Ridskoleryttare 2020

Hyrde häst idag och red på ovalbanan med en kompis. Han var lite fånig på vägen dit och skulle inte gå på ett ställe där det strilade vatten och ville vända. Kompisen försökte gå före men hennes häst började krångla med. Till slut satt hon av och ledde sin häst då gick min förbi med. Han är ganska fånig ibland och lite harig särskilt när han går först.

Han gick jättefint på ovalbanan sen och jag red i alla gångarter. På vägen hem gick det bra, då hade det slutat att rinna vatten på det stället.

Sen hade jag tömkörningsgrupp ,vi hade tre hinder idag och körde även lite trav. Det var kul! Min lärare fick hjälpa mig lite för att få henne att släppa i nacken och samtidigt gå fram. Hon gick lite emot och svävade ut lite i svängarna.
 
Markarbete/hoppning idag på dagens lektion, fick rida skimmeln igen. Han va lite hingstig när vi stod på medellinjen och skulle sitta upp, stoet som stod bredvid var tvungen att brunstkissa och då tittade han på henne och "hummade" (eller hur man ska kalla det), enligt en mamma som stod på läktaren åkte även snoppen ut. Får en vag känsla att han kan vara sent kastrerad.

Vi skrittade fram i skogen och när vi kom tillbaka var det lite uppvärmning i trav och galopp, innan vi började övningen, som bestod i på ena långsidan skulle vi rida två volter i hörnen med en skrittövergång på mitten av långsidan, den andra långsidan galoppera och så om och om igen ett par gånger.
Efter ett par varv fick vi välja att ta med ett lågt räcke som stod innanför spåret på långsidan vi skulle galoppera på.

Vi gjorde den övningen i båda varven och avslutade sedan med att hoppa två kryss i hörnen, trava den långsidan vi tidigare galopperat på, komma i trav på första krysset, landa i galopp och sen komma på det andra, sakta av till trav efter, trava långsidan igen och börja om.

Volterna var svåra idag med skimmeln, då han gärna tryckte sig inåt och ville inte riktigt forma sig. Galoppfattningar tog lite för lång tid, försökte sitta ner mer idag med mina hoppläder, lyckades sitta hyfsat ner, men det blev inte riktigt bra. Ridläraren tipsade i slutet att försöka göra mer halvhalter innan och räkna 3 2 1 galopp, ska se om det kan funka på skimmeln eller om han tar det som en signal att sakta av mer.

Förutom att vi inte fick till galoppen idag så gick det ändå bra när vi väl kom igång, även om jag red an mot det låga räcket fattade han inte galopp då det var så lågt, så han hoppade inte ens när vi travade, tog det mer som upphöjda bommar. Däremot kryssen som vi hoppade, där blev det galopp efteråt.

Nu är det bara en gång kvar och då ska jag och en tjej till i gruppen rida i gruppen efter vår istället, då de flesta i den gruppen vill hoppa, medan vår vanliga grupp ska ha dressyr, samt två tjejer från den andra gruppen som inte vill hoppa tar våra platser. Tycker det är bra att vi som vill hoppa får göra det och de som inte vill får rida dressyr.
Så det ska bli en avslutnings mini hopptävling typ. Har redan nu på känn att det blir skimmeln då också. Så behöver knappt önska häst. :)
 
Hopplektion i Torsdags, fick favoritponnyn. Vi skulle hoppa bana i paddocken :)
Trevlig bana med 8 språng. Vi hade sånt flyt och var bara 5 personer, så vi hann hoppa banan 3 varv var efter uppvärmningen! Sen hade vi fortfarande lite tid kvar, så vi fick alla välja ett hinder att ta igen om vi ville. Jag hade haft ganska bra känsla under rundorna, men inte helt klockrent. Sista vändan kom jag dessutom fel på den lilla kombinationen vi hade. Valde därför att hoppa om kombinationen och såg till att tänka på allt jag måste för att det ska bli helt rätt, och fick klockrent hopp på den. Så skönt med en riktigt bra känsla i slutet som gjorde att hela ridlektionen fick en bättre totalkänsla.
Två gånger kvar på terminen och ska ha favoritponnyn de gångerna med, om inget oväntat händer. Ska bli kul!
 
Såvitt jag vet ska jag inte rida någonting i sommar, finns inga hästar att hyra på ridskolan. Dels för det är läger i den mån det går och dels ska de få lite semester och åka på bete.
Får helt enkelt se hur det blir med ridningen.
Jag ska försöka! Stället är igång, det kommer att hållas lite kurser och jag har frågat om det finns någon häst jag kan rida lite mer under sommaren. Eventuellt finns det det, håll tummarna för mig! Dina planer låter som sagt riktigt härliga :).
Hos oss är hästarna på ridläger, semester och sen fler ridläger.
Men mina medryttarhästar (som varit bortrest sen mellandagarna) kommer hem, så lite skritturer i skogen ska det bli i alla fall :)

Jag rider på ett litet ställe så de har bara ett läger för barn och ungdomar och sedan en kurs för vuxna i juli, en dag ridning och en dag NH. Sen en del turridningar. Sen har de sommarhagar runt stallet så de har redan släppt på bete. Sen kommer självklart hästarna ha semester ett tag i sommar också när de bara går på bete och inga aktiviteter är igång alls. Så därför finns den här möjligheten att hyra för att det är ett litet ställe där de inte har så mycket aktiviteter. Vilket är riktigt kul och utvecklande även om jag har haft medryttarhästar tidigare också. Jag är glad att hittat detta stället för det är så litet och alla känner alla. Vi brukar säga att det är en fritidsgård för vuxna även om det är barn och ungdomar som rider där med såklart.
 
Jag rider på ett litet ställe så de har bara ett läger för barn och ungdomar och sedan en kurs för vuxna i juli, en dag ridning och en dag NH. Sen en del turridningar. Sen har de sommarhagar runt stallet så de har redan släppt på bete. Sen kommer självklart hästarna ha semester ett tag i sommar också när de bara går på bete och inga aktiviteter är igång alls. Så därför finns den här möjligheten att hyra för att det är ett litet ställe där de inte har så mycket aktiviteter. Vilket är riktigt kul och utvecklande även om jag har haft medryttarhästar tidigare också. Jag är glad att hittat detta stället för det är så litet och alla känner alla. Vi brukar säga att det är en fritidsgård för vuxna även om det är barn och ungdomar som rider där med såklart.

Kul att du känner dig så hemma där! :) Har lite samma grej där jag rider, vissa av hästarna går kanske bara fyra dagar i veckan och då en eller möjligtvis två timmar. Så det känns inte märkligt att de rids lite under sommaren också. Det går ute dygnet runt nu också.
 
Kul att du känner dig så hemma där! :) Har lite samma grej där jag rider, vissa av hästarna går kanske bara fyra dagar i veckan och då en eller möjligtvis två timmar. Så det känns inte märkligt att de rids lite under sommaren också. Det går ute dygnet runt nu också.


Ja likadant hos oss, där har de bara lektioner fyra dagar per vecka och vissa av dagarna går hästarna bara en lektion och inte mer än två lektioner per kväll. En del privatryttare som rider sina egna hästar med vissa grupper, dock alltid med ridskolehästar också.
 
Lektion igår och vi red på utebanan. Vi fick en sak att öva och sen och rida fritt runt och behövde vi hjälp skulle vi rida på delen där ridläraren satt (stor bana så hon hörs inte på hela) vi fick först övningen övergångar skritt-halt, skritt-trav. Jag red som jag gör hemma och då fick jag ”skäll” för jag klappar gärna på halsen men då släpper jag också iväg hästen och jag vet ju detta men svårt att bli av med ovanor.
sen fick vi nya direktiv och då skulle vi även lägga till tempoväxlingar och fick ta trav-halt. Då red jag och fick lite hjälp och då blev hästen rätt fin. Bara jag håller i den där yttertygeln.
sen fick vi över till en stor volt (vi var 10 tror jag totalt) och alla fick plats på volten och då galopperade vi i båda varven.
sen över till trav och sen va vi klara. Vi skrittade fram och av ute i skogen.
En okej lektion. Hade gärna ridit längre och fått ihop han bättre men helt okej ändå.
 
Äh jag har ju glömt skriva om måndagens lektion.
Fick en "stor" häst, skimmel. En valack med många egna idéer, väldigt mycket power och aning nerv. Han rids på hackamore.
Ännu en sån där "för fin för mig" häst som är vacker att titta på och gått mycket tävlingar framgångsrikt. Blev genast lite nervös haha.

Han var "stor" med stora rörelser. Sjukt vägvinnande gångarter och med rätt mycket luft i stegen.
Vi red ut i början och han kändes konstigt nog som en klippa? Av vad jag sett har han tittat mycket på saker och ibland skyggat något steg eller två för "farliga" saker men han gjorde inget sådant med mig. Jag brukar på något sätt få lite nerviga hästar att coola ner sig lite så det kändes bra.

Inne på banan körde vi lite blandat med icke-övningen vi gjort ett tag nu där vi får experimentera och rida självständigt, och en liten galoppövning där vi skulle rida innanför spåret på volten för att få till vägar, och rida hästarna korrekt på volt utan att ta hjälp av staketet.

Herr powerhäst var som ingen häst jag någonsin suttit på. Sjukt knepig. Jag har så klart suttit på hästar med power förut men han var liksom power+springig+inte framme för skänkeln+egna idéer+ vansinnigt stark och tung. Jag ville ju inte att han skulle bli mer springig och peta in mer power i honom för då blev det att han bara sprang och hängde i tygeln samtidigt som han trycker huvudet framåt. Samtidigt gick han inte fram och reagerade inte särskilt på skänkeln om jag ville öka skritten. Han lyssnade inte så bra på förhållningar heller.
Tyvärr experimenterade jag nog åt fel håll med honom. Jag gjorde mycket ökad skritt/ökad trav till kortad skritt och trav, mycket halter. Det gjorde mest att han laddades upp som ett duracellbatteri :nailbiting: och efter halva lektionen satt jag på en krutdurk. Han var så himla stark och hängig i tygeln så jag tror allvarligt att jag hade ca 15 kilo hästhuvud i händerna. Men! Min sits var upprätt ändå och vinkeln på armbågarna intakt - jättebra kvitto på att min sits utvecklats enormt och att jag har en stadig sits, blev bara att jag knep lite med knäna :up:

Galoppövningen var inte det lättaste. Han är störst av alla och med den vägvinnande galoppen han har blev det svårt att inte krocka in i någon annans rumpa. Jag fick verkligen kämpa där och fick till slut ihop två rätt bra fattningar där han fattade kort galopp och vi kunde hålla den i ungefär ett varv.

Mot slutet hade jag ridit mig ur det där supertunga där han sprang och liksom... hängde ner huvudet och spjärnade neråt. Han var dock taggad till tusen då och jag fick göra tusen halvhalter på långsidorna för att han inte skulle zooma in i någon annan hästs rumpa.

Knepig häst! Men jag gillar utmaningar och jag tyckte verkligen inte illa om hästen alls. Jag har bara aldrig suttit på en sådan häst förut! Plus att jag inte ridit på hackamore på ett bra tag och det känns ju alltid lite annorlunda. Jag lärde mig att jag har utvecklat min sits massor :D
Om jag får samma nästa gång, kommer jag göra ett par saker annorlunda. Jag kommer nog jobba mer med skänkelvikningar, de brukar vara rätt bra för att prata med skänkel utan att hästen rusar fram när det är en sådan här typ av häst. Jag kommer förmodligen rida på aningen längre tyglar, tror det blev för kort och stumt och att det bidrog till att han kände att han ville hänga och spjärna emot med huvudet. Kommer även försöka vara lite mjukare med skänklingarna, aningen försiktigare framåt helt enkelt så att jag förvalta powern men jobba bort springet lite, och mer halter och halvhalter!
 
Red dubbellektion i måndags. Fanns plats i gruppen efter så jag köpte till en lektion. Så det blev två pass på ovalbanan i underbart väder, red i t-shirt var säkert 22-23 grader när vi avslutade sista lektionen vid 20-tiden helt underbart! Av någon anledning var alla hästar jättepigga. Under hela första lektionen så tyckte min herre jag satt på att skritt var en fullständigt onödig gångart att praktisera. Vi fick jobba ganska fritt med övergångar mellan skritt, trav och tölt. Sen avslutade vi med två varv med tält på långsidorna och galopp på kortsidorna. Sen avslutade vi med ett varv galopp. Så likadant i andra varvet. På andra lektionen jobbade vi på samma sätt. Första lektionen handlade mest om att få honom att gå i ett vettigt tempo. Så massa halvhalter mest hela tiden, lätt på handen och rida mycket med sitsen.

Andra lektionen blev han mer ridbar och jag fick till riktigt fina gångarter och kunde rida honom i bättre form. Fick en helt underbar galopp i slutet där han verkligen gick vägvinnande och jag kunde rida ihop honom ordentligt. Kul avslutning på kvällen! Det bästa av allt var att jag inte kände mig ett dugg rädd eller osäker. trots att han var så pigg. För ett år sen hade jag blivit rädd och spänt mig. Privatlektionerna på ovalbanan har verkligen hjälpt mig och jag märker hur långt jag har kommit med min rädsla!
 
Äh jag har ju glömt skriva om måndagens lektion.
Fick en "stor" häst, skimmel. En valack med många egna idéer, väldigt mycket power och aning nerv. Han rids på hackamore.
Ännu en sån där "för fin för mig" häst som är vacker att titta på och gått mycket tävlingar framgångsrikt. Blev genast lite nervös haha.

Han var "stor" med stora rörelser. Sjukt vägvinnande gångarter och med rätt mycket luft i stegen.
Vi red ut i början och han kändes konstigt nog som en klippa? Av vad jag sett har han tittat mycket på saker och ibland skyggat något steg eller två för "farliga" saker men han gjorde inget sådant med mig. Jag brukar på något sätt få lite nerviga hästar att coola ner sig lite så det kändes bra.

Inne på banan körde vi lite blandat med icke-övningen vi gjort ett tag nu där vi får experimentera och rida självständigt, och en liten galoppövning där vi skulle rida innanför spåret på volten för att få till vägar, och rida hästarna korrekt på volt utan att ta hjälp av staketet.

Herr powerhäst var som ingen häst jag någonsin suttit på. Sjukt knepig. Jag har så klart suttit på hästar med power förut men han var liksom power+springig+inte framme för skänkeln+egna idéer+ vansinnigt stark och tung. Jag ville ju inte att han skulle bli mer springig och peta in mer power i honom för då blev det att han bara sprang och hängde i tygeln samtidigt som han trycker huvudet framåt. Samtidigt gick han inte fram och reagerade inte särskilt på skänkeln om jag ville öka skritten. Han lyssnade inte så bra på förhållningar heller.
Tyvärr experimenterade jag nog åt fel håll med honom. Jag gjorde mycket ökad skritt/ökad trav till kortad skritt och trav, mycket halter. Det gjorde mest att han laddades upp som ett duracellbatteri :nailbiting: och efter halva lektionen satt jag på en krutdurk. Han var så himla stark och hängig i tygeln så jag tror allvarligt att jag hade ca 15 kilo hästhuvud i händerna. Men! Min sits var upprätt ändå och vinkeln på armbågarna intakt - jättebra kvitto på att min sits utvecklats enormt och att jag har en stadig sits, blev bara att jag knep lite med knäna :up:

Galoppövningen var inte det lättaste. Han är störst av alla och med den vägvinnande galoppen han har blev det svårt att inte krocka in i någon annans rumpa. Jag fick verkligen kämpa där och fick till slut ihop två rätt bra fattningar där han fattade kort galopp och vi kunde hålla den i ungefär ett varv.

Mot slutet hade jag ridit mig ur det där supertunga där han sprang och liksom... hängde ner huvudet och spjärnade neråt. Han var dock taggad till tusen då och jag fick göra tusen halvhalter på långsidorna för att han inte skulle zooma in i någon annan hästs rumpa.

Knepig häst! Men jag gillar utmaningar och jag tyckte verkligen inte illa om hästen alls. Jag har bara aldrig suttit på en sådan häst förut! Plus att jag inte ridit på hackamore på ett bra tag och det känns ju alltid lite annorlunda. Jag lärde mig att jag har utvecklat min sits massor :D
Om jag får samma nästa gång, kommer jag göra ett par saker annorlunda. Jag kommer nog jobba mer med skänkelvikningar, de brukar vara rätt bra för att prata med skänkel utan att hästen rusar fram när det är en sådan här typ av häst. Jag kommer förmodligen rida på aningen längre tyglar, tror det blev för kort och stumt och att det bidrog till att han kände att han ville hänga och spjärna emot med huvudet. Kommer även försöka vara lite mjukare med skänklingarna, aningen försiktigare framåt helt enkelt så att jag förvalta powern men jobba bort springet lite, och mer halter och halvhalter!
Jag vet på ridskolan där jag rider, finns en häst som gärna blir framtung, springig och väldigt lik den hästen du beskrev, också en valack (ridskolechefens fd häst, så väl utbildad). En ridlärare jag red för några år sedan, sa till mig när han blev tung i handen att jag då skulle "ta och ge" med tygeln, så hästen inte hade något att hänga i.
Jag red den hästen nu senast på dressyrlägret och minsta tendens när han försökte hänga i handen försvann stödet så han inte kunde det, sen krävdes det mycket ben ben ben för att få honom att jobba. Tror aldrig jag lyckats få ihop en sån fin kort och samlad galoppfattning som jag fick då, men det var mycket ben, halvhalter, sits å massa annat.
Jag tror du fixar det, har ni alltså en gång kvar?
 
Fick en ny skäck på gårdagens ridlektion! En modell större, kan man lugnt säga :D En Irish cob på 165 cm i mankhöjd! Stor och grov, men välutbildad - ska debutera i MSV B med sin ägare i dagarna. Hästen har gått på ridskolan i många år men är nu såld men står kvar i stallet och ägaren lånar ut henne till lektioner ibland. Ägaren var jättetrevlig och hjälpte till att göra iordning henne och var med och tittade när jag red (hon frågade om det var okej och jag har inga problem med det).

Väldigt lydig häst som man märker kan mycket - men man får inget gratis! Så verkligen en häst man lär sig rida på - och såna gillar vi! ;) Gick väl sådär, tyckte jag. Ägaren tyckte jag skulle ha sporrar (korta, jag har aldrig ridit med sporrar förut!) och ridspö eftersom hästen kan bli lite nonchalant mot hjälperna men jag tyckte hon hade fin energi redan från början. Dock gick hon emot, blev lite springig och försökte komma undan, så jag fick kämpa! Fick henne ganska lös och avslappnad på slutet så rättså nöjd får man väl vara ändå :) Efter att ha ridit kallblodstravare som haft svårt med galoppen i många är så är det så jäkla härligt att sitta på en häst där galoppen sitter klockrent, som inte rusar och som tar galoppen bara genom att man sitter till lite :love:

3 lektioner kvar till sommaruppehållet har vi, ser redan fram emot nästa vecka!
 
Hade ju lektion i tisdags. Fick samma häst som förra gången, ett stort sto. Den här gången red vi i ridhuset och där var hon lite slöare än när vi red ute. På schemat var det WE vilket är helt nytt för mig. Det var också på en basic nivå så det var inga svåra stationer, en bana med slalompinnar, ett lågt hinder på diagonalen och tre tunnor vid ena kortänden. Först red vi skänkelvikning i trav från spåret in i slalombanan, rakt en bit och sedan skänkelvikning tillbaka till spåret. Galoppfattning på kortsidan och en volt runt hindret, ett par gånger i varje varv. Sedan skulle vi rida hela banan och då var det slalombanan i skritt med framdelsvändning runt pinnarna, galoppfattning efter sista framdelsvändningen, galopp mellan två bommar på kortsidan, snett igenom och hoppa hindret med byte av galopp, trav igenom hörnpasseringen och sedan trav på små volter runt dessa tre tunnor, en i taget. Inga konstigheter, men en något seg häst som inte riktigt ville fatta galoppen så första försöket på hindret tvärstannade hon och jag hamnade framför sadeln. Fick rida om och driva mycket mer och då var det inget problem (hade ju kunnat kliva över hindret bara för det var lågt). Nästa varv gick bättre. Vid tunnorna tog det ett tag innan jag hade fattat mönstret. Det var först runt ena tunnan åt vänster, sedan nästa tunna åt höger och sedan sista tunnan åt vänster. Första varvet blev lite si och så, men andra varvet när jag visste vart jag skulle kunde jag vara mer noga med ställning och böjning och att hålla jämn storlek på volterna. Sedan hann vi inget mer, så vi fick inte prova tunnorna i galopp, men det var ändå kul att få prova på lite WE.

Nu är det bara en gång kvar på terminen, trist!
 
Hade två privatlektioner idag. Först reda jag en häst på ovalbanan som jag bara ridit i paddock innan. Var lite nervös så jag avstod galoppen men fick till fin skritt, tölt och trav. Jag är svag i höger höft efter min ridolycka för det har aldrig blivit riktigt bra. Idag fick jag en verklig ahaupplelelse på ovalbanan. Min ridlärare visade precis hur jag satt när jag kommer snett och liksom tappar högersidan och hon visade hur jag skulle rätta till det och hur jag ska göra för att lyfta upp höften. Så himla bra när hon också rider med mig och kan visa. När jag lyfte upp höften på det sättet hon visade så kände jag verkligen hur hela hästen ändrade sig under mig och gick mycket bättre. Svårt att förklara men om han lägger sig lite på höger bog och jag sen rätade upp mig själv så gick hästen mycket rakare. Går inte riktigt att beskriva känslan jag fick när han gick helt annorlunda bara för att jag helt plötsligt satt rakt. Men kul och intressant och väldigt nyttigt! :)

Andra lektionen red jag den andra hästen som jag brukar rida. Jag ville verkligen jobba loss honom och få honom i form idag så vi jobbade i skritt hela lektionen på volt och med åttvolter. Jobbade med nästan lös innertygel, han skulle vara lagom ställd och så stöd på yttertygeln för att få honom att lossna ordentligt och söka sig neråt och länga ut halsen. Skulle ha ett elastiskt stöd hela tiden på yttersidan så han inte svävade ut åt något håll och sen koll på baken. Sen jobbade vi med halter i skritten där det var viktigt att han stannade rakt och inte slog sig fri i halten. Jobbade så i båda varven och det var det vi hann med. Fokuserade också på att han inte skulle korsa bakbenen i volten som han gör ibland utan att ha baken på plats och trampa under sig korrekt och att han trampade runt i vändningarna i åttvolterna och inte slidar runt som han gör ibland. Så fokuserade vi hela lektionen på att det skulle vara små fina hjälper hela tiden. Otroligt nyttig och bra lektion!
 
Sista ridlektionen på ridskolan idag, fick skimmeln.
Var ingen vanlig lektion idag, eller tja det var det men ändå inte. Jag och en tjej till hade fått byta grupp temporärt med två andra tjejer.
I och med att det var sista gången så skulle vi få ha en liten mini hopptävling. De som rider i min grupp är det många som inte vill hoppa och i gruppen efter är det många som vill hoppa, det föll sig så bra att det var 2 tjejer i grupp 2 som ville rida dressyr med grupp 1 (min grupp), så då bytte vi helt enkelt plats.

Vi började med att gemensamt gå banan innan vi fick sitta upp, det störde mig lite att det skulle vara som en riktig tävling men det var ändå noga med att man skulle rätta galoppen, samtidigt som man skulle ha takt och tempo... om du måste bryta av för att fatta rätt galopp tappar man takt och tempo. Ridläraren vi har i hoppgruppen säger att på tävling är det viktigaste att ha galopp, sen om det är rätt eller fel spelar mindre roll, rättar galoppen gör man bara på träningar.

Så, såg inte direkt fram emot att få hoppa banan, då jag vet att skimmeln kan byta galopp med jag får inte riktigt till det med ytterskänkeln.

Framridningen bestod av skritt och halter, igång i frisk skritt efter halten. Alla hästarna var väldigt sega, några har börjat sova ute på nätterna. Även om skimmeln inte sover ute var han seg och vi red inte fram som man brukar göra på en tävling heller, så hade en väldigt loj häst.

Vi travade på fyrkantsspåret å på ena långsidan skulle vi rida i en båge och på andra rida innanför spåret.
Sen skulle vi komma i trav på ett hinder (ett väldigt lågt kryss) och landa i galopp, sen sakta av till trav och göra om. Skimmeln tyckte det var löjligt lågt och landade inte i galopp, så fick motivera honom extra så det råkade bli galopp före hindret, sen skulle vi placera oss i olika delar av ridhuset och stå still tills det var vår tur att hoppa banan.

När det var min tur var den en häst som stelnat till så tog den långa vägen runt efter att jag "hälsat på domaren" och fått "varsågod och rid", bara för att ha lång sträcka att galoppera på. Det var långt ifrån den snyggaste rundan, landade i fel galopp och fick inte till galoppombytet och skulle sakta av så all tempo och takt försvann. Så kändes inte helt bra helt enkelt, men vi tog oss runt, hindren var riktig låga och skimmeln hoppar sämre när det är lågt.

Nu ska jag på extra hopplektion imorgon, så kommer nog få lite hopp revansch då det inte alls kändes bra den här lektionen.
Även sista gången för den ena ridläraren som nu slutar, så får vi en ny till hösten för vi se hur det blir.
 
Jag vet på ridskolan där jag rider, finns en häst som gärna blir framtung, springig och väldigt lik den hästen du beskrev, också en valack (ridskolechefens fd häst, så väl utbildad). En ridlärare jag red för några år sedan, sa till mig när han blev tung i handen att jag då skulle "ta och ge" med tygeln, så hästen inte hade något att hänga i.
Jag red den hästen nu senast på dressyrlägret och minsta tendens när han försökte hänga i handen försvann stödet så han inte kunde det, sen krävdes det mycket ben ben ben för att få honom att jobba. Tror aldrig jag lyckats få ihop en sån fin kort och samlad galoppfattning som jag fick då, men det var mycket ben, halvhalter, sits å massa annat.
Jag tror du fixar det, har ni alltså en gång kvar?
Åh tack för tipset! Jag försökte mig på lite ge och ta men det var bara halvhjärtade försök och jag påbörjade det liksom när det var "för sent" och han tokhängde - så när jag gav fick jag inte tillbaka något alls och hade en häst som travade runt med nosen i backen typ. Har funderat lite på om det hade funkat om jag kört stenhårt på det från början. Lägger till det i min "att göra" lista om jag får honom på måndag :D
Ridläraren jag rider för brukar inte ge så mycket tips under ridningen första gången man rider en häst. Iaf inte mig, vilket passar mig ganska bra för jag gillar det här att klura lite :o
Nästa gång är sista gången, känns som vanligt supersorgligt.
 
Åh tack för tipset! Jag försökte mig på lite ge och ta men det var bara halvhjärtade försök och jag påbörjade det liksom när det var "för sent" och han tokhängde - så när jag gav fick jag inte tillbaka något alls och hade en häst som travade runt med nosen i backen typ. Har funderat lite på om det hade funkat om jag kört stenhårt på det från början. Lägger till det i min "att göra" lista om jag får honom på måndag :D
Ridläraren jag rider för brukar inte ge så mycket tips under ridningen första gången man rider en häst. Iaf inte mig, vilket passar mig ganska bra för jag gillar det här att klura lite :o
Nästa gång är sista gången, känns som vanligt supersorgligt.
Ingen orsak, är i och för sig svårt att förklara i text vad min ridlärare gav mig för tips. Kan ha hänt att jag glömt en hel del och att det var så att det var ridläraren som var snabb på att påminna mig om när, var, hur.
Prova kan man alltid göra och se om det finns något som funkar. :)
Oavsett lycka till, jag hade sista gången idag, så ingen ridning nästa vecka eller på hela sommaren va ja vet nu.
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
50 736
Senast: alex.ha
·
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 387
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp