Ridskoleryttare 2020

Sista ordinarie hopplektionen för terminen idag med skimmeln igen.
Vi fick rida ute på stora banan i strålande kvällssol och dammig paddock, men det var underbart att kunna vara ute igen.

95777897_3303099706387519_7390000783393030144_o.jpg

Han var väldigt seg i uppvärmningen och ville knappt gå fram och fick tänka mycket på att bara få fram honom i någorlunda bra tempo och skita i om det såg snyggt ut eller inte.

Hade hunnit galoppera och trava lite i den andra paddocken innan vi kom in på stora banan, just för att han behöver lååång tid på sig att värma upp. Så när vi galopperade på stora banan där det finns lite mer plats, gasade jag på lite på långsidorna och stod upp i lättsits och lät honom galoppera fritt tempo på kortsidorna.
Han bockade på ena kortsidan, där står jag i lättsits och tycker att galoppsprången känns väldigt konstiga, ser i andra konstiga galoppsprånget att han har huvudet ner mellan benen och bockar, tänker att jag måste upp med huvudet och luta mig bakåt, satt kvar i alla fall då hans bockningar känns som stora lufta galoppsprång om än lite "konstiga".

Sen började vi första övningen som bestod av en lååång serie med travbommar på ena långsidan och sen två galoppbommar (där det senare skulle bli som en studs mellan) vi skulle få plats med två travsteg mellan dessa, tanken var att vi skulle rida som på en stor rektangel och göra 90-grader svängar i varje hörn.

Ridläraren fick hjälpa till och smacka över den långa travserien då han knappt gick fram, sen fick jag göra så på andra långsidan skulle jag galoppera och stå i lättsits bara för att han skulle komma igång igen. Gick helt okej, även om vi inte fick till galoppen varje varv då vi kom ikapp de som red framför.

Sen jobbade vi på en stor volt i galopp där det låg galoppbommar på 2 av voltens vändpunkten, där det blev som en studs mellan. Det var 32m mellan dessa bommar på voltens böjda spår och vi skulle rida på 8 galoppsprång (dvs tävlingstempo), fokus här var inte att det skulle gå fort utan snarare att hästen skulle länga sig. Det var lättare sagt än gjort med en häst som inte gärna ville gå fram, men fick ändå till det men fick kämpa rätt rejält för att få till det. Pustade rejält efteråt.

Efter det fick vi hoppa fram på det som var den långa travserien, nu var den upplagt till 3 räcken med ett galoppsprång mellan varje hinder.
Vi skulle rida förbi alla hinder lägga en volt tillbaka och hoppa mitten hindret snett och sen ut på spåret, första gången jag red an blev det pannkaka av alltihopa, vi tappade farten och hoppade i väldigt långsam galopp, trodde i princip han skulle stanna så långsamt gick det, sen efteråt blev vägen inte så bra så vi var på väg mot den andra räcket, jag försökte styra undan men det slutade med att vi hoppade det andra hindret i princip stillastående och med nöd och näppe undvek att få med oss hinderstödet.
Alltså den hästen är lite väl snäll, var helt övertygad om att han skulle stanna men icke. :p

Vi fick revansch och fick till vägen och tempot de andra gångerna vi red, avslutade med att hoppa en liten bana och det gick helt okej, nu var han varm i kroppen och då flöt det bättre även om vi fick en avbrott till trav.

Summan av kardemumman, var långt ifrån min bästa lektion men ändå nöjd. Har en hel del "aha, är det så är det ska kännas" med mig i bagaget till nästa gång.
Nu i helgen blir det massor av ridning, först vanliga lektionen, sen dressyrläger. Får vi se vad jag får med mig då, samt vilken häst jag får. :)
 
Låter som en rolig lektion @TheRedLightning ! Vilka mått har er stora paddock? Kul med dressyrläger, hur många dagar är det och vad är det för upplägg? Jag har anmält mig till helgkurs i slutet av maj det ser jag fram emot!
Stora banan är 40 m x 80 m lilla banan och ridhuset är båda 20 m x 40 m, så att rida på stora banan är väldigt mycket plats mot vad vi är vana vid. Lite "freeeeeeeedoooooooooooom" känsla med andra ord.

Dressyrlägret är bara 2 dagar, ett helgläger som de kallar det. Det startar 12:30 på lördagen med lunch, sen rider vi en dressyrlektion på eftermiddagen, sen kväll med mat utomhus och sen övernattning, nästa dag frukost i 2 grupper och så rider vi en dressyrlektion, tror det blir lunch innan hemfärd, ej säker, men ett litet miniläger helt enkelt.
Jag rider min vanliga ridskole lektion kl 9, så kommer hänga kvar i stallet efter det (brukar förvisso göra det ändå). Ska inte glömma å börja förbereda för allt jag ska ha med mig imorrn. :p
Typ varma kläder för att sitta utomhus osv.
 
Nu har jag vart på första lektionen och det var jätteroligt! Blev lite mjukstart eftersom dom hade uteritt planerat, så vi skrittade och travade lite ute i skogen (jättefin skog, ridskolan är omgiven av naturreservat) och det var mysigt.
Fick en halvblodsvalack som heter Leo, jättesöt, typ 165 i mankhöjd så ganska lagom, men större än jag vart van med på senare år, min häst var ju bara 155 ;)
Första reaktionen när vi började skritta var: Åh herregud va långsamt det går!! En annan är ju van vid kallblodstravare och ja, det är ju liksom lite mer action där i alla gångarter ;)
Hursom så segade vi väl på där, jag försökte väcka upp honom lite i traven i skogen och det gick hyfsat på slutet, så därefter skrittade han på lite bättre. Sen fick vi avsluta med att trava och galoppera lite fritt uppe på stora ridbanan, så då fick jag känne lite mer på honom och han var trevlig när man fick upp honom i lite bättre tempo och fick honom att forma sig lite. Han var väldigt mjuk i munnen och jag tyckte han var ganska följsam så han är nog rolig att rida mer sen! :)
Galoppen var ju liiiite större än vad jag är van vid kan man säga! Så där fick man kämpa lite för att sitta bra! Vi missförstod varann lite så jag hade lite svårt att fatta galopp, men det är nog mest jag som kanske ger lite annorlunda hjälper än han är van vid. Jag har ju lagt mig till med vanan att liksom gunga in i galoppskänkeln med sätet eftersom det funkade bäst på min häst, men det är ju inte säkert att detta funkar på de mer skolade hästarna. Kan vara att jag var lite för yvig och så, och jag kände ju att jag inte hamnade bra i sitsen.
Alla andra i gruppen var jättetrevliga och glada (vuxengrupp, två tonåringar var med också), bland annat min dotters gamla förskolelärare som nyligen har slutat och dottern är väldigt förtjust i, så nu är dottern ännu mer taggad att följa med ;) Kul också att träffa ridläraren igen, jag har ridit för henne i alla år så det är jätteroligt att rida för henne igen!
 
Har inte hunnit med att skriva i tråden så mycket det sista har varit mycket annat i livet. I måndags red vi iallafall på ovalbanan. Eftersom det är en liten bit till den från stallet så blir det som en framskrittning av hästarna dit bort. Vi började med att jobba i skritt och tölt fritt, vi fick lägga oss på innespår om vi skrittade och ytterspår när vi töltade. Målet var att få fram hästen bra i skritt, få dem lösgjorda och sen ta tölt när vi kände oss redo. Jättebra övning och skönt med lite självständighet i ridningen också. I paddocken går det inte riktigt att jobba på samma sätt med gångarterna hos islandshästarna.

Min häst gick jättebra i tölten, det går verkligen framåt för varje vecka känner jag, han har blivit så stark i tölten det sista att han verkligen kan bära sig själv och jag kan rida med säte och överskänklar och inte så mycket hand. Fick till riktigt fin takt stundtals. Vår ridlärare red också och red med oss och gav tips och råd och det blir verkligen så annorlunda lektion då. Nu hade ridläraren och den som äger stället varit iväg och tränat working equitation på söndagen och den som äger ställer brukar rida min häst så då brukar han kännas extra fin att rida dagen efter. Meningen är nog att vi ska få testa på WE såsmåningom också på ridskolan.

I traven gick det också jättebra, fick till en riktigt bra start där jag verkligen inte lät honom springa iväg i starten så han kastar sig in i traven utan jag fick till en bra och samlad trav redan från början. I galoppen gick det jättebra, han har en väldigt bra och stark galopp och vi galopperade två varv och på sista långsidan vågade jag verkligen gasa på lite så han fick sträcka ut ordentligt och jag jobbade honom verkligen i galoppen. Är så mycket enklare på ovalbanan med längre raksträcka att jobba i galoppen.

@TheRedLightning låter som ett mysigt upplägg på dressyrlägret! Härligt med så stor ridbana!

@Ms_Antrop välkommen till tråden, kul att höra från ännu fler hur upplägget på ridskolorna är över vårt avlånga land! Rider du på en stor eller liten ridskola? Själv rider jag på en liten där de har lektioner fyra dagar i veckan och så kan man hyra häst när de inte har turridningar på helgerna och så har de hyrveckor på somrarna. Rider islandshäst vilket kanske framgår av inlägget i och för sig. :)
 
Vilken helg det varit, kan säga att jag är helt mör i kroppen just nu.

96656207_3309914089039414_7008062600323792896_o.jpg

Tre dressyrlektioner, först ordinarie ridskolelektion som var dressyr med skimmeln. Där red vi en övning som på en stor åtta över hela ridhuset, där det var en fyrkant på den ena volten, där vi skulle rida blandat mellan framdelsvändningar och bakdelsvändningar i varje hörn, sen när vi red över till den andra volten var det galopp där.
Lyckades mot slutet av den lektionen att få skimmeln att ta de första formstegen med mig. Så var väldigt nöjd med den lektionen.

Sen blev det lite chill innan det var dax för lunch och läger. Jag fick rida en brun valack (se bild ovan), som en gång i tiden varit ridskolechefens egna häst. När man hittar rätt knappar är han hur fin som helst att rida.
Temat på den här dressyrhelgen har varit ridbarhet, fick gå igenom alla fem steg som krävs för att kunna rida i samling dvs takt, lösgjordhet, kontakt, schvung, rakriktning sen kommer samlingen, det går inte att hoppa över något av dessa steg och komma till samling, gör man det skapar det spänning. Kändes bra att bli påmind om det igen.

Jag har lyckats rida den här bruna valacken i form, första dagen (vi red ute på stora banan) så höll vi på mycket med tagen bakdel nedsittning utan stigbyglar, det är förberedande för sluta. Vi gjorde även tagen bakdel och skulle sen fatta galopp ur den. Ridläraren som vi red för (min gamla tränare, som är skämtsamt känd för sin "tortyr", hon får oss verkligen att rida och jobba) sa efter den lektionen att hon hade sett att han hade bakbenen under sig när han fattade galopp, normalt sett om man inte rider ihop honom så är bakbenen långt bakom honom och hela hästen är låååång. Så jag kände mig nöjd med att ha fått till några bra fattningar.

Nästa dag fortsatte vi med samma övning med tagen bakdel och även lite öppna. Nu red vi i ridhuset och kunde se oss själva i spegeln. Återigen red vi utan stigbyglar nedsuttet i traven. Jag har problem att slappna av i traven då jag blir osäker/rädd om det börjar skumpa för mycket, så fick verkligen anstränga mig för att rida, när han går i form sänker han farten och vid ett tillfälle såg jag oss i spegeln. Då gjorde vi en tagen bakdel/sluta och det så proffsigt ut, i och för sig bara några steg, men jag är ändå nöjd att jag lyckades rida hästen dit.

Fick även till sitsen i den nedsuttna traven och aktiverade bålen och gav mig fan på att jag skulle rida honom dit jag ville, han ville helst inte jobba, springer gärna ifrån arbetet om han kan, så han ger inget gratis. Med lite jäklar anamma lyckades jag få honom riktigt fin på slutet, enda jag grämde mig över att jag inte hade någon som kunde filma. Hade varit kul att se på film hur det såg ut och till och med se vad det är jag behöver jobba på mer.

Nu är jag helt mör i kroppen och har fått en skav/blåsa på höger ringfinger trots att jag hade vantar/handskar på mig, den hästen hänger gärna i högertygeln och det krävs väldigt mycket högerben för att få in bogen, vilket jag inte har muskler/orken till just nu. Så nu ska jag ladda om batterierna inför nästa läger som är om 2 veckor, då vankas det hoppläger istället. :)
 
Ridlektion i går på drömhästen. :banana: Undrar om jag någonsin kommer sluta bli som ett barn på julafton när jag får honom :D

Det stod hoppning i paddocken på schemat :nailbiting: Jag tänkte först "åh nej" men bestämde mig sen eftersom jag känner mig så trygg på Herr Drömhäst att om jag känner att han är kontrollerbar så ska jag testa ett skutt. Jag vet ju inte hur han är när det är hinder med i bilden, vissa blir ju som förbytta

Tyvärr rider jag som vanligt ganska kass när det kommer fram hinder, eftersom de distraherar massor. Men nu när jag kan lite knappar på Herr Drömhäst gick det rätt bra vid uppvärmningen i alla fall. Jag dressyrade lite på bågar, han var lite stel men det berodde nog snarare på att han inte hade med sig bakdelen ännu. Det blev bättre när vi travade lite och till slut hade jag trevlig kontakt på tygeln och han var i någorlunda form.

Det stod två hinder vid långsidorna och två hinder på medellinjen i volterna. Vi började med att galoppera på volten och sätta en bra galopp, innan vi kom på hindren på medellinjen. Jag hade en bra galopp första gången till hindret, men tänkte "åh nej" precis innan vilket gjorde att han tappade galoppen och tvekade lite innan. Blev inte vackert men över kom vi :up:
Fattade efter första skuttet att jag måste nog vilja hoppa och ge honom mer stöd där för att det ska bli bra, ha en bättre galopp i anridningen. Själva vägen blev bra dock.
Så jag jobbade med det och red förbi om jag kände att det blev osäkert, och över när jag kände att jag hade en bra galopp. Sammanfattningsvis hoppade jag nog 5 skutt i vänster varv och 3 i höger (höger kändes mer osäkert, han var lite stelare där så jag blev lite mer osäker)
Fick nog till kanske 4/8 skutt bra, med bra galopp, lagom med osäkerhet från min sida, och fin väg över hindret. Är superstolt :) Egentligen skulle vi dock sitta i lätt sits hela tiden runt men jag hade lite för långa stigläder, och jag kände att det skulle bli lite mycket att stå i lättsits med mina långa läder + allting annat så jag satt ner emellanåt :o

Sedan blev det banhoppning men där kände jag att jag kunde avsluta mitt hoppäventyr. Medan allt kändes lite positivt och lagom vågat. Medan de andra hoppade bana jobbade jag Herr Drömhäst lite i skritt, bakdelsvändningar, framdelsvändningar, skänkelvikningar, tempoväxlingar. Försökte hitta en form han kunde gå själv i med så lite stöd som möjligt från mig och testade sen att rida enbart med sätet. Det gick hur bra som helst och han kändes så vansinnigt fin efter ett tag att jag blev alldeles stolt. Det var som två fågelungar i händerna, jag kunde länga/korta formen. Kunde till och med justera hur högt eller lågt jag ville ha huvudet på honom. Sjukt härlig känsla. Sen travade jag en liten stund medan de andra skrittade av för att känna efter hur han kändes i det läget i trav. Hade velat testa en liten galopp men det fanns inte tid.

Satt till sist av och gick ut och betade honom en stund. Det finns ingen mysigare doft och inget mysigare ljud än hästar som mumsar gräs :love:
Är nöjd med lektionen även om det blev lite fusk. Han är så fin, rolig och trevlig den här hästen.
 
Hoppas jag kan få vara med i denna tråden snart!
Har inte ridit på ridskola på 12 år och knappt ridit alls sedan dess men har nu anmält mitt intresse för att börja rida igen :love:
Jag har testat att vara medryttare ett antal gånger men det fungerar inte riktigt för mig och jag vill gärna ha någon utbildad att rida för. Det är så otroligt dyrt med ridskola i Stockholm men jag har nu hittat en med rimliga priser, fina hästar och stall/omgivningar och som jag hört bra om.
Hoppas, hoppas att kötiden inte är allt för lång!
 
Jag har just börjat på ridskola igen efter säkert 17 års uppehåll från ridning helt och hållet. Egentligen tänkte jag börja till hösten men när jag väl hade tagit kontakt med ridskolan och fått ett konto på Hippocrates så att jag skulle kunna anmäla mig när de lägger ut grupperna i juni såg jag att det fanns lediga platser redan nu. Visserligen på lite lägre nivå än vad jag i teorin är på men med tanke på det långa uppehållet och min obefintliga kondition och muskelstyrka tänkte jag att det inte spelar någon roll. Jag är glas bara jag får sitta en stund på en häst!

Var på min andra lektion i går och det var markarbete på schemat. Jag hade samma häst som förra gången då det var dressyr på utebanan (vi tränade övergångar trav-skritt-trav och galopp-skritt-galopp och skänkelvikningar). Hästen är nog stallets snällaste och verkar ganska okomplicerad och pigg och hon gick i fin form under vissa stunder. Har haft grym träningsvärk under nästan hela veckan! Igår var det som sagt markarbete i ridhuset med trav över bommar och en galoppövning över små krysshinder i en bana för att träna att landa i rätt galopp. Den här gången kändes hon inte lika pigg och hon ville gärna smita vid sidan om både bommar och hinder, särskilt när jag själv kände mig lite tveksam. Fick ordning på det när jag tänkte på att hålla om med skänklarna ordentligt. Fick till en OK runda utan avbrott på slutet. Men oj vad det märks att jag inte har bålmusklerna eller orken med mig! Är redan lite nervös inför nästa vecka när det är hoppning "på riktigt" på schemat. Ska jag orka hålla henne på rak kurs mot hindren??
 
I måndags efter självständig uppvärmning i skritt så töltade vi på fyrkantsspåret och gjorde volter vid A och C. Gick ganska bra, inte lika bra i höger som i vänster varv men han har ju ändå fått en fantastiskt fin tölt det sista året och blivit så stark i den så det går absolut bättre att tölta honom på volt nu än vad det har gjort. Sen fortsatte vi med samma övning i trav, det gick bra han har en väldigt stark trav och har alltid haft dock vill han ibland inte ta traven när man ber om det, beror inte på att hästen är skadad eller har ont utan de har helt enkelt dagar när de har närmare till tölten eller traven även om de kan vara starka i båda gångarterna. Det kan bero på spänningar, t.ex. att man inte har fått dem tillräckligt lösgjorda i skritten eller att de har lite träningsvärk så att en gångart blir jobbigare än den andra. Men när islandshästar går i riktigt bra tölt så ligger de väldigt nära traven och det gjorde han i måndags.

Sen avslutade vi med kadrilj. Det är riktigt skoj tycker jag och nyttigt också för att man släpper fokus på sig själv och fokuserar på att gå jämnt med hästen bredvid. Vi jobbade mest i tölt, gjorde snett igenom från varsitt håll och red varannan häst och töltade bredvid varandra och gjorde rätt upp och gick åt varsitt håll och galopperade på långsidan. Galoppen var det som var svårast för en del fick inte galopp på sina hästar och då blev det svårt att gå jämnt med den andra hästen.

Men riktigt kul var det och jag hoppas det kommer tillbaka någon gång innan terminen är slut.

Hur länge håller era terminer på? Vår håller på till mitten av juni. Nu ser jag fram emot att rida fyra dagar nästa vecka, ordinarie lektion på måndag, två privatlektioner på två olika hästar på fredag och sen ridkurs på lördag till söndag. :bump::banana:
 
I måndags efter självständig uppvärmning i skritt så töltade vi på fyrkantsspåret och gjorde volter vid A och C. Gick ganska bra, inte lika bra i höger som i vänster varv men han har ju ändå fått en fantastiskt fin tölt det sista året och blivit så stark i den så det går absolut bättre att tölta honom på volt nu än vad det har gjort. Sen fortsatte vi med samma övning i trav, det gick bra han har en väldigt stark trav och har alltid haft dock vill han ibland inte ta traven när man ber om det, beror inte på att hästen är skadad eller har ont utan de har helt enkelt dagar när de har närmare till tölten eller traven även om de kan vara starka i båda gångarterna. Det kan bero på spänningar, t.ex. att man inte har fått dem tillräckligt lösgjorda i skritten eller att de har lite träningsvärk så att en gångart blir jobbigare än den andra. Men när islandshästar går i riktigt bra tölt så ligger de väldigt nära traven och det gjorde han i måndags.

Sen avslutade vi med kadrilj. Det är riktigt skoj tycker jag och nyttigt också för att man släpper fokus på sig själv och fokuserar på att gå jämnt med hästen bredvid. Vi jobbade mest i tölt, gjorde snett igenom från varsitt håll och red varannan häst och töltade bredvid varandra och gjorde rätt upp och gick åt varsitt håll och galopperade på långsidan. Galoppen var det som var svårast för en del fick inte galopp på sina hästar och då blev det svårt att gå jämnt med den andra hästen.

Men riktigt kul var det och jag hoppas det kommer tillbaka någon gång innan terminen är slut.

Hur länge håller era terminer på? Vår håller på till mitten av juni. Nu ser jag fram emot att rida fyra dagar nästa vecka, ordinarie lektion på måndag, två privatlektioner på två olika hästar på fredag och sen ridkurs på lördag till söndag. :bump::banana:
Kul med kadrilj!
Vi håller också på till mitten av juni. Jag hoppas på att då rida en gång nästa vecka iaf. Röd dag på min ordinarie ridtid, men jag och två tjejer till har bett om en privatlektion, så hoppas det blir av :)
 
Kul med nya personer i tråden, välkomna!

Jag har dels haft mycket på det privata planet, dels känt att ridningen inte har gått något vidare (vilket jag skrivit om lite här). Men nu, äntligen! Nu känns det som att jag faktiskt har tagit ett kliv framåt i utvecklingen :).

Har kämpat med (eller snarare emot) min kropp och mina hjälper. Nu börjar min sits bli bättre, och jag kan ibland själv känna vad som blir fel och korrigera det. Haft några lektioner nu där jag verkligen haft kul och fått en bra känsla. Längtar till nästa lektion!
 
Dressyrlektion idag med skimmeln, vi red samma övning som förra gången, på C och A volten och det blev som en stor åtta när vi växlade mellan dom. Vid A volten var det mer en fyrkant än en volt då vi skulle göra framdelsvändningar/bakdelsvändningar vid varje hörn och sen på C volten var det galopp. När vi kom från A volten skulle vi börja trava mellan två bommar vi red mellan, likaså när vi kom tillbaka till A volten skulle vi sakta av mellan två andra bommar och sen sakta av ytterligare till skritt.

Skimmeln var sitt vanliga stela jag i början innan han leat igång kroppen och knappt vill gå fram. Valde självmant att rida utan stigbyglar då jag kände att jag lättare skulle komma ner i sadeln och bli tvingad att fatta en bra galoppfattning. Har väldigt svårt att sitta ner ordentligt när jag har stigbyglarna, blir väldigt lätt att jag rider i princip lättridning och sen fattar och det blir inte riktigt bra.

Gick helt okej, för att va skimmeln var jag väldigt nöjd. Sen på slutet när vi skulle jogga av dom i trav, trampade de på fint med sina ben och vilade på steget. Jag fortsatte jobba med skimmeln och fick honom att gå i form. Ridläraren blev lite förvånad/chockad då hon inte sett honom gå i form, hon sa att hon fick gåshud.
Så något gott förde dressyrlägret med sig, försökte ta med samma tänk därifrån till denna ridlektion och det lönade sig.

Nu är det ingen lektion nästa lördag, istället kör de teori på torsdagen, vet inte om jag kommer missa den för jag ska på hoppläger torsdag/fredag i och för sig på samma anläggning, vet inte hur det är tänkt.

Sen lördagen därpå är det hoppning och sen är det bara en lektion till innan sommaruppehållet. Ridläraren som fick gåshud kommer sluta som ridlärare till sommaren och hon har varit riktigt bra att rida för, kommer sakna henne samtidigt som jag förstår varför hon slutar.

Efter lektionerna var det arbetsdag på klubben som jag anmält mig till, rensa ogräs runt stora banan, fy satan va tungt det är, sen putsa speglarna i ridhuset. Jag fick "moppa" dom med en mopp då jag var den enda som var lång nog att nå hela spegeln upp, sen använde de andra uppsittningspallen och spolade av speglarna med vatten.
Blev stor skillnad efteråt.
Känns riktigt bra att kunna vara till hjälp.

Nästa arbetsdag kommer vi troligen bättra på terrängbanan, har blivit mer sug på det nu. Bygga bank stod på schemat och en trappa. Kan nog bli bra. :)
 
Har inte hunnit skriva om lektionen i torsdags, så det kommer nu!

Fick rida en liten ponny! :love: Bobby heter han, en liten tinker! Jättesöt men verkade lite småtjurig i boxen, men inget jag brydde mig så mycket om. Fick reda på efteråt att han är väldigt krånglig för barnen att hålla på med och då speciellt att kratsa hovarna på, men jag hade inga större problem.

Jätterolig att rida var han! Passade mig bra, vilket ridläraren hade lyckats pricka in (hon känner mig fortfarande väldigt bra uppenbarligen). Svårt med galoppfattningarna och lite småkrånglig, men sånt är ju bara kul - så har man nått att jobba med! Så honom hoppas jag att jag får rida många fler gånger! Ridläraren sa "Den där passar dig bra, han är lite bänglig så nu kan du rida till honom!" :D
På slutet var han jättefin i traven, så jag tyckte vi fick till det bra tillsammans. Han är väldigt mjuk och följsam när man fått honom att slappna av och så så det är precis min typ av häst.

Vi red lite dressyr, flyttade lite in och ut på långsidorna och sen kortare galopper. Vi hade ganska mycket problem med fattningarna och det var ju dels för att han har svårt med det och dels för att jag har lagt mig till med att göra en väldigt yvig fattning eftersom jag suttit på en kallblodstravare som behövde en väldigt övertydlig fattning och mycket hjälp - men den fattningen fattade inte Bobby nånting av :angel: så i början var det mitt fel också. När jag gjorde mer som han var van vid så gick det bättre, men han behövde mycket stöd för att hålla galoppen efter fattningarna och där hade jag nytta av att ha ridit så mycket på en annan häst som behöver samma sak.

Kanonkul var det och jag var jättenöjd efteråt!
 
I onsdags red jag Laura (skimmelstot) jag gillar henne så länge det är dressyr.
Vi jobbade med skänkelvikning. Red in vid A och C och skänkelvikning till mitten av långsidan. Gick ganska ok fast att jag suger på skänkelvikning. Vi hade en ny ridlärare då vår ordinarie inte fick lov att komma då hon var lite sjuk.

Nästa söndag (31/5) så har ridskolan uteritt för elever och jag och 2 andra i min grupp ska vara med :)
 
Ja jag fick en plats redan till hösten! :bump::banana:Är så glad och pepp men också nervös :nailbiting:
Kommer säkert vara sämst i gruppen, har knappt ridit storhäst förut och nu inte ordentligt alls på många år. Plus, helt ny ridskola för mig så jag kan ju inga rutiner, hittar ingenting osv. Hoppas mina ridkamrater är trevliga och hjälpsamma :o

Kul!! Äsch, det kommer säkert att gå jättebra! Är du orolig kanske du kan ta en privatlektion eller två innan terminen börjar? Om den möjligheten finns.
 
Ja jag fick en plats redan till hösten! :bump::banana:Är så glad och pepp men också nervös :nailbiting:
Kommer säkert vara sämst i gruppen, har knappt ridit storhäst förut och nu inte ordentligt alls på många år. Plus, helt ny ridskola för mig så jag kan ju inga rutiner, hittar ingenting osv. Hoppas mina ridkamrater är trevliga och hjälpsamma :o
Det kommer de nog vara, jag har bara varit med om trevliga ridskolor hittills som är hjälpsamma.

Med undantag för en ridskola inne i stan som var underligt disträ. Det tog bland annat mig och kompis (som var den som red där då) nästan en hel timme att få ridläraren att fatta att vi behövde en längre sadelgjord till hästen. Hästen var ca 180 cm och hade aningen gräsmage efter sommarlovet, de hade satt en gjord på den hästens sadel som kanske skulle funka för c-ponny 🙄 :D
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
46 485
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Gunnar
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp