Ridskoleryttare 2020

@TheRedLightning kul att göra samma övning med två hästar! Tråkigt med den första hästen, kanske den inte skulle gå med på hopplektioner om den är så svårstoppad och rusar. Låter som att den behöver lite tillridning i hoppningen.

Jag vet inte, jag har hoppat med ferrarin tidigare och då har det fungerat klockrent, då hade hon i och för sig skor bak, nu har hon inga skor bak pga sömstick som ska läka ut och går med boots när vi rider i paddocken. Fast jag tror inte det spelar in egentligen, då en annan tjej red henne i andra gruppen (som ridit henne väldigt mycket) och det gick jättebra för henne. Ser andra rida och det går mycket bättre för dom, så på ett sätt känns det som jag helt enkelt inte kan rida den hästen längre.
Ibland verkar det vara lite olika, sen har hon alltid bråttom att ställa upp på medellinjen, får lura henne för att hon inte ska rusa in (troligen en effekt av sömsticket, då hon hade bråttom att bli färdig för det gjorde ont).
 
Jag vet inte, jag har hoppat med ferrarin tidigare och då har det fungerat klockrent, då hade hon i och för sig skor bak, nu har hon inga skor bak pga sömstick som ska läka ut och går med boots när vi rider i paddocken. Fast jag tror inte det spelar in egentligen, då en annan tjej red henne i andra gruppen (som ridit henne väldigt mycket) och det gick jättebra för henne. Ser andra rida och det går mycket bättre för dom, så på ett sätt känns det som jag helt enkelt inte kan rida den hästen längre.
Ibland verkar det vara lite olika, sen har hon alltid bråttom att ställa upp på medellinjen, får lura henne för att hon inte ska rusa in (troligen en effekt av sömsticket, då hon hade bråttom att bli färdig för det gjorde ont).


Jaha okej då förstår jag, tänkte på det du skrev som ridläraren att på grund av att hon rusar så är det inte många som kan hoppa henne. Då kanske man helt enkelt bara måste lära sig henne eftersom det gick bra för tjejen som rider henne väldigt mycket. Men det är väl bra att avstå hästar vid vissa moment som man inte känner sig helt trygg på, det är ju inget måste att rida just dem. Själv är jag jättefeg och håller mig helst till den hästen jag har i ridskolan utanför paddocken även om jag tar privatlektioner på andra hästar. Jag gillar att rida den hästen och jag tycker ridning ska vara kul och inte läskigt. Har i och för sig kämpat rätt mycket med mitt psyke och rädsla efter en svårare ridolycka så jag är nog extra försiktig.
 
Jaha okej då förstår jag, tänkte på det du skrev som ridläraren att på grund av att hon rusar så är det inte många som kan hoppa henne. Då kanske man helt enkelt bara måste lära sig henne eftersom det gick bra för tjejen som rider henne väldigt mycket. Men det är väl bra att avstå hästar vid vissa moment som man inte känner sig helt trygg på, det är ju inget måste att rida just dem. Själv är jag jättefeg och håller mig helst till den hästen jag har i ridskolan utanför paddocken även om jag tar privatlektioner på andra hästar. Jag gillar att rida den hästen och jag tycker ridning ska vara kul och inte läskigt. Har i och för sig kämpat rätt mycket med mitt psyke och rädsla efter en svårare ridolycka så jag är nog extra försiktig.
Jag kanske va lite otydligt, glömde ju skriva att det var på den dagen jag rider det gällde. Det är väldigt många nybörjar grupper efter de två första grupperna. Så tror hon menade att nybörjarna inte skulle reda ut det, likadant den där räcerponnyn jag hoppat, som också lägger i en högre växel, används helst inte till hoppning med nybörjarna om det går att undvika.

Jag har hittat skimmeln och känner mig trygg med honom, men samtidigt får jag inte glömma bort att det är en ridskolehäst och vem som helst kan få honom, även om jag helst vill rida honom. Just nu känns det bra att veta att jag är den min grupp som kan honom bäst (något ska det väl ge av att jag haft honom så mycket på sistone), däremot finns det hela tiden saker att finslipa.
Kanske är det så att jag ridit honom för mycket och glömt av hur de andra hästarna är att rida. Who knows. 🤷‍♀️
 
Har fortsatt rida den (för mig) nya valacken de senaste veckorna. Gillar honom verkligen!

förra veckan var det markarbete, och jag blir ju väldigt nervös när jag ska rida på hinder. Förutsättningarna var bra dock, för vi fick hela ridhuset istället för halva, så vi hade 80*24 att värma upp på fem personer :angel: Det var väldigt bra på honom då han behöver komma igång lite i trav och gallopp för att få med sig bakbenen.
Själva övningen var sen en trestuds och några fristående bockar. Var väldigt nöjd efter lektionen och kände att jag fick riktigt bra känsla på honom emellanåt.

Nu i veckan frågade instruktören om vi ville rida i till en av sommardagarna där det finns lite stockar att hoppa. Detta händer väldigt sällan och även om jag tycker det är läskigt ville jag inte ställa till det för resten av gruppen genom att inte våga. Tänkte att jag kunde rida med upp, men att jag ju inte behövde hoppa något.

Väl där försökte min instruktör så klart få mig att hoppa (hon vet precis hur min hjärna funkar) och efter gråt och tandagnisslan hoppade jag faktiskt lite! Fick hoppa själv, eller med bara en häst bakom, för jag klarade inte av farten som blev av att hoppa i led som de andra gjorde. Men jag gjorde det :D
 
Blev en liten uteritt på en ny ponny idag. Hade först tänkt ta skimmeln, då hon jag red ihop med hade tänkt ta flugskimmeln, men så var redan flugskimmeln upptagen. Så då tog hon skimmeln, jag tittade på lappen för att se vem jag borde ta. Hästarna ska helst komma ut i skogen så jämt som möjligt.

Såg att den här lilla ponny valacken inte fått vara ute i skogen alls enligt den lappen, så det fick bli honom. Vet jag funderade lite på om jag var för stor/tung för honom, men sen kom jag ihåg att jag sett en tjej som är större än mig rida honom och vi skulle bara skritta ändå.

Gick hur bra som helst, enda var när vi skrittade hemåt och jag hade långa tyglar flög det en fågel i trädtopparna, så ponnyn kastar sig och försöker vända, jag satt kvar med båda fötterna i stigbyglarna och fick stopp på honom. Skimmeln reagerade när ponnyn kastade sig men allt gick bra.

Ändå på nått sätt skönt att de reagerar så man inte tror att man sitter på robotar.
Nöjda pållar fick gå ut i hagen efteråt. :)

Jasse.jpg
 
Gissa vem som fick rida bästaste snyggaste drömvalacken i går? Jag! :love: Ni får ursäkta att jag låter helt jäkla besatt men jag är ju kär :o Älskar verkligen alla hästar på ridskolan, men denna är något alldeles extra. När jag vinner massa pengar vill jag köpa honom.

Hursomhelst, så borstade jag på honom i en timme. Mysigt att han verkar gilla det skarpt. Det var lite trist väder och duggade men vi skrittade ut på elljusspåret som vi gjorde sist ändå: Herr drömhäst var trevlig att rida ut på, men oj vad han är obekväm att rida när han inte är "ihopplockad". Skojar inte när jag säger att innan man ridit ihop honom lite ser han ut som en skadeskjuten kalv blandat med giraff. Inte vacker, och med de konstigaste längsta travsteg jag någonsin suttit på, omöjligt att ens rida lätt på :D Så jag fick lov att plocka ihop honom lite, ville dock att han skulle få sträcka på sig och jogga igång ordentligt där i backarna så det blev något halvting. Vi träffade på rådjur som han sket i fullständigt, joggare som han tittade på, barnvagn som han tittade på och vid 5 (!) olika ställen stod folk och fotade och filmade oss. De var ganska läskiga tyckte herr drömhäst och blev lite osäker men med en uppmuntrande skänkel gick han utan problem förbi. Att vi hade tre unghästar med som hoppade skuttade och galopperade bekom honom inte heller något särskilt.

Tillbaka till paddocken red vi bågar på långsidan med en volt inåt i bågen, och sen en volt på kortsidan också. Han är ju lite lång och stor och sävlig i gångarterna så här fick jag kämpa för att få allt att flyta på. Till slut hade jag fått till lite rappare luftiga gångarter och lite mer samling och då gick det som en dans, vi flöt fram med mysig bjudning framåt och det var underbart. Som vanligt fick jag en sån där känsla uppe på ryggen på honom att jag var jätte jätte duktig på att rida.
Sedan hann vi precis påbörja en övning där vi skulle rida tre serpentiner och i bågarna skänkelvika. Gick sådär för mig i början eftersom jag inte riktigt hittade lagom. Det blev antingen för mycket eller inget. Vi fick rida in i ridhuset innan jag fått till det för det började blåsa från sjön och ösregna.

Inne i ridhuset red vi vidare på skänkelviknings övningen och jag lyckades hitta lagom tvärning med trevligt bjud framåt. Kändes igen som att vi dansade fram. Här någonstans började han vinkla in bäckenet och verkligen trampa under sig.
Vi avlutade med att rida på pyttevolter i skänkelvikning, skänkelvika ut på stora voltspåret, och där fatta galopp ett par gånger. Herr drömhäst gick hur fint som helst och i en av galoppfattningarna fick jag verkligen till det och red honom i balans och i form två hela varv. Så himla kul!

Är självklart nöjdast i hela världen med lektionen. På den här hästen känns det som att det gärna kan gå åt helvete om det vill, jag kommer ändå vara överlycklig bara för att det är just den här hästen.
 
Markarbeteslektion idag på självaste valborgsmässoafton, perfekt sätt att fira valborg på. :D

Fick skimmeln och han var fortfarande ute i hagen när jag kom, det har regnat en hel del här idag, vilket innebar att jag tog in en rätt blöt häst, då han fått gå utan täckte (det har varit riktigt bra väder de senaste dagarna). Märkte redan när jag tog ett svettskrapa för att skrapa av överflödigt vatten att han reagerade på varje skraptag jag tog. Sen gjorde jag det bästa av borstningen osv.

När vi kom in i ridhuset, vi trotsade regnet och skrittade fram lite ute i paddocken, skrittade runt i ridhuset lite, märkte i ett hörn la han i handbromsen och ville knappt gå fram. Fick fram honom genom att lura honom lite.

Sen började vi med en gemensam uppvärmning i trav i båda varven, där vi skulle ha skrittövergångar på mitten av långsidorna och på kortsidorna skulle vi lägga volter vid A och C. Vid C fick vi lägga volten runt en studs på böjt spår med två kryss och vid A stod det två kryss lite diagonal åt båda håll med travbom framför, så vi fick rida volten och skulle rida mellan travbommarna och hindrena, det var lite tajt men det gick.
Märkte att skimmeln typ "dog" på volterna och vid skrittövergångarna och gärna la i parkeringsläget. Ridläraren tipsade då om att helt lätta på tygeln och sen i övrigt inte kräva något av honom utan mer vänta ut honom då han var så stel. Gick sådär, han ville inte gå fram trots att jag höll händerna långt fram på halsen så tyglarna var helt slaka, varken när jag petade med spöet eller skänklarna gick han, krävdes en hel del övertalning.

Hur som så fick vi komma in på C-volten i båda varven, där studsen var, nu var bommarna nerlagda till travbommar på böjt spår, så de skulle vi trava över, sen vid den öppna delen av volten stod det två koner, där var tanken att vi skulle göra en skrittövergång. Ridläraren sa till mig att jag bara skulle bibehålla traven då han var så seg och det funkade rätt bra, blev nästan motorstopp när vi kom ikapp de andra som gjorde skrittövergången, även om han har en rätt långsam trav när han är stel.

Sen var vi kvar på volten, fortfarande trav över bommarna, men på den öppna delen av volten skulle vi fatta galopp. Här la jag märke ännu en gång vad jag har svårt för på den hästen och det är att sitta ner i traven och fatta galopp, då han inte riktigt fattar den när man ger skänkel, man får lägga till spöet lite på bogen (ibland några gånger), speciellt när det är första galoppen han ska fatta. Så första gången blev det bara lite snabbare trav, andra gången fick vi till en galopp och ju mer varv vi rullade på ju bättre gick det, likadant i andra varvet.

Nu var vi uppvärmda och klara, då var det dax att börja hoppa lite smått, tanken var att trava mot ett av de där diagonala kryssen vid A, landa i galopp, rida ut till långsidan och sen sakta av till trav, ta travbommarna på den böjda linjen och sen rulla på.
Jag fick inte galopp efter hindret de första sprången, men struntade i det och bara körde på, jag vet att hans kropp leas upp när han gymnasiserar ju mer han hoppar.

Vi gjorde den här övningen i båda varven, vi bytte bara hinder vi kom på från början för att vägen skulle bli rätt och travbommarna las upp till upphöjda bommar.
Sedan las bommarna upp till studsen igen, två kryss. Nu skulle vi bibehålla galoppen oavsett om de landade i fel eller rätt galopp, några landade i fel men bytte till rätt över studsen och sen sakta av till trav efter studsen och börja om igen.

I slutet började jag känna igen skimmeln, då han fick en helt annan galopp och var alert och framåt. Varför är det alltid i slutet av lektionen som det går som bäst, när man i princip ska avsluta? 🙄😅

Efter det joggade vi av dom i trav innan vi skrittade av dom. När jag travade av honom, så kände jag att han sköt på väldigt bra med bakbenen och var framåt och riktigt rolig att sitta på.
När jag sedan satt av kände jag att jag hade lite träningsvärk och nu var det min tur att va stel. 😂

Är ändå väldigt nöjd. Imorgon ska jag på en extra hopplektion, vilket jag är taggad för. Vet inte vilken häst jag får. Blir spännande å se. :)
Så rullade vi på i flera varv, det märktes
 
Extra hopplektion idag, fick inte rida skimmeln. Oj oj oj, fick rida en brun valack som en gång i tiden varit ridlärarens egna häst innan han blev ridskolehäst. Den hästen njuter av att vara ridskolehäst, man kommer undan med att behöva jobba, men samtidigt kan han plocka fram det där välridna om man hittar rätt knappar.

Vi gjorde i princip samma övning som jag hade ridit dagen innan på markarbetet, enda skillnaden var på slutet fick vi hoppa en liten bana och när vi var på C volten, var det trav hela tiden och upphöjda bommar direkt istället, ingen galopp där.

Det som är så skönt med den här valacken jag red, det är väldigt lätt att känna om han har fel galopp eller om man sitter på fel sittben i traven, samt mycket lättare för sidvärtesrörelser och inte alls lika stel som skimmeln, även om han kan bli lite lång när man inte rider ihop honom.

När vi hoppade banan märkte jag att han gärna blev en liten tendens till stark och springa på lite, jag fick inte riktigt till halvhalterna, på honom måste man sitta ner i sadeln och bromsa med överkroppen, men stundtals blev han riktigt fin.

Med tanke på att jag ridit honom en gång den här terminen och så nu idag tycker jag ändå att det gick riktigt bra, la även märke när vi skulle göra skrittövergångarna och jag har mina hoppläder hamnar skänklarna väldigt lätt i stolsits, fick verkligen tänka på att ta tillbaka dom innan, men det var svårt, vill egentligen ha längre läder när vi ska hålla på med sådana övningar, men men alltid bra å bli medveten om allt.

Så nu taggar jag vanlig ridskoleridning imorgon. :)
(ser nu när jag ser mitt inlägg ovan att det råkat hamna någon text efter allt, va nog lite trött när jag skrev så jag missade det).
 
Den vanliga ridlektionen idag med skimmeln, hade önskat honom för att slippa den svarta "ferrarin". 😅

Markarbete/hoppning idag, vi värmde upp i skritt och redan där skulle vi göra lite halter och sen igång i en energisk skritt, sen kom traven och då var det först skrittövergångar och sen igång igen i en alert trav och när det funkade fick vi även om vi ville trava, göra halt och sen trav igen.

Provade några halter i trav på skimmeln och peppar peppar, det gick ingen handbroms i och gjorde bra halter också.

Sen värmde vi upp lite i galopp på fyrkantsspåret, vet på hoppträningarna brukar den ridläraren säga för att byta galopp på skimmeln så ska man bak med ytterskänkeln när han har fel galopp. Vi hade rätt galopp på spåret och jag skulle flytta ut honom till spåret med innerskänkeln då han flöt innåt lite, tror ni inte hästen byter galopp mitt i alltihopa å alla andra gånger när jag verkligen försökt få honom att byta galopp har det knappt funkat. 🙈

Värmde upp i båda varven med alla uppvärmningsövningar.

Sen började vi den första övningen, de där bommarna som jag ridit över på den böjda linjen innanför spåret vid A, var kvar, så det var samma där trava över dom, sen ut på fyrkantsspåret, skrittövergång vid E/B några steg sen igång i trav igen och sen bommarna igen.

Den här övningen gick jättebra för skimmeln och mig, men så korvade det ihop sig då det var en ryttare som totalt missat att det bara skulle vara skrittövergång utan skrittade hela långsidorna... vet jag sa ifrån vid ett tillfälle på ett snyggt sätt. Sen när inte det gick hem ändå, körde ja en omkörning, då ja blev less på att ligga bakom när inte övningen var sådan.
Den här ryttaren var i vägen för mig flera gånger, även vid de senare övningarna när vi skulle travhoppa (samma hinder som i lektionerna jag skrivit om innan den här veckan) och landa i galopp och ta båg-bommarna i trav.

Jag fick inte riktigt till det där bra flytet när det blev avbrott mitt i alltihopa då den framför saktade av å red i skritt hux flux när det skulle va trav.
Vi hoppade travkrysset i båda varven och sen avslutade vi med att jogga av hästarna på lite halvlång tygel och skulle rida innanför spåret på långsidorna och antingen flytta dom ut till spåret och sen in igen, och rida volter.

Jag valde skänkelvikningar då det är bra att öva på och lösgöra med. Sen blev det skritt och uppställning. Räknade ut att 10min av lektionen försvann idag, dels för när vi kom in i ridhuset var det privatryttare där som hade ridit innan och innan de hade kommit ut ur ridhuset och sen alla skulle sitta upp osv.

Efter lektionen startade jag "frisörsalong" och gick lös på 13 av 16 möjliga hästars manar och svansar. Det uppskattades väldigt mycket av ridskolechefen, som inte riktigt har tid med det med tanke på allt annat hon måste göra också.
Så nu kommer de ha fin man till betet. :)
 
Idag blev det en härlig uteritt med ponnyligan. Tre vuxna och ett barn, en D-ponny, två C-ponny en B-ponny (tror jag det var). Jag red samma ponny valack jag red ut på en annan gång.
När vi precis saktat av från lite trav frustade hästarna väldigt nöjt, man hörde bara frustande å frustande från alla hästarna, var så mysigt och vi hade tur med vädret också.

Solen sken och det blev varmt. Fick lite sommarvibbar.

Jag red först och sen den andra C-ponnyn, bakom sen kom B-ponnyn och sist D-ponnyn, så vi ramade in barnet mellan oss med en ponny framför som kunde agera bromskloss.

Hade ett spö med mig, men använde det endast när han inte vill gå fram, för det var något läskigt ett litet pet på bogen räckte. Men tror mest det handlar om ovana att gå ute i skogen för ponnyn jag satt på och i kombination kanske inte van vid att gå först, men det gick hur bra som helst.

Barnet som var med strålande som en sol när vi kom tillbaka och det gör mig glad också.
Älskar verkligen den här gemenskapen hästarna ger. :heart

95906498_3292408160790007_1162692864442892288_o.jpg
 
I onsdags hade jag den underbara tinkern. Vi började med att skritta ut i skogen och sen in i ridhuset. Vi jobbade med skänkelvikning och det är jag väldigt dålig på. Kommer nog aldrig rida en bra skänkelvikning. Vi red snett igenom och vid x skulle vi börja flytta och kolla i spegeln hur det gick och jag leder med inne och släpper ytter och då blir det inte så bra.
Fick till det halv ok sista gången.
I galopp skulle vi även där tänka lite skänkelvikning i fattningen och det fattade jag inte alls men där var jag bättre på det tydligen 😂.
En helt okej lektion men jag behöver öva mera på allt

Hade stalljour på lördagen och det flöt på väldigt bra. Måste tyvärr byta vecka till nästa gång då jouren hamnar på min jobbhelg nu. Och då blir det annat folk.
 
I onsdags hade jag den underbara tinkern. Vi började med att skritta ut i skogen och sen in i ridhuset. Vi jobbade med skänkelvikning och det är jag väldigt dålig på. Kommer nog aldrig rida en bra skänkelvikning. Vi red snett igenom och vid x skulle vi börja flytta och kolla i spegeln hur det gick och jag leder med inne och släpper ytter och då blir det inte så bra.
Fick till det halv ok sista gången.
I galopp skulle vi även där tänka lite skänkelvikning i fattningen och det fattade jag inte alls men där var jag bättre på det tydligen 😂.
En helt okej lektion men jag behöver öva mera på allt

Hade stalljour på lördagen och det flöt på väldigt bra. Måste tyvärr byta vecka till nästa gång då jouren hamnar på min jobbhelg nu. Och då blir det annat folk.
Jag har också varit där med att inte rida så bra skänkelvikningar, händer fortfarande. Dels är alla hästar olika och dels rider jag inte så ofta så jag verkligen kan nöta in det, men känner mig ändå nöjd när jag kan få till några steg, sen om det är helt korrekt enligt skolboken är en annan femma, men är nöjd med det lilla.
Övning ger färdighet, jag tycker det viktigaste på en ridskolelektion är att man får till det några steg och får "aha, är det så här det ska kännas".

Jag tror det kommer gå bättre och bättre för dig ju mer du blir medveten om vad du gör när du rider. Rid så det ryker och ha kul. :)
 
I onsdags hade jag den underbara tinkern. Vi började med att skritta ut i skogen och sen in i ridhuset. Vi jobbade med skänkelvikning och det är jag väldigt dålig på. Kommer nog aldrig rida en bra skänkelvikning. Vi red snett igenom och vid x skulle vi börja flytta och kolla i spegeln hur det gick och jag leder med inne och släpper ytter och då blir det inte så bra.
Fick till det halv ok sista gången.
I galopp skulle vi även där tänka lite skänkelvikning i fattningen och det fattade jag inte alls men där var jag bättre på det tydligen 😂.
En helt okej lektion men jag behöver öva mera på allt

Hade stalljour på lördagen och det flöt på väldigt bra. Måste tyvärr byta vecka till nästa gång då jouren hamnar på min jobbhelg nu. Och då blir det annat folk.
Tog lång lång tid för mig att fatta hur en skänkelvikning skulle kännas. Innan lyckades jag med någon halvmesyrgrej. Tror man måste lyckas riktigt bra ett par gånger för att förstå hur det ska kännas, och sen få till det på flera olika hästar för att fatta tekniken.
Det är ju en balansgång och väldigt finlirigt mellan 2 händer, 2 skänklar, tusen skänkellägen, tusen handllägen, hur mycket framåttänk man vill ha/behöver, sits, blick, överkropp... 🙈

Jag tror du lyckas tillslut :)
 
Ridlektion i går med drömhästen. Han gick lektionen innan så jag satt och spionerade lite på honom, rörelser och hur han verkade vara för dagen. Kom fram till att han verkade like ofokuserad och gick som en skadeskjuten giraff i början, innan tjejen innan fick någorlunda ordning. Han ser verkligen rolig ut när han går i "fri form". Halsen är lååångt därfram, bäckenet är vinklat omöjligt långt bakåt och benen sprattlar åt alla hörn. 😂
Men sen rider man ihop honom lite och då är han läcker som få :d
Han hade fått ny sadel som var ungefär som att sitta på ett moln och som klickade fast mig i lodrät sits direkt, älskade den!

Vi började en stund i ridhuset, satt upp och skrittade fram medan vi spanade ut, vädret verkade ganska stabilt så ganska snart red vi ut i paddocken. Vi hade med oss en av ridlärarnas hästar, en ung liten ferrari som är sjukt känslig. Första gången den hästen varit med på lektion.
Herr drömhäst kändes som jag redan observerat, ofokuserad, nästan lite uttråkad? och var ganska svår att rida ihop. Han hade ganska mycket energi men den var lite för mycket framåt framåt, noll uppåt, och lyssnade rätt dåligt på både förhållningar och skänkel framåt.

Fick kämpa ganska rejält med att rida ihop honom och flytta fokus. Jag började med att befästa skänkel framåt iom att han är rätt sävlig och tänkte att den energin får jag flytta uppåt lite sen. Sen red jag igenom några förhållningar så att han började lyssna lite bättre. Försökte göra intressanta saker när vi joggade igång - Skänkelvikning men jag ångrar mig och gör en volt, bågar osv. Vi hade ganska bra kommunikation när övningen väl började, kände att han hade fokus lite mer på mig. :up:

Vi gjorde en likadan övning som sist, skritt på små volter där vi skänkelvikte "som visarna på en klocka". Det gick rätt bra i vänster varv och han gick verkligen som visaren på en klocka i den lilla volten stundtals. Sedan skulle vi skänkelvika ut på spåret och fatta galopp i skänkelvikningstänk, och sen galoppera med lite skänkelvikningstänk på stora volten. Här någonstans förstod jag att jag rör onödigt mycket i sadeln. Den här sadeln kändes så himla fel när man hamnade fel i den, var verkligen tvungen att sitta rätt upp och ner i sadeln. Så himla nyttigt att få rida i den!
Här någonstans blev det något form av överslag i ridlärarens häst som galopperade och travade samtidigt i någon form av underlig hoppiskutt teknik och tappade ryttaren.
Självklart hamnade hästen med frambenet i tygeln och tygeln fastnade i benskyddet 🙈 Så jag hoppade av min, parkerade honom där han stod, och försökte få tag i stackars pållan som nu panikade av att det röck och slet i bettet när hon rörde sig. Lyckades knäppa av tygeln vid bettet och på så sätt få loss tygeln från benskyddet.
Det gick bra för tjejen som ramlade av men hon gick och hämtade en annan häst från stallet, ferrarin fick snällt vara ridlärarens handhäst under lektionen så att hon inte skulle förknippa tappa ryttare med att slippa lektion.

Vi red vidare på övningen i skritt och trav med några inslag av snett igenom, halvt igenom, ökad och minskad trav osv. Övningen på volten med skänkelvikningarna var mycket svårare i höger varv. Fick peta lite på rumpan för att verkligen få med mig honom där och tappade ytter hela tiden.

Någonstans i mitten av lektionen klickade det till för både häst och mig och jag satt som jag skulle i sadeln och gjorde det jag skulle, med resultatet att häst gick bättre, jag kunde påverka mer, och till slut blev det närapå perfekt. Ridläraren kommenterade till och med att hon tyckte han gick riktigt fint och hade väldigt fin form. :) Jag tappade den där perfekta känslan lite då och då (mitt fel) men för det mesta var den där.

När lektionen tog slut red ridläraren igenom ferrarin i ridhuset för att ge henne en positiv upplevelse av det hela - jag gillar verkligen tänket på den här ridskolan när det gäller utbildning av hästar och hästvälfärd. Aldrig tvång och obehagliga upplevelser utan allt ska vara så positivt och trevligt som möjligt för hästarna.

Supernöjd med lektionen. Fick en aha upplevelse kring det där med sadeln och att jag rör mig för mycket och förmodligen stör hästarna lite. Det ska jag ta med mig till nästa ridlektion.
 
Ridlektion i går med drömhästen. Han gick lektionen innan så jag satt och spionerade lite på honom, rörelser och hur han verkade vara för dagen. Kom fram till att han verkade like ofokuserad och gick som en skadeskjuten giraff i början, innan tjejen innan fick någorlunda ordning. Han ser verkligen rolig ut när han går i "fri form". Halsen är lååångt därfram, bäckenet är vinklat omöjligt långt bakåt och benen sprattlar åt alla hörn. 😂
Men sen rider man ihop honom lite och då är han läcker som få :d
Han hade fått ny sadel som var ungefär som att sitta på ett moln och som klickade fast mig i lodrät sits direkt, älskade den!

Vi började en stund i ridhuset, satt upp och skrittade fram medan vi spanade ut, vädret verkade ganska stabilt så ganska snart red vi ut i paddocken. Vi hade med oss en av ridlärarnas hästar, en ung liten ferrari som är sjukt känslig. Första gången den hästen varit med på lektion.
Herr drömhäst kändes som jag redan observerat, ofokuserad, nästan lite uttråkad? och var ganska svår att rida ihop. Han hade ganska mycket energi men den var lite för mycket framåt framåt, noll uppåt, och lyssnade rätt dåligt på både förhållningar och skänkel framåt.

Fick kämpa ganska rejält med att rida ihop honom och flytta fokus. Jag började med att befästa skänkel framåt iom att han är rätt sävlig och tänkte att den energin får jag flytta uppåt lite sen. Sen red jag igenom några förhållningar så att han började lyssna lite bättre. Försökte göra intressanta saker när vi joggade igång - Skänkelvikning men jag ångrar mig och gör en volt, bågar osv. Vi hade ganska bra kommunikation när övningen väl började, kände att han hade fokus lite mer på mig. :up:

Vi gjorde en likadan övning som sist, skritt på små volter där vi skänkelvikte "som visarna på en klocka". Det gick rätt bra i vänster varv och han gick verkligen som visaren på en klocka i den lilla volten stundtals. Sedan skulle vi skänkelvika ut på spåret och fatta galopp i skänkelvikningstänk, och sen galoppera med lite skänkelvikningstänk på stora volten. Här någonstans förstod jag att jag rör onödigt mycket i sadeln. Den här sadeln kändes så himla fel när man hamnade fel i den, var verkligen tvungen att sitta rätt upp och ner i sadeln. Så himla nyttigt att få rida i den!
Här någonstans blev det något form av överslag i ridlärarens häst som galopperade och travade samtidigt i någon form av underlig hoppiskutt teknik och tappade ryttaren.
Självklart hamnade hästen med frambenet i tygeln och tygeln fastnade i benskyddet 🙈 Så jag hoppade av min, parkerade honom där han stod, och försökte få tag i stackars pållan som nu panikade av att det röck och slet i bettet när hon rörde sig. Lyckades knäppa av tygeln vid bettet och på så sätt få loss tygeln från benskyddet.
Det gick bra för tjejen som ramlade av men hon gick och hämtade en annan häst från stallet, ferrarin fick snällt vara ridlärarens handhäst under lektionen så att hon inte skulle förknippa tappa ryttare med att slippa lektion.

Vi red vidare på övningen i skritt och trav med några inslag av snett igenom, halvt igenom, ökad och minskad trav osv. Övningen på volten med skänkelvikningarna var mycket svårare i höger varv. Fick peta lite på rumpan för att verkligen få med mig honom där och tappade ytter hela tiden.

Någonstans i mitten av lektionen klickade det till för både häst och mig och jag satt som jag skulle i sadeln och gjorde det jag skulle, med resultatet att häst gick bättre, jag kunde påverka mer, och till slut blev det närapå perfekt. Ridläraren kommenterade till och med att hon tyckte han gick riktigt fint och hade väldigt fin form. :) Jag tappade den där perfekta känslan lite då och då (mitt fel) men för det mesta var den där.

När lektionen tog slut red ridläraren igenom ferrarin i ridhuset för att ge henne en positiv upplevelse av det hela - jag gillar verkligen tänket på den här ridskolan när det gäller utbildning av hästar och hästvälfärd. Aldrig tvång och obehagliga upplevelser utan allt ska vara så positivt och trevligt som möjligt för hästarna.

Supernöjd med lektionen. Fick en aha upplevelse kring det där med sadeln och att jag rör mig för mycket och förmodligen stör hästarna lite. Det ska jag ta med mig till nästa ridlektion.
Är det en dressyrsadel eller en allroundsadel? Blev lite nyfiken då du skrev att du hamnade i lodrätsits direkt, tänker ja allroundsadlar är det inte lika vanligt, men säkert ej omöjligt. 😇

Var ridläraren för långt bort när det där med hästen som fastnade i benskyddet? På min ridskola är det ridläraren som är först framme när det händer något. Förvisso när vi i ridhuset är inte den banan så stor (20x40). 🙈😅
 
Är det en dressyrsadel eller en allroundsadel? Blev lite nyfiken då du skrev att du hamnade i lodrätsits direkt, tänker ja allroundsadlar är det inte lika vanligt, men säkert ej omöjligt. 😇

Var ridläraren för långt bort när det där med hästen som fastnade i benskyddet? På min ridskola är det ridläraren som är först framme när det händer något. Förvisso när vi i ridhuset är inte den banan så stor (20x40). 🙈😅
Det är en dressyrsadel, jag har sällan lyxen att få rida i dressyrsadlar. Denna var dessutom ganska perfekt i sätet osv för min kropp. Superlyxigt. Bad om att få rida i den igen iom att det var så himla nyttigt att känna att det blev fel när jag satt konstigt. :up:
Annars är det mest supergamla allroundsadlar som är stenhårda och slitna, ofta små i sitsen (men så klar omstoppade och passar hästen).

Nja - vi har det så att ridläraren i första hand tar hand om eleven, det har nog mycket med att vi är en ridskola för barn och ungdomar. Hästarna som vanligtvis går lektion tillsammans är ju väldigt bra i grupp så till 99% funkar det att låta hästen vara då de bara stannar och står still i något hörn alternativt går runt och kollar in de andra hästarna lite. Däremot om det skulle bli kaos mellan hästarna måste ju ridläraren släppa eleven en kort stund och ordna med det. Eleverna är väl drillade i att man gör halt när någon ramlar av och sitter kvar lugnt och stilla.:)

De lite erfarna grupperna kan någon hoppa av och lämna över sin häst till en annan elev och gå och hämta den lösa hästen. Vår paddock är ju 40x80 så det blir springigt. :D
Nu var det ju lite speciellt då tygeln fastnade i benskyddet och hästen var stressad och skärrad från början. Sen visste jag att min häst går att "parkera" och jag var nära - så det tedde sig naturligt att jag hoppade av och löste situationen i detta fall :)
 
Jag får börja hänga i den här gruppen nu jag :) Jag har sålt min häst, och nu ska jag rida första lektionen på ridskolan redan nu på torsdag! Jättekul! Hästen min har fått ett jättefint hem, och jag går tillbaka till ridskolan (som jag har saknat ganska länge nu faktiskt) och får hålla på med hästar och ridning på en lite lagom nivå ett tag framöver :up:
Roligt att läsa om era lektioner - nu längtar jag ännu mer till torsdag! :love:
 
Jag får börja hänga i den här gruppen nu jag :) Jag har sålt min häst, och nu ska jag rida första lektionen på ridskolan redan nu på torsdag! Jättekul! Hästen min har fått ett jättefint hem, och jag går tillbaka till ridskolan (som jag har saknat ganska länge nu faktiskt) och får hålla på med hästar och ridning på en lite lagom nivå ett tag framöver :up:
Roligt att läsa om era lektioner - nu längtar jag ännu mer till torsdag! :love:
Välkommen! Kul med nya personer i tråden :)
 
Det är en dressyrsadel, jag har sällan lyxen att få rida i dressyrsadlar. Denna var dessutom ganska perfekt i sätet osv för min kropp. Superlyxigt. Bad om att få rida i den igen iom att det var så himla nyttigt att känna att det blev fel när jag satt konstigt. :up:
Annars är det mest supergamla allroundsadlar som är stenhårda och slitna, ofta små i sitsen (men så klar omstoppade och passar hästen).

Nja - vi har det så att ridläraren i första hand tar hand om eleven, det har nog mycket med att vi är en ridskola för barn och ungdomar. Hästarna som vanligtvis går lektion tillsammans är ju väldigt bra i grupp så till 99% funkar det att låta hästen vara då de bara stannar och står still i något hörn alternativt går runt och kollar in de andra hästarna lite. Däremot om det skulle bli kaos mellan hästarna måste ju ridläraren släppa eleven en kort stund och ordna med det. Eleverna är väl drillade i att man gör halt när någon ramlar av och sitter kvar lugnt och stilla.:)

De lite erfarna grupperna kan någon hoppa av och lämna över sin häst till en annan elev och gå och hämta den lösa hästen. Vår paddock är ju 40x80 så det blir springigt. :D
Nu var det ju lite speciellt då tygeln fastnade i benskyddet och hästen var stressad och skärrad från början. Sen visste jag att min häst går att "parkera" och jag var nära - så det tedde sig naturligt att jag hoppade av och löste situationen i detta fall :)
Ja de va lyxigt att kunna rida i dressyrsadel, minns jag hade en till hästen jag hade i och för sig passade den mig mindre bra men låg bra på hästen. Hade bara behövt en liten kil i rumpan (sitsen va för stor) så hade den varit perfekt.
Har ridit i andra dressyrsadlar och man får en helt annan sits i dom helt klart.
 
Jag får börja hänga i den här gruppen nu jag :) Jag har sålt min häst, och nu ska jag rida första lektionen på ridskolan redan nu på torsdag! Jättekul! Hästen min har fått ett jättefint hem, och jag går tillbaka till ridskolan (som jag har saknat ganska länge nu faktiskt) och får hålla på med hästar och ridning på en lite lagom nivå ett tag framöver :up:
Roligt att läsa om era lektioner - nu längtar jag ännu mer till torsdag! :love:
Va roligt, hoppas din lektion blir bra. Jag har också gått från att ha egen häst och gått tillbaka till ridskolan. Det jag märkte mest när jag började på ridskolan var att en termin kostade lika mycket som jag betalade i stallhyra i månaden, och nu var det för en hel termin. Sen skönt att slippa tänka på veterinär-, hovslagar-, mat- och försäkringskostnader osv. Nu är det bara det roliga kvar, det är rätt skönt, sen tycker jag den sociala biten man får i sin ridskolegrupp är något jag inte riktigt fick när jag hade egen häst även om man hade stallkompisar osv var det inte riktigt samma grej.

Men hur som helst, hoppas du får en riktigt bra ridlektion och glöm inte att skriva här sen hur det gick, nu blir jag nyfiken. :p
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
46 465
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Gunnar
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp