Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så sista lektionen avklarad. Det var kadrilj på schemat, tycket inte jag fick gammelman att gå så bra som han kan. Kom inte riktigt till ridning då det jag fick fokusera mest på var att hålla jämn takt men min parhäst.
Gammelman surade som sjutton också varje gång vi red ihop.
Träffade den nya ridläraren också (en gammal kändis för mig, vi hade häst i samma stall) hon kände igen mig och tyckte det skulle bli jättekul, så kommer bli bra detta också tror jag.
11/1 drar det igång igen.
 
Vi hade också sista lektionen idag och kadrilj på schemat!

Blev ju, utöver kadriljen, inget lösgörande arbete så det kändes väl inte optimalt. Sen att bara fokusera på att rida jämte någon är som ni sagt inte bra för ens egen ridning, men kul och lärorikt på andra sätt. 😁

Såklart vsr enda gången jag haft med mig en vän som filmade allt idag och känslan idag var väl inte topp 😅 Men i slutet fick vi rida lite längst bak i ledet, då vi var ojämnt antal. Så här kommer några sekunders klipp från det. Har försökt klippa bort så att ens ridkompisar inte kommer med så då blir det svårt att få något helt bra klipp.


Hästen jag rider har jag ridit två gånger innan och han är lite speciell. Förstår honom inte helt ännu, men han är helt klart en favorit. Jag har också alltid varit lite svag för skimmlar så😁

Jag har en del att jobba på fortfarande. Detta är ju min första termin på ridskola på över 10 år. Jag är väldigt ur form även om jag ridit lite privathästar bitvis emellan. Har problem med sitsen, spänner mig lätt i benen och har problem med att hålla armarna intill kroppen. Sen tycker jag det är JÄTTEsvårt att rida medsträckta tyglar. Det går typ inte :o

Har blivit bättre under terminen men är fortfarande långt från bra. Var riktigt illa där i början 😁
 
Jag har en del att jobba på fortfarande. Detta är ju min första termin på ridskola på över 10 år. Jag är väldigt ur form även om jag ridit lite privathästar bitvis emellan. Har problem med sitsen, spänner mig lätt i benen och har problem med att hålla armarna intill kroppen. Sen tycker jag det är JÄTTEsvårt att rida medsträckta tyglar. Det går typ inte :o

Har blivit bättre under terminen men är fortfarande långt från bra. Var riktigt illa där i början 😁
Tur jag läste vidare efter filmklippet. Va på väg å fråga om din stolsits, som du hamnade ibland i och ser nu när ja läste fick svaret själv.
Det är en början att va medveten om sina brister och kan då börja jobba med dom. Rom byggdes inte på en dag trots allt.
Det kommer bli bättre så länge man själv försöker. Räcker jag tittar på mig själv så är det samma sak där, har en hel del att jobba på själv också och successivt tar jag mig dit jag vill va, men det går trögt. 😅
Såg fint ut av det lilla vi fick se. Det är rätt kul med kadrilj ändå även om man inte kan fokusera på sin egen ridning på samma sätt, t ex. när man vänder snett igenom och rider varannan inga krockar å alla är synkade i ridvägarna. Det är rätt kul ändå. 😇
 
Tur jag läste vidare efter filmklippet. Va på väg å fråga om din stolsits, som du hamnade ibland i och ser nu när ja läste fick svaret själv.
Det är en början att va medveten om sina brister och kan då börja jobba med dom. Rom byggdes inte på en dag trots allt.
Det kommer bli bättre så länge man själv försöker. Räcker jag tittar på mig själv så är det samma sak där, har en hel del att jobba på själv också och successivt tar jag mig dit jag vill va, men det går trögt. 😅
Såg fint ut av det lilla vi fick se. Det är rätt kul med kadrilj ändå även om man inte kan fokusera på sin egen ridning på samma sätt, t ex. när man vänder snett igenom och rider varannan inga krockar å alla är synkade i ridvägarna. Det är rätt kul ändå. 😇

Lite så, bara att kämpa på. Däremot har jag nog mer att kämpa på när det gäller skänkelläge för långt bak snarare än stolsits. Hamnar ofta omedvetet i sidförande skänkelläge och vet inte riktigt hur det kommer sig. Värre i vissa sadlar än andra, såklart, men uppstår alltid oavsett. 🧐😅
 
Jag summerar året med att det kan inte bli sämre nästa år. Missade fem lektioner på vårterminen på grund av covid och fem lektioner på höstterminen på grund av jobbet, skadat knä och sjukdom. Också missat två hyrgånger och två privatlektioner nu på hösten. Så svårt att säga om det gått så mycket framåt egentligen eftersom det blivit så hackigt. Nej begraver det här året och tänker att det kan inte bli värre nästa år iallafall.
 
Vi hade också sista lektionen idag och kadrilj på schemat!

Blev ju, utöver kadriljen, inget lösgörande arbete så det kändes väl inte optimalt. Sen att bara fokusera på att rida jämte någon är som ni sagt inte bra för ens egen ridning, men kul och lärorikt på andra sätt. 😁

Såklart vsr enda gången jag haft med mig en vän som filmade allt idag och känslan idag var väl inte topp 😅 Men i slutet fick vi rida lite längst bak i ledet, då vi var ojämnt antal. Så här kommer några sekunders klipp från det. Har försökt klippa bort så att ens ridkompisar inte kommer med så då blir det svårt att få något helt bra klipp.


Hästen jag rider har jag ridit två gånger innan och han är lite speciell. Förstår honom inte helt ännu, men han är helt klart en favorit. Jag har också alltid varit lite svag för skimmlar så😁

Jag har en del att jobba på fortfarande. Detta är ju min första termin på ridskola på över 10 år. Jag är väldigt ur form även om jag ridit lite privathästar bitvis emellan. Har problem med sitsen, spänner mig lätt i benen och har problem med att hålla armarna intill kroppen. Sen tycker jag det är JÄTTEsvårt att rida medsträckta tyglar. Det går typ inte :o

Har blivit bättre under terminen men är fortfarande långt från bra. Var riktigt illa där i början 😁
Tycker inte du sitter i stolsits som nån skrev, utan att du har en bra grundsits. Det ser ut som att du skulle behöva blir starkare i mage och rygg så att du orkar ta upp hästens rörelse i kroppen istället för att låta den gå vidare ut i handen? Hästen ser fin ut, tycker jag, men ni trippar på lite försiktigt. Lät du honom kliva på lite mer genom kroppen så skulle det nog bli stadigare.
 
Tycker inte du sitter i stolsits som nån skrev, utan att du har en bra grundsits. Det ser ut som att du skulle behöva blir starkare i mage och rygg så att du orkar ta upp hästens rörelse i kroppen istället för att låta den gå vidare ut i handen? Hästen ser fin ut, tycker jag, men ni trippar på lite försiktigt. Lät du honom kliva på lite mer genom kroppen så skulle det nog bli stadigare.

Jaa, vi trippar på försiktigt för vi rider i kadriljeled så jag kunde inte rida i normal arbetstrav utan var tvungen att anpassa mig. Kanske skulle sagt det som en liten sidenote😅

Det stämmer mycket bra, har 0 bålstyrka. Mage och rygg klarar inte alls vad de brukade på den gamla goda tiden, så det är bara att jobba på som tusan (kanske besöka det där gymmet man har några minuter hemifrån 🤪) så kommer det nog. Ett och annat pass på en av ridskolans mörkare skumphästar vore också bra för att stärka mig. Får hoppas på mer sånt till våren 😃
 
Jag summerar året med att det kan inte bli sämre nästa år. Missade fem lektioner på vårterminen på grund av covid och fem lektioner på höstterminen på grund av jobbet, skadat knä och sjukdom. Också missat två hyrgånger och två privatlektioner nu på hösten. Så svårt att säga om det gått så mycket framåt egentligen eftersom det blivit så hackigt. Nej begraver det här året och tänker att det kan inte bli värre nästa år iallafall.
Jag önskar dig innerligt ett bättre och enklare 2022! :heart
 
Så irriterad på en ridskola i Stockholmsregionen att man nästan vill hänga ut dem :rage:

Pratade med dem för flera månader sedan om att jag och mina vänner vill börja ta privatlektioner där. Då fick jag kontaktuppgifter till en ridlärare som hörde av sig till mig för att bestämma tid. Först tog det låång tid innan hon svarade på mitt första svar till henne. Sen ringde hon till slut upp vi och vi skulle försöka komma överens över telefon. Då hittade vi inget datum som passade så jag sa att jag dubbelkollar nya datum med mina vänner och återkommer. Jag återkom några timmar senare. Fick inget svar, ringde henne sen en fredag i november och då sa hon att hon var otillgänglig just då och även under helgen, men hon skulle återkomma efter det. Hon återkom aldrig. Jag påminde minst en gång, kanske två, senare utan svar. Helt tyst, ignore, en ghosting som när man går på en dejt haha.

Jag förstår inte hur svårt det ska vara att säga tex att man inte har tid just nu med privatlektioner? Eller hänvisa vidare till en annan ridlärare på ridskolan som håller i privatlektioner. Vet nämligen att de är flera som gör det. Nu känns det bara jättekonstigt att vi först snackade ihop oss om att lösa något innan årsskiftet och sen har de helt slutat svara på två månader.
 
Borde kanske skriva en sammanfattning och mål och så för 2022, men.. snart 😅

Red ut året med en superhärlig kadrilj (eller ja, ridläraren ropade ut exakt hur vi skulle rida i typ 75min, så det var maxat!).
Så himla roligt, hästarna tycker det är skitkul, och blir så lösgjorda. Märker att jag verkligen rider hela tiden då också, lite extra när man måste hålla koll på alla andra osv. Frieserkorsningen har nog aldrig gått så fint!

Vi lyckades till och med hålla fin galopp längs fyrkantsspåret, annars hans akilleshäl där han gärna vill slängtrava istället då och då...

Dock höll han på att bryta av en gång så jag la på spöt på bogen och han blev förbannat. Redigt upphop och jag seglade av i en fin volt över ytterbogen :angel: Nöjd med landningen dock, parkour-rullade över axeln så jag inte slog i huvudet och fick bara lite ont i baksida höften som landade hårdast.

Hästksrället sprang och ställde sig på sin plats på medellinjen iallafall, fint det haha.
Hoppade upp direkt och vi fortsatte våra galopper, nu red jag dock ännu mer. Så det blev ju himla bra ändå :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
46 522
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 284
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 732
Senast: BornAgain
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 865
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp