Ridskoleryttare 2020

Jag längtar så till juluppehållet är slut. Kommer med största sannolikhet att få byta till annan instruktör. Har ridit för den personen lite tidigare, alla har ju sin stil och saker de fokuserar på så det blir intressant.

Men nu längtar jag efter att rida så det kryper i kroppen! Jag saknar själva ridandet, men också "timmarna i sadeln" som behövs för att utvecklas.
 
Jag red årets första lektion idag, dock var det inte en vanlig ridskolelektion utan en lektion där alla stallvärdinnorna rider igenom alla hästarna inför terminsstarten efter julledigheten.

Red på ett sto jag inte ridit så mycket innan på lektion, men hade en gång förra terminen. Trevlig häst, vi red mycket bågar och över bommar på bågarna, sist avslutade vi med att travhoppa låga kryss.
Ingen av hästarna var speciellt pigga och det var en spännande lektion, gruppen innan hade varit 11 ekipage, ridhuset är om jag inte ljuger nu 20x40, så inte så där jättestort, men det hade funkat. I min grupp var vi 9 st, normalt på vanliga ridlektioner är det optimala att va max 7st.

Vi hade mycket fokus på att behålla vår plats i kön och ibland fick man öka eller hålla igen beroende på hur nära man var hästen framför osv. Riktigt kul, dock var det kallt och jag hade glömt mina elhandskar hemma, så mina fingrar förvandlades till ispinnar trots att jag hade tjocka tumvantar med lillfingret "löst" så att säga.

Nu är jag taggad inför nästa lördag, då börjar ridskolan igen, kommer rida väldigt aktivt den här terminen. Ska rida en gång i veckan på lördagar, sen varannan torsdag hopplektion och en torsdag i månaden markarbete, sen utöver det är planen att ta någon privatlektion. Vill försöka komma framåt i min utveckling lite, så får vi se hur det går. Är taggat som tusan. :)
 
Jag håller på att gå i bitar. Trodde det skulle vara ridning i morgon men då är det tydligen någon himla röd dag :cautious: Hade hellre skippat röd dag och gått och jobbat omjag fått åka till stallet :love:

Helt hästlös har jag inte varit under uppehållet dock. Har inte ridit men kört runt med ett 5 årigt russ två gånger under helgerna. Wroooom!
Men nu vill jag till min underbara ridskola med alla dunderfantastiska hästar, världsbästaste ridläraren med den STORA rösten och omgivningarna!
 
Hej! Jag kommer att hänga i denna tråden. Jag rider islandshäst på ridskola och är också med i en tömkörningsgrupp en gång i månaden utöver ridningen så den kommer ni också att få höra lite om. Har hyrt häst några dagar på ridskolan under juluppehållet och ridit och tömkört och har också tagit några privatlektioner så jag inte är helt ringrostig. :) Tycker det är en bra möjlighet att kunna hyra häst ibland så får man lite fler timmar i sadeln och självständig ridning är nyttig också. våra lektioner brukar variera mellan dressyr, hoppning någon gång, utreitt en gång per termin, ovalbana och så har vi en liten terrängbana också. Vi har också haft WE-lektioner. Inget ridhus men paddocken är alltid bra underhållen.
 
Jag såg att några av er sammanfattat ridåret 2019 och skrivit målsättning för 2020 i tråden Ridskoleelev 2019.

Känner igen mig i det som @Cam skrivit under Störst utvecklingspotential. Jag blir också spänd och sned i kroppen/lutar mig.

Jag upplever att jag blir för fokuserad ibland och det är då jag spänner mig och blir sned i kroppen. T.ex. har jag lättare för skänkelvikning under lättridning, under nedsittning blir tänker jag för mycket på hur jag ska göra.

Jag behöver bli bättre på att träna avsuttet, för att rida bättre tror jag. Så jag letar på youtube efter lämpliga färdiga träningspass på ca 30 min att kunna göra hemma. Så har ni tips på kanaler med videos på ca 30 min får ni gärna dela med er.
 
Åh jag vill också sammanfatta 2019!

Sammanfattning: Massa massa finlir som behöver putsas på. Jag tror jag fick en hel det aha upplevelser, nu ska jag bara putsa bort de där dumma grejerna jag gör :D Tror även 2019 var då jag verkligen på allvar börjat tänka ordentligt när jag rider, eller hur jag ska förklara det. Jag tänker redan innan vad jag har för häst och hur känner jag mig och vad ska jag göra för att rida den här hästen på bästa sätt. Ska jag testa detta? Ska jag göra helt tvärtom? osv. Samt att jag börjat analysera efteråt (mycket tack vare att jag skrivit på buke!)
Bäst 2019: Ridlektionerna på den drömmiga valacken som jag trodde var för fin och svår för mig som jag aldrig någonsin skulle få rida. Som jag haft ögonen på sedan han var föl :love: Blir fortfarande varm hela jag bara jag tänker på det. Men även de gångerna när allt blev rätt eftersom jag jobbat arslet av mig och börjat rida smartare. Jag kan ju rida!
Störst utvecklingspotential: Hjärnan! Jag måste sluta klanka ner på mig själv när det blir fel. Det är kontraproduktivt. Måste styrketräna armar och bål mer! Hoppning :nailbiting:
Målsättning för 2020: Jag måste försöka orka rida varje steg och komma ifrån tanken att "nu ska jag rida den här långsidan i trav - ok bra då var det klart". Mer tänka "men hur i trav, vilken trav, hur vill jag att hästen ska kännas" osv. Sedan vill jag försöka lyckas med att få framåtbjudning mycket tidigare än jag brukar, rida lite mindre mesigt helt enkelt (utan att bli hård mot hästen). Sedan har jag oftast kommit till riktig trevlig ridning i slutet av lektionerna, skulle vilja att det kommer tidigare. Jag har även bestämt mig för att jag ska lyckas hoppa en liten bana MINST en gång.
 
Jag behöver bli bättre på att träna avsuttet, för att rida bättre tror jag. Så jag letar på youtube efter lämpliga färdiga träningspass på ca 30 min att kunna göra hemma. Så har ni tips på kanaler med videos på ca 30 min får ni gärna dela med er.

Någon särskild typ av träning du är ute efter? Jag började med yoga hemma för ett halvår sedan, för att bli bättre i sadeln. Jag är absolut ingen yogi och inte alls smidig, men har börjat tycka om det massor. På Youtube finns pass från tio minuter och uppåt, jag brukar växla mellan styrkeinriktade pass och pass för ökad flexibilitet. Coren blir starkare, balansen bättre och jag är mer rörlig. Bl.a. Hojta om du vill ha tips i pm!
 
Målsättning för 2020: Jag måste försöka orka rida varje steg och komma ifrån tanken att "nu ska jag rida den här långsidan i trav - ok bra då var det klart". Mer tänka "men hur i trav, vilken trav, hur vill jag att hästen ska kännas" osv. Sedan vill jag försöka lyckas med att få framåtbjudning mycket tidigare än jag brukar, rida lite mindre mesigt helt enkelt (utan att bli hård mot hästen). Sedan har jag oftast kommit till riktig trevlig ridning i slutet av lektionerna, skulle vilja att det kommer tidigare. Jag har även bestämt mig för att jag ska lyckas hoppa en liten bana MINST en gång.

Tror att du är inne på något viktigt när du nämner just känslan. Den "tjatar" min instruktör om, med rätta. Just att inte bara se uppgiften en har framför sig och utföra den utan ha en inre bild av hur det ska kännas. Och sedan känna när det faktiskt blir så.
 
Första lektionen för terminen.
Jag red en skimmel korsning född 2001. Ridit han en gång tidigare. Han är lite bekväm men tycker att jag löste det bra idag. Hade bara sporrar. Ville inte ta emot spö när ridläraren frågade. Jag gillar inte spö för jag kan knappt hålla i dom. 😁
Vi red på fyrkanten i skritt och trav och red mjuk båge in till mitten i båda varven. Sen gick vi över till volterna och där skulle vi töja volten utåt på öppna delen (lite öppnatänk) och på slutna delen skulle vi rida tagen bakdel (lite slutatänk). Detta gjorde vi i skritt, trav och galopp.
Gick sådär tyckte jag men jag fick ju driva på en del så tappade bort mig lite i det och vi satt ner i trav och jag undviker oftast det för jag är så svag i bålen.
Galoppen på den hästen är superfin och jag skulle nog kunna galoppera hur länge som helst på honom. Gick lite bättre i galopp men då har han bättre framåtbjudning.
När vi galopperat klart så blev det trav igen på fyrkanten med mjuk båge till mitten och då skulle vi rida med böjningen kvar tillbaka till spåret (dvs ”fel” håll) det blir väl sluta det?
där gick det riktigt bra för mig faktiskt så det är jag nöjd över.
Nyttig lektion med bra övningar.
Jag fick kritik för mina händer. Jag breddar dom och släpper yttertygel (svårt att lära bort ovanor man haft i 20år) och faller framåt men det beror lite på sadel och såklart på bristande ork
 
Idag har jag ridit min första lektion på ridskolan. Jag fick en söt skäck som nog var c-ponny. Han kändes väldigt liten för mig trots att jag är kort. Ponnyn var av en sort som i princip bara ville springa. Han hade ett rakt pelhambett, men bromsen funkade väldigt dåligt. Bitvis fick jag ändå ett bra tempo på honom så något gjorde jag väl rätt. Men han var verkligen inte den mest lättridna häst jag suttit på. Han var faktiskt skitsvår.

Dagens övning var att rida i olika bågar mellan koner och över bommar. På slutet galopperade vi lite på öppna delen av volterna. Ponnyn rejsade på och det tog ett tag att få stopp varje gång, trots att jag kämpade med att få honom att jobba i galoppen och inte bara springa.

Så det var väl ingen självförtroendehöjande lektion även om ridläraren gav beröm för att jag löste det bra med ponnyn. Jag liksom satt där och var lugn i stället för att hetsa upp mig över att han hade bråttom. Men själv hade jag förväntat mig mer av mig själv och ridningen.
 
Första lektionen för terminen igår, och jag fick en häst jag inte ridit förut men blivit sugen på att testa :) En liten skimmelvalack.
Han är ofta spänd i början av passen, och huvudfokus med honom var att få honom ta längre steg än de shettissteg han helst vill ta.

Övningen efter vi värmt upp var att rida på ett fyrlantsspår innanför det riktiga spåret (runt fyra koner), lägga en volt i varje hörn i skritt och trava på de raka spåren. Tycker det är så fascinerande att en övning som låter relativt enkel ändå kan vara rätt utmanande när man ska få hästen att spåra rätt, rakrikta på rätt ställe, och hålla form och takt i övergångarna.

Lagom stor utmaning för mig som haft en självförtroendedipp i ridningen och är rätt skör i allmänhet just nu. Skrittarbetet kändes toppen för att vara första gången på ny häst, traven hittade jag lite knappar i iaf, och galoppen var inte värd att minnas :angel: (men det är erkänt hans sämsta gångart :rofl: ) Ska bli spände att köra markarbete nästa vecka!
 
Jag blev också sugen på att sammanfatta 2019.

Sammanfattning: Vi har fått igång en tömkörningsgrupp på ridskolan och det är så kul och intressant att lära sig! Det blir en större helhet i både ridning och att verkligen få tid att se hur hästen rör sig. I ridningen var det kul för vi fick en ovalbana och den är jätterolig att rida på,, där har man chansen att jobba lite mer med gångarterna än i paddocken.

Bäst 2019: Att jag har utvecklats i tömkörningen, utmanat mig själv genom att ta privatlektioner i ridning på en annan häst än den jag rider normalt sett då jag har varit med om en ridolycka som gjort mig lite feg. Det bästa med min ridskola tycker jag är att man får hyra häst och att man får ha samma häst i ridskolan tills man känner sig klar med den. Det känner jag gör att man utvecklas på ett annat sätt. Sen är såklart min ridlärares alla roliga och varierande lektioner bra, min tömkörningslärare är kanonduktig och att de har bra hästar med hög kvalité som inte går så många pass var i veckan. Känns som att de tycker de är roligt att jobba.

Störst utvecklingspotential: I tömkörningen har jag stor utvecklingspotential för det har jag inte hållit på med så länge och där handlar det om att inte glappa med tömmarna, få hästen att gå framåt hela tiden och inte tappa fart och tramap under sig rätt, kunna göra bättre öppnor. Jag har börjat tömköra en häst som är lite tyngre i handen, har hittills haft hästar som varit lätta i handen. I ridningen är det att slappna av mer, få ner mina axlar och inte skjuta mig själv åt höger i sadeln. Jag är lite svagare på högersidan sen ridolyckan. Sen ska jag verkligen jobba för att rida på i bra tempo på ovalbanan men där kommer min rädsla in som en automatisk spärr i hjärnan vid vissa tillfällen.

Målsättning för 2020: I ridningen är det att bli mindre orolig när jag rider på ovalbanan, sitta rakare och inte skjuta ut mig till höger i sadeln, få ner axlarna. I tömkörningen är det att kunna trava på volt med hästen och ändå få den att trampa under sig rätt samtidigt.

Ska bli kul att titta tillbaka på detta i slutet av 2020 och se om man uppnått något av det. :)
 
Terminens första lektion idag, och surprise surprise fick jag skimmel valacken.
Han var mindre pillig att göra i ordning även om han nafsade en hel del ändå och försökte pilla på allt han kunde nå.

rossooo.jpg

Lektionen i sig var väldigt lugn, när vi hade skrittat fram och tog tyglarna fick vi inte byta placering. Vi skulle behålla vår plats och öka eller sänka tempot för att behålla jämna avstånd till hästen framför.

Skimmeln gick med handbromsen i idag, ville inte alls gå fram och sen var tydligen hörnet där skottkärran för mockningen står, farligt också då han tittade väldigt och fjantade sig, gick förbi men var inte direkt ställd inåt då han tittade väldigt utåt i det hörnet.

Själva övningen var fyra serpentiner över medellinjen med bommar på alla raksträckor, sen på långsidorna var det en bomserie vardera mitt på. Så vi började med att rida serpentinerna, sen skulle vi ta bomserien på långsidan, sen rida förbi kortsidan och ta bomserien på andra långsidan, sedan börja om på serpentiner på andra hållet.

Det var en utmaning när hästen knappt vill gå fram. Däremot hade han inga problem att fatta galopp när det väl var dags för det. Vi fattade galopp vid C och saktade av innan kortsidan vid A, så rullade vi på i 3 varv, sen avslutade vi på stora mittvolten med skritt och travövergångar, samt ställa utåt i halsen men behålla hästen formad på volten.

När lektionen var över var jag helt färdig, inte för att själva övningarna i sig var jobbiga, utan snarare att jag inte är helt kry (förkylning deluxe i veckan). Så med tanke på förutsättningarna är jag ändå väldigt nöjd med dagens lektion. Nästa vecka blir det ridning också, den tror jag det blir veckan efter det skulle vi ha teori, då det är många grupper som ligger efter med teorin.
 
Imorgon börjar vår ridskola känns kul! Har dessutom bokat privatlektion på fredag denna veckan så det blir ridning två gånger. De har bara ridskola måndag till torsdag där jag rider. Nu hade de lagt upp vårens kurser också så jag har anmält mig till det mesta, alla ridkurser som var för vuxna , höll på av bara farten att anmäla mig till en barnkurs också men insåg att det inte var för mig :D . NH-kurs och tömkörningskurs har jag också anmält mig till.

Har era ridskolor extra kurser på terminerna? Har de något utöver ridningen? Jag gillar verkligen att man kan ta olika privatlektioner på min ridskola, utöver ridningen och tömkörningen så kan man också ta privatlektioner i horsemanship och körning. På våren brukar de också ha pay and ride och pay and jump.
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
46 485
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Gunnar
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp