Ridskoleryttare 2020

Lektion i går. Ingen drömhäst men drömhästens halvsyster. Ett trevligt sto som verkligen har en egen motor och bra taktkänsla inbyggd :up:

Övningen var... ingen övning. I princip. Vi fick rida i skritt 20 minuter och ridläraren sa att vi skulle jobba hästarna lite själva, experimentera lite och tänka själva vad som behövdes osv. Sen skulle vi försöka se till att något nytt hände ungefär var sjunde steg. Så volt, ökad skritt, skänkelvikning, båge, rakrikta, minskad skritt, halt... det skulle hända grejer hela tiden men det skulle vara genomtänkta grejer som var väl förberedda. Dessutom skulle vi göra många saker flera gånger - tex om jag tänkt öka skritten och det inte blev något bra skulle jag minska för att sedan göra om och om tills jag kände att där satt den typ.

Vilket var svårt för mig och min perfektionisthjärna, jag hade kunnat göra halter hela lektionen typ 🙄 Så jag upprättade snabbt något system om att jag bara fick göra om tre gånger, är jag inte nöjd då måste jag göra 2 andra grejer och sen får jag gå på det igen.
Hästen kändes redan från början en aning "flängig"? Vet inte hur jag ska förklara det men ofokuserad och ville helst bara tuffa på i högt tempo. Eftersom jag numera är jättenoga med att sätta bjudningen på hästen det första jag gör berömde jag snarare det höga tempot hon bjöd på och red på det ett tag tillsammans med lite halter och bågar. Vi hann med att göra sjukt mycket grejer och till slut belönades jag med väldigt fint fokus från hästens sida :)
Jag gjorde rätt många vansinnigt fina halter om jag får säga det själv. Blev riktigt stolt över dem. Sedan hade vi lite problem med ställning i bågarna så det tränade vi mycket på. Ställningen blev riktigt bra senare mot slutet av lektionen.
Jag red även mycket skänkelvikning för att motverka hennes reaktioner till skänkeln lite, hon tolkade precis alla skänkelhjälper som att jag ville att hon skulle gå jättejättefort, så renodlade de hjälperna litegrann. Tog inte så lång tid innan hon gick fint där också.

Vi gjorde samma i trav och galopp. I traven tränade jag mycket halt-trav och skänkelvikningar eftersom de gett så bra resultat i skritten, och tragglade vidare med ställningen. Eftersom hon hade superfint fokus på mig då tränade jag även på att rida mycket med sitsen, med målet att jag skulle kunna göra halt nästan utan att använda tyglarna alls. Kom inte riktigt dit men men :D

I galoppen satsade jag på bra avsaktningar och bra fattningar tillsammans med en bra ställning på volt. Där lossnade det där med sätesridningen. Jag saktade av och fattade nästan helt med sätet ett par gånger och det var en härligt cool känsla! Massa beröm och klapp och fjanterier från min sida dessutom när hon lyssnade så bra.

Efter galoppen skulle vi skritta ett tag till, och vid det här taget var hon ännu mer taggad. Fick sitta och försöka lugna för det mesta och rikta om energin. Samma sak när vi travade en liten stund på lite längre tyglar, hon var pigg och glad helt enkelt!

Efter en stunds avskrittning gick vi ut en stund och betade hästarna. Mysigaste som finns tycker jag. Ridläraren hade sett att hästen var taggad på slutet och sa att det även kan ha varit så att hon helt enkelt var trött då hon gått två lektioner ganska sent dagen innan och i dag gått 3 lektioner. Annars tyckte ridläraren att det syntes att jag utvecklat ridningen mycket!
Tror det faktisk delvis beror på att jag skriver här :up: Jag reflekterar och tänker och analyserar mycket mer nu än innan och känner att det hjälper mycket sen när jag sitter upp. Samma med att läsa er andras inlägg, det ger ju lite kunskap och tankeställare.
 
På ridlektionen igår hann vi med massor av olika saker! Det var bommar på ena långsidan och hinderstöd lite innanför fyrkantsspåret. Vi skulle skritta över bommarna och sen rida skänkelvikning genom hinderstöd och också komma ihåg att ställa hästarna i svängarna. Fokus låg på några få bra steg med kvalité genom varje hinderstöd. Kände att jag verkligen hittade flytet i skänkelvikningen igår, innan har jag bromsat lite för mycket på den här hästen och det har blivit hackigt. Sedan ökade ridläraren avstånden på bommarna och vi skulle trava mellan A och C och trava över bommarna och sen tölta resten av fyrkantsspåret och rida slalom mellan hinderstöden. Det gick bra, han var väldigt lättväxlad igår och jag fick till fina övergångar.

Sedan gjorde vi en övning där vi vände rätt upp och fattade galopp och så låg det en liten vattengrav och ett krysshinder (islandshästar hoppar man inte så högt med). Min häst brukar ha svårt att få med sig bakbenen och rev krysshindret i början men sen fick jag till halvhalten efter ordentligt vattengraven och krysshindret och då fick jag till ett bra hopp över det några gånger. Så jag blev nöjd.

Sen gick vi vidare med tölt och då skulle vi rida några steg i sluta på varje långsida. Det är en ganska svår övning då det inte är helt enkelt att kombinera, öppna i tölt är lättare. Men jag fick till några fina steg och blev jätteglad över det. Hästen jag rider är väldigt känslig för sidoförflyttningar, det handlar mycket om att jobba växelvis med ytterskänkel och innertygel så att de inte tittar ut utan är ställda inåt. Därefter gjorde vi övergång till trav och travade några varv, hade lite svårt att få honom att gå i ett lagon tempo och fick ta tag i honom ordentligt för att han skulle lyssna. Sen avslutade vi med två varv galopp det gick ganska bra. Kände att jag hade lite svårt att komma ner ordentligt i sadeln igår och tog i lite mycket med överskänkeln i slutan men jag hade rejäl träningsvärk efter att ha kört fyra ganska tunga pass på friskis förra veckan. Så var inte helt avslappnad. Men jag är ändå väldigt nöjd efter förutsättningarna och det gick bättre än jag trodde det skulle göra. :)
 
Kul!! Äsch, det kommer säkert att gå jättebra! Är du orolig kanske du kan ta en privatlektion eller två innan terminen börjar? Om den möjligheten finns.
Det kommer de nog vara, jag har bara varit med om trevliga ridskolor hittills som är hjälpsamma.

Med undantag för en ridskola inne i stan som var underligt disträ. Det tog bland annat mig och kompis (som var den som red där då) nästan en hel timme att få ridläraren att fatta att vi behövde en längre sadelgjord till hästen. Hästen var ca 180 cm och hade aningen gräsmage efter sommarlovet, de hade satt en gjord på den hästens sadel som kanske skulle funka för c-ponny 🙄 :D

Hon jag haft kontakt med skrev nu att jag var välkommen dit för lite genomgång men också att det är en väldigt trevlig grupp jag hamnat i :) Så det ska väl gå bra, om jag klarade att byta ridskola som 13-åring ska jag väl klara det nu med
:laugh:
 
Hade en mardrömslektion i tisdags! Nej, inte själva lektionen, vi skulle hoppa en bana och jag fick en annan häst än förra gången. Hon var lite seg i trav men pigg i galopp och ännu piggare när hon fattade att vi skulle hoppa. Inget fel med det! Men efter bara några varv i trav blev jag plötsligt helt slut, utmattad och andfådd så jag var tvungen att stanna en liten stund och hämta mig. Sedan när jag återgick till travarbetet fick jag ordentligt ont i ryggen och det blev bara värre och värre och kändes mest vid nedstigning/lättridning. Det fungerade att hoppa och stå i lätt sits så jag lyckades i allafall genomföra hoppövningen, men med nöd och näppe. Och så glömde jag bort vägen. Svårt med koncentrationen när ryggen gjorde så ont! Nu är jag livrädd för att det ska fortsätta så varje gång jag rider.
 
Hade en mardrömslektion i tisdags! Nej, inte själva lektionen, vi skulle hoppa en bana och jag fick en annan häst än förra gången. Hon var lite seg i trav men pigg i galopp och ännu piggare när hon fattade att vi skulle hoppa. Inget fel med det! Men efter bara några varv i trav blev jag plötsligt helt slut, utmattad och andfådd så jag var tvungen att stanna en liten stund och hämta mig. Sedan när jag återgick till travarbetet fick jag ordentligt ont i ryggen och det blev bara värre och värre och kändes mest vid nedstigning/lättridning. Det fungerade att hoppa och stå i lätt sits så jag lyckades i allafall genomföra hoppövningen, men med nöd och näppe. Och så glömde jag bort vägen. Svårt med koncentrationen när ryggen gjorde så ont! Nu är jag livrädd för att det ska fortsätta så varje gång jag rider.
Det låter jobbigt. Hade det varit jag hade jag nog avslutat lektionen när jag fick ont så där. Hur kändes ryggen efteråt? Du kanske sträckte dig? Är tröttheten precis innan du fick ont i ryggen relaterat till ryggen?
Tänker att om du tänker efter och hittar något samband kanske du kan förebygga att det händer nästa gång :)
 
Jag har ingen aning om vad som hände! Vet inte om tröttheten är relaterad till ryggontet. Har fortfarande ont i ryggen framförallt när jag vänder mig i sängen och böjer mig framåt för att plocka upp något från golvet eller knyta skorna, men det avtar ju successivt. Funderar på om jag blev kall om ryggen och fick någon form av muskelkramp, eller om det rentav är ett ryggskott. (Aldrig haft så jag vet ju inte hur det känns).

Ville absolut inte avbryta lektionen nu när jag äntligen börjat rida igen! Det ska mer till än ryggont!

Oavsett vet jag ju att jag måste jobba med konditionen och att bygga upp bålmusklerna. Mitt mål är ju att kunna köpa mig en liten gård med stall och skaffa egna hästar inom ett par år. Då kan jag ju inte ge upp nu.
 
Red privatlektion igår :bump:
Förra veckan var det teori på ridningen, och igår var det ju röd dag så ingen lektion egentligen. Så gick ihop med en annan från gruppen och bokade privatlektion.

Red en häst jag bara haft en gång tidigare, men som jag ville rida bättre. Koncentrerade oss på mina små inlärda fel (mina händer främst!), samt övningar för att få hästen lösgjord då det inte är det enklaste på henne. Så blev mycket böjda spår. Svårt men kul!
 
Varit på hoppläger under 2 dagar, igår red vi 2 lektioner. Första lektionen red vi fram på storabanan å hoppade fram, sen begav vi oss ut på terrängbanan. Hästarna älskade det. Skimmeln taggade till lite, gjorde en fjutte stegring när han slängde fram ena framhoven samtidigt, men det blev inget mer med det. Fokus var att hästarna inte fick tagga, dels för att de ska kunna gå där med lite mindre erfarna elever i framtiden.

RossoTerräng.jpg

Andra lektionen var vi på stora banan och hoppade enbart låga kryss, där var det fokus på galopparbete och ha en lugnare galopp, för min del var det mer fokus på att behålla galoppen och få honom att lyssna på mina hjälper.

Tredje lektionen, som vi hade på förmiddagen idag började vi på stora banan med framridning och framhoppning, då hoppade vi fram med den galoppövningen vi hade gjort dagen innan men något kortare, sen fick vi hoppa på en serie bestånde av tre räcken med ett galoppsprång mellan varje. Vi hoppade även en kombination med ett galoppsprång mellan där det andra hindret låg på 70cm.
Vi avslutade med att hoppa en bana med lite högre hinder (70cm), innan vi avslutade på terrängen igen.

Är riktigt nöjd och mör nu, det är intensivt att rida så mycket på så kort tid, men jag blir mer och mer varse att jag har problem att sitta ner i traven med hoppläder när jag ska fatta galopp och det blir inte riktigt bra. Något jag måste jobba mer på.

Haft väldigt kul i alla fall och vi tog även det första doppet i sjön, ja å en till, skrämde bort några som satt på bryggan när vi kom springades i bikinis och bara dyker i vattnet. 😂 😂 😂
Vi badade bastu innan, perfekt kombo att doppa sig och sen in i bastun igen. :D

Nu blir det ingen ridning förrän torsdag om jag inte missminner mig, sista markarbetslektionen, sen är det två lektioner kvar på den vanliga ridskoleridningen innan det är sommaruppehåll.
 
Varit på hoppläger under 2 dagar, igår red vi 2 lektioner. Första lektionen red vi fram på storabanan å hoppade fram, sen begav vi oss ut på terrängbanan. Hästarna älskade det. Skimmeln taggade till lite, gjorde en fjutte stegring när han slängde fram ena framhoven samtidigt, men det blev inget mer med det. Fokus var att hästarna inte fick tagga, dels för att de ska kunna gå där med lite mindre erfarna elever i framtiden.


Andra lektionen var vi på stora banan och hoppade enbart låga kryss, där var det fokus på galopparbete och ha en lugnare galopp, för min del var det mer fokus på att behålla galoppen och få honom att lyssna på mina hjälper.

Tredje lektionen, som vi hade på förmiddagen idag började vi på stora banan med framridning och framhoppning, då hoppade vi fram med den galoppövningen vi hade gjort dagen innan men något kortare, sen fick vi hoppa på en serie bestånde av tre räcken med ett galoppsprång mellan varje. Vi hoppade även en kombination med ett galoppsprång mellan där det andra hindret låg på 70cm.
Vi avslutade med att hoppa en bana med lite högre hinder (70cm), innan vi avslutade på terrängen igen.

Är riktigt nöjd och mör nu, det är intensivt att rida så mycket på så kort tid, men jag blir mer och mer varse att jag har problem att sitta ner i traven med hoppläder när jag ska fatta galopp och det blir inte riktigt bra. Något jag måste jobba mer på.

Haft väldigt kul i alla fall och vi tog även det första doppet i sjön, ja å en till, skrämde bort några som satt på bryggan när vi kom springades i bikinis och bara dyker i vattnet. 😂 😂 😂
Vi badade bastu innan, perfekt kombo att doppa sig och sen in i bastun igen. :D

Nu blir det ingen ridning förrän torsdag om jag inte missminner mig, sista markarbetslektionen, sen är det två lektioner kvar på den vanliga ridskoleridningen innan det är sommaruppehåll.
Vad mysigt det lät :love: Skimmeln är ju vansinnigt söt. Jag vill också hoppa terräng, hoppas (höhö) att vi kan göra det snart :)
 
Hade två privatlektioner idag på två olika hästar. Började i paddocken med en som kan bli lite tung i handen. Jobbade på stora mittvolten med mycket med fokus på att han skulle släppa och framförallt på hans sämre sida med att ha stöd på ytterhanden och lägga på överskänkeln när han hänger snarare än att lirka i inner. Det riskerar bara att bli en dragkamp som han inte lyssnar på och jag skulle ha ganska lös innertygel och sen ge stadigt stöd på ytter naturligtvis inte så att man håller fast eller blir hård utan små, små förhållningar hela tiden. Jobbade sen med öppna och sluta på volten, han hade det jobbigare i höger varv i slutan och fick jobba på rejält i det varvet med att få till växelvis ytterskänkel och förhållning på ytter. Fick till slut förstärka skänkeln med spöet lite lätt några gånger för att han skulle lyssna på skänkeln och ta den hjälpen bättre.

Fortsatte sen med tölt på stora mittvolten och det gick faktiskt jättebra. Fortsatt tänk med ganska lös innertygel och små små förhållningar i ytter hela tiden så han kände att han hade stödet. Töltade till slut nästan på lös tygel och han gick kvar där fint i tölten och det är en så häftig känsla när man kommer dit. Gjorde sen trav- och galoppövergångar på fyrkantsspåret, travad ett kvarts varv, fattade galopp vid A, galopperade ett kvarts varv, sen trav och så ny galopp vid C. Var verkligen jättenöjd både med min egen ridning och lektionen!

Sen var det dags för lektion nummer två, den tog jag på ovalbanan och min ridlärare red med mig. Hade sagt att jag ville ha fokus på tölten idag där med denna hästen. Vi jobbade med att få honom att inte fuska med höger bak, han svänger gärna in baken lite och vill inte jobba med den. Sen att få fram honom i tölten ordentligt så han verkligen startar med bakbenen först och tar tölten även med höger bak ordentligt.

Min ridlärare red bredvid mig en stund i skritten och petade lite på höger bak med sitt spö så att han skulle kliva på ordentligt med båda bakbenen. Sen jobbade vi med att få han starta i tölten med bakbenen först, att han inte fick svänga in baken åt det hållet och gjorde många övergångar från skritt till tölt några steg och sen ner till skritt igen. Så var fokus på att han skulle gå korrekt och att jag skulle räta upp mig och slappna av.

Blev jättenöjd med denna lektionen med och känner att jag måste våga få fram honom ordentligt på ovalbanan och dessutom våga släppa tyglarna och inte ta för mycket i honom utan rida mer med sitsen även i tölten som jag är bra på i skritten. Min hjärna är ju inte alltid riktigt med på det tänket utan tycker det är jätteläskigt när det går fort efter min ridolycka men jag jobbar på det och vet att denna hästen är det tryggaste jag kan sitta på i det stallet han lyssnar alltid på en avsaktning. Särskilt eftersom jag har ridit honom i flera år nu. Ska bara komma dit mentalt också, ibland känns det jobbigt.

Nu ser jag framemot två dagars ridkurs! Tyvärr lite trist väderprognos för helgen, på söndag ska det bli 10-11 grader och regn hela dagen. Synd men ska ändå bli kul med kursen!
 
Är dödstrött men jätteglad efter de två privatlektionerna, kurs hela helgen med fyra ridpass och ordinarie ridlektion idag. Har verkligen fått flera ahaupplevelser i helgen där jag har gjort flera övergångar med bara sitsen och inte haft något i handen eller behövt ta minsta lilla i tygeln de gångerna! Det har varit övergångar både från galopp till tölt och mellan tölt och trav. Känns som att det går framåt med stora kliv just nu där verkligen privatlektionerna jag har tagit en gång i månaden har hjälpt mig otroligt mycket. Vi hade en härlig uteritt igår också. Har fokuserat mycket på att hitta rätt takt i gångarterna i helgen och det är både kul och nyttigt.

Idag gjorde vi en övning i tölt där man rider en bit innanför fyrkantsspåret och sen gör volter utåt mot varje hörnen. Så rider man i vänster varv så gör man volt åt höger. Den har ett namn men jag är lite för trött för att komma på det just nu. Den gick bra iallafall, den är svår att göra i tölt. I övrigt var det lite si och så med ridningen idag och både jag och hästen var lite trötta. Men är ändå otroligt glad och nöjd idag! :banana::bump:

På lördag blir det tömkörningsgrupp och så har jag hyrt den hästen jag brukar rida så jag rider honom innan.
 
Jag har ingen aning om vad som hände! Vet inte om tröttheten är relaterad till ryggontet. Har fortfarande ont i ryggen framförallt när jag vänder mig i sängen och böjer mig framåt för att plocka upp något från golvet eller knyta skorna, men det avtar ju successivt. Funderar på om jag blev kall om ryggen och fick någon form av muskelkramp, eller om det rentav är ett ryggskott. (Aldrig haft så jag vet ju inte hur det känns).

Ville absolut inte avbryta lektionen nu när jag äntligen börjat rida igen! Det ska mer till än ryggont!

Oavsett vet jag ju att jag måste jobba med konditionen och att bygga upp bålmusklerna. Mitt mål är ju att kunna köpa mig en liten gård med stall och skaffa egna hästar inom ett par år. Då kan jag ju inte ge upp nu.

Jag är ju ingen läkare, men beskrivningen låter ju som ett lätt ryggskott eller typ början på ett ryggskott. Har man fått ett så är man mer benägen att få fler MEN! Det går att träna bort så att risken minskar! Så det behöver inte vara nått permanent, och ridning är ju generellt sett bra mot ryggont (generellt alltså, det beror ju på vad man har). Det kan absolut vara relaterat till tröttheten, att musklerna inte orkar hålla emot och parera när du och dom blir trötta och så vips har man dragit till nått.

Jobba med konditionen och träna bål och rygg låter som en bra idé, då kommer du säkert slippa nått mer sånt här i framtiden :up:
 
Ridlektion i går. Fick en väldigt snäll skimmelponny.

Vi gjorde samma som sist. Alltså vi red mycket självständigt och skulle experimentera med hästen och vad vi tänkte att den behövde.

Det gick sådär, jag upptäckte att hästen var lite seg och gjorde därför mycket tempoväxlingar och halter för att väcka lite framåtbjudning. Jag fick min framåtbjudning men i stället blev han istadig och stretade emot bettet. Typ när jag ville göra en båge till vänster tog han tag i höger tygel och stretade emot. Kändes stark och tung.
Så var han inte sist jag red honom (längesen) så jag blev lite förvånad.
Han blev även väldigt påverkad av de andra hästarna (han går mycket nybörjarlektioner) så han ville gärna galoppera bara för att den framför gjorde det osv, vilket gjorde att han stundtals hade svårt att tagga ner och fokusera på mig. Kändes som att han var lite konflikterad.

Detta höll i sig närapå hela lektionen, så jag fick verkligen kämpa. Fick liksom ingen ordning på att han tog tag i tygeln sådär. Tyckte jag testade allt möjligt men inget kändes rätt. Fick dock lite hjälp från ridläraren på slutet. "Lösningen" var inte att, som jag testat, bara hålla och vänta ut, rida mycket böjar och volter, eller att rida på lite fortare.
Tvärtom var lösningen att när han tar tag sådär, samla samla samla, sakta sakta sakta. Sen när han släpper mjukt öka igen. Gärna på rakt spår. Så typ alla fel 🙄
Då jäklar blev det skillnad. Hade väl säkert listat ut det till slut men jag var väldigt glad att ridläraren bestämde mig för att ge mig lösningen. Han gick ganska fint sen på slutet faktiskt.

Allt som allt en nyttig lektion, jag gillar faktiskt det här upplägget på lektion eftersom man får tänka lite själv och vara ansvarig för vad som händer. Tycker man nästan rider mer noggrant och jag gissar på att vi i nästa lektion kommer tillbaka till övningar men kommer få tänka mycket på sitt eget ansvar i att övningarna blir bra. Kanske.
Förut tyckte jag såna här lektioner var trista men nu när jag är lite mer analyserande och tänkande i min ridstil ser jag massor nytta i dem :)

Dock bara två gånger kvar nu :down:
 
Superglad över lektionen igår!
Jag var fortfarande lite öm i ryggen sedan förra veckan och jag hade samma häst. Och samma hoppsadel eftersom det var uteritt. Men kände inte av ryggen (så mycket) som tur är!

Uteritt som sagt till "sommarhagen" en bit bort. Vi fick rida själva dit (ridläraren kom efter i bil) och efter en stunds skritt bestämde vi att nä, nu travar vi. Hästen som var lite slö i trav förra lektionen var som ombytt idag och jag behövde bromsa mer än gasa. Väl framme i hagen red vi på en stor volt först i trav med fokus på ställning och böjning, med ställning utåt och inåt om vartannat. Sedan en galoppövning med galopp halva volten och trav andra halvan i båda varven. Jag tog en liten vilopaus här för jag började känna lite i ryggen i traven. Sedan fick vi hoppa ett par små terränghinder i galopp. Först tvekade jag lite på om jag skulle vara med på det, men tänkte att jag prövar i allafall. Det kändes otroligt bra och var jätteroligt så jag är jätteglad att jag prövade! Sedan fick vi rida tillbaka till stallet själva i trav plus lite skritt på slutet. Den här gången skulle hästarna ut i hagen efter avsadling och svampning så då fick vi leda ut dem dit. Mysigt att få göra lite mer än bara komma dit och rida och åka hem igen efteråt.

Nu är det bara två gånger kvar på terminen och jag känner bara NEJ! Jag som just har börjat komma igång igen! Så jag kollade in lite möjligheter att rida tur på islandshäst under sommaren. Någon/några turer ska jag nog lyckas klämma in! (Om det inte vore så fruktansvärt dyrt bara!)
 
Kul att läsa om era härliga - om än svåra - lektioner!

Håller med er andra om att det är tråkigt att terminen snart är slut. Själv ligger jag hemma sjuk och missar ridningen den här veckan :cry:. Det gör ju stor skillnad när en bara rider en gång i veckan och verkligen ser fram emot den där timmen. Hoppas på att kunna rida en del under sommaren, klarar INTE två månaders avbrott :nailbiting:.
 
Igår var det ridning igen. Vi hade hoppning.
På volterna vid A och C låg det tre travbommar på öppna delen och sen på kort diagonal (S till P och V till R) låg det två galoppbommar som sen gjordes om till hinder (kryss först sen räcke och stigsprång).
Jag hade goa tinkern som jag vågar hoppa med.
Vi började med att skritta fram hästarna ute i skogen sen in i ridhuset där vi travade fram dom på fyrkanten och gick sen över till volterna och travade bommar. Galopperade även på volterna men utanför bommarna.
Sen fick vi göra övningen en och en och jag fick börja.
Hade för lite fart i galoppen över första men hade bättre över andra sen.
Sen när alla ridit så frågade hon om jag ville hoppa och jag sa ja så hon la upp första till ett kryss (jag ville bara ha ett) och red övningen igen och det gick jättebra. Jag var inte ens rädd. Men jag gav nog efter det. Var nöjd med det. Dom andra hoppade mera och vissa hoppade upp till 85cm. Var en bra lektion
 
Vi har två gånger kvar på terminen nu, känns alltid lika tråkigt. Men nästa vecka ska vi rida på ovalbanan iallafall alltid kul! Sen har jag hyrt häst en vecka i slutet av juni och början av juli, ska vara med på en endagars ridskurs i juli och en endagars NH-kurs dagen efter. Sen har jag hyrt samma häst igen slutet av juli till början på augusti en vecka. Kanske blir att jag hyr enstaka strödagar på semestern också om det går, beror på hur mycket turridningar de har och lite annat. Ska försöka boka in privatlekton veckan efter ridskolan slutar och även i augusti innan ridskolan drar igång igen. Så blir ganska mycket ridning för mig i sommar, känns kul!:bump::)
 
Sista markabetslektionen idag, vi red ute på stora banan men väldigt fri framridning.
Jag försökte mest få skimmeln att gå framåt, han hade handbromsen i och släpade hovarna efter sig. Var jättesvårt att få ut honom på spåret och minsta jag red in mot mitten, direkt saktade han av även om jag inte gjorde något och även om jag försökte driva. Väldigt frustrerande.

Däremot fick vi lite draghjälp av en annan ridskolehäst, ett sto som brunstade. Jag misstänker att skimmeln antingen är sent kastrerad eller något, för han blir väldigt hingstig när stona brunstar. Märktes när jag tog in honom i stallet och stona blev helt galna och visade hur villiga de var, han hängde ut paketet och det droppade till och med.
Så han var lite speciell att göra i ordning, speciellt när det stod ett sto i en box bredvid och flashade som sjutton.

När vi red på banan och de släppte ut de andra hästarna lyssnade han inte alls på mig och var mer fokuserad på hästarna, tyckte det var lite jobbigt.

Travade över en lång bomserie i början och sen skulle vi lägga en volt på andra långsidan, jag retade mig något kopiöst på att skimmeln välte innåt i volterna och försökte gena, gick inte att forma eller få honom att flytta ut om du inte styrde med tyglarna (vilket jag inte gillar, vill ju att de ska lyssna för skänkeln), sen byttes volten ut mot galopp och vi hoppade fram två låga kryss.

Dessa kryss byggdes det senare på en liten slinga (då red vi inte längre bomserien)) och det var lite u-svängar och kluriga vägar.

Allra sist hoppade vi en bana. Kändes mer okej i slutet av lektionen, men var ingen lektion jag var sådär jättenöjd. Ibland saknar jag att rida en enkel häst, som när man ger galoppskänkeln så fattar den galopp direkt osv, här blir det så svårt och det retar mig lite speciellt när jag har mina hoppläder och inte kan sitta ner i traven hur länge som helst innan det blir studsigt.
 
Veckans ridlektion gjord igår, fick rida Bobby igen - samma som förra veckan, en ganska smäcker tinker med d-ponnymått :love:

Red lite skänkelvikningar in på en båge på ena långsidan där man skulle ha hästen ställd i rörelseriktningen och det gick bra när jag väl hade fått ordning på min egen koordination mellan höger och vänster :angel:. Sen fick vi köra förvänd galopp på samma båge och travbommar på andra långsidan och det gick också bra! Han är ju lite besvärlig att fatta galopp på och jag hade ju lite problem med tekniken första gången, men nu gick det bättre och vi fick till alla förvända galopper! Han hade gått en lektion innan och kändes väldigt stel i vänster sida, kan inte komma ihåg att jag tyckte han var så illa sist faktiskt,så det fick vi kämpa lite med men på slutet kändes han eftergiven och kunde trava på bra i låg och avslappnad form och ställa åt båda hållen.

Fick beröm av ridläraren, hon tycker jag rider honom jättebra! Så det var roligt att höra :up: Han är visst knepig som fan att ha med de mindre barnen för att han är svår att fatta galopp på + att han är knepig i boxen, men jag har inte märkt av nått speciellt - igår var han skitsnäll med hovarna t.ex och det är han visst mest krånglig med. Så det är en herre som vill göra lite som han vill, det märker man, så jag förstår om det är besvärligt för de yngre barnen.

Ja och så fick dom som ville hoppa ett litet hinder på slutet! Herregud, jag har inte hoppat på år och dar, säkert minst 5 år iaf! Men hästen är visst snäll att hoppa med sa ridläraren så jag provade, fast hon fick sänka först :angel: Det var två såna där sockerbitar som först stod på högkant och det såg ju jättehögt ut för en annan, men det gick bra när hon la dom ner. Bobby hoppade supersnällt så det kändes bra! Jag är ju lite halvnervig över hoppning, men Bobby kan nog passamig för det också! Rolig lektion! Men jag hade kassa handskar så nu har jag en blåsa på ena ringfingret, måste komma ihåg att lägga ner bättre handskar till nästa gång - och köpa nya shortchaps! Mina är minst 2 storlekar för stora så igår började ena glida ner och snurra sig.
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
46 438
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Gunnar
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp