Ridskoleryttare 2020

Hopplektion idag, fick skimmeln. Vi övade lydnad och inramning.

Inramningen bestod av att vi skulle hoppa ett lågt kryss som stod på X snett, sen rida på C volten och hoppa det igen fast på volt, med en bom före och en efter med ett galoppsprång mellan bom hinder bom, sen komma på krysset på andra diagonalen.

Lydnaden skulle vi travhoppa en studs, sen landa i galopp, sakta av till trav direkt och sen trava över ett par travbommar.

Det var lättare sagt än gjort, blev lite vingligt och lite miss i kommunikationen, men till slut fick vi till det.
Avslutade med att hoppa en liten bana och skimmeln galopperade på, försökte mig på att se avståndet, blev lite pannkaka här å där men överlag fick vi till det. Blev en bra lektion, nu laddar jag om inför lördagens lektion, får vi se vad vi ska hitta på då, dressyr på schemat. :p
 
Ridit två privatlektioner. Först på en häst som jag red för några år sen och då ramlade av, jag slog mig inte då alltför farligt men jag har inte den här hästen sen dess. Gick hur bra som helst idag. :) Värmde upp med öppna och sluta och ställning. Hästen försökte smita lite i öppna åt ena hållet när jag red höger i varv. Han lägger sig gärna på bogen i det varvet och tycker det är jobbigt att flytta undan den. Så när jag red öppna så försökte han komma undan genom att backa, stå still eller komma undan åt andra hållet. Så det krävde lite jobb. Fick ta mycket ledande tygeltag med ytter och lägga på innerskänkeln ganska mycket för att han skulle gå undan åt det hållet. Lite kul utmaning som jag gillar.
Sen körde jag trav och tölt ganska basic men det gick hur bra som helst iallafall. Är glad att jag vågade mig upp på den hästen igen, min ridlärare har sagt flera gånger att hon tycker den hästen passar mig bra och har en hög ridbarhet vilket passar mig. Jag avstod galoppen idag för jag ville ta med mig en bra och positiv känsla från lektionen och jag har en tendens att bli spänd i galopp på en för mig ny häst efter min allvarligare ridolycka som jag varit med om även om det var 10 år sen nu.

Så det var ett bra lära känna pass för mig med den hästen. Kommer att fortsätta rida denna hästen på privatlektioner i höst tror jag. Ovalbanan de har är inte ridbar för tillfället men kommer att ta privatlektioner där senare i vår på den hästen jag rider i ridskolan för att jag vill bli tryggare där. Otryggheten sitter enbart i mitt huvud vill jag påpeka och har inget med hästen jag rider att göra. Har bara en otrygghet allmänt efter min ridolycka i vissa situationer framförallt vid uteritter och lite på ovalbanan för att den var ny på anläggningen förra året och jag har inte ridit där så mycket. Så tror privatlektioner där är bra och då rider dessutom ridläraren och instruerar och det är väldigt bra för hon kan konkret vad man gör för fel och hur man ska göra istället för att göra rätt och den sortens undervisning passar mig väldigt bra har jag upptäckt.

Den andra lektionen var på en häst jag ridit ett tag nu. Jag rider den här hästen för att komma ur min comfortzone och känna att jag vågar rida en häst som är lite snabbare och har lite tryck i sig i gångarterna. Värmde upp med skänkelvikning med ställning från rörelseriktningen. Det är en bra övning för den hästen för den är väldigt lösgörande och hon har en tendens att bli hård och hänga i bettet. Fick till det bra och blev en riktigt fin form på henne i hörnpasseringarna där också. De har lagt på mer grus i paddocken så hörnen är lite tunga för tillfället för hästarna att gå i och där får de jobba lite. Sen jobbade jag en del med tölten och vågade verkligen rida på med henne i tölten idag och använde spö och la till väldigt försiktigt på henne och fick till en fantastisk fin tölt på henne. Ridläraren tävlat den här hästen en del och hon har bra gångarter.

Sen skulle jag trava henne och då gick det sådär. Jag är lite svagare i min högersida efter ridolyckan och det märks verkligen på den här hästen där man måste sitta helt i balans. Jag lyckades inte sitta rakt på henne i början av traven och det blev jobbigt för henne då hon inte är så stark i ryggen och vi sprang runt i alla möjliga gångarter inklusive grisepass tror jag, det var det mesta utom trav typ. Sen lyckades jag fixa till sitsen och fick till lite trav men jag hamnade fortfarande i obalans så hon sprang på fortare för att försöka komma undan jobbet. Till slut lyckades jag iallafall trava lite lugnt och fint en stund. Med den här hästen galopperar jag inte eftersom hon är väldigt svårgalopperad i paddocken överhuvudtaget och då kan lägga sig i en väldigt snabb pass och då får man absolut inte spänna sig för att få stopp på henne. Det är inte så lyckad kombination för mig som lätt blir spänd i galoppen och skulle hon börja rusa runt i en snabb pass med mig så tror jag absolut inte att det skulle bli något bra alls av det hela. Dessutom är paddock och pass inte lämpligt för att det är för skarpa kurvor på kortsidorna för pass så det är lätt att det händer en olycka.

Är ändå glad att det gick så bra med båda hästarna och är glad att jag vågade mig upp på den första hästen igen. :) Det var en mental framgång för mig och att rida den andra hästen är också mentalt bra för mig för att komma vidare i mina tankar och inte bli så spänd och känna mig rädd när jag rider andra hästen. Dessutom är det kul att jag vågar rida på häst två lite mer nu och vågar ta fram henne i en snabbare tölt än förut. På måndag är det ridskola igen!
 
En fråga till alla i tråden, har ni möjlighet att hyra skåp på era ridskolor? Jag hyr skåp där jag förvarar mina ridkläder och det är otroligt skönt med tanke på att jag oftast åker buss med två bussbyten, det hade varit jobbigt att släpa med sig alla kläder särskilt på vintern med vinterridstövlar m.m. först till jobbet och sen vidare dit och sen hem igen. Om ni hyr skåp vad kostar det? Jag betalar 200 kronor per termin vilket känns högst rimligt tycker jag.
 
En fråga till alla i tråden, har ni möjlighet att hyra skåp på era ridskolor? Jag hyr skåp där jag förvarar mina ridkläder och det är otroligt skönt med tanke på att jag oftast åker buss med två bussbyten, det hade varit jobbigt att släpa med sig alla kläder särskilt på vintern med vinterridstövlar m.m. först till jobbet och sen vidare dit och sen hem igen. Om ni hyr skåp vad kostar det? Jag betalar 200 kronor per termin vilket känns högst rimligt tycker jag.
Vi har möjlighet men det finns alldeles för få skåp för att alla ska få ett. Några (kanske hälften) är vigda åt de elever som rider många lektioner och tävlar ofta, sen är det först till kvarn.
Tror det är ca 30 skåp till ungefär 250 elever. Många delar skåp dock, så det kan vara 1-3 pers per skåp.

Sen finns det 5-6 små låneskåp, man kan använda dem medan man rider för värdesaker typ nycklar, mobil, plånbok osv.

Skåpen kostar 200 per termin.
 
Vi har möjlighet men det finns alldeles för få skåp för att alla ska få ett. Några (kanske hälften) är vigda åt de elever som rider många lektioner och tävlar ofta, sen är det först till kvarn.
Tror det är ca 30 skåp till ungefär 250 elever. Många delar skåp dock, så det kan vara 1-3 pers per skåp.

Sen finns det 5-6 små låneskåp, man kan använda dem medan man rider för värdesaker typ nycklar, mobil, plånbok osv.

Skåpen kostar 200 per termin.

Oj det var inte många skåp på så många elever. Jag har väl lite tur som rider på en mindre ridskola. Bottenvåningen på huset där de har kök m.m till ridskolan var tidigare bostad och där har de garderober som de hyr ut. Sen vet jag inte hur stor efterfrågan på skåp utan det är många som bor nära och har bil så då är det ju enklare. Vet att några av inackorderingarna har skåp sen har nån mer som åker buss också skåp. Det är 11 grupper totalt på vår ridskola, 2 grupper på måndagar och 3 per kväll tisdag-torsdag och max 6 i varje grupp så vi är ju inte så många elever totalt på ridskolan. En del elever rider också i två grupper. På helgerna hyr de ut hästarna och vissa helger har de turridning då går det inte att hyra häst oftast.
 
Oj det var inte många skåp på så många elever. Jag har väl lite tur som rider på en mindre ridskola. Bottenvåningen på huset där de har kök m.m till ridskolan var tidigare bostad och där har de garderober som de hyr ut. Sen vet jag inte hur stor efterfrågan på skåp utan det är många som bor nära och har bil så då är det ju enklare. Vet att några av inackorderingarna har skåp sen har nån mer som åker buss också skåp. Det är 11 grupper totalt på vår ridskola, 2 grupper på måndagar och 3 per kväll tisdag-torsdag och max 6 i varje grupp så vi är ju inte så många elever totalt på ridskolan. En del elever rider också i två grupper. På helgerna hyr de ut hästarna och vissa helger har de turridning då går det inte att hyra häst oftast.
Vad olika ridskolor kan vara :D Både i storlek och hur de fungerar.
Vi har 3 grupper om dagen (förutom söndag, då är det nästan alltid tävling), 29 ponnys, 2 hästar, 2 fölisar :love:
1 toalett i stallet, inget varmvatten. Ett omklädningsrum i stallet. K-märkt byggnad, så tyvärr finns spiltor kvar (de jobbar på hur de ska bygga om utan att åverka alternativt bygga nytt stall).
Ett stort ridhus 20x60, jättebra underlag. Cafeteria, varmvatten och två toaletter. Bra upplyst och ventilerat.
En numera gigantisk paddock som förut var typ 15x40 men nu är större än ridhuset. Kanske 30x70. Bra underlag, ljudsystem (:D) och väl upplyst med bra strålkastare, bra dränering.
Samt - det bästa, 2 gigantiska hagar, 4 mindre, och två sjukhagar. Och framförallt många långa ridstigar, med ängar som går att rida på.
 
Vad olika ridskolor kan vara :D Både i storlek och hur de fungerar.
Vi har 3 grupper om dagen (förutom söndag, då är det nästan alltid tävling), 29 ponnys, 2 hästar, 2 fölisar :love:
1 toalett i stallet, inget varmvatten. Ett omklädningsrum i stallet. K-märkt byggnad, så tyvärr finns spiltor kvar (de jobbar på hur de ska bygga om utan att åverka alternativt bygga nytt stall).
Ett stort ridhus 20x60, jättebra underlag. Cafeteria, varmvatten och två toaletter. Bra upplyst och ventilerat.
En numera gigantisk paddock som förut var typ 15x40 men nu är större än ridhuset. Kanske 30x70. Bra underlag, ljudsystem (:D) och väl upplyst med bra strålkastare, bra dränering.
Samt - det bästa, 2 gigantiska hagar, 4 mindre, och två sjukhagar. Och framförallt många långa ridstigar, med ängar som går att rida på.
Hur kommer det sig att ni bara har två hästar? :eek:
 
Vad olika ridskolor kan vara :D Både i storlek och hur de fungerar.
Vi har 3 grupper om dagen (förutom söndag, då är det nästan alltid tävling), 29 ponnys, 2 hästar, 2 fölisar :love:
1 toalett i stallet, inget varmvatten. Ett omklädningsrum i stallet. K-märkt byggnad, så tyvärr finns spiltor kvar (de jobbar på hur de ska bygga om utan att åverka alternativt bygga nytt stall).
Ett stort ridhus 20x60, jättebra underlag. Cafeteria, varmvatten och två toaletter. Bra upplyst och ventilerat.
En numera gigantisk paddock som förut var typ 15x40 men nu är större än ridhuset. Kanske 30x70. Bra underlag, ljudsystem (:D) och väl upplyst med bra strålkastare, bra dränering.
Samt - det bästa, 2 gigantiska hagar, 4 mindre, och två sjukhagar. Och framförallt många långa ridstigar, med ängar som går att rida på.

Ja verkligen men det är kul att det finns sån mångfald. På ridskolan finns det boxar och hästarna går på lösdrift året runt ihop med inackorderingarna och några av de som äger ställets hästar med fri tillgång. På våren och sommaren släpps de i sommarhagarna och det görs redan när ridskolan är igång så det är bra tycker jag. Skönt när de har de hagarna så nära ridskolan.

Om jag räknat rätt i hastigheten så är det 12 islandshästar som går i ridskolan (kan vara någon till) och så har den två f.d. ridskolehästar som nu blivit privathästar men de fortfarande kan låna in någon gång om det behövs. Vi har paddock, ovalbana och en liten terrängbana. Så det är utomhusridning året runt.

Fina ridvägar att rida ut på runtomkring finns det också. Paddocken har fått bättre ljus i år så nu är det bättre upplyst även om det inte var dåligt förut heller. På ovalbanan tror jag de planerar att sätta staket i år och även så småningom få upp belysning där. Jag började på ridskolan när de precis hade öppnat var andra eleven tror jag då hade de ingen riktig paddock, staket fanns inte och det var stolpar med rep runt det som var paddock. De har en ridsport- och foderbutik med foder och tillbehör till olika djur inte bara till hästar. Småskaligheten passar verkligen mig känner jag. Tävlingar som de har är pay and ride och pay and jump. I år blir nog första gången som pay and ride blir på ovalbanan, det är islandshästgrenarna när det är pay and ride d.v.s gångarterna som man rider då.
 
Aha, då förstår jag. :) Känns som ett rätt ovanligt koncept.
:up: dock stannar fler och fler som jag kvar efter 19 nu, så de har börjat skaffa några större ponnyer och de där två hästarna.
Gissar att de inte heller kan ha häst i samma utsträckning pga spiltorna. Det är trångt redan för d-ponnys att vända i dem. Tur att de får gå ute i hage så mycket det bara går.
 
Ridlektion idag och det går verkligen att förutspå vilken häst jag får, skimmel valacken. Skulle kunna tro att jag har någon prenumeration på honom. :p

Idag var det dressyr och ridläraren hade äntligen lokaliserat gummibanden till ryttaren, man trär i ena armen i gummibandet, sen tar det bakom ryggen och trär i andra. Det är till för att hjälpa till så att armbågarna/armarna hamnar där de ska vara när man rider. Väldigt nyttigt att rida med. Har träningsvärk i ena armen dock.

Lektionen bestod av serpentinbågar över hela medellinjen och ute på spåret skulle vi antingen rida rakt eller öppna. Tanken var att vi skulle trava serpentinbågarna och sedan skrittövergång där de skulle rakriktas och sen igång i trav igen.

Skimmeln gå hela tiden och trycker in höger bog så det är väldigt mycket fokus på att få in den och få honom att bli rak. Jag valde att medvetet rida utan stigbyglar då jag kände att jag satt bättre i traven då än med stigbyglar.
Sedan när vi skulle göra öppna på långsidan, tyckte skimmeln att jag krävde för mycket, så han protesterade, första börja backa och när jag då sa till att gå framåt, då kom det en bakutspark in i sargen, när jag fortfarande sa till att vi skulle gå fram, då kom det två bocksprång, sen gick vi fram.
Är glad jag har bra balans då jag satt kvar utan stigbyglar.

Resten av lektionen gick bättre, fram på slutet kändes det som han började söka sig åt form hållet, vi avslutade på de stora volterna vid A och C, med många övergångar mellan skritt och trav.

Ridläraren sa sen när vi skrittade av att jag hade fått bra kontakt stundtals med honom, då han gärna vill gå med huvudet högt och inte ha någon kontakt. Kände mig ändå nöjd med lektionen. :)
 
En fråga till alla i tråden, har ni möjlighet att hyra skåp på era ridskolor? Jag hyr skåp där jag förvarar mina ridkläder och det är otroligt skönt med tanke på att jag oftast åker buss med två bussbyten, det hade varit jobbigt att släpa med sig alla kläder särskilt på vintern med vinterridstövlar m.m. först till jobbet och sen vidare dit och sen hem igen. Om ni hyr skåp vad kostar det? Jag betalar 200 kronor per termin vilket känns högst rimligt tycker jag.
Finns inga skåp att hyra på ridskolan jag rider på, finns några skåp men de används inte.
 
Vad olika ridskolor kan vara :D Både i storlek och hur de fungerar.
Vi har 3 grupper om dagen (förutom söndag, då är det nästan alltid tävling), 29 ponnys, 2 hästar, 2 fölisar :love:
1 toalett i stallet, inget varmvatten. Ett omklädningsrum i stallet. K-märkt byggnad, så tyvärr finns spiltor kvar (de jobbar på hur de ska bygga om utan att åverka alternativt bygga nytt stall).
Ett stort ridhus 20x60, jättebra underlag. Cafeteria, varmvatten och två toaletter. Bra upplyst och ventilerat.
En numera gigantisk paddock som förut var typ 15x40 men nu är större än ridhuset. Kanske 30x70. Bra underlag, ljudsystem (:D) och väl upplyst med bra strålkastare, bra dränering.
Samt - det bästa, 2 gigantiska hagar, 4 mindre, och två sjukhagar. Och framförallt många långa ridstigar, med ängar som går att rida på.
Ridskolan jag rider på har ungefär 4 grupper om dan med max 7 ryttare i varje Mån, tis, ons och fre, lördagar är det 5 grupper istället. Torsdagar är det bara 5 i varje grupp (4 grupper) och oftast privatryttare då det är hopplektion, dressyr, markarbetes träningar då.

8 ponnyer och 8 hästar, där de flesta ponnyerna är lite kraftigare/större för att klara vuxna ryttare också.
En liten 20x40 paddock, 20x40 ridhus, 40x80 stora paddocken, stor hage till ridskoleflocken där det nu också byggs en lösdrift för att få bort problemet med att spiltor ej längre kommer va godkända.
Finns bra uteritt möjligheter, 1 toalett alla kommer åt i ridhuset, sen finns ytterligare 2 i köket (oftast låst), samt 1 vid stora ridbanan (också låst om det inte är tävling).

Tror det är 7-8 privathästar också, som går i mindre hagar.
 
Ridskolan har tagit hem ett till föl som vi fött upp, nu har det andra fölet som varit på ridskolan tröttnat på mamma. Båda fölen står tillsammans i vår största box och de är världens bästa vänner och älskar varandra redan. De ska åka på unghingstbete till våren tillsammans. Så vansinnigt söta tillsammans :love:

Nu till lektionen. Fick ett fuxsto jag tror jag skrivit om förut. Hon har sjuttioelva åsikter om precis allt, ifrågasätter allt, och är lite sne i höger. Är knepig i boxen, där hon tjurar och biter och kan kicka. Är dock snäll som bara den när små barn rider henne - och när man hittar henne går hon väldigt väldigt fint i dressyren.
Jag blev ärligt lite trött när jag såg att jag skulle ha henne, sist fick vi konstanta motorstopp och stod massor i mitten och bockade på stället. Turligt nog är jag en sån där som kan sätta mig ner en stund och tänka bort det negativa och istället tänka på lösningar när det gäller hästar. Jag tänkte mycket på det där med positiv förstärkning på clinicen, att dela upp i block, och hur viktigt det är att låta hästen vara mellan alla signaler.
Mitt mål med lektionen fick bli att jag och ponnyn skulle bråka minimalt och skit i hur det ser ut.

Började redan i boxen - blicken jag fick när jag kom in i boxen var nog för att döda ett litet lands hela befolkning. Hon högg i luften och var på väg att vända rumpan mot mig men jag grabbade bara tag i manen, väntade tills hon slutat slingra sig, och satte på grimman. Belöning direkt. Sedan tog jag en trasa och torkade av hennes ögon som var kletiga - lite protest men hon fann sig i det och fick direkt beröm. Sen var hon som en lammunge att hantera :confused: Är så himla van vid att det är bråk från början men jag fick borsta henne osv utan knussel (kan också bero på att jag tog mig tid att hitta en mjuk naturborste, hon hatar hårda i plast)
Sadlingen gick superfint, hon surade bara lite när jag la på sadeln och när jag skulle dra åt sadelgjorden men hon fattade ganska snabbt att jag inte är en sån som drar för kung och fosterland utan ett hål i taget med pauser mellan. Hon var nästan mysig att greja med :up:

Vi skrittade fram som vanligt och jag hade delat upp lektionen i mitt huvud ungefär så här bjudning framåt -> ta tyglarna med lite mer stöd -> mjuka upp höger -> samla. Alltså att jag delade upp lektionen i enkla delmål. Sen ville jag ha minimalt bråk. Det skulle jag åstadkomma genom positiv förstärkning. Sist ville jag få till galoppen (som är svår att fatta i vänster då hon krullar ihop sig, stannar, och bockar på stället. Ännu svårare i höger då hon har jättesvårt att fatta höger eftersom hon är sned)

Lektionen var lite olika grejer som skänkelvikning (fattade inte hur jag skulle göra i höger varv, hon sneddade upp med rumpan men sen slingrade hon runt med halsen som en orm och så tappade vi det) Vi jobbade mycket böjda spår i skritt. Vi skulle gå i små bågar på långsidorna och i varje båge göra en 5m volt inåt mot bågen och sedan utåt från bågen så det blev massa små 8or. Jag fick kämpa lite för att få bjudning på ponnyn men efter ett tag satt det faktiskt och jag kunde be henne ta lite mer stöd på tygeln.
Så fort hon blev upprörd eller arg backade jag bandet och gjorde saker enklare för henne - så fort hon gjorde rätt fick hon en hel grävskopa beröm. Efter 30 min hade jag en häst som var 80% positiv till det jag bad om (ifrågasatte bara lite men blev inte arg). Med bjudning :banana:

Då efter 30 min kom den där galoppen jag bävat för. Fick 2 stycken krulla ihop, tvärstanna och bocka på stället fails (den första kom innan jag ens förberett för att fatta galopp - hon såg andra hästen fatta galopp på ett ställe och tjurade ihop på samma ställe i förebyggande syfte) Men jag var lugn, fick upp henne i trav och peppade henne till en galoppfattning på ganska lång tygel, hon fattade galopp med en bock och tjurade men så fort jag fått galopp var det grävskopa beröm och skit i hur det såg ut och skit i att det blev avbrott efter 3 galoppsteg. Fortsatte så och till slut var det noll problem med vänstergalopp, höger blir hon lite argare för jag tror hon vill fatta den galoppen man ber om men lyckas inte. La noll värde i hur det såg ut, berömde även om det blev fel galopp, och fick faktiskt två fina fattningar i höger galopp till slut :up:

När vi skrittade på slutet gick hon superfint och var superpositiv :)

Är jättenöjd, visst - hästen var i noll form och vi missade att fatta galopp på exakta stället vi skulle osv. Men det blev inte något bråk oss sinsemellan och jag kände att jag kunde fokusera, vara lugn, och konsekvent. Fick igenom det som var mitt mål. :up:
 
Kul att läsa hur det går för alla! Och superfint referat av clinicen du var på, @Hoarfrost, väldigt intressant läsning :).

Min senaste lektion så kände jag för första gången (iaf första gången efter min låånga paus från ridningen) när hästen höjde ryggen och arbetade i rätt form. Har börjat vänja mig av med att sitta och titta ned på hästen, det är ju ändå inte i nosen det sitter, och nu kunde jag verkligen känna hästen med sittbenen. Ett framsteg för mig.

Tänker att det ju är mycket känslan en försöker "öva upp", som vi skrivit lite om i tråden tidigare. Det här kändes som ett steg i rätt riktning. Samtidigt kan jag känna mig väldigt otålig. Missförstå mig rätt, jag älskar mina lektioner, men jag vill rida mer! Känns som att utvecklingen går rätt långsamt när en har en timme i veckan... Mycket tankekraft går åt att fundera på hur jag kan "göra om" min vardag för att få utrymme för mer ridning och umgänge med hästar.
 
Wow, bra jobbat! Kul att höra hur en positiv attityd och tydlig plan ger ett riktigt bra resultat :up:.

Ridskolan har tagit hem ett till föl som vi fött upp, nu har det andra fölet som varit på ridskolan tröttnat på mamma. Båda fölen står tillsammans i vår största box och de är världens bästa vänner och älskar varandra redan. De ska åka på unghingstbete till våren tillsammans. Så vansinnigt söta tillsammans :love:

Nu till lektionen. Fick ett fuxsto jag tror jag skrivit om förut. Hon har sjuttioelva åsikter om precis allt, ifrågasätter allt, och är lite sne i höger. Är knepig i boxen, där hon tjurar och biter och kan kicka. Är dock snäll som bara den när små barn rider henne - och när man hittar henne går hon väldigt väldigt fint i dressyren.
Jag blev ärligt lite trött när jag såg att jag skulle ha henne, sist fick vi konstanta motorstopp och stod massor i mitten och bockade på stället. Turligt nog är jag en sån där som kan sätta mig ner en stund och tänka bort det negativa och istället tänka på lösningar när det gäller hästar. Jag tänkte mycket på det där med positiv förstärkning på clinicen, att dela upp i block, och hur viktigt det är att låta hästen vara mellan alla signaler.
Mitt mål med lektionen fick bli att jag och ponnyn skulle bråka minimalt och skit i hur det ser ut.

Började redan i boxen - blicken jag fick när jag kom in i boxen var nog för att döda ett litet lands hela befolkning. Hon högg i luften och var på väg att vända rumpan mot mig men jag grabbade bara tag i manen, väntade tills hon slutat slingra sig, och satte på grimman. Belöning direkt. Sedan tog jag en trasa och torkade av hennes ögon som var kletiga - lite protest men hon fann sig i det och fick direkt beröm. Sen var hon som en lammunge att hantera :confused: Är så himla van vid att det är bråk från början men jag fick borsta henne osv utan knussel (kan också bero på att jag tog mig tid att hitta en mjuk naturborste, hon hatar hårda i plast)
Sadlingen gick superfint, hon surade bara lite när jag la på sadeln och när jag skulle dra åt sadelgjorden men hon fattade ganska snabbt att jag inte är en sån som drar för kung och fosterland utan ett hål i taget med pauser mellan. Hon var nästan mysig att greja med :up:

Vi skrittade fram som vanligt och jag hade delat upp lektionen i mitt huvud ungefär så här bjudning framåt -> ta tyglarna med lite mer stöd -> mjuka upp höger -> samla. Alltså att jag delade upp lektionen i enkla delmål. Sen ville jag ha minimalt bråk. Det skulle jag åstadkomma genom positiv förstärkning. Sist ville jag få till galoppen (som är svår att fatta i vänster då hon krullar ihop sig, stannar, och bockar på stället. Ännu svårare i höger då hon har jättesvårt att fatta höger eftersom hon är sned)

Lektionen var lite olika grejer som skänkelvikning (fattade inte hur jag skulle göra i höger varv, hon sneddade upp med rumpan men sen slingrade hon runt med halsen som en orm och så tappade vi det) Vi jobbade mycket böjda spår i skritt. Vi skulle gå i små bågar på långsidorna och i varje båge göra en 5m volt inåt mot bågen och sedan utåt från bågen så det blev massa små 8or. Jag fick kämpa lite för att få bjudning på ponnyn men efter ett tag satt det faktiskt och jag kunde be henne ta lite mer stöd på tygeln.
Så fort hon blev upprörd eller arg backade jag bandet och gjorde saker enklare för henne - så fort hon gjorde rätt fick hon en hel grävskopa beröm. Efter 30 min hade jag en häst som var 80% positiv till det jag bad om (ifrågasatte bara lite men blev inte arg). Med bjudning :banana:

Då efter 30 min kom den där galoppen jag bävat för. Fick 2 stycken krulla ihop, tvärstanna och bocka på stället fails (den första kom innan jag ens förberett för att fatta galopp - hon såg andra hästen fatta galopp på ett ställe och tjurade ihop på samma ställe i förebyggande syfte) Men jag var lugn, fick upp henne i trav och peppade henne till en galoppfattning på ganska lång tygel, hon fattade galopp med en bock och tjurade men så fort jag fått galopp var det grävskopa beröm och skit i hur det såg ut och skit i att det blev avbrott efter 3 galoppsteg. Fortsatte så och till slut var det noll problem med vänstergalopp, höger blir hon lite argare för jag tror hon vill fatta den galoppen man ber om men lyckas inte. La noll värde i hur det såg ut, berömde även om det blev fel galopp, och fick faktiskt två fina fattningar i höger galopp till slut :up:

När vi skrittade på slutet gick hon superfint och var superpositiv :)

Är jättenöjd, visst - hästen var i noll form och vi missade att fatta galopp på exakta stället vi skulle osv. Men det blev inte något bråk oss sinsemellan och jag kände att jag kunde fokusera, vara lugn, och konsekvent. Fick igenom det som var mitt mål. :up:
 
Wow, bra jobbat! Kul att höra hur en positiv attityd och tydlig plan ger ett riktigt bra resultat :up:.
Tack! Ja det var verkligen givande. Gick liksom från "Neej åh det här kommer gå så dåligt och nu får jag sitta på en arg häst som kommer stå och bocka på stället" till "Vad trevlig häst! Denna kan jag tänka mig att rida igen" bara för att jag lyckades komma på en plan som passade både hästen och mig :)

Tror hon blir lite missförstådd faktiskt. Jag tror att hon egentligen vill men med en sned kropp blir allt svårt och det tar lite längre tid för henne att tex fatta galopp eller komma fram i trav. Elever (jag inkluderad, fram till för ett år sedan) tror att hon är slö och vill slippa - de försöker "rida mer" och ger en miljon hjälper samtidigt - hon blir frustrerad för 1. hon kan inte fysiskt 2. hon vill men förstår inte - elever försöker rida ännu mer och det kanske blir lite dra i tygel sparka med skänkeln - hon blir arg.
Hon är nog väldigt känslig både psykiskt och fysiskt. Blir mycket lättare att rida henne om man förstår det och kan anpassa lite. Hon är egentligen en trevlig häst bakom frustrationen :up: Att hon ifrågasätter och har åsikter kring saker är ju hennes personlighet - då får man kommunicera och skaffa sig lite förtroende bara :)
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
46 478
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Gunnar
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp