Ridskoleryttare 2020

Hopplektion på favoritponnyn i torsdags igen :)

Hoppade bana i paddocken igen och han var såhimla fin ponnyn. Lite mer egen bjudning vilket passade mig perfekt, så fick bättre känsla i sprången och vågade rida lite ordentligare. Lyckades även sträcka upp mig så jag inte föll fram som jag gjorde förra veckan, vilket gav stabilare sits:up:
 
Ingen orsak, är i och för sig svårt att förklara i text vad min ridlärare gav mig för tips. Kan ha hänt att jag glömt en hel del och att det var så att det var ridläraren som var snabb på att påminna mig om när, var, hur.
Prova kan man alltid göra och se om det finns något som funkar. :)
Oavsett lycka till, jag hade sista gången idag, så ingen ridning nästa vecka eller på hela sommaren va ja vet nu.
Ja att försöka beskriva en känsla och såna där finlir grejer är sjukt svårt. Min ridlärare pratar om det hela tiden - att det är svårt att försöka förklara och förmedla en känsla och att det dessutom känns olika för olika personer när det är rätt.
Vi får se vad jag får för häst i morgon, den jag hade sist skulle inte funka för mig om vi ska hoppa terräng till exempel och ridläraren sa att hon hade något kul hemligt inplanerat för sista gången :)

Trist med ingen häst. Din ridskola har inte sommarkurser eller kanske behov av hjälp under sommaren med att bara stallfixa och rida då och då?
 
Är det någon här som rider på Gyttorps ridklubb? Känns inte så sannolikt, men testar då jag precis sålt en ponny dit :)
 
Ja att försöka beskriva en känsla och såna där finlir grejer är sjukt svårt. Min ridlärare pratar om det hela tiden - att det är svårt att försöka förklara och förmedla en känsla och att det dessutom känns olika för olika personer när det är rätt.
Vi får se vad jag får för häst i morgon, den jag hade sist skulle inte funka för mig om vi ska hoppa terräng till exempel och ridläraren sa att hon hade något kul hemligt inplanerat för sista gången :)

Trist med ingen häst. Din ridskola har inte sommarkurser eller kanske behov av hjälp under sommaren med att bara stallfixa och rida då och då?
Jo det är ju det, min gamla tränare var väldigt pedagogisk och förklarade bra och till och med kom fram å hjälpte till å visade med tygeltag när hon gick bredvid hästen, samt visade vart jag skulle ha mina skänklar osv. Fick väldigt mycket aha-upplevelser med henne. Tanken är att se om det finns möjlighet att rida någon privatlektion för henne i sommar.

Var på hoppträning idag (kommer skriva mer om den i ett eget inlägg snart) och ridlärare sa att det kan bli mer sådana träningar i sommar, å då tänker jag definitivt ställa upp. Sen pratades det även om DM för lektionshästar i både dressyr och hopp till hösten, är definitivt sugen på hopp om det blir något. Så kanske händer lite kul saker till hösten. :D
 
Var på en extra hopplektion idag, fick skimmeln, han var lite mer alert idag än han var igår, men inte mycket skillnad. Han var lite seg, men gjorde så att jag kom i god tid till lektionen, så jag kunde lägga tid på att borsta och rykta ordentligt samt gå igenom alla hans övningar man bör göra för att han ska gå bättre. Sen började jag rida fram en stund innan de andra tjejerna så jag kunde värma upp honom ordentligt, gjorde lite serpentiner och stora volter.

När vi väl kom in på stora banan lyfte han inte riktigt på hovarna och gick med handbromsen i lite grann. Vi värmde upp självständigt, då vi fick komma in på banan innan den andra gruppen var klara, då det fanns en stor dressyrbana uppsatt med staket och så var hoppningen på andra delen, så vi värmde upp på dressyrbanan.

Sen när vi väl gjorde en gemensam uppvärmning skulle vi trava över en lång bomserie som låg på diagonalen (den här bomserien blev sen en typ av 3 kombination), sen efter bomserien sakta av till skritt några steg, igång i trav, rida in på dressyrbanan, vända runt till vänster (vi red i vänster varvet först), sen ut genom en annan öppning i dressyrstaketet så vi kunde komma på serien igen.
När vi bytte varv fick vi galoppera lite självständigt innan vi började samma övning i högervarv, enda skillnaden var att då skulle vi göra skritt övergången innan bomserien och igång igen.

Vi gjorde det några gånger, sen fick vi galoppera fritt i högervarv med, när vi galopperade fritt var fokus på att va lätta i sitsen.

Sen byggde ridläraren upp bomserien till en 3 kombination som man skulle ta i vänster varv, ett räcke, ett galopp språng räcke, två galoppsprång räcke. Vi skulle hoppa fram på den, men då skulle vi bara hoppa mitten hindret och hoppa snett, så vi kom i galopp i vänster varv, red utanför det första hindret och fick vända rätt snävt (det var en tajt sväng) och hoppa mitten hindret, de två första gångerna fick vi rida in på dressyrbanan och vända tillbaka så vi kunde komma igen.

Tredje och fjärde gången vi hoppade det hindret snett skulle vi fortsätta och precis innan dressyrbanan vända åt höger och hoppa ett räcke som stod där. Gick helt okej.
Efter det fick vi hoppa hela kombinationen några gånger var, innan vi fick hoppa nästa linje där vi hoppade ett räcke på den andra diagonalen och precis efter att vi hoppat den skulle vi göra en båge åt vänster för att komma på en oxer, den linjen hoppade vi några gånger.

Sen skulle vi hoppa hela banan. Banan bestod av 3-kombinationen, sen följa dressyrstaketet och göra som en väldigt stor volt tillbaka (som sträckte sig över hela kortsidan av hoppdelen) för att komma på det räcket vi hoppade sista linjen på, sen bågen åt vänster och hoppa oxern (som stod i samma vinkel som 3-kombinationen), efter oxern skulle vi göra en rätt tajt (beroende på hur mycket man red ut) U-sväng för att komma på ett räcke, sen 5-6 galoppsprång rakt fram och hoppa nästa räcke (detta räcke var det vi hoppade fram på efter vi hoppat snett på räcket i 3 kombination), sen var det som en stor volt tillbaka igen över hela kortsidan och hoppa en oxer, som stod längre ner än räcket vi hoppat som hinder nummer två, landa och galoppera in i dressyrbanan igen.

Första gången jag hoppade banan blev det lite pannkaka, han svävade iväg lite och kom inte rakt på några hinder, speciellt när jag skulle hoppa hinder 5, vilket var där det var 5-6 galoppsprång fram till, märkte jag att han flöt ut åt vänster, men vi hoppade även om vi var väldigt nära hinderstödet på vänstersidan. Fick fel galopp till följd av det.

Vi tog oss runt i alla fall, kändes lite si så där, men ändå nöjd.
Sen höjdes några hinder upp och jag och en tjej till hoppade banan en gång till, nu kändes det lite bättre men han hade handbromsen i och flöt fortfarande ut till hinder 5, men inte lika mycket som han gjorde första gången. Han hoppade väldigt snällt i alla fall och vi tog oss runt.

Frågade den andra tjejen om hon visste efteråt hur högt det hade varit, några hinder låg visst på runt 90, japp va bra me en häst som går me handbromsen i men han är snäll som hoppar ändå.
Sen skrittade vi av hästarna i skogen.

Så jag är ändå väldigt nöjd.

Hoppträning 7juni.jpg
 
Jo det är ju det, min gamla tränare var väldigt pedagogisk och förklarade bra och till och med kom fram å hjälpte till å visade med tygeltag när hon gick bredvid hästen, samt visade vart jag skulle ha mina skänklar osv. Fick väldigt mycket aha-upplevelser med henne. Tanken är att se om det finns möjlighet att rida någon privatlektion för henne i sommar.

Var på hoppträning idag (kommer skriva mer om den i ett eget inlägg snart) och ridlärare sa att det kan bli mer sådana träningar i sommar, å då tänker jag definitivt ställa upp. Sen pratades det även om DM för lektionshästar i både dressyr och hopp till hösten, är definitivt sugen på hopp om det blir något. Så kanske händer lite kul saker till hösten. :D
Åh spännande med DM! Jag vet vem jag hejar på i så fall :D

Min ridlärare är också en sån där som kommer fram och "arrangerar kroppsdelarna" som jag å fint kallar det :D det är suveränt och man får massor aha upplevelser med sådana ridlärare. :love:
 
Åh spännande med DM! Jag vet vem jag hejar på i så fall :D

Min ridlärare är också en sån där som kommer fram och "arrangerar kroppsdelarna" som jag å fint kallar det :D det är suveränt och man får massor aha upplevelser med sådana ridlärare. :love:
Bara hoppas det blir av, skulle va superkul. :D

Jag vet ridläraren jag red för idag har vid något tillfälle använt monopol pengar, som man ska ha mellan vaden och hästen och den får inte försvinna. Är glad att jag inte råkat ut för det än för jag kan absolut inte ha mina skänklar så still än, även om jag försöker.
Tycker det är bra att jag ridit för så många olika.
 
Åh tack för tipset! Jag försökte mig på lite ge och ta men det var bara halvhjärtade försök och jag påbörjade det liksom när det var "för sent" och han tokhängde - så när jag gav fick jag inte tillbaka något alls och hade en häst som travade runt med nosen i backen typ. Har funderat lite på om det hade funkat om jag kört stenhårt på det från början. Lägger till det i min "att göra" lista om jag får honom på måndag :D
Ridläraren jag rider för brukar inte ge så mycket tips under ridningen första gången man rider en häst. Iaf inte mig, vilket passar mig ganska bra för jag gillar det här att klura lite :o
Nästa gång är sista gången, känns som vanligt supersorgligt.
Angående att få tips av ridläraren, jag tycker inte min ridlärare säger så mycket alls. Hon går igenom dagens övning, ibland är det ganska oklart vad vi ska göra. Typ hon har tänkt ut någon övning som vi ska följa i några varv, tex skänkelvikning från någon punkt till någon punkt, någon volt, någon galoppfattning ofta oklart vart vi ska börja och vart vi ska sluta eller hur stor volten skulle vara osv. Det tar alltid några varv innan man har helt klart för sig vad vi skulle ha gjort. Och hon kan komma med lite små korrigeringar, som tänk på innerskänkeln, trampa ned hälen, dra tillbaka axeln eller konstatera att där gick hon bra i traven/galoppen eller något, men aldrig något mer. Vet inte om det beror på att detta är hennes stil eller nivån på gruppen.

Jag är van sedan tidigare med ridlärare som går igenom dagens övning och förklarar rörelsen, om det nu är framdelsvändning eller skänkelvikning, förklarar vilka hjälper man använder, förklarar syftet med rörelsen innan vi sätter igång, alternativt ställer frågor till eleverna om detta om det är något vi har gjort länge och borde kunna utan och innan. Och under övningens gång ger tips om vad man kan göra om tex hästen tvärar för mycket eller förböjer sig eller vad som nu händer. Eller följer upp hur man har lyckats med formen.
 
Angående att få tips av ridläraren, jag tycker inte min ridlärare säger så mycket alls. Hon går igenom dagens övning, ibland är det ganska oklart vad vi ska göra. Typ hon har tänkt ut någon övning som vi ska följa i några varv, tex skänkelvikning från någon punkt till någon punkt, någon volt, någon galoppfattning ofta oklart vart vi ska börja och vart vi ska sluta eller hur stor volten skulle vara osv. Det tar alltid några varv innan man har helt klart för sig vad vi skulle ha gjort. Och hon kan komma med lite små korrigeringar, som tänk på innerskänkeln, trampa ned hälen, dra tillbaka axeln eller konstatera att där gick hon bra i traven/galoppen eller något, men aldrig något mer. Vet inte om det beror på att detta är hennes stil eller nivån på gruppen.

Jag är van sedan tidigare med ridlärare som går igenom dagens övning och förklarar rörelsen, om det nu är framdelsvändning eller skänkelvikning, förklarar vilka hjälper man använder, förklarar syftet med rörelsen innan vi sätter igång, alternativt ställer frågor till eleverna om detta om det är något vi har gjort länge och borde kunna utan och innan. Och under övningens gång ger tips om vad man kan göra om tex hästen tvärar för mycket eller förböjer sig eller vad som nu händer. Eller följer upp hur man har lyckats med formen.
Oj vad trist, min ridlärare pratar konstant under den timmen vi rider, lovar att hon inte är tyst en enda sekund. Hon hjälper individuellt, ger allmänna tips på vad vi ska tänka på om hon ser att många har samma problem, förklarar övningen, etc.
Förklarar inte hjälperna alltid, bara om det är övningar vi inte gjort ofta eller aldrig gjort.
Älskar min ridlärare, hon är verkligen super :love: Känner man sig förvirrad är det bara att fråga om precis vad som helst litet och stort så försöker hon hjälpa. Ingen fråga är för dum, för liten, eller för stor.

En kompis red på en ridskola med en ridlärare som i princip mest satt och fikade. Gav eleverna en övning, satt sedan och käkade bulle och drack kaffe, pratade i bland med någon på läktaren om ditten och datten :confused:. Sen tittade hon slött mot hästarna ibland och typ "Bra där Gunnar.". Jaha? Men VAD är bra? Varför är det bra?
Jag vill gärna höra vad jag gör bra inte bara bra. Min ridlärare säger aldrig så utan säger mer "Där har du det Hoarfrost, nu går hästen si och så och du får bättre ditten och datten, försök spara den där känslan!"
Kompisen red inte kvar länge 🙄 och det är ändå en rätt välkänd ridskola i stockholm...
 
Terminen slut/snart slut för våren! Hur sammanfattar ni terminen? Något ni är särskilt nöjda med? Hur går det med målsättningarna för året (vi oss som listade dem i 2019-tråden/början av denna tråd kan ju kolla vad vi skrev där)?
 
Var tvungen att ragga upp 2019 tråden för att hitta vad jag hade skrivit innan.

Så nu kan jag fylla i den här också.

Sammanfattning: Börjat komma igång med hoppningen igen och vågat tävla en hel del.

Bäst i år: Jag har vågat hoppa 90 cm utan att känna mig rädd eller osäker! 👀

Störst utvecklingspotential: Bättra på sitsen ytterligare, försöka hitta magmusklerna mer, lära mig sitta på rätt sitben i lättridningen.

Målsättning för 2020: Våga mer och fortsätta jobba med det jag redan gör. Kommer nog även boka in någon privatlektion för att speeda på utvecklingen ytterligare. :)

Tja, den här terminen blev inte riktigt som planerat pga Coronan, skulle egentligen tävlat lite mer. Hann med en P&J utanför klubben, tanken var att åkt på en till, men det blev inte så då alla tävlingar mer eller mindre blev inställda. Klubbens egna tävlingar blev inställda också, däremot körde de en minitävling för oss värdinnor vilket var roligt.
Det jag kan sammanfatta terminen med så här långt är att jag börjar hitta tillbaka mer och mer där jag varit innan samt utvecklats lite till.

Bästa hittills är att jag hoppat 1m utan att blinka, så nu senaste hoppträningen när hindren låg på 90cm tänkte jag inte ens på hur högt det var utan bara red. Känns bra med tanke på att DM:et som är i höst ligger på 80cm.

Har börjat hitta magmusklerna, hittade dom ordentligt när jag var på dressyrlägret och verkligen fick en (för mig) svår häst att gå i form och verkligen samla sig. Har dock fortfarande problem med att hitta rätt sittben i traven och känna vilken galopp hästen har utan att titta ner.

Hittills funkar målsättningen rätt bra, blev inte några privatlektioner under våren, dels för det är svårt på ridskolehästarna (går i princip bara att göra när de inte går och beroende på hur mycket de gått på veckan), så tanken var att rida en privatlektion hemma hos min ena ridlärare som bara har tillgång till paddock. Våren var kall och jag var inte så lockad av lektion ute, hade inte så mycket pengar.
Nu i Juli ska jag dock försöka mig pallra mig till två privatlektioner, känns bra att passa på när det ändå är sommaruppehåll. Vem vet kanske skriver om dom lektionerna här också.

Sen taggat jag inför hösten då det pratades om att vi skulle försöka skrapa ihop ett lag till Ridskole DM som går av stapeln i oktober. Finns både dressyr och hoppning med lektionshäst, jag siktar mer på hoppningen då jag ridit ridskolehästarna för lite för att rida dressyr på.... nu lät det där kanske lite fel, men ja skimmeln som jag rider mest, dressyr är inte hans starka sida så vi skulle inte få några höga procent.

Hade i så fall velat rida någon av de andra men har inte ridit dom på år och dar känns det som, så därför känns hoppningen som ett säkrare kort.
Om de har samma upplägg som 2019 är det först en förklass 70cm för häst och sen själva DM klassen är en A:1:a.

Jag var tvungen att kolla upp vad det var nu igen, när jag tävlat har det mest varit Clear Round och P&J, tydligen var det den varianten när man rider grundomgången först, är man felfri är det omhoppning när alla ridit.
Ska erkänna att det känns lite nervöst, skimmeln är inte speciellt snabb men han har en vägvinnande galopp, funderar på om det finns möjlighet att starta förklassen så vi kan leka oss runt den för att han ska hinna titta på allt å bekanta sig med banan, plus lite uppvärmning samt coola ner mina nerver lite i så fall, men det är ju ett tag kvar. Vi kommer få mer info om det efter semestern. :D
 
Var ju inte med 2019, utan började ju nyss!

Min målsättning var ju att börja rida igen till hösten 2020, men när jag började kolla runt på ridskolor fanns det ju lediga platser och 6 ggr kvar på vårterminen så jag slog till. Lite lägre nivå på gruppen än vad jag ridit på innan, men eftersom det var 17 år sedan och kroppen inte ser likadan ut (kan inte begripa varför...) så tänker jag att det är lagom ändå. Låga hinder i hoppning och inte för svår dressyr. Har ju alltid varit lite skraj för hoppningen och vet egentligen inte varför. Har ju aldrig direkt åkt av i något hinder.

Åkte däremot av min fjording åtskilliga gånger när vi hoppade i terräng. Tänk er en fjording i full galopp mot ett pyttedike. Tvärstopp före diket och någon hundradels betänketid och sedan, ok, jag hoppar ändå, med ett jätteskutt rakt uppåt. Inga stilpoäng direkt. Och sedan ett glädjeskutt eller två efter diket. Det var då man åkte av, men det är inte det som gjort mig skraj. Kanske att det ser så mycket högre ut när man sitter på normalstor häst.
 
Sista ridlektionen i går. Är som vanligt jättedeppig i dag. Men det var en underbar lektion som jag kan leva på i sommar :love:

För det första fick jag drömhästen, vilket bara det fick mig överlycklig trots att jag åkte dit med lite tungt hjärta. Eftersom han inte gick lektionen innan plockade jag med honom ut och satte mig på en stubbe så han kunde träna på att äta gräs. Mysigaste ljudet som finns när hästar betar!
Vi blev påhälsade av ett förvirrat rådjur, drömhästen blev lite nervös (knäppt, de ser ju rådjur hela tiden?) men fattade snabbt att det ju inte var något farligt.

Vi red ut en sväng och bort till en äng, där ridläraren hade ställt upp ett par pinnar och grejer som hinder :D två olika galoppstuds serier, och ett hinder. Vi gjorde som ett fyrkantspår runt dem men själva hindret gick det inte riktigt att få fyrkantspår runt så det låg liksom utanför fyrkantspåret. Vi värmde upp med lite fri galopp runt på ängen och alltså... Perfekt värme, lukten av gräs, drömhästen som gick hur jäkla fint som helst, allt grönt, fågelkvittret. Hade lätt kunnat bara sitta där och galoppera volter, brassa på på raksträckor, och bara vara.

Men vi gick tillbaka till "fyrkantspåret" och skulle komma på ena galoppstudsen som var tre studs. Drömhästen var lite osäker och det var lite av en backe upp + studs så jag fick verkligen rama in honom för att hjälpa honom över. Första var okej men andra gången blev det nästan stopp. Jag hamnade nog lite fel och obalanserat och kunde inte fylla på med energi över studsen. Märkligt nog blir jag nästan modigare och mer ok med att hoppa när hästen behöver extra stöd. Min favorithäst i hoppning kommer alltid vara en liten fuxponny med så vansinnigt dåliga erfarenheter i bagaget att han var livrädd för bommar. Gissar att det blir så att jag måste tänka på allt annat så mycket att jag glömmer att oroa mig.

Sedan kombinerade vi trestudsen med hindret (som nog låg på ca 50cm, svårt att se i det långa gräset hur högt). Studsen låg lite till höger om hindret, med ca 5-6 galoppsprång mellan och innanför fyrkantspåret. Hindret var utanför fyrkantspåret :D Så det gällde verkligen att vara övertydlig med hästen om att de skulle galoppera UTANFÖR fyrkanten och över ett hinder och sen tillbaka till fyrkanten. Första gången jag kom på det blev riktigt bra, vi studsade över studsen stadigt och med rätt antal galoppsprång mellan, och sedan styrde jag honom mot det där hindret utanför, han tvekade lite "Är du säker? fyrkanten är ju där borta?" men var relativt lättövertalad. Flög över hindret och landade i en trevlig galopp rakt fram några språng innan vi svängde tillbaka mot fyrkanten och saktade av :up:
Andra gången gick inte lika bra. Det blev lite tveksamt mot studsen, och jag fick inte ihop honom särskilt bra. Han är ju störst av alla och när han inte är ihopriden blir det lååånga galoppsteg. Så det blev himla trångt där i studsen :o Jag hamnade lite i obalans och när vi sen skulle till hindret försökte jag korta honom emellan men det blev mest pannkaka av det och vi hamnade på sidan av hindret, hoppade ganska slarvigt över och sedan landade vi i en ganska tvärt sväng åt höger och jag var bara allmänt obalanserad och redde inte riktigt ut situationen. Men över kom vi och drömhästen hade öronen rätt fram och kändes riktigt glad. Dessutom hade jag gjort en perfekt anridning innan så jag var ändå rätt nöjd, även om det grämer mig lite att jag inte fattar vad som egentligen blev fel andra gången.

Sedan red vi över den andra studs serien, som var 5 studs. Den gick ganska bra men jag hade behövt mer power framåt, då studsen började bra de första 3 men sen började han tveka litegrann. Andra gången över gick lite bättre.

Sedan travade vi till paddocken. Alltså drömhästen :love: De andra där framme (vi hade nog 5 framför och 4 bakom) fjantade sig och studsade och halvgalopperade eftersom vi kommit lite snett med en snäv sväng till täten. Inte drömhästen, han taggade till och studsade lite. Men jag behövde bara sitta till lite i sadeln och ta en pytteförhållning så släppte han de där framme och travade sedan lugnt och sansat i fin form hela vägen till paddocken. Vilket räddade tjejen bakom som red på en ponny som har en tendens att bli lite för glad ute och verkligen rusa iväg och bocka när hon ser att andra hästar sysslar med liknande grejer. :up: Hon typ "Jag hänger lite nära här bakom för hon kommer sticka annars" :D

I paddocken jobbade vi mycket med galoppen. Man fick rida barbacka eller utan stigbyglar om man ville. Jag hade fått så himla fin känsla i traven till paddocken så jag ville inte ta av sadeln, ville rida kvar på den där perfekta känslan. Allt var verkligen perfekt, ridbart, han lyssnade på minsta lilla ändring i viktfördelning från mig och jag behövde bara tänka 1,2,3... Galopp! Så fattade han en superfin bärig galopp. Galoppen behövde en liten aning stöd framåt då det blev lite gunghäst av galoppen annars, men så fort jag fick till det var det bara bra allting.

Jag avslutade med att rida "damsadel" bara för att det är kul. Lyckades trava i damsadel, och även fatta galopp 😂 Galopperade typ fyra fem steg innan jag gled av. Drömhästen tvärstannade och typ :confused::nailbiting::cautious: Han är ju inte van vid knasigheter och fattade inte varför jag satt knasigt på sidan så där,och till råga på allt TAPPADE han mig :cry::D
Han fick massa klappar och en godis, så han fattade att det inte gjorde något.

Sedan betade vi en stund till innan vi gick upp mot stallet.
Där luktade det annorlunda och drömhästen tvärstannade och råstirrade in mot innersta delen av stallet. Gick dock att övertala honom att röra på fläsket och gå in i boxen eftersom det fanns mat där.
Det var en av våra ponnys som födde en stor hingst. Lite för stor tydligen, det kommer lätt att bli hästmått. Vi smög in två och två, 2 minuter åt gången och tittade på avstånd för att inte störa. Första fölet jag ser födas! Sedan hjälptes vi åt att städa iordning och fixa ny mysig halmbädd till mamma och föl.
Helt magisk ridlektion och efteråt :love:
 
Åh jag vill också sammanfatta 2019!

Sammanfattning: Massa massa finlir som behöver putsas på. Jag tror jag fick en hel det aha upplevelser, nu ska jag bara putsa bort de där dumma grejerna jag gör :D Tror även 2019 var då jag verkligen på allvar börjat tänka ordentligt när jag rider, eller hur jag ska förklara det. Jag tänker redan innan vad jag har för häst och hur känner jag mig och vad ska jag göra för att rida den här hästen på bästa sätt. Ska jag testa detta? Ska jag göra helt tvärtom? osv. Samt att jag börjat analysera efteråt (mycket tack vare att jag skrivit på buke!)
Bäst 2019: Ridlektionerna på den drömmiga valacken som jag trodde var för fin och svår för mig som jag aldrig någonsin skulle få rida. Som jag haft ögonen på sedan han var föl :love: Blir fortfarande varm hela jag bara jag tänker på det. Men även de gångerna när allt blev rätt eftersom jag jobbat arslet av mig och börjat rida smartare. Jag kan ju rida!
Störst utvecklingspotential: Hjärnan! Jag måste sluta klanka ner på mig själv när det blir fel. Det är kontraproduktivt. Måste styrketräna armar och bål mer! Hoppning :nailbiting:
Målsättning för 2020: Jag måste försöka orka rida varje steg och komma ifrån tanken att "nu ska jag rida den här långsidan i trav - ok bra då var det klart". Mer tänka "men hur i trav, vilken trav, hur vill jag att hästen ska kännas" osv. Sedan vill jag försöka lyckas med att få framåtbjudning mycket tidigare än jag brukar, rida lite mindre mesigt helt enkelt (utan att bli hård mot hästen). Sedan har jag oftast kommit till riktig trevlig ridning i slutet av lektionerna, skulle vilja att det kommer tidigare. Jag har även bestämt mig för att jag ska lyckas hoppa en liten bana MINST en gång.
Terminen slut/snart slut för våren! Hur sammanfattar ni terminen? Något ni är särskilt nöjda med? Hur går det med målsättningarna för året (vi oss som listade dem i 2019-tråden/början av denna tråd kan ju kolla vad vi skrev där)?

Nu ska jag försöka mig på att sammanfatta. Både titta på den sammanfattningen jag gjorde sista terminen och se framåt.

Om jag ser bakåt på min sammanfattning har jag skrivit att jag behöver putsa på lite finlir. Det har jag gjort och upplever att jag lyckats ta mig framåt. Har fått bort en del dumheter jag gör främst i sitsen. Upplever att jag sitter mer stilla och stadigt än innan :up: Detta har i sin tur gjort att jag får bättre känsla i ridningen och kan påverka hästarna mer.
Jag har fortsatt att analysera, tänka mycket, och rida smartare - och även det märks på hästarna jag rider. Det har blivit en annan kvalité på ridningen.

Ridlektionerna med drömhästen har fortsatt vara höjdpunkten, och jag har inte slutat bli lika lycklig som första gången, men mindre nervös och mindre prestationsångest :D:love:

Tycker jag lyckats sluta klanka ner på mig när det blir fel. Stort för mig! Nu kan jag till 80% tänka "Nej nu blev det inte riktigt så som jag tänkt, hur fixar jag det?" istället för att "Det blev fel, jag suger" och sen göra om övningen på precis samma sätt och komma ingenstans. Jag har även hoppat! Mycket tack vare drömhästen, känner mig extremt trygg och hemma på honom, även om han är lite vinglig och tveksam i hoppningen så blir vi en ganska bra match där.

Ville även komma till ridning lite fortare och hade identifierat att det var framåtbjudning som behövdes. Där har jag kommit längst tror jag. Det tar mig nu mellan 5-10 minuter att locka fram en trevlig bjudning framåt beroende på häst i stället för mer än halva lektionen. Detta har magiskt nog gjort att jag oftast sitter på en häst som är ridbar vid halva lektionen, i stället för de sista 5-10 minuterna. :up:

Är nöjd med min utveckling, verkligen nyttigt att titta tillbaka så här :o Fick lite extra nostalgi när jag tänkte tillbaka på mig själv för 1-1,5 år sedan då jag fortfarande var tvungen att ta tag i manen inför varje galoppfattning (pga tråkigheter som hände när jag var liten och skulle börja galoppera har jag kämpat med hjärnspöken kring galopp i minst 20 år nu)
Nu sitter jag och fräsgalopperar på en äng utan minsta tanke på att jag borde hålla i mig :love:

Om jag ser framåt


Sammanfattning
: Jag har kommit långt den här terminen. Att analysera och skriva ner på buke har gett min ridning ett stort uppsving och jag rider mycket bättre. Jag har kvar en del finlir och så som jag måste putsa bort.
Bäst vt 2020: Igen är det drömhästen som är det bästa. Jag är även supernöjd över att jag har hoppat en gång även om det inte blev någon bana. Bäst var även den stora skimmeln, där lektionen inte gick särskilt bra men oj vad jag fick kvitto på att jag nu mera har en närapå orubblig sits, så stark och dragig som den hästen var :up: Sedan även att jag nått många av mina mål!
Störst utvecklingspotential: Jag vill egentligen fortsätta som jag gjort sista terminen och verkligen befästa det jag lärt mig. Analysera, rida smart, sluta klanka ner på mig själv, planera ridningen ordentligt, komma till ridning fortare, inte halka tillbaka till att sitsen är lite för rörlig och störig osv. Ska även fortsätta styrketräna armar och bål, då jag märkt stor skillnad där. Hoppning, igen! :nailbiting:
Målsättning för ht 2020: Förutom att fortsätta befästa det jag lyckats med senaste terminen blir mitt mål att påbörja nästa steg tänker jag. Nu när jag får framåtbjudning, vill jag gärna tänka i utbildningstrappan lite mer. Att jag då börjar på lösgjordheten, sen stöd. Jag brukar ju oftast komma i alla fall till rakriktning, men jag gör det lite på känsla och utan en plan. Min ridlärare har tjatat mycket om att bygga sina egna system som fungerar för en själv. När man väl har det systemet med checklistor man går igenom osv kan man oftast komma till samling på de flesta hästar på en timme. Jag känner att jag börjat bra och har någon form av början på eget system med checklista, men den behöver byggas på. Det vill jag gärna lyckas med under höstterminen. Sedan vill jag gärna fortsätta min väldigt mjuka väg mot att kunna hoppa utan att få panik, känner att jag lyckats mjukstarta bra nu - nu gäller det att inte tappa den känslan och fortsätta jobba mot att det ska bli som förr när jag hoppade långa komplicerade banor med världens finaste fuxponny som var så fruktansvärt rädd. Där vill jag hamna igen, men det kommer nog inte hända på en termin. Det är mer ett långsiktigt mål.
 
@Hoarfrost låter som en helt fantastiskt sista ridlektion att avsluta terminen med. Nyfödda föl är ju bara helt underbara! Jag ska också sammanfatta sen och kolla vad jag skrev inför terminen. Jag håller med att skriva här har verkligen varit nyttigt för att se sig själv utifrån och analysera mer. Sp skönt att kunna släppa det här med att klanka ner på sig själv och vara mer analyserande. Jag har ju dock massa ridning att se fram emot i sommar vilket känns kul. Får bli en sammanfattning vid datorn sen. Nu ska jag slänga in lite ridkläder i tvättmaskinen så de är rena till första hyrveckan vecka 27.
 
Hemkommen från terminens sista lektion. Vi fick önska vad vi ville göra och vi valde uteritt. Härligt väder och pigga hästar. Vi red på en stig med mycket uppför och nerför och en hel del grenar att se upp för. Vi fick också ta oss genom ett ordentligt gyttjehål och trots att någon häst tvekade kom alla över. Sen en travsträcka och så kom vi ut i hagen som vi red i förrförra lektionen. Där fick vi galoppera på en stor volt i båda varven och så lite kortare trav. Sedan trav hemåt stallet och avskrivning och vips var lektionen slut. Ut med hästarna i hagen och så hem. Ingen mer ridning förrän i augusti. Men jag kommer tjuvstarta med ett kvällsmötet med ridning må-tors veckan innan terminen startar igen:D
 
Hemkommen från terminens sista lektion. Vi fick önska vad vi ville göra och vi valde uteritt. Härligt väder och pigga hästar. Vi red på en stig med mycket uppför och nerför och en hel del grenar att se upp för. Vi fick också ta oss genom ett ordentligt gyttjehål och trots att någon häst tvekade kom alla över. Sen en travsträcka och så kom vi ut i hagen som vi red i förrförra lektionen. Där fick vi galoppera på en stor volt i båda varven och så lite kortare trav. Sedan trav hemåt stallet och avskrivning och vips var lektionen slut. Ut med hästarna i hagen och så hem. Ingen mer ridning förrän i augusti. Men jag kommer tjuvstarta med ett kvällsmötet med ridning må-tors veckan innan terminen startar igen:D
Avskrivning= avskrittning och kvällsmötet = kvällsläger
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
51 509
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 454
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp