Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.

TheRedLightning

Trådstartare
Nytt år, ny tråd.

Nådde ni upp till era förväntningar, mål osv under 2021?
Vad händer nu 2022, det tar vi reda på i den här tråden. :D

Längtar redan tills VT startar igen, första lektionen är nästa tisdag den 11/1.
 
Minns inte om jag skrev något mål i förra tråden, men något jag hoppades på under hösten 2021 var att få tillbaka lite känsla och glädje i det igen. Våren var tuff med mitt självförtroende, så jag övervägde att sluta om det inte skulle bli bättre.

Hösten gick dock strålande, och jag red lite nya hästar med bra resultat 👍

Mitt långsiktiga mål är att våga hoppa CR/KM igen, men det får ta den tid det tar. Ett steg på vägen är att våga hoppa lite fler hästar och få mer självförtroende i ridningen :)

Min termin börjar inte förrän nästa torsdag, men tjuvstartar med ridkurs fre-lördag denna veckan. Är supertaggad!
 
Hade årets första ridlektion idag, rider egentligen inte på måndagar men bytte bort en av mina lektioner före jul då jag var sjuk. Så ikväll red jag i en för mig främmande grupp med ny ridlärare, fick dock en häst jag ridit mycket tidigare så inte allt var nytt iaf :D Stora, vackra SWB-valacken som kräver en del ridning för att samla ihop alla sina kroppsdelar :love: Det var terminens första lektionsdag idag, så det blev en relativt lugn dressyrlektion med "Musse Pigg-övning". Tycker det gick helt okej, hästen var för det mesta med mig och jag red väl helt okej för att inte ha ridit på över en månad :p När det var dags för lite galopp, så sade hästen "Jag hörde inte." Blev lite pannkaka av det hela, fick ta ner hästen i skritt och få honom att lyssna med några halvhalter, sen gick det bättre. Var mycket lättare att fatta galopp från skritt idag, tror det beror en del på min hjälpgivning och att den inte blir lika tydlig från trav. Får öva mer på det under 2022 :D
Förutom galoppen, så tyckte jag det var en okej lektion med en häst som kändes mer lösgjord när jag slutade än när jag började :)

Det märktes dock att det var fler ekipage på banan samtidigt än vad jag är van vid, och att ridläraren inte var min vanliga - hade lite svårt att förstå förklaringen till övningarna vi skulle göra. Alla gör ju på olika sätt :) Men efter lite förtydligande så att jag till slut fattade vart öronen till Musse Pigg var menade att vara, gick det bra :p

På torsdag är det min "riktiga" terminsstart i min ridgrupp, blir kul att se vilken häst jag får rida :bump:
 
I år blir målet att förhoppningsvis kunna utvecklas lite mer med samma hästar, så att man kan starta någon klubbtävling. Vore kul att starta både lite klubbhoppningar och dressyr, men hoppa för vi så sällan så där får man bara hoppas att man hinner lära känna någon häst någorlunda i alla fall.

Hann bara med två hopplektioner under hösten, gick ju bara i "vanlig" grupp ungefär lite mer än halva terminen kanske. Var borta en hopplektion och de andra två red jag två olika hästar. En kändes det väldigt bra med, så har önskat henne inför en liten hoppkurs på söndag och får se om jag får henne eller någon annan. Får jag henne och det känns bra även andra gången kanske jag vågar mig på någon klubbtävling på lägre höjder ganska snart :o :D
 
På tal om mål, jag vet med mig att jag aldrig skrev ner något.
Summering:
Lite upp å ner, började mest kännas som jag själv inte kom någon vart i min egen ridning och mest fick rida samma outbildade hästarna för att de skulle bli mer utbildade, upplevde att jag inte fick det stödet/hjälpen jag skulle behövt av ridlärarna. På slutet kändes det mest som jag åkte häst fast jag inte gjorde det, tappade motivationen helt.
Hittade nya ridskolan, tanken var att börja nu till VT men ångrar inte att jag började redan i höstas. De få lektioner jag hann med där har fört mig framåt. Hittade motivationen igen och planerar att fortsätta nu när VT startar.

Bäst i år:
Lyckades hitta den nedsuttna sitsen i trav på en häst med stort schvung och verkligen trampade på över ett par bommar, förvisso några steg men det är en början.
Fått samma stora "klumpiga" häst att dansa skänkelvikning på en trådfin linje.
Hoppade en okänd häst som drog mot hindren utan att va rädd och vi flög över ett 90 räcke, kände att jag hade kontroll.

Störst utvecklingspotential:
Nu när jag är på nya ridskolan finns det hur mycket som helst att jobba med. Första steget blir nog till att försöka bli av med alla olater jag lagt mig till.

Målsättning för 2022:
Fortsätta utbildas och försöka ta någon privatlektion då och då när ekonomin tillåter. Kanske våga vara med på någon av klubbens dressyrtävlingar.
Så får vi se vart det bär hän. :heart
 
Kopierar in min 2021-reflektion inklusive mål för året nedan. Terminen börjar nästa vecka men jag ska eventuellt rida lite redan denna vecka :).

Summering: Det har varit mycket upp och ner det här året, därför är det bra att summera och faktiskt inse att det trots allt har gått lite framåt! Har ridit ett begränsat antal hästar, vilket har varit ganska bra. Kämpar på med vissa av samma problem som tidigare men har också fått höra att jag t.ex. sitter bättre nu än tidigare.

Bäst i år: Jag har blivit mjukare i händerna och mer "fri" i sätet. Jag har faktiskt känt utvecklingen under hösten, när jag "återvänt" till vissa hästar och insett att jag rider dem bättre nu än jag gjorde tidigare! Upplever att tajming och känsla har förbättrats (vilket ingick i målsättningen för året!).

Störst utvecklingspotential: Min svaga vänstersida, jag har jättesvårt att komma åt ordentligt med skänkeln och börjar då vrida mig. Även mina "vingliga höfter", jag tränar mycket core men har lätt att hamna på fel sittben/vika mig i sidan osv.

Målsättning för 2022: Hitta vänsterskänkeln och mer stabilitet i höfterna, plus fortsätta utveckla känsla och tajming.
 
På tal om mål, jag vet med mig att jag aldrig skrev ner något.
Summering:
Lite upp å ner, började mest kännas som jag själv inte kom någon vart i min egen ridning och mest fick rida samma outbildade hästarna för att de skulle bli mer utbildade, upplevde att jag inte fick det stödet/hjälpen jag skulle behövt av ridlärarna. På slutet kändes det mest som jag åkte häst fast jag inte gjorde det, tappade motivationen helt.
Hittade nya ridskolan, tanken var att börja nu till VT men ångrar inte att jag började redan i höstas. De få lektioner jag hann med där har fört mig framåt. Hittade motivationen igen och planerar att fortsätta nu när VT startar.

Bäst i år:
Lyckades hitta den nedsuttna sitsen i trav på en häst med stort schvung och verkligen trampade på över ett par bommar, förvisso några steg men det är en början.
Fått samma stora "klumpiga" häst att dansa skänkelvikning på en trådfin linje.
Hoppade en okänd häst som drog mot hindren utan att va rädd och vi flög över ett 90 räcke, kände att jag hade kontroll.

Störst utvecklingspotential:
Nu när jag är på nya ridskolan finns det hur mycket som helst att jobba med. Första steget blir nog till att försöka bli av med alla olater jag lagt mig till.

Målsättning för 2022:
Fortsätta utbildas och försöka ta någon privatlektion då och då när ekonomin tillåter. Kanske våga vara med på någon av klubbens dressyrtävlingar.
Så får vi se vart det bär hän. :heart

Vad fint du beskrev dina "bäst i år"! Väldigt målande och tydligt när du väljer några tillfällen som illustrerar det som har gått bra :).
 
Vad fint du beskrev dina "bäst i år"! Väldigt målande och tydligt när du väljer några tillfällen som illustrerar det som har gått bra :).
Tack, ja de tillfällena var nog de som stack ut lite extra. Minns att ridläraren skrattade åt mig när vi red över bommarna, då jag tydligen hade haft lite ”ljudeffekter” för mig samtidigt som jag gav mig sjutton på att jag skulle sitta ner även om den hästens travsteg och speciellt över bommar får dig att flyga. 😅
 
Nytt år, ny tråd.

Nådde ni upp till era förväntningar, mål osv under 2021?
Vad händer nu 2022, det tar vi reda på i den här tråden. :D

Längtar redan tills VT startar igen, första lektionen är nästa tisdag den 11/1.
Vet inte om jag hade några mål😜. Har hänt så mycket! Ökade ju till två lektioner i veckan på HT och köpte häst i juli. Sålde henne tyvärr i december utan att ha kommit till ridning. Hoppningen har lossnat med hjälp utav liten söt häst som hoppar allt som en liten gummiboll😍. Nytt år och ny häst står och väntar på igångsättning. Ska bli spännande!
Har också första lektionen på tisdag den 11/1. Planen är att fasa in nya hästen så jag kan rida mina lektioner på honom.
 
Tänkte det kunde vara kul att ha lite koll på oss som är med i tråden, finns ju kanske alltid någon som försvinner från tråden och några/någon som tillkommer. Så hade varit kul om ni ville svara på följande frågor:

Vilken inriktning har du på ridningen t.ex. western, islandshäst, dressyr, hoppning eller något annat?
Vilken nivå?
Hur många är ni i er grupp?
Går du i en träningsgrupp, vilken inriktning isåfall?
Hur långa är era lektioner?
Är det stor eller liten ridskola?
Vad tycker du är det bästa med din ridskola?
 
Senast ändrad:
Börjar med att besvara mina egna frågor-

Vilken inriktning har du på ridningen t.ex. western, islandshäst, dressyr, hoppning eller något annat?
Rider islandshäst och går i tömkörningsgrupp
Vilken nivå? Finns tre nivåer på min ridskola, går på högsta gruppen nivå tre men har ridit större delen av mitt liv.
Hur många är ni i er grupp?
Vi är sex personer i ridningen och fem i tömkörningsgruppen,.
Går du i en träningsgrupp, vilken inriktning isåfall? Finns inga träningsgrupper på min ridskola
Hur långa är era lektioner? Våra är 45 minuter men i praktiken blir alltid ridningen längre än så för vi har lite fri uppvärmning i början när ridläraren tar en paus mellan gruppen innan oss och vår grupp. Uppemot en timme blir det oftast. I tömkörningen blir det ca en timme också.
Är det stor eller liten ridskola? Liten ridskola de har åtta grupper per vecka och 10 hästar i verksamheten.
Vad tycker du är det bästa med din ridskola? Att den är liten och alla känner alla i princip och att de hyr ut hästar till vana elever när de inte har verksamhet så man får träna en del själv och få en annan del av hästlivet. Tycker också det är ett plus att man kan ta privatlektioner i ridning, NH, tömkörning och körning om man är intresserad av det.
 
Vilken inriktning har du på ridningen t.ex. western, islandshäst, dressyr, hoppning eller något annat?
Dressyr & hoppning.

Vilken nivå?
Högsta ridskolan har. Ridskolan har 5 nivåer.

Hur många är ni i er grupp?

Jag tror maxantalet är 10, men nu under hösten har vi varit max 8. Har inte riktigt koll på detta än då den ridskolan fortfarande är ny för mig.

Går du i en träningsgrupp, vilken inriktning isåfall?

Nej inte längre, förra ridskolan red jag i en hoppgrupp utöver den vanliga ridskoleridningen. Det finns på nya också men är kö till dom, rent ekonomiskt tror jag inte att jag har råd just nu.

Hur långa är era lektioner?

50 min.

Är det stor eller liten ridskola?

Skulle nog säga medel, inte jätte stor men heller inte liten.

Vad tycker du är det bästa med din ridskola?

Jag vet knappt då jag inte ridit där så länge än. Det jag kan säga just nu är nog att hästarna verkar rätt välutbildade.
 
Vilken inriktning har du på ridningen t.ex. western, islandshäst, dressyr, hoppning eller något annat?
Både dressyr och hoppning.

Vilken nivå?
Det vettetusan, vi har inga nivåer på den ridskolan jag rider på och har aldrig tidigare ridit på specifika nivåer. Tävlingsmässigt beror det så på vilken häst man sitter på :D :angel:

Hur många är ni i er grupp?
Vi är 12 stycken, vilket jag tycker är alldeles för många sett till tiden man rider och hur stort ridhuset är. Kommer därför förmodligen fokusera på att rida mer privatlektioner framöver.

Går du i en träningsgrupp, vilken inriktning isåfall?
Inte längre, gjorde förut på en tidigare ridskola. Då i både dressyrspecial och hoppspecial.

Hur långa är era lektioner?
En timme.

Är det stor eller liten ridskola?
Ingen aning vad det definieras som, om jag ska vara ärlig.

Vad tycker du är det bästa med din ridskola?
Vet inte heller riktigt då jag bara ridit där en termin. Men tycker lite utifrån att det verkar vara väldigt bra stämning i alla fall. Känner mig oerhört välkomnad som rostig nykomling till ridskolan. Sen är det väldigt mycket klubbtävlingar som alla möjliga verkar delta på. Det är allt från små barn som rider märke 3-dressyr till folk som rider LA på storhäst, alla möjliga åldrar (och motsvarande i hoppning också). Det tycker jag är väldigt kul att se.
 
Vilken inriktning har du på ridningen t.ex. western, islandshäst, dressyr, hoppning eller något annat?
På klubben finns dressyr, hoppning och voltige.
Vilken nivå?
Det finns fem nivåer, och jag rider i nivå 4. Vad jag vet finns bara en grupp som är nivå 5 😅
Hur många är ni i er grupp?
6
Går du i en träningsgrupp, vilken inriktning isåfall?
Vi kallar det inte träningsgrupp, utan hopp-eller dressyrspecial. Jag gissar att det är det som avses? Jag rider i en Hoppspecial.
Hur långa är era lektioner?
1 h
Är det stor eller liten ridskola?
Ganska stor
Vad tycker du är det bästa med din ridskola?
Bra instruktörer och hästar :)
 
Vilken inriktning har du på ridningen t.ex. western, islandshäst, dressyr, hoppning eller något annat?
Vi har typ blandat, så ingen renodlad,
Vilken nivå?
Inga nivåer, men jag och de andra 4 är återfallsryttare
Hur många är ni i er grupp?
5 med mig
Går du i en träningsgrupp, vilken inriktning isåfall?
nej
Hur långa är era lektioner?
1 timme
Är det stor eller liten ridskola?
Liten
Vad tycker du är det bästa med din ridskola?
Bra ridlärare och små grupper,
 
Vilken inriktning har du på ridningen t.ex. western, islandshäst, dressyr, hoppning eller något annat?
Dressyr, hoppning och fälttävlan
Vilken nivå?
Näst högsta nivån på ridskolan, ett av mina mål det här året är att kunna få flytta upp sen :)
Hur många är ni i er grupp?
Maximalt 8 ekipage, oftast är vi 6-7. I fälttävlansgruppen var vi 6.
Går du i en träningsgrupp, vilken inriktning isåfall?
Red i en fälttävlansgrupp tidigare, men har fått ta ett uppehåll nu - ekonomin räcker inte riktigt till två ridgrupper. Hoppas kunna komma tillbaka längre fram :)
Hur långa är era lektioner?
En timme
Är det stor eller liten ridskola?
Stor ridskola, runt 60 hästar.
Vad tycker du är det bästa med din ridskola?
Trevliga och kunniga människor, välutbildade hästar och stor variation bland hästtyperna så att man verkligen lär sig något av alla :)
 
Nähepp om man skulle ta och utvärdera innan nya terminen börjar :D

Summering: Jag har utvecklats mycket mer än vad jag trodde jag skulle. Jag fick rida stora vita springiga starka Bullen och tyckte inte det var kul alls. Men vände på det och nämnde för ridläraren att jag vill lära mig att rida de hästarna också. Det lärde jag mig med råge och fick en till favorit :)
De flesta ridlektioner har varit bra i bemärkelsen att jag hittat nya saker och utvecklats mycket. Jag har lyckats lösa problemen ganska fort genom att vara väldigt aktiv mentalt. Tror jag äntligen fattat att "rid nu!" inte betyder att ta i och göra mer med kroppen utan snarare att koppla på hjärnan :angel:

Bäst i år: Att jag ganska tidigt på terminen hittade ett problem jag hade, att rida starka hästar med mycket energi. Och att jag i stället för att bara tänka "vad jobbigt, orkar inte rida de hästarna, de är inget för mig/inte min typ av häst" bestämde mig för att lära mig rida den typen av häst. Att kunna hitta en sådan specifik grej, uttrycka det för ridläraren, och sedan få öva massor tills det verkligen sitter. Fundera ut egna verktyg att ta till och dessutom landa i att nej, de starka energiska är inte jobbiga. De är skitkul att rida bara man kommer till x, y och z. Nya superfavoriten och ynnesten att få rida honom så mycket som jag fått denna terminen dessutom :love:

Störst utvecklingspotential: Jag skulle kunna utveckla mig mer på starka energiska hästar. Jag tror jag har kommit en bra bit på vägen men det lilla extra vore trevligt att få till. Jag behöver även jobba med trampet i stigbygeln, något som irriterat mig under hela terminen.

Målsättning för 2022: Jag skulle vilja börja jobba lite mer med att rida med sätet. Funderar även på om jag inte ska börja ta tag i mitt nästa "vad jobbigt/det är inte min typ av häst". Vilket är de riktigt sega typerna. Vill även, om det är möjligt, passa på att åka iväg på dressyrkurs igen.
Vi har även fått superfina WE-hinder till ridskolan, vill rida WE och se där vad det kan finnas för utvecklingspotential. :D
 
Hänger även på @Islandshästryttare frågor :D

Vilken inriktning har du på ridningen t.ex. western, islandshäst, dressyr, hoppning eller något annat?
Dressyr mest. Hoppar gör vi då och då. Rider ut mycket på sommar/vår/tidig höst. Har köp fina WE-hinder så det kommer säkert bli en annan inriktning.

Vilken nivå?
Svårt att säga, alla har väl olika nivåer? Eller finns det någon trappa som typ Svrf har? Våra nivåer baseras på gamla militärnivåer. Jag rider i K4 som är den högsta nivån på ridskolan. Det finns K1-K4, utöver det även Prova På, och Hästlekis.

Hur många är ni i er grupp?

12 stycken.

Går du i en träningsgrupp, vilken inriktning isåfall?

Nix, inte så tävlingsintresserad.

Hur långa är era lektioner?

60 minuter men vi brukar oftast dra ut på tiden lite - så det blir oftast 70-80 minuter. Funkar då vi är sista gruppen.

Är det stor eller liten ridskola?

Medelstor tror jag, vi har 32 hästar just nu. 3 yngre förmågor håller på att långsamt vänjas in i verksamheten, de brukar ofta gå i vår grupp.

Vad tycker du är det bästa med din ridskola?

Allt! Ridlärarna är superbra och kunniga. Hästarna är superfina och går hos oss länge, tills det är dags att ta bort dem. Hästtänket är hur bra som helst, hästar är nästan aldrig skadade, och i princip aldrig suriga när man sysslar med dem. Glada hästar pga hästtänket helt enkelt. Enorma hagar. Mycket skog att rida ut i, gigantisk paddock och stort ridhus.
Stallet är inte så bra. Inget varmvatten, en halvt fungerande toalett, och en del spiltor - Men detta kommer ändras då de håller på att bygga ett nytt superfint stall. Längtar efter varmvatten efter kalla ridlektioner när man ska skölja bett :D
 
Summering:
Underbart bra år, har kommit till så många nya nivåer med min ridning på Frieserkorsningen. Ridit mycket, och märkt en enorm skillnad på när jag rider en gång i veckan - mot flera. Senare delen på året hade kanske lite mindre ridning än jag egentligen hoppades på.

Bäst i år:
Rider mycket mer aktivt, och vågar "ta i". Inte så hårt som det låter 😅 Hittat en mycket mer aktiv sits och fått bättre händer. Jag och Friserkorsningen har hittat så mycket med varandra, skänkelvikningarna tvärar faktiskt, vi kan reglera takt och tempo (mer eller mindre) i alla gångarter, vi galopperar längs långsidor (hans akilleshäl).

Allra nöjdast är jag nog med hans fina, stabila form. Inget ihopkrullande utan lodrät näsa och mer under med baken. :love:

Störst utvecklingspotential:
På just friserkorsningen behöver vi hitta mer nyanser i gångarterna, jag behöver bli starkare i min sits så vi kan hålla galoppen tills jag säger till samt allmänt bli bättre på sidförande (alltid haha).
Jag ska fortsätta jobba på min sits och styrka, aktiv ridning etc.

Målsättning för 2022:
Försöka hitta medryttarhäst :angel:
Men även försöka rida fler hästar på ridskolan än bara en, och rida iaf två gånger i veckan.
Hoppas stallpass kan hjälpa mig ha råd!

Starta alla programridningar jag kan. Våga mig på någon mer klass än LB:1!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 527
Senast: Roheryn
·
Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
15 16 17
Svar
337
· Visningar
44 514
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 431
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 160
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp