skulle vi rida serpentinerna, vi skulle bara rida de 2 fösta, rida utanför på den tredje, komma i trav mot krysset, hoppa och landa i galopp.

Allt gick jättebra fram tills vi skulle hoppa, då stack hon och så fick jag knappt stopp, så nästa gång när ja kom lät ja henne inte galoppera, men det blev ändå slängtrav. Tyckte det var riktigt obehagligt när jag inte hade någon kontroll och det känns som hästen bara springer fortare och fortare trots att jag gjorde allt jag kunde för att bromsa. Blev såpass rädd att jag faktiskt var gråtfärdig, tårarna var inte långt borta.

Sa detta till ridläraren när vi skrittade av sen, hon tyckte det var bra att jag sa att jag kan tänka mig ferrarin på dressyren men inte i hoppningen och att pga att hon rusar är det inte så många som kan hoppa henne.

Sen var det dags för hästbyte. Fick rida en brun flugskimmel (tror jag färgen kallas) ett sto.
94690973_3272283199469170_3436225788171517952_o.jpg

Kändes väldigt lugn och stabil att rida, tittade dock lite på allt möjligt i ridhuset, tror inte hon är så van vid lektionerna riktigt än då det inte alls var längesen hon kom till ridskolan och skolas nu in långsamt.

Vi gjorde exakt samma övning som lektionen innan, det enda jag märkte av på den här damen var att när vi red serpentinbågarna, började hon rusa mellan, men hon var ändå lätt att få tillbaka. Hon fick massor av beröm när hon gjorde rätt. Enda jag störde mig lite var på att i två varv, blev hon som kola vid övergångarna och det gick knappt att få henne att trava, jag hade varken spö eller sporrar (rider jag ny häst vill jag inte rida med något om inte ridläraren uttryckligen säger att de behövs), hade nog åtminstone behövt ett spö, men då vet jag det till någon annan gång.
Det visade sig sen att hon var skitnödig, å så försökte hon stanna å skita å ja e ju den där "taskiga" typen som vill att hästen ska gå och skita, då jag är upplärd att man inte ska låta hästen stå still att skita, för när du sen är ute och tävlar kommer hästen stanna upp mitt i programmet/banan för att skita och det är inte bra.
Sen är det ett stör moment på lektion me när alla travar och hux flux stannar en häst för att skita, så det blir inte bra på det sättet heller.

Men när hon lättat på trycket gick det bättre. Hoppade verkade hon gilla och kände mig inte det minsta osäker på henne även om hon taggade till, då hon lyssnade fint på förhållningar.
När vi avslutade med att jogga av dom i trav, skulle jag lägga en volt i ena hörnet och rida innanför krysshindret. Hon fick syn på hindret och taggade till och försökte hoppa, jag var inte riktigt med på det så blev lite tokigt, så den volten blev inte särskilt snygg.

Hon kändes väldigt trevlig och hade väldigt snyggt "läppstift" runt munnen.
Så var rätt mör efter lektionen. Skrivit upp mig på extra hopplektioner, då det var en annan som redan skrivit upp sig på skimmeln, valde jag att skriva upp mig på flugskimmeln. Så får vi se vad som händer, kan ju va kul att ha någon annan häst att kunna känna mig säker på i hoppningen. :)
 
@TheRedLightning kul att göra samma övning med två hästar! Tråkigt med den första hästen, kanske den inte skulle gå med på hopplektioner om den är så svårstoppad och rusar. Låter som att den behöver lite tillridning i hoppningen.

Jag hade tömkörningsgrupp, hon var verkligen "hård" i högersidan i dag är en häst som kan bli ganska framtung och lätt lägga sig på bogarna. Jag jobbade på bra tyckte min lärare men läraren tömköde henne lite själv också för att känna hur hon var och konstaterade att det var inte jag som gjorde något fel utan hon var helt eneklt ovanligt svår idag. Hon hade nog behövt 30-40 minuters tömkörning till med min lärare för att mjukna i den sidan idag. Hon gick och tittade ut åt vänster i höger varv på volten i början och jag lyckades delvis få bort det men ja hon hade behövt mer tid idag och en mer erfaren tömkörare för att riktigt lossa, så avancerad är jag inte än..
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
453
· Visningar
51 830
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 468
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp