Ridskoleryttare 2020

Kul att de flesta är igång efter juluppehållet nu! Så även jag :). Det kändes att jag inte hade ridit på nästan en månad...

Sedan min nystart (efter många års uppehåll) har jag kämpat med att jag är för hård och snabb i händerna och skänklarna. Nu på terminens första lektion var instruktören på mig om att jag inte tog i tillräckligt :laugh:. Så nu handlar det om att hitta mellanläget, våga ställa krav på hästen och genomdriva dem. Märkte att hästen direkt blev mer alert efter att jag följde de instruktioner jag fick. Red för den nya instruktören som jag ska ha, som jag inte ridit för på ett tag, och jag fick iaf beröm för att mina händer var mjukare nu!
 
Den lilla snabba ponnyn var inte på sitt värsta räcerhumör idag utan var rätt städad faktiskt och det gick att kommunicera med honom.

Idag red vi mycket med hästen ställd inåt eller utåt, både på rakt spår och på böjt spår. Sen red vi en del serpentiner också. Jag lyckades hitta formen några gånger och efter lektionen var hästen ordentligt löddrig i munnen.
 
Hopplektion ikväll, fick det svarta "ferrari" stoet. Märktes att jag ej ridit henne på ett bra tag.

Framridningen inga problem, allt flöt på fin fint, vi red även fram med ett spö som vi skulle hålla med tummarna och ha en handsbredd mellan händerna. Det skulle vi ha för att vi inte skulle svänga med tyglarna utan vrida hela överkroppen och händerna stilla.

Vi travade över några travbommar och senare travhoppade fram på ett lågt kryss. Allt gick jättebra så långt, sen kom vi till den riktiga hoppningen.
Vi skulle trava mot ett räcke som hade en travbom innan som stod längs långsidan men rätt nära kortsidan, landa i galopp, rida mellan en "korridor" av två bommar, göra en U-sväng över ridhuset, mellan nästa "korridor" och sen hoppa ett räcke som stod likadant som det andra.

När vi red and hoppade hon fint, men landade i fel galopp, så skulle sakta av och byta... det gick inte alls, hästen rusar och det tog en bra stund innan vi kunde trava, så travhoppade istället och försökte igen nästa gång.
Det blev bara värre och värre, hästen rusade och ville inte alls lyssna på förhållningar. Tyckte det var obehagligt, blev till och med lite rädd, kände tårarna komma krypandes i ögonen. Jag provade allt, verkligen sätta mig ner och luta mig bakåt, släppa på tyglarna så jag inte drog henne i munnen, försökte jobba galoppen så hon var tvungen att jobba, upplevde att inget funkade.
Kände ett tag att jag inte alls kunde rida och kände mig urkass.
Vi hoppade det här U-svängen i båda varven, sen skulle vi även komma i galopp på den i båda varven också.
Sist byggdes det på att efter vi hoppat U-svängen skulle vi rida kortsidan, sen vända snett igenom och hoppa en kombination med ett galopp språng mellan, gjordes i båda varven.

Sista gången jag hoppade kom vi lugnt och sansat på U-svängs hindren, men sen när jag vände snett igenom laddade hästen och hoppade och noll kontroll igen. Ridläraren tyckte att jag hade hittat knapparna på slutet, men jag tror snarare att hästen började bli trött.

Nästan så jag hade föredragit att rida skimmeln, han sticker inte och är verkligen en klippa. Nu är det två veckor till nästa hopplektion, återstår att se vilken häst jag får då.
Har jag tur får jag åtminstone rida skimmeln på lördagslektionen och få tillbaka lite självförtroende igen att jag faktiskt kan rida.
 
Min vanliga ridlektion idag, fick skimmeln. En mamma till en som rider i gruppen skojjade lite om en vadslagning vem av mig och hennes dotter som får byta häst först, då vi båda ridit samma hästar ett tag nu, både förra terminen och denna.

Nåväl, han var väldigt pillig att göra i ordning, skulle försöka bita på allt. Han försökte några gånger när jag skulle borsta frambenen, men efter några tillsägelser va han jätteduktig och stod som ett ljus (höjde bara rösten), då fick han beröm.
Han har börjat gå med på alla dagar det är ridskola nu och det märktes när jag skulle tränsa honom. Han slängde upp huvudet kraftigt bakåt försökte första gången. Bara att avbryta få honom lugn och sen gjorde jag på ett annat sätt och väntade ut honom, då gick det jättebra.
Kan vara så att han är rädd om sin mun och alla tränsar olika.

Väl i ordning begav vi oss ner till ridhuset, under framskrittningen hade vi lite teori. Det handlade om de vanligaste hästraserna i Sverige och vilka tre kategorier hästar delas in i.

Sen fick vi ett spö att hålla mellan händerna för att få rätt position på händerna, ridläraren sa här att får man ont i händerna har man kramat spöet för hårt.
Vi körde alla gångarterna med spöet.

Dagens övning bestod av tre serpentiner över medellinjen, vi skulle ej rida ut hela vägen till fyrkantsspåret, låg bommar för att hjälpa oss veta hur långt vi skulle rida, sen på långsidan skulle vi rida innanför spåret innan vi red på serpentinerna igen.
Vi red några gånger med spö först, det stod även koner på mitten av raksträckorna på serpentinerna, genom dom skulle vi skritta, sen trav resten.

Efter det fick vi ta bort spöet men lägga upp stigbyglarna och då var det trav hela tiden istället.
Jag kände mig nöjd att jag fick till sitsen i traven, tänkte på att luta mig lite bakåt och använda magen (kan säga att jag har träningsvärk nu), samtidigt som jag fokuserade på att va följsam med sätet och rida övningen.

Vid avskrittningen gick ridläraren runt och frågade vad vi hade för mål den här terminen, för mig vill jag bättra på min sits, aktivera magen mer, lära mig sitta på rätt sittben utan att kolla på hästens bog, likaså känna vilken galopp hästen har utan att titta på bogen.

Kändes väldigt bra att få en sådan lektion efter torsdagens lektion.
 
Red två privatlektioner igår. Jag rider ju islandshäst och den första lektionen hade jag en 5-gångare som jag inte ridit så många gånger ännu. Jag är inte så tuff efter en ridolycka och den här hästen kan vara lite tuffare och igår kändes det så kul för det var första gången jag verkligen vågade rida henne hela lektionen, red på framåt. Började lektionen med att jobba henne på volten för att jobba med formen och få henne att bära sig ordentligt. Sen fortsatte jag med tölt och trav på fyrkantsspåret och sen tölt på serpentinbågar. Jag galopperar inte denna hästen än iallafall för hon har lätt att gå över i pass och då kan det vara svårt att stopp på damen och den situationen vill jag inte sätta mig i. Det är ett stort steg framåt för mig bara att rida denna hästen överhuvudtaget vad gäller vad jag vågar numera. Hon är väldigt välutbildad så det är kul och ridläraren har henne delvis som tävlingshäst så det är en bra häst med bra tölt!

Andra lektionen så red jag den hästen jag har ridit mest. Gjorde bakdelsvändning vid M, gick rakt fram ut på spåret, halt och ryggning på mitten av långsidan och bakdelsvändning igen innan kortsidan. Gjorde detta i båda varven som uppvärming och bakdelsvändningar är verkligen något jag kämpat med och igår gick det riktigt bra så det börjar verkligen lossna för mig. På denna hästen har jag lärt mig att göra halt och rygga enbart för sätet och det är en så härlig känsla att ha kommit dit dock slog han upp huvudet lite de första halterna men jag jobbade mjukt med små förhållningar och red hela vägen in i halten och då blev det bättre.

Sen jobbade vi lite med galoppen för att jag kände att jag behövde det, jobbade framförallt med att ta halvhalter när han tappade galoppen och bara sitta till för att få in honom i galoppen igen. Det gick över förväntan! Travade en del också och där ville han gärna springa iväg och ifrån jobbet på långsidorna men ridläraren tyckte jag jobbade på bra med halvhalter och fick honom i en riktigt fin trav med jämnt tempo till slut.

Så lite tölt med serpentiner i båda varven eftersom hästen är dålig på att tölta och svänga samtidigt men har en bra tölt i grunden och jag känner honom väldigt bra för jag har ridit honom i flera år. Fick jobba för att få ut bakdelen på honom i svängarna. Två bra lektioner var det och det var härligt så jag var nöjd.
 
Red andra lektionen för terminen i torsdags :) Hade den lilla skimren igen, och han har landat på men favoritlistan efter den lektionen :love:
Vi hade markarbete. En fem och en halva på ena långsidan, räcken på hörnlinjerna vid andra långsidan, en bock som snett igenom, egen på medellinjen.

Tycker det är så trevligt med denna hästen. För det är snäppet svårare i gångarter och tempo än de hästar jag mest ridit det senaste (som är mina andra favoriter!), men att jag inte känner mig rädd när jag rider (vilket jag lätt blir i sånna här självförtroende svackor) :)
 
I går fick jag den lilla räcerbulldozern.

Vi red som sist en dressyrkompott. Jag satt ju på räcerbulldozern och han är ju som han är, men jag tänkte ändå på mina mål att rida fram framåtbjudning fortare. Så jag gjorde just det, men på helt fel sätt för den här hästen. 🙈 I stället för att få bjudning framåt blev han stressig och stark. Jag tänker i efterhand att jag borde ha gjort mycket fler tempoväxlingar och övergångar.

Hur som helst började vi med att göra hundra (minst) volt tillbaka. Vi skulle börja med en lagom storlek för vår häst och sedan göra den mindre och mindre, men volten skulle bli bra, med fina ställningar osv. Herr bulldozer är väldigt vändbar och vänder på en enkrona om man så vill men har svårt att böja sig/ställa. Så jag fick kämpa med att få honom mjuk och rund i stället för att bara vända runt snabbt som attan. Fick till ett gäng bra sådana.

Sedan jobbade vi mycket i galoppen. Där fick jag kvitto på att han inte hade någon ärlig framåtbjudning utan bara stressade eftersom vi fick ett par avsaktningar. Vi skulle galoppera på friskt framåt och in på volter osv. Blev inte superbra i vänster varv där han vägrade skåla ur och gå ut i spåret i volterna utan välte inåt hela tiden. Höger gick mycket bättre och där hittade vi en halv form några steg innan han stressade iväg igen 🙈

Vi red även mycket minskad volt, superenkelt med en räcerbulldozer som jag inte riktigt lyckats få slappna av i sidorna än :cautious: Vi tog oss runt där i den minskade volten, men vi hamnade ofta i rumpan på de andra och det var inte direkt vackert. Han är av typen som springeråt det hållet man pekar hans nos åt tills han krashar in i en annan häst eller in i en vägg och då står där och typ :confused: "varför red du in mig i väggen/andra hästens rumpa" så jag fick kämpa.

Så ja, efter miljoner halvhalter och förhållningar och "lugn nu" från mig lyckades jag ändå få några steg i slutet av sista traven där hästen tog fin kontakt med tygeln (och inte slit och dra kontakt, obs inte jag som sliter och drar) och stannade upp några steg för att trava normalt och inte som en stressad räcerbulldozersymaskin.
Note to self till nästa gång jag har den här hästen: Sätt broms och ledande tygeltag innan du börjar med framåtbjudning, han har redan framåtbjudning så det räcker och blir över i flera år.

Ganska medioker ridlektion där jag fick sota för mina egna felsteg, men ganska nöjd överlag. Jag brukade bli lite ängslig på hästar som bara sprang, men det bekom mig inte alls i går :up: I dag har jag träningsvärk deluxe, hela kroppen känns mörbultad. :D
 
Min älsklingshäst var super på hoppningen igår! Det gick kanske lite för fort i galoppen först men det kändes bättre efter ett tag. Märks tydligt att hoppning är mycket roligare än dressyr enligt honom då han var jätte bråkig på dressyr lektionen förra veckan.
Vi har våra hästar två gånger så kommer tyvärr inte ha honom nästa vecka (tur ändå då det är dressyr) och jag är lite orolig över vilken häst jag kommer få. Finns ju några jag hoppas på att inte få och vissa jag hoppas på. :up:
 
Jag fick rida den lilla räcerponnyn igen. Idag häpnade jag över hur lite vi red fram innan dagens övningar. Det blev bara ett varv i skritt innan vi skulle trava.

Dagens övning var att rida över bommar på volterna och på ena långsidan. På den andra långsidan skulle vi galoppera. Ponnyn kändes väldigt stel i höger sida idag. Det var han ju även förra veckan men idag bet han sig nästan fast i höger sida.

På slutet skulle vi travhoppa ett litet kryss på långsidan och landa i galopp efteråt. Första gången låg hindret på hisnande 15 cm 😄. Ponnyn tyckte ändå att det var värt att hoppa och landa i galopp. Andra gången höjdes hindret en aning och den här gången fick vi till ett bättre tempo på traven också. Första gången hade han nämligen lagt in speed-växeln.
 
Vi har våra hästar två gånger så kommer tyvärr inte ha honom nästa vecka (tur ändå då det är dressyr) och jag är lite orolig över vilken häst jag kommer få. Finns ju några jag hoppas på att inte få och vissa jag hoppas på. :up:

Oj två gånger låter inte alls mycket då hinner man ju knappt lära sig hästen. På vår ridskola får man ha en häst tills man känner sig klar med den och det kan vara flera terminer. Själv rider jag mest samma häst mest på grund av min rädsla men jag måste ändå säga att jag utvecklas på ett annat sätt än när jag red när jag var yngre och bytte häst var fjärde gång oftast. Det finns för- och nackdelar med båda sätten, jag kanske inte utvecklas till min fulla potential när jag inte rider olika hästar men samtidigt känner jag att jag inte ska bli beridare heller. så hellre är jag trygg och har kul när jag rider än att utvecklas maximalt men alla har ju självklart olika mål med ridningen och det finns inget rätt eller fel.
 
Oj två gånger låter inte alls mycket då hinner man ju knappt lära sig hästen. På vår ridskola får man ha en häst tills man känner sig klar med den och det kan vara flera terminer. Själv rider jag mest samma häst mest på grund av min rädsla men jag måste ändå säga att jag utvecklas på ett annat sätt än när jag red när jag var yngre och bytte häst var fjärde gång oftast. Det finns för- och nackdelar med båda sätten, jag kanske inte utvecklas till min fulla potential när jag inte rider olika hästar men samtidigt känner jag att jag inte ska bli beridare heller. så hellre är jag trygg och har kul när jag rider än att utvecklas maximalt men alla har ju självklart olika mål med ridningen och det finns inget rätt eller fel.
Där jag rider brukar man oftast ha samma häst 4 gånger, dvs 2 dressyr, 1 markarbete och 1 hopp. Jag rider förvisso mest samma, men det är för att det inte är så många än som rider den hästen. Lite trygghet att rida samma häst, men samtidigt kul att få rida andra hästar också någon gång. Lite det jag gillar med ridskola. :)
 
Oj två gånger låter inte alls mycket då hinner man ju knappt lära sig hästen. På vår ridskola får man ha en häst tills man känner sig klar med den och det kan vara flera terminer. Själv rider jag mest samma häst mest på grund av min rädsla men jag måste ändå säga att jag utvecklas på ett annat sätt än när jag red när jag var yngre och bytte häst var fjärde gång oftast. Det finns för- och nackdelar med båda sätten, jag kanske inte utvecklas till min fulla potential när jag inte rider olika hästar men samtidigt känner jag att jag inte ska bli beridare heller. så hellre är jag trygg och har kul när jag rider än att utvecklas maximalt men alla har ju självklart olika mål med ridningen och det finns inget rätt eller fel.
På min första ridskola hade vi olika hästar varje gång, min förra hade vi tre gånger och den jag rider nu två gånger. Jag tycker det är bra då samma häst blir oftast lite tråkigt och repetivt efter ett tag. Det är ju en av anledningarna jag rider på ridskola, för att få lära mig att rida olika hästar hela tiden! Det är ju dock lite synd då vårt schema ser ut som Dressyr, Dressyr, Markarbete, Hoppning. För får man då sin favorit hopphäst på dressyr veckan så får man vänta några gånger eller önska samma häst till hoppveckan. :p
 
På min klubb har man generellt hästarna fyrs gånger, om de inte behöver planera om pga hältor och liknande hos hästarna.
Jag ber ofta att få fortsätta med en häst iaf två sådana vändor dock, då jag pga min osäkerhet känner att jag då hinner utvecklas mer på en häst i taget :)
 
Ingen vanlig ridlektion idag. Vi hade hästkunskap (teori), dagens tema var vanliga åkommor/sjukdomar på hästar, samt lite om vad de olika kroppsdelarna heter på hästen och lite om skelettet.
Rätt intressant, mycket blev repetition för min del. Nästa lördag blir det vanlig lektion igen. :)
 
I går fick jag räcerbulldozern igen. Han gick lektionen innan och jag var 2+ timmar för tidig pga kass dag. Passade bra att hänga i stallet och tvångsgosa alla fantastiska ponnyer. :love: Borstade på en av de äldre hästarna som råkat ut för en olycka och mest går och dammar i hagen tills det såg ut som att han skulle iväg på tävling, och pratade lite med fölet som mest ville äta min jacka.

Jag var ganska saligt glad och uppvärmd efter allt ryktande. Vilket nog var till min fördel. Räcerbulldozern kändes nästan ännu mer stressad än sist och jag hann knappt fixa klart stiglädren innan han skrittade iväg med mig i symaskins-skritt. Det fanns noll broms att tala om, så vis av förra gångens misstag började jag med att sätta en tydligare broms. Gick även in på mycket böjda spår redan från första början. Han var liksom stel, stark, stressig och jag fick nästan känslan av att han helt tog bettet ibland. Efter ett tag med bromsande, svängande och beröm när han slappnade av i munnen och inte bara stretade emot hela tiden var han mer lättriden.

Vi fokuserade jättemycket på sitsen, jag konstaterade att sadeln som räcerbulldozern får mig att sitta som en vanskapt gås. Fick kämpa stenhårt hela lektionen med lodräta sitsen.
Vi red även mycket volt tillbaka, superbra övning som fick herr räcerbulldozer att börja lyssna ordentligt på tygeltagen (nåja, det där med bromsen är alltid svårt) men ställning och böja och skåla ur funkade mycket bättre efter ett gäng volt tillbaka.
Sedan red vi på volterna och skulle fatta galopp i mitten av den öppna delen för att sedan sakta av vid C/A. Räcerbulldozern har ju noll problem med att fatta galopp men jag fick jobba desto mer med avsaktningen och att han skulle vara ställd inåt och skåla ut. Tidvis var det som att sitta på en planka som hela tiden ramlade inåt. Han blev rätt spänd och stressig efter ett tag där. Jag insåg efter ett tag att jag tog i honom lite för hårt (det händer i bland när jag rider starka och springiga hästar.) Bestämde mig för att sluta med det och rida mer med sitsen, samtidigt som jag skulle hålla honom lugn, inte sitta i stolsits, styra runt, lyssna på ridläraren... 🙈
Det gick förvånansvärt bra! och var nog hans magiska knapp dessutom.
Det tog inte lång tid innan han slutade vara räcerbulldozer, lyssnade lite mer och sökte stöd i bettet istället för att streta emot. Jag kan tänka mig att många använder tyglarna för att "få stopp" på honom. Jag är dock världssämst på att rida med sitsen, i alla fall när man behöver överge tyglarna nästan helt.
Det blev lite mer galopp och trav på volterna. Jätte jättesvårt att rida bara med sitsen där men sista varven i trav på volten var det nästan så han blev frustrerad av att jag inte gav så mycket stöd i tygeln, så då "kopplade jag på" dem igen. Han gick fint, stadigt stöd på tygeln, lyssnade hur fint som helst på alla hjälper (om man inte räknar broms) och inte så mycket symaskin :D
Tänkte att nu blir det inte bättre, han går så himla fint!

Det blev bättre. Vi red två serpentiner i trav och efter dem var han som smör. Han stretade inte emot ett enda dugg i tyglarna, jag kunde reglera tempot ganska bra, och han slappnade av i halsen och välvde den tillochmed! Vi avslutade med två snett igenom, där vi skulle öka traven till ca mellantrav men lite anpassat efter hästen vi satt på. Första ökningen blev pannkaka för han stressade till det och blev symaskin igen, men andra ökningen blev huuur fin som helst. Det här är en häst som är riktigt svår att hitta långa kliv på, men jag lyckades! Till och med ridläraren berömde och sa att det var trevligt att se honom länga så där, att det var riktigt svårt att hitta dit med honom.

Sist skulle vi trava och låta hästarna länga ut halsarna och jogga litegrann. Jag längde dock inte tyglarna alls eftersom det var risk att han skulle spänna till igen då utan körde på att länga armarna i stället. Det blev ett bra resultat då han längde ganska lagom på halsen framåt nedåt och travade lugnt.

Den fantastiska lilla bulldozern var plaskvåt efter. Pratade med ridläraren om jag skulle täcka och det skulle vara blåsigt och regning och kallt under natten. Så jag letade fram ett tunt fleecetäcke han kunde ha under natten. Jag brukar inte vilja täcka hästar oftast men han var dyngsur och är rakad, står i en spilta så han kan inte röra sig så mycket under natten och det blir ganska dragigt i stallet. (Vet, spilta är inte superbra, men stallet är k-märkt och de håller på fram och tillbaka med hur de ska lösa boxar osv. Hästarna står i stället ute så mycket de bara kan.)
 
Hoppas jag kan börja hänga lite i tråden 😁

Ska rida på ridskola i helgen, har anmält mig till en 1 dags dressyrkurs, vi ska rida två pass. Vet inte om det platsar in, men funderar på att börja på denna ridskolan fast om jag trivs. Har varit och tittat på anläggningen och hästarna, där ser fint ut :) har inte ridit på typ ett år så ska bli riktigt roligt. Är lite nervös för hur språk förvirrad jag kommer vara dock, ska rida i Norge :p
 
Jag känner mig som världens sämsta ryttare efter dagens lektion.

Jag fick den lilla räcerponnyn igen och i början var han snudd på slö. Vi började med att rida volter i skritt och trav, åt höger och vänster, längs med medellinjen. Efter det skulle vi galoppera på volterna och trava på långsidorna. Då tände ponnyn till på alla cylindrar och blev inte talbar. Det var inte kul nånstans och jag redde inte ut det.
 
Hopplektion idag, fick peppar peppar skimmel valacken. Han var mer nafsig och pillrig än vanligt att göra i ordning, tror han är understimulerad.

I början ville han knappt gå fram men sen mot slutet leades han upp å blev riktigt pigg. Anledningen att jag fick honom idag är för att jag ska "tävla" honom på lördag.

Det mesta jag fick påbackning om var att va stilla med mitt överliv, min ringrostighet lyser igenom och jag har inte riktigt musklerna/orken att rida ordentligt och "fuskar", sen att ja ska släppa lite på högertygeln så han kan räta ut sin hals.

Han hoppade väldigt fint ändå, vi gjorde samma övning som sist, enda skillnaden var att det var lite högre och en oxer, samt ifyllnader i hindren. Vi hoppade "mur".

Misstänker att jag får den "svarta ferrarin" nästa hopplektion.
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
20 21 22
Svar
435
· Visningar
51 005
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 415
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp