Ridskoleryttare 2020

Jag undrar lite om det här med sporrar. Har ni sporrar? Hur ofta rider ni med dem?

Har aldrig riktigt reflekterat, men jag ringde för att anmäla mig till clinicen i går och jag och ridläraren pratade lite om förra lektionen och att jag kände att det inte gick super och att jag fick driva så himla mycket.
"men jag var hur imponerad som helst, de flesta som rider i lite mer avancerade grupper har alltid sporrar på henne ju" DÅ föll poletten ner att jag aldrig sett någon i min ridgrupp rida henne utan sporrar.
 
Jag undrar lite om det här med sporrar. Har ni sporrar? Hur ofta rider ni med dem?

Har aldrig riktigt reflekterat, men jag ringde för att anmäla mig till clinicen i går och jag och ridläraren pratade lite om förra lektionen och att jag kände att det inte gick super och att jag fick driva så himla mycket.
"men jag var hur imponerad som helst, de flesta som rider i lite mer avancerade grupper har alltid sporrar på henne ju" DÅ föll poletten ner att jag aldrig sett någon i min ridgrupp rida henne utan sporrar.
Hos oss får eleverna absolut inte rida hästarna med sporrar. Enda undantaget är de riktigt duktiga eleverna som tävlar "sina" hästar i dressyr. En toppenregel, tycker jag!
 
Jag undrar lite om det här med sporrar. Har ni sporrar? Hur ofta rider ni med dem?
Ja, jag har sporrar. Rider med den på skimmeln.
Rider bara med sporrar på de hästarna som skulle kunna klassas som lite ”skänkeldöva”. Rider helst utan.
Brukar ofta rida en ny häst utan sporrar första gången och känna på hur den reagerar på skänklarna och utefter det provar sporrar eller inte nästa gång.

Jag minns en föreläsning jag var på sa föreläsaren att sporrar bara var en prydnad, då man inte ska skänkla med hälen utan vaderna mer.
 
Hos oss får eleverna absolut inte rida hästarna med sporrar. Enda undantaget är de riktigt duktiga eleverna som tävlar "sina" hästar i dressyr. En toppenregel, tycker jag!

Hos oss får man inte heller rida med sporrar om inte läraren säger att det är ok. Alla i min grupp har ok (min grupp består till 95% av ryttare som tävlar ridskolehästarna) Kan tycke att det är toppen jag med, kan tänka mig att det lätt blir så att de nonchalerar "vanliga" skänklingar
 
Ja, jag har sporrar. Rider med den på skimmeln.
Rider bara med sporrar på de hästarna som skulle kunna klassas som lite ”skänkeldöva”. Rider helst utan.
Brukar ofta rida en ny häst utan sporrar första gången och känna på hur den reagerar på skänklarna och utefter det provar sporrar eller inte nästa gång.

Jag minns en föreläsning jag var på sa föreläsaren att sporrar bara var en prydnad, då man inte ska skänkla med hälen utan vaderna mer.

Hur mycket hjälper de på "skänkeldöva"? Är det så att man inte behöver skänkla lika hårt, men lika ofta? Eller blir de mer fram för skänkeln på något "magiskt" vis?

Har aldrig haft sporrar, så vet inte hur det känns alls :o:D
 
Hur mycket hjälper de på "skänkeldöva"? Är det så att man inte behöver skänkla lika hårt, men lika ofta? Eller blir de mer fram för skänkeln på något "magiskt" vis?

Har aldrig haft sporrar, så vet inte hur det känns alls :o:D
Jag tycker det är lite olika, vissa svarar bättre andra lite sämre, men överlag bättre än utan.
Sen beror det lite på sporrarnas utforming. Jag rider med kulsporre den är lite rundad, tycker den är lite snällare än de vanliga korta jag har.
Rider ej med långa sporrar det känner jag mig ej redo för.
 
Jag undrar lite om det här med sporrar. Har ni sporrar? Hur ofta rider ni med dem?

Har aldrig riktigt reflekterat, men jag ringde för att anmäla mig till clinicen i går och jag och ridläraren pratade lite om förra lektionen och att jag kände att det inte gick super och att jag fick driva så himla mycket.
"men jag var hur imponerad som helst, de flesta som rider i lite mer avancerade grupper har alltid sporrar på henne ju" DÅ föll poletten ner att jag aldrig sett någon i min ridgrupp rida henne utan sporrar.


Vi har aldrig sporrar men jag upplever inte att det behövs på någon häst hittills iallafall. Har aldrig sett min ridlärare rida en häst med sporrar heller men det kanske inte är så vanligt inom islandshästvärlden alls när jag tänker efter så har jag nog inte sett någon rida islandshäst med sporrar. När jag var yngre och red på ridskola med stora hästar så var sporrar inte tillåtet alls.
 
Markarbeteslektion idag. Skimmeln var inte riktigt kry så fick rida en brun valack, som tidigare varit ridlärarens egna häst. En mycket välriden häst och jag kände direkt när det var fel galopp eller jag satt på fel sittben, då det kändes konstigt annars.

Dock har han lärt sig sen han blev ridskolehäst på heltid att det går att komma undan jobb och lagt till sig med några "olater" som han aldrig gjorde innan. Kan bli väldigt tung i handen, men när du väl hittar honom är han så mjuk och följsam och blir jättefin.

Vi var inte helt överens och han lyssnade lite dåligt på mina hjälper, men blev ändå helt okej.
Det blev en lång lektion då de två sista grupperna slogs ihop och då vi blev fler drog vi över på tiden istället.

Vi tragglade bomserie på böjd linje på ena långsidan och red en snäv slalom på andra långsidan och volter i hörnen på samma långsida som slalomen. Slalomen skrittade vi då det skulle bli lite väl snävt i trav.
Fokus låg på att forma hästarna och få ytterbogen att gå före i svängarna och våra axlar skulle vara riktade åt samma håll (höger axel - höger bog osv).

Sist avslutade vi med att skutta lite över låga hinder som var placerade snävt i hörnen (på samma långsida som bomserien) och vi skulle rida som en stor båge ut på fyrkantsspåret och sen in igen. Travhoppade det första sen galopp, och sist kom vi i galopp hela tiden.

Hade nog bättre kondis än jag trodde då jag inte pustade så som jag brukar. Var ändå en rolig lektion det är ett glatt gäng, trivs väldigt bra i den gruppen. :)
 
Ridlektion idag, det skulle vara hoppning på schemat, men vi gjorde i princip exakt samma övning som jag hade gjort på markarbetes lektionen, gruppen efter hade hunnit hoppa studs serien. Hade hoppats att det skulle bli några fler skutt.

Fick rida skimmeln, han var inte riktigt sitt vanliga jag. Lite mer vinglig och ville inte riktigt gå fram och började gå på skrå, men han hoppade fint och hade fin galopp. Det enda var att jag måste bli bättre på att se avståndet, ibland kom vi lite för stora galoppsprång så han fick hoppa av stort och ibland kom vi för nära. Annars nöjd.
Dressyr nästa gång, får vi se va de hittar på då. :)
 
Har ridit ”samma lektion” som förra lördagen, både i torsdags och idag, fast med olika hästar :D
På min vanliga lektion fick jag behålla skimmelvalacken som jag red även förra rundan. Han lyssnade fint på hjälperna, men jag hade problem av att jag föll fram i hållningen hela tiden. Svårt även då han blir otroligt stel när man sitter ner i traven, så jag red lätt genom hela övningen, vilket är rätt svårt det med när man ska köra öppna tycker jag.

Idag hade jag köpt en lektion. Visste inte vilken häst jag skulle ha, men tänkte när jag satt i bilen att en viss häst hade varit kul att testa, och det var den jag fick! Supertrevlig häst som är ny på klubben. Är långt ifrån redo att hoppa henne, då hon är för svår för mig i hoppningen, men i dressyren var hon jättekul! Gick helt ok i ena varvet och supersvårt i andra. Men kul att försöka :)
 
Kom precis hem från clinicen. Det blåste så det tokdundrade i ridhuset men inga katastrofer pga coola ponnys.
Tänkte att jag kan försöka sammanfatta här, är ju ändå typ lektion men inte.

Första ekipaget som var inne skulle visa vikten av sits och förberedelser i ridningen för att hitta harmoni och kommunikation med hästen. Ryttaren fick sitta "dåligt" först och läraren drog i tyglarna för att visa att det var lätt att dra ryttaren ur balans. Sedan fick ryttaren sätta sig i korrekt sits och vara ett troll. Dvs att hon skulle tänka sig att fast i svanskotan finns en lång trollsvans med en fin tofs i slutet. Den skulle hon tänka att hon tog framför sig mellan benen och liksom drog rätt upp över huvudet. Sedan var det väldigt svårt för läraren att dra ryttaren ur balans.
Ryttaren red sedan på en stor volt i trav och skulle vid de öppna delarna nästan nästan sakta av till skritt men ångra sig och fatta galopp i stället. På så sätt delade hon upp ridningen i block, så det handlade aldrig om att nu ska jag galoppera utan det var massor delar innan som sedan ledde till att hon fattade. Det blev en jättetydlig förstafattning eftersom hästen blev lite "va? skritt, ok jag skrittar - ojoj plötsligt galopp är du säker?" där hästen nästan galopperade på stället. Sedan efter det när hästen förstått blev det flera suuuperfina galoppfattningar.

Sedan var det en sektion med människor. Tre "ekipage" delades upp som lärare och elev. Eleverna fick gå ut. Lärarna fick veta att målet var att eleven plockade upp en borste, gick till en stol, klev upp på stolen och droppade ner borsten i hinken. Första läraren skulle ge eleven positiv förstärkning, andra negativ, tredje både och. Blev ganska mycket skratt men även lärorikt. Den positiva förstärkningen gick fortast, och eleven där fokuserade mycket på rösten och på objekten och att försöka nyfiket experimentera sig fram. Det märktes att eleven hela tiden var positiv och blev glad när det blev rätt.
Den negativa förstärkningen tog näst längst tid, där kröp eleven nästan ihop efter ett par arga nej och säkte jättemycket mer kontakt med läraren genom ögonkontakt. Hen tvekade dessutom mer innan hen försökte med nästa sak för att se om det blev rätt.
Den positiva och negativa förstärkningen tog längst tid, här visade eleven inte riktigt lika mycket obehag som vid negativ förstärkning. Men pga att det fanns bra och dåligt var det svårare för både elev och lärare att liksom hålla reda på om saker var bra eller dåliga osv, vilket ledde till långsammare kommunikation.
Konsensus var alltså att positiv förstärkning är bra. Det visste jag ju redan men det var en jättebra illustration!

Sist hade de två ekipage på banan, en hoppryttare på 11 år. Jag suger jämfört med denna för den här ryttarens fältsits var to die for :eek: hon rubbades inte en millimeter trots att hen som hade clinicen drog och slet i tyglarna för att få ryttaren ur balans. Här visades lite vikten av vikten i stigbyglarna. Ryttaren fick sätta vikten på olika sätt och rida lätt stillastående. Det blev jättetydligt vad som händer om man lägger vikten konstigt i stigbyglarna. Läraren drog en liknelse med barbiedockor. Du måste liksom sätta barbie på barbiehästen rakt upp för lutar du barbie lite bakåt ramlar barbie bakåt och samma framåt. Sedan visade hon hur man kan använda det braiga skänkelläget och en skänkel som är aktiv/passiv för att väcka en lite sävligare häst. Ryttaren fick galoppera på volt och på öppna delarna knacka till med skänkeln, sedan skulle hon låta skänklarna ligga slappt längs med sidan på hästen. Renodla hjälper helt enkelt.
Sist ut red min ridlärare. Hen visade mer i galopp hur man kan dela upp ridningen i block. Ridläraren skulle galoppera och hela tiden räkna fyra galoppsprång där hen i första språnget skulle skänkla, andra slappna av, tredje ta förhållning, fjärde slappna av. Hålla på så för att rida hästen i kort samlad galopp.
Samlad galopp är inte direkt något problem för den ridskoleponnyn då den gått och vunnit SM i medelsvår dressyr minst två gånger. Det var dock jättenyttigt att se hur hen gjorde, efteron hen gjorde allt övertydligt. Mitt i allt när ponnyn gick i fin samling bad läraren att eleven vände in på en minivolt. Vänd vänd vänd och vips så hade ponnyn gjort sin första galopp piruett någonsin :D Eleven/min ridlärare såg sjukt förvånad och nöjd ut. Poängen med det var att visa att det igen är så "enkelt" som att sätta ihop block/byggklossar i ridningen. Kan hästen samla sig och vända så kan den göra en galopp piruett typ. Hade läraren sagt åt eleven att "gör en galopp piruett" hade det vimsat till för mycket i elevens hjärna - hen hade börjat tänka oj den skänkeln, och den tygeln, men den här hästen kan inte göra galopp piruetter,jag måste rida som på OS osv... och då hade det blivit pannkaka.

Blev massa frågor på slutet om hur man får häst i form - där läraren sa att nä men form är individuellt för hästen osv, vissa hästar går i form med nosen fram andra inte osv. Samt mycket frågor hur mycket man ska ta i hästen (något jag alltid tänker mycket på när jag rider) och hen sa att det gör inget om du har två kilo i handen i början - då behöver du det just då, och det är bara att acceptera. Försöker man hålla en kexchoklad i handen när det behövs en 2kilos godispåse blir det bara pannkaka. Men målet ska vara kexchoklad! Det kändes skönt, jag blir osäker kring hur mycket man ska ha i handen i bland när man mest får höra att det ska vara som att hålla i två fågelungar som man inte får mosa. :up:

All in all. Väldigt givande och roligt. Kallt som attan efter 3 timmar i ridhuset dock. Men 100% värt!
 
Kom precis hem från clinicen. Det blåste så det tokdundrade i ridhuset men inga katastrofer pga coola ponnys.
Tänkte att jag kan försöka sammanfatta här, är ju ändå typ lektion men inte.

Första ekipaget som var inne skulle visa vikten av sits och förberedelser i ridningen för att hitta harmoni och kommunikation med hästen. Ryttaren fick sitta "dåligt" först och läraren drog i tyglarna för att visa att det var lätt att dra ryttaren ur balans. Sedan fick ryttaren sätta sig i korrekt sits och vara ett troll. Dvs att hon skulle tänka sig att fast i svanskotan finns en lång trollsvans med en fin tofs i slutet. Den skulle hon tänka att hon tog framför sig mellan benen och liksom drog rätt upp över huvudet. Sedan var det väldigt svårt för läraren att dra ryttaren ur balans.
Ryttaren red sedan på en stor volt i trav och skulle vid de öppna delarna nästan nästan sakta av till skritt men ångra sig och fatta galopp i stället. På så sätt delade hon upp ridningen i block, så det handlade aldrig om att nu ska jag galoppera utan det var massor delar innan som sedan ledde till att hon fattade. Det blev en jättetydlig förstafattning eftersom hästen blev lite "va? skritt, ok jag skrittar - ojoj plötsligt galopp är du säker?" där hästen nästan galopperade på stället. Sedan efter det när hästen förstått blev det flera suuuperfina galoppfattningar.

Sedan var det en sektion med människor. Tre "ekipage" delades upp som lärare och elev. Eleverna fick gå ut. Lärarna fick veta att målet var att eleven plockade upp en borste, gick till en stol, klev upp på stolen och droppade ner borsten i hinken. Första läraren skulle ge eleven positiv förstärkning, andra negativ, tredje både och. Blev ganska mycket skratt men även lärorikt. Den positiva förstärkningen gick fortast, och eleven där fokuserade mycket på rösten och på objekten och att försöka nyfiket experimentera sig fram. Det märktes att eleven hela tiden var positiv och blev glad när det blev rätt.
Den negativa förstärkningen tog näst längst tid, där kröp eleven nästan ihop efter ett par arga nej och säkte jättemycket mer kontakt med läraren genom ögonkontakt. Hen tvekade dessutom mer innan hen försökte med nästa sak för att se om det blev rätt.
Den positiva och negativa förstärkningen tog längst tid, här visade eleven inte riktigt lika mycket obehag som vid negativ förstärkning. Men pga att det fanns bra och dåligt var det svårare för både elev och lärare att liksom hålla reda på om saker var bra eller dåliga osv, vilket ledde till långsammare kommunikation.
Konsensus var alltså att positiv förstärkning är bra. Det visste jag ju redan men det var en jättebra illustration!

Sist hade de två ekipage på banan, en hoppryttare på 11 år. Jag suger jämfört med denna för den här ryttarens fältsits var to die for :eek: hon rubbades inte en millimeter trots att hen som hade clinicen drog och slet i tyglarna för att få ryttaren ur balans. Här visades lite vikten av vikten i stigbyglarna. Ryttaren fick sätta vikten på olika sätt och rida lätt stillastående. Det blev jättetydligt vad som händer om man lägger vikten konstigt i stigbyglarna. Läraren drog en liknelse med barbiedockor. Du måste liksom sätta barbie på barbiehästen rakt upp för lutar du barbie lite bakåt ramlar barbie bakåt och samma framåt. Sedan visade hon hur man kan använda det braiga skänkelläget och en skänkel som är aktiv/passiv för att väcka en lite sävligare häst. Ryttaren fick galoppera på volt och på öppna delarna knacka till med skänkeln, sedan skulle hon låta skänklarna ligga slappt längs med sidan på hästen. Renodla hjälper helt enkelt.
Sist ut red min ridlärare. Hen visade mer i galopp hur man kan dela upp ridningen i block. Ridläraren skulle galoppera och hela tiden räkna fyra galoppsprång där hen i första språnget skulle skänkla, andra slappna av, tredje ta förhållning, fjärde slappna av. Hålla på så för att rida hästen i kort samlad galopp.
Samlad galopp är inte direkt något problem för den ridskoleponnyn då den gått och vunnit SM i medelsvår dressyr minst två gånger. Det var dock jättenyttigt att se hur hen gjorde, efteron hen gjorde allt övertydligt. Mitt i allt när ponnyn gick i fin samling bad läraren att eleven vände in på en minivolt. Vänd vänd vänd och vips så hade ponnyn gjort sin första galopp piruett någonsin :D Eleven/min ridlärare såg sjukt förvånad och nöjd ut. Poängen med det var att visa att det igen är så "enkelt" som att sätta ihop block/byggklossar i ridningen. Kan hästen samla sig och vända så kan den göra en galopp piruett typ. Hade läraren sagt åt eleven att "gör en galopp piruett" hade det vimsat till för mycket i elevens hjärna - hen hade börjat tänka oj den skänkeln, och den tygeln, men den här hästen kan inte göra galopp piruetter,jag måste rida som på OS osv... och då hade det blivit pannkaka.

Blev massa frågor på slutet om hur man får häst i form - där läraren sa att nä men form är individuellt för hästen osv, vissa hästar går i form med nosen fram andra inte osv. Samt mycket frågor hur mycket man ska ta i hästen (något jag alltid tänker mycket på när jag rider) och hen sa att det gör inget om du har två kilo i handen i början - då behöver du det just då, och det är bara att acceptera. Försöker man hålla en kexchoklad i handen när det behövs en 2kilos godispåse blir det bara pannkaka. Men målet ska vara kexchoklad! Det kändes skönt, jag blir osäker kring hur mycket man ska ha i handen i bland när man mest får höra att det ska vara som att hålla i två fågelungar som man inte får mosa. :up:

All in all. Väldigt givande och roligt. Kallt som attan efter 3 timmar i ridhuset dock. Men 100% värt!
Låter som en väldigt bra sammansatt och intressant clinic!
 
Glömde ju skriva att jag faktiskt tog mod till mig att tala om för hen som höll i clinicen (som ju är min föredetta ridlärare och som påverkat mig jättemycket i hur jag ser hästar och ridning i dag) att hen betytt jättemycket för mig. Hen blev helt ställd och nervös som fan över att hen inte kom ihåg mig. :D Jag sa att det spelar ingen roll, fullt förståeligt eftersom det var tusen år sedan. Ville bara visa min uppskattning.
Hen blev så himla glad - kändes bra att ge tillbaka lite. Fast oj vad nervös jag var :rofl:
 
Ridlektion i går. Fick ponnyn jag lyckades rida i form i galoppen för några gånger sedan. Den var även med på clinicen som jag var på på söndagen, så jag blev riktigt glad.

Glömde spöt på toaletten (väldigt olikt mig, har inte glömt mitt spö på 10 år) så när jag satt upp var det bara att acceptera att här skulle jag behöva skänkla 🙈 Hon var ganska seg och jag hade egentligen behövt peta med spöt men alla lånespön var utlånade. Använde mig av tipsen jag fick från clinicen men placering av skänkeln och hur jag skänklade, den här hästen behöver supersnabba knackande skänklar. Funkade ok för att väcka henne i skritten.

Sedan red vi mycket skänkelvikningar. Hästen hade behövt ett pet på rumpan där men jag nötte vidare med mina skänklar och fick till slut till det där.

På volten red vi hundra tusen avsaktningar. Vi skulle trava och på öppna delen och vid mitten av kortsidan sakta av till skritt, sedan trav igen. Vi skulle kolla hur många skrittsteg vi behövde första gången och sedan minska. Gick så där, jag fick inte ordning på hur mycket jag behövde sakta ner för att få skritt. Det blev att hon antingen tvärstannade, skrittade, och sedan tog lång tid på sig att komma igång i trav - eller så fick jag knappt ner henne i skritt alls. Där någonstans fick jag dock en trevlligare bjudning framåt.
Vi skulle sedan galoppera på volten och på samma ställen korta upp galoppen ca 3-4 steg. Väldigt lite tid att förbereda, utföra, förbereda nästa övning, utföra den osv. Men jag fick till 2-3 bra sådana. Och som extra plus blev ponnyn himla framåt efter det :up:

Vi red även mycket byt om volt i galopp där vi skulle sakta av till trav i själva bytet av volt och fatta rätt galopp. Det gick superbra första gången för mig och andra vet jag inte vad jag/hästen gjorde :D Det blev sakta av till trav och galopp samtidigt så benen sprattlade åt alla håll. Annars gick resten av gångerna okej och hon bjöd framåt som ett litet raketskepp men lyssnade ändå på förhållningar. Var riktigt trevlig att rida.

När vi skulle trava av fick vi bestämma lite själva vad vi ville göra, jag valde att göra små bågar längs med långsidorna, eftersom jag tyckte att det vore bra om hästen slappnade av litegrann i sidorna. Plus att det är drömläge med så framåt häst att jobba så. Gick riktigt bra och efter ett par bågar var hon nästan sladdrig i sidorna.
Fick lite svårt att rida ihop henne efter det. Det blev lite att jag var tvungen att fokusera mycket på att vara rak, så hon gick rakt framåt. Sedan blev det nästan så att hon krökte för mycket på nacken så hon nästan knäppte av - och jag fick skänkla fram henne till bettet men då tappade formen lite. Blev lite knepigt helt enkelt. Hon gick dock finfint i skritten sedan så jag är ändå rätt nöjd med lektionen!

Inte nöjd med att jag nu är ett spö fattigare. Jag lyckades inte hitta ridläraren efter lektionen och hon hade redan låst ridhuset. Det där spöt har varit med mig i tio år, kanske mer. :cry: Men jag hoppas jag kanske kan hitta det nästa måndag.
 
Jag undrar lite om det här med sporrar. Har ni sporrar? Hur ofta rider ni med dem?

Har aldrig riktigt reflekterat, men jag ringde för att anmäla mig till clinicen i går och jag och ridläraren pratade lite om förra lektionen och att jag kände att det inte gick super och att jag fick driva så himla mycket.
"men jag var hur imponerad som helst, de flesta som rider i lite mer avancerade grupper har alltid sporrar på henne ju" DÅ föll poletten ner att jag aldrig sett någon i min ridgrupp rida henne utan sporrar.
Vi har i princip sporrförbud. Tävlingsgrupperna kan få tillstånd att rida vissa hästar med sporrar. Förut red jag alltid med sporrar, så det var en omställning att lära sig rida med spö istället. Men när man väl lärt sig systemet går det lika bra.
 
Apropå sporrar har jag inte ridit med det de senaste 8 åren på min häst. Det började med att jag var så sladdrig i benen efter min stroke att jag tyckte det var taskigt helt enkelt, sen har det inte blivit av att jag har dom. Jag tycker att han svarar snabbt på hjälper nu, mycket snabbare än innan faktiskt
 
Totalt värdelöst idag.
Hade samma häst som sist och jag vet att hon blir stark om man håller i henne men det är svårt att komma ihåg ibland.
Vi hade hoppning idag... jag hoppar helst inte.
Bommar/hinder snett igenom på samma långsida som vi skulle rida över (dogleg) Uppvärmingen i skritt och trav gick fint. Travade över bommarna fin fint.
sen galopp på volt där hon var jättefin faktiskt. Men sen skulle vi galoppera över bommarna och då blev det kaos. Hon drog iväg och jag bromsade vilket gör att hon strutsar på stället och kastar med huvudet och det känns inte bra.
jag fick lov att trava istället vilket gick fint åt ena hållet, åt det andra drog hon iväg i full galopp och det gick åt alla håll o kanter så jag satt lite löst ett tag. Vi fick trava ett varv på fyrkanten och sen slapp jag mera.
Har sett att hon kan bli sån med andra så visste lite vad jag hade att vänta mig men det var verkligen ingen kontroll alls och då blev jag jätterädd. Och då bromsar jag och då blir hon ännu värre.
Nästa gång är det dressyr så det borde gå
 
Idag var det ridlektion igen. Det är två veckor sedan sist eftersom jag förra torsdagen valde att gå på en träff som biodlingsföreningen anordnade.

Jag fick en ny häst idag. Hon var skimmel och runt 150 cm hög. Perfekt storlek, tycker jag.

Det var en pigg tjej som samtidigt var ganska lyhörd. Vi började med att göra volter i hörnen och halt mitt på långsidorna, först i skritt och sen i trav. Det var inte helt enkelt att få runda volter då hon obönhörligen vill glida utåt och det var inte helt enkelt att få fatt på den där yttersidan. Halterna gjorde hon bra. Jag behövde bara räta på mig en aning så stannade hon fint.

Konstigt nog så gjorde vi bara övningen åt ena hållet. Sen gick vi över till en annan övning som gick ut på att trava över bommar på diagonalerna och sen göra halt mitt på kortsidorna. Där fick jag problem. Bommarna gick galant, men halterna ville sig inte. Hon taggade för att trava iväg och ta bommarna igen. Så det blev lite tjafsigt. På slutet kunde jag dock hoppa över halterna och då gick det mycket bättre.

Det här var en häst jag gillade. Men jag undrar lite hur det kommer att gå nästa vecka för då ska vi hoppa. Jag misstänker att hon kommer att tagga till. Idag galopperade vi inte men tydligen kan hon dra en del i galoppen för att hon ännu inte är stark nog efter en lång konvalescens, plus att hon ju är pigg. Så det är med lite skräckblandad förtjusning jag ser fram emot nästa vecka.
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
46 472
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Gunnar
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp