Ridskoleryttare

Hoarfrost

Trådstartare
Nytt år innebär ny tråd!
Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till.

Jag gissar att VT så smått börjat starta ute i landet. Min termin började i går :bump:
 
Jag drar igång nya året genom att som vanligt kolla igenom bäst/sämst förra året och om jag lyckats med mina mål. Dags för nya mål!

2022:
Summering av föregående år
: Jag har utvecklats mycket mer än vad jag trodde jag skulle. Jag fick rida stora vita springiga starka Bullen och tyckte inte det var kul alls. Men vände på det och nämnde för ridläraren att jag vill lära mig att rida de hästarna också. Det lärde jag mig med råge och fick en till favorit
De flesta ridlektioner har varit bra i bemärkelsen att jag hittat nya saker och utvecklats mycket. Jag har lyckats lösa problemen ganska fort genom att vara väldigt aktiv mentalt. Tror jag äntligen fattat att "rid nu!" inte betyder att ta i och göra mer med kroppen utan snarare att koppla på hjärnan :angel:

Bäst i år: Att jag ganska tidigt på terminen hittade ett problem jag hade, att rida starka hästar med mycket energi. Och att jag i stället för att bara tänka "vad jobbigt, orkar inte rida de hästarna, de är inget för mig/inte min typ av häst" bestämde mig för att lära mig rida den typen av häst. Att kunna hitta en sådan specifik grej, uttrycka det för ridläraren, och sedan få öva massor tills det verkligen sitter. Fundera ut egna verktyg att ta till och dessutom landa i att nej, de starka energiska är inte jobbiga. De är skitkul att rida bara man kommer till x, y och z. Nya superfavoriten och ynnesten att få rida honom så mycket som jag fått denna terminen dessutom

Störst utvecklingspotential: Jag skulle kunna utveckla mig mer på starka energiska hästar. Jag tror jag har kommit en bra bit på vägen men det lilla extra vore trevligt att få till. Jag behöver även jobba med trampet i stigbygeln, något som irriterat mig under hela terminen.

Målsättning för 2022: Jag skulle vilja börja jobba lite mer med att rida med sätet. Funderar även på om jag inte ska börja ta tag i mitt nästa "vad jobbigt/det är inte min typ av häst". Vilket är de riktigt sega typerna. Vill även, om det är möjligt, passa på att åka iväg på dressyrkurs igen.
Vi har även fått superfina WE-hinder till ridskolan, vill rida WE och se där vad det kan finnas för utvecklingspotential.

2023:
Summering av föregående år
: Det har varit ett år med lite mer svackor än förra året känns det som. Utvecklingen har stått och stampat lite. Men jag har även fått rida lite mer olika hästar, med vilka jag verkligen fått känna att min ridning utvecklats ändå. Bland annat lite knepiga och reaktiva hästar med mycket motor, vilka jag alltid tyckt är lite otäcka. Tack vare att jag fått rida Bullen mycket året innan hade jag dock fått mer självförtroende vad gäller hästar med jetmotorer och övergången till dessa reaktiva hästarna var ganska smidig. Jag har även upptäckt saker som jag gjort "fel" med starka Bullen och börjat förändra sättet jag rider honom på. Jag är väldigt nöjd!

Bäst i år: Jag har nog inte utvecklats supermycket den här terminen, men jag har däremot fått ett jättefint kvitto på hur fint jag utvecklats innan. Det har varit riktigt kul när jag fått de där "okomplicerade" hästarna som jag tidigare kanske hade lite problem med ändå pga min egen ridning och allt känns så himla lätt! Härlig känsla!
Känner även att jag fått en fin start på förra årets mål kring att rida med sätet. Min kropp börjar förstå vad min hjärna vill att den ska göra.

Störst utvecklingspotential: I slutet av terminen har jag börjat experimentera mer med hur jag rider dessa energiska hästar och hur jag placerar mig i sadeln. Jag har även upptäckt att jag kanske blir lite för hård i handen på just Bullen som ju har hackamore. Kombinationen stark + massa energi + hackamore + att jag blev trött och då kanske tog i honom lite väl leder till att han skakar på huvudet. Det måste jag fortsätta träna på! Det kommer hjälpa mig på andra hästar också.
Skulle även vilja utveckla mig mer på lite mindre energiska hästar, så ska prata med ridläraren om det. Kankse ska stanna på energiknippena tills jag känner att jag verkligen har det? Vi får se.

Målsättning för 2023: Jag ska fortätta rida med sätet samt börja jobba med mer timing. Tycker timing är svårt och jag kan få till det på hästar jag ridit mycket men skulle vilja att det kom lite mer "naturligt". Funderar på om jag ska försöka hitta en gång timingen blev bra per lektion och liksom analysera det lite mer på djupet. Tänker att det är bra att välja ganska få saker att fokusera på, så jag tror det duger för 2023. :)
 
Mitt år -22,
Red jag på vanlig ridskola våren -22 men i april gav mitt knä upp, fick hoppa på kryckor i 2 månader.
Bara för att jag äntligen vågade och ville hoppa, men de sket sig,
Höst-22
I höstas börja rida Islandshäst igen, tänkte att jag får prova och se vad knät säger om det. Men peppar peppar, så har jag inte haft ont, däremot misstänker jag starkt att jag har en låsning i höften, för vi skulle göra en övning där vi skulle lyfta benet och rotera, det gick inte alls.
Så kiropraktorbesök blir de under våren.
Ridningen för -23 börjar nästa söndag,
Mitt mål är att våga prova att tävla i islandshästens gångarter,
 
Jag drar igång nya året genom att som vanligt kolla igenom bäst/sämst förra året och om jag lyckats med mina mål. Dags för nya mål!

2022:
Summering av föregående år
: Jag har utvecklats mycket mer än vad jag trodde jag skulle. Jag fick rida stora vita springiga starka Bullen och tyckte inte det var kul alls. Men vände på det och nämnde för ridläraren att jag vill lära mig att rida de hästarna också. Det lärde jag mig med råge och fick en till favorit
De flesta ridlektioner har varit bra i bemärkelsen att jag hittat nya saker och utvecklats mycket. Jag har lyckats lösa problemen ganska fort genom att vara väldigt aktiv mentalt. Tror jag äntligen fattat att "rid nu!" inte betyder att ta i och göra mer med kroppen utan snarare att koppla på hjärnan :angel:

Bäst i år: Att jag ganska tidigt på terminen hittade ett problem jag hade, att rida starka hästar med mycket energi. Och att jag i stället för att bara tänka "vad jobbigt, orkar inte rida de hästarna, de är inget för mig/inte min typ av häst" bestämde mig för att lära mig rida den typen av häst. Att kunna hitta en sådan specifik grej, uttrycka det för ridläraren, och sedan få öva massor tills det verkligen sitter. Fundera ut egna verktyg att ta till och dessutom landa i att nej, de starka energiska är inte jobbiga. De är skitkul att rida bara man kommer till x, y och z. Nya superfavoriten och ynnesten att få rida honom så mycket som jag fått denna terminen dessutom

Störst utvecklingspotential: Jag skulle kunna utveckla mig mer på starka energiska hästar. Jag tror jag har kommit en bra bit på vägen men det lilla extra vore trevligt att få till. Jag behöver även jobba med trampet i stigbygeln, något som irriterat mig under hela terminen.

Målsättning för 2022: Jag skulle vilja börja jobba lite mer med att rida med sätet. Funderar även på om jag inte ska börja ta tag i mitt nästa "vad jobbigt/det är inte min typ av häst". Vilket är de riktigt sega typerna. Vill även, om det är möjligt, passa på att åka iväg på dressyrkurs igen.
Vi har även fått superfina WE-hinder till ridskolan, vill rida WE och se där vad det kan finnas för utvecklingspotential.

2023:
Summering av föregående år
: Det har varit ett år med lite mer svackor än förra året känns det som. Utvecklingen har stått och stampat lite. Men jag har även fått rida lite mer olika hästar, med vilka jag verkligen fått känna att min ridning utvecklats ändå. Bland annat lite knepiga och reaktiva hästar med mycket motor, vilka jag alltid tyckt är lite otäcka. Tack vare att jag fått rida Bullen mycket året innan hade jag dock fått mer självförtroende vad gäller hästar med jetmotorer och övergången till dessa reaktiva hästarna var ganska smidig. Jag har även upptäckt saker som jag gjort "fel" med starka Bullen och börjat förändra sättet jag rider honom på. Jag är väldigt nöjd!

Bäst i år: Jag har nog inte utvecklats supermycket den här terminen, men jag har däremot fått ett jättefint kvitto på hur fint jag utvecklats innan. Det har varit riktigt kul när jag fått de där "okomplicerade" hästarna som jag tidigare kanske hade lite problem med ändå pga min egen ridning och allt känns så himla lätt! Härlig känsla!
Känner även att jag fått en fin start på förra årets mål kring att rida med sätet. Min kropp börjar förstå vad min hjärna vill att den ska göra.

Störst utvecklingspotential: I slutet av terminen har jag börjat experimentera mer med hur jag rider dessa energiska hästar och hur jag placerar mig i sadeln. Jag har även upptäckt att jag kanske blir lite för hård i handen på just Bullen som ju har hackamore. Kombinationen stark + massa energi + hackamore + att jag blev trött och då kanske tog i honom lite väl leder till att han skakar på huvudet. Det måste jag fortsätta träna på! Det kommer hjälpa mig på andra hästar också.
Skulle även vilja utveckla mig mer på lite mindre energiska hästar, så ska prata med ridläraren om det. Kankse ska stanna på energiknippena tills jag känner att jag verkligen har det? Vi får se.

Målsättning för 2023: Jag ska fortätta rida med sätet samt börja jobba med mer timing. Tycker timing är svårt och jag kan få till det på hästar jag ridit mycket men skulle vilja att det kom lite mer "naturligt". Funderar på om jag ska försöka hitta en gång timingen blev bra per lektion och liksom analysera det lite mer på djupet. Tänker att det är bra att välja ganska få saker att fokusera på, så jag tror det duger för 2023. :)
Men det har ju bara gått en vecka på det nya året, är det konstigt om du inte hunnit utveckla dig så mycket än 2023?
 
Men det har ju bara gått en vecka på det nya året, är det konstigt om du inte hunnit utveckla dig så mycket än 2023?
inser nu att det blev lite knasigt :rofl:

... eller vänta, det står ju 2023, summering av föergående år. Alltså 2022. Eller blir det fel?
 
Summering av 2022
Jag började rida igen efter ett uppehåll på ca 5år. Fantastiskt roligt var det. Mitt bästa beslut någonsin. Kom in i ridningen relativt snabbt så fick avancera en grupp.
Hade absolut noll mål med terminen mer än att sitta kvar och det gjorde jag haha.

Jag red en dressyrkurs.

Mål 2023
Mitt främsta mål är att bli starkare på backen så jag orkar rida och inte bli så trött.
Vill rida minst en dressyrkurs under kommande år.
 
Jag har ju helt missat att skriva om min första lektion!

Jag fick Bullen. Blev genast glad och hade lång gosbonanza. Han tyckte jag var väldans gosig men stod ut med mina pussar.

Satt upp och kände på honom i skritten. Han släpade benen lite efter sig så jag peppade på honom men tänkte på att hålla det väldigt lagom. Lyckades sedan med konststycket att göra halt bara genom att ta pyttelite i tyglarna :eek: Attackerade direkt med massa beröm och förklarade att det han just gjorde uppskattades enormt. Red sedan lite tempoväxlingar i skritten medan ridläraren pga en fråga började prata lite om skritt.
Sedan nördade ridläraren ur fullständigt kring skritt och vi fick göra massor med skrittövningar på kort tid. Bland annat korta och öka steglängden, rida snirkelsnorklar, halvhalter med mera.
Det är bra att i bland påminnas om hur viktig skritten är.

Vi skulle sedan trava och rida många små serpentiner på långsidorna, alternativt rida mycket tempoväxlingar och gärna så mycket skillnad i tempo att det nästan blev skritt. Jag bestämde mig för att köra lite både och och gav mig fan på att jag skulle ta ner tempot i traven ordentligt, men kanske inte öka så mycket och riskera att Bullen blev för "på". Han kändes nämligen väldigt fin redan från början!
Bullen och jag lyckades med massor av kort-korta tempoväxlingar! Vissa av dem blev det något skrittsteg, men det gjorde inte så mycket när han lyssnade så himla fint. Gav självklart massvis beröm så fort det blev rätt (även när det råkade bli skritt). Fokuserade jättemycket på att inte peppa på honom allt för mycket samt att hålla honom upptagen med nya saker utan att det blev oförberett. Samtidigt jobbade jag honom på något längre tygel än jag brukar och var så mjuk jag bara kunde.

Vi lade sedan in att vi skulle, om vi ville, gå in på volter på kortsidorna. Samt att vi skulle fatta galopp lite då och då. Jag valde att gå in på alla volter och fatta där, så att jag skulle kunna ha lite bättre kontroll på att det inte blev för taggat på någon raksträcka. Bullen var väldigt med på fattningarna men rusade aldrig, och lyssnade ändå bra när jag bad om trav igen, speciellt när jag använde sitsen och samtidigt timade med tygeltag utan att någonsin ta särskilt hårt.
Väldigt fint gick det! Även om jag i bland kommunicerade dåligt så att det blev lite slängtrav iväg i stället för galopp. Men bara att göra om då.

Galoppövningen var ganska basic vilket jag tyckte var väldigt skönt då jag kunde hålla fokus på att hålla mig och Bullen på mattan nu när det gick så bra. Två volter i kortsidan och egentligen skulle vi bara rulla på, göra tempoväxlingar och när vi tyckte att det passade byta volt. Jag stannade ganska mycket på en och samma volt och ville få till en galopp med bra takt som var lagom energisk. Eftersom det gick så vansinnigt bra just nu med Bullen var det kul att hitta den där galoppen där jag visste att här kan vi ligga och rulla utan att energin blir för mycket och han blir stark och springing, men heller inte så lite energi att galoppen dör och vi i stället får trav.
Vi gjorde det i båda varven och som vanligt var ena varvet svårare än andra. Vid några tillfällen kände jag att han blev stark men det var relativt enkelt att komma ur och börja om. Hittade efter mycket om och men den där galoppen som är så trevlig på honom, i båda varven.

När vi sedan skulle trava och skritta av dem fick vi göra det i båda varven och jag fortsatte med att hela tiden se till att jag kunde reglera tempot neråt. Han gjorde det så himla bra att jag tog en liten försiktig ökning längs diagonalen. I slutet av diagonalen drog han glatt ner tempot när jag bad om det.
Därför blev det så att jag red väldigt mycket åttor där jag ökade på diagonalerna, och när det kändes lite som att han var på väg in i springet tog vi en volt och gjorde mycket tempoväxlingar. Till slut fick jag till en jättetrevlig ökning som var fin och reglerbar där han ökade utan att bara springa och inte kändes som att han ens tänkte på att bli stark eller springa iväg :love:

Alltså jag är så glad! Det kändes som bästa någonsin med Bullen! Den där starkheten har jag ju fått bukt med förut men jag har aldrig varit med om att det har varit så lätt att minska tempo. Har inte heller varit med om att det varit så långt borts för honom att bli urstark eller springa iväg. 80% av lektionen fanns det nästan inte på kartan.
Jag vet inte vad det berodde på, jag har ju övat mycket på att rida mer med sitsen. Sen tror jag att jag hade tur med timingen ett par gånger. Jag red även på längre tyglar än jag brukar och undrar om det kan vara en grej...
Men så kul med så fin start på 2023. Tack fina fina Bullen :love:
 
Summering av 2022
Började rida igen i augusti/september efter ungefär fem års uppehåll. Tyckte jag kom in i det mycket snabbare än förväntat och att flera saker till och med blivit bättre sen förut (särskilt mina händer och hur snabbt jag hittar rätt känsla) men saknar fortfarande en del stabilitet i sitsen och framförallt min högra skänkel som gärna vill leva sitt eget liv 😅 Det roligaste med året har nästan varit att ha möjlighet att rida ut mycket och träna längs med grusvägarna. Härligt att vara utomhus och hästarna får så trevlig bjudning.

Mål för 2023
- Rida fler lektioner, har blivit ganska mycket enskild ridning.
- Rida ett godkänt dressyrprogram, måste vara minst tio år sen jag red programridning.
- Fortsätta förbättra min sits och hjälpgivning, framförallt stabiliteten i skänklar och hand.
 
Första riktiga lektionen för terminen ikväll. Jag har bytt till en ren dressyrgrupp och vi var fem stycken, 2 med egen häst. Vi började med självständig uppvärmning i båda varven, alla gångarter. Det låg lite bommar och sockerbitar kvar från gruppen innan som jag gjorde volter och bågar runt. Hästen kändes pigg och nöjd, bara lite svår att få stopp på. Dagens övning var mest basic för att komma i gång. I skritt skulle vi göra halter och känna att vi hade hästen framme för skänkeln och lydigt stillastående och inte bli kvar i tygeln så den började backa. Sedan trav lättridning med noggranna hörnpasseringar, lagom takt och tempo och lite volter och volt tillbaka. Övergångar till skritt och trav igen. Serpentiner i trav. Det flöt på bra ett tag men så blev han lite springig och jag fastnade i förhållning med uppdragna axlar och plötsligt fick jag världens ögonöppnare när ridläraren visade mig hur jag skulle hålla händerna, med rundade handleder och hur de då kunde bli mjuka och fjädrande. Jag som hela tiden hade hållit fel med raka och in och med det stumma handleder. Men när jag sedan gjorde om blev han ännu springigare och starkare till en början. Men så i galoppen kände jag plötsligt hur jag kunde reglera ställningen och förhålla mjukt istället för att kämpa så som jag har gjort. Så nöjd med att jag bytte grupp och lärare! Det känns som om jag på 3 lektioner har fått så mycket mer hjälp än på ett helt år med andra lärare! Nu gäller det bara att nöta in allt och inte falla tillbaka! Rätt handställning, inte bli fast i förhållningar, jobba med vikthjälper, följsam sits men inte bli dragen framåt och ta spjärn i stigbyglarna, vända om han blir springig, hitta på saker (ställa, vända, bågar, halvhalter, tempoväxlingar), rör på bettet) så han inte får tråkigt. Phu, hur ska hjärnan klara allt?
 
Summering av 2022
Började rida igen efter 8 års uppehåll. Började sent på året så har bara hunnit med två lektioner. Rider på en förhållandevis låg nivå då jag vill känna att jag kommer in i det ordentligt. Klokt beslut för hej och hå vad jag tappat mycket! Frustrerande på många sätt men det är fantastiskt kul. Dock mycket harigare nu. Märkligt, red mellan 8 och 18 års ålder, inte rädd för något. Började igen när jag var 27, liiite harigare. Nu vid 40 ser jag bara potentiella benbrott ! :D

Mål för 2023
Hitta tillbaka till styrka och koordination'
Inte slå ihjäl mig
Ha kul & inte fastna i tänket kring hur mycket bättre jag red förr
 
Hur är er optimala ridlärare? Är ni en sådan som vill ha en sträng, rakt på sak-instruktör eller en som är mer lättsam? Finns så många olika typer av instruktörer och jag tycker nästan att alla ridskolor jag ridit på på senare år har haft en bra variation av instruktörer. Alltid väldigt olika typer där du åtminstone hittar en som passar din smak någorlunda. Hur har er ridskola det?
 
Hur är er optimala ridlärare? Är ni en sådan som vill ha en sträng, rakt på sak-instruktör eller en som är mer lättsam? Finns så många olika typer av instruktörer och jag tycker nästan att alla ridskolor jag ridit på på senare år har haft en bra variation av instruktörer. Alltid väldigt olika typer där du åtminstone hittar en som passar din smak någorlunda. Hur har er ridskola det?
Vår ridskola har bara en riktig ridlärare, som bara har 2 lektioner i veckan. Sedan har vi en C- tränare i hoppning som har de flesta lektionerna och sedan typ ungdomsledare som har resten.
 
Red terminens första lektion igår :) Fick en relativt ny ponny som jag inte ridit förut. Kände nästan direkt att jag skulle gilla henne. Väldigt trevlig!
Stel i sidorna och och svår att få att ta ett jämt stöd i båda sidorna, och att få igenom ledande tygeltag.

Kunde använda lite strategier från min andra faboritponny och tyckte ändå jag kom en bit på vägen. Ska bli kul att känna hur hon är i hoppningen, har hört att hon ska vara toppen 🤩
 
Hur är er optimala ridlärare? Är ni en sådan som vill ha en sträng, rakt på sak-instruktör eller en som är mer lättsam? Finns så många olika typer av instruktörer och jag tycker nästan att alla ridskolor jag ridit på på senare år har haft en bra variation av instruktörer. Alltid väldigt olika typer där du åtminstone hittar en som passar din smak någorlunda. Hur har er ridskola det?
Vi har tre stycken.
Min ridlärare är ganska chill. Hon tipsar och instruerar och lär ut, men absolut inte sträng och speciellt inte med min grupp. Vi sitter upp lite som vi vill (så länge det är säkert), det är inte katastrof om man tex sitter på en lite trögare häst och tar sig någon liten kort trav när det egentligen är skritt (så länge det är säkert, man har värmt upp, och framförallt att det är ett genomtänkt beslut som gynnar hästen) osv.
Hon ger oss alltså mycket frihet under ansvar, hon vill även väldigt gärna att man tänker själv och "experimenterar" fram, och har kul/gör att hästen får ha kul. Så länge man gör det på ett vettigt sätt. Gör man dock något som är helt knasigt (som inte är säkert eller som inte är bra för hästen) åker man ut och antingen får man ett allvarligt snack eller så är man inte välkommen mer. Skitbra att diskutera med kring hur man ska tänka osv, gillar henne starkt!

Den andra ridläraren som jag ridit i flera år för innan är lite mer sträng. Där får man icke sitta upp om man inte står på medellinjen och alla andra hunnit ut. Hon är även mer hands on och låter en inte tänka så mycket själv under lektionen, men efter lektionen kan man diskutera sina tankar och funderingar med henne. Gillar henne också och jag får bra resultat när jag rider för henne men det passar mig bättre att få tänka lite själv.

Den tredje håller bara i nybörjare/halvnybörjarnas lektioner. Det är en ponnyridskola så det är oftast barn mellan 7-14, och hon är precis så där snäll och peppig när hon ska och sträng när hon ska.
 
Hur är er optimala ridlärare? Är ni en sådan som vill ha en sträng, rakt på sak-instruktör eller en som är mer lättsam? Finns så många olika typer av instruktörer och jag tycker nästan att alla ridskolor jag ridit på på senare år har haft en bra variation av instruktörer. Alltid väldigt olika typer där du åtminstone hittar en som passar din smak någorlunda. Hur har er ridskola det?
Ridläraren jag har nu. Hon förklarar en övning så himla bra och visar med sin egen kropp hur man ska göra. Det hon lärt mig under den tid jag ridit för henne, har ingen annan ridlärare visat.
 
Hur är er optimala ridlärare? Är ni en sådan som vill ha en sträng, rakt på sak-instruktör eller en som är mer lättsam? Finns så många olika typer av instruktörer och jag tycker nästan att alla ridskolor jag ridit på på senare år har haft en bra variation av instruktörer. Alltid väldigt olika typer där du åtminstone hittar en som passar din smak någorlunda. Hur har er ridskola det?
Jag älskar ridläraren jag rider för nu. Hon är en kombination av rak på sak och glimten i ögat. Hon förklarar allt väldigt i detalj och när man gör fel så instruerar hon exakt hur man ”ska” göra. Det finns inte så mycket rum för egen tolkning eller tänka själv och det passar mig perfekt. Jag gillar också hur hon ser alla och är bra på att berömma dom bitar som är bra.
 
Jag älskar ridläraren jag rider för nu. Hon är en kombination av rak på sak och glimten i ögat. Hon förklarar allt väldigt i detalj och när man gör fel så instruerar hon exakt hur man ”ska” göra. Det finns inte så mycket rum för egen tolkning eller tänka själv och det passar mig perfekt. Jag gillar också hur hon ser alla och är bra på att berömma dom bitar som är bra.
Låter som en toppenbra instruktör!

Gillar också den typen. Vill inte heller ha så mycket rum för egen tolkning. Hade jag vetat hur man skulle göra för att göra ”rätt”, då hade jag liksom gjort det 😅
 
Låter som en toppenbra instruktör!

Gillar också den typen. Vill inte heller ha så mycket rum för egen tolkning. Hade jag vetat hur man skulle göra för att göra ”rätt”, då hade jag liksom gjort det 😅
Ja men exakt så! 😅 Hon är den bästa instruktören jag ridit. I början tyckte jag hon var lite läskig, sådär som vissa instruktörer kan vara, men nu inser jag att hon skojar också.
 
Lektion i går och fick Krullen Han gick innan så fick tillfälle att kolla på lektionen innan.
Han gick med någon som verkligen inte är hans typ av ryttare så jag fick tillfälle att se hur han går under en sådan ryttare och svaret blev väl att han inte går alls :D Men ryttaren fick till slut sin kropp att samarbeta någorlunda så att de kunde genomföra övningarna. Hon red ändå med bra inställning, blev aldrig frustrerad på hästen utan på sig själv för att hon inte fick till saker. I like. :up:

Satt upp, han krånglade bara en gång. Jag vet inte varför han är så krånglig att sitta upp på i bland. Men men.
Red i väg på en häst som fortfarande hade förra ryttarens ridning i kroppen vilket innebar extrem handbroms, extremt spänd och extremt trippig. Ridläraren tipsade redan från början att här får du vara lite bestämd redan nu och rida på jättejättemycket framåt i skritten. Han lyssnade noll på skänkeln (inte för att han inte ville utan kändes mer som att det var för att han inte kunde för att han var lite låst både mentalt och kroppsligt) Så jag petade med spöt ett par gånger för att få honom att liksom länga på benen och traska på. Han svarar superfint på en liten pet på rumpan så det var väldigt effektivt där i början även om han började sacka av snabbt efter och hamnade i handbroms direkt.
Jag var bara konsekvent och berömde när han gick på framåt och försökte störa ryggen så lite som möjligt så han skulle komma ur den där spärren. Till slut svarade han fint på skänkeln och det kändes som att han började använda ryggen mer.

Vi skulle sedan rida skänkelvikningar på hörnlinjen i trav och herr Krullis hamnade ganska fort tillbaka i handbroms, spänd och trippig när vi bytte gångart. Så jag gjorde rätt svaga skänkelvikningar där i början för att få fram honom lite och lyfta spärren igen. När jag sedan började be om mer blev det i bland så att han försökte för mycket - spände sig - krullade ihop sig. Då är det väldigt svårt att korsa några som helst ben :cautious: Men då backade jag till en lite svagare skänkelvikning och så försökte vi bara igen. Till slut fick vi igenom en-två riktigt fina skänkelvikningar!

Galoppen var på volter och fyrkanter. Han är ju superkänslig för om man stör minsta lilla på ryggen och då blir det ingen fattning utan antingen rusning framåt, en bock, eller en tvärnit. Gick dock väldigt bra för oss att galoppera denna gång. Mycket var nog för att jag verkligen ansträngde mig för att sitta stilla, med väldigt lite störning. Själva galoppkvaliteten lämnade lite att önska då han blev väldigt krafsig och spänd i rygg och hals. Vi lyckades komma ner i någon slags avslappning då och då men för det mesta var han bara spänd. Jag hade även lite tanken att det inte gjorde så mycket så länge han var framåt, glad och någorlunda rak i galoppen (han blir ofta sned i galoppen) så det var inte heller avslappning jag fokuserade på.

Vi gjorde sedan en båge med skänkelvikning i trav. Vi skulle från kortsidan skänkelvika ut till kvartslinjen, rakrikta, och sedan skänkelvika ut igen vid andra kortsidan. Det gick precis som vid skänkelvikningarna på hörnlinjen men han var lite mer framåt och avslappnad så det var betydligt lättare att rida honom där.

När vi sedan skulle lägga ner dem var han halvvägs där. Handbromsen var borta men fortfarande lite spänd. Lyssnade bra på framåtdrivande och förhållande men blev lite trippig när man bad om något. Skulle behövt en halvtimme till känns det som.

Mycket att jobba med denna lektionen. Knepigt det där med att få hästen att släppa spärren. Det kan ju vara så också att han inte ens kunde släppa spärren just då. Nå jag är nöjd och om jag tänker på skillnaden i Krullis precis när jag började rida lektionen och på slutet så är det ju faktiskt lite det som ridning går ut på. För det blev mycket bättre! :up:
 
Hopplektion i går. Eller vad ska jag säga, haha! Framridningen självständigt i alla gångarter. Här kändes han nästan lite trött och jag fick driva på galoppen. Men vi har hittat samspelet mellan hand och skänkel och jag kan byta gångart när jag vill utan problem. Sedan lite planerad framridning i trav när vi skulle göra bågar runt hinder och bommar längs ena långsidan och rida öppna på halva andra långsidan och sluta på andra halvan. Hästen var ganska lätt att ställa och böja och jag kunde reglera farten hyfsat och även sitta ned i öppnan. Sluta i trav däremot fixar vi inte än! Sedan själva övningarna då. Längs ena långsidan skulle det vara en studsserie med två studs, två galoppsprång, 4 studs, två galoppsprång och två studs. Först skulle vi galoppera igenom detta med galoppbommar på marken och på andra långsidan först öka på galoppen och sedan ta tillbaka den. Jag kom ju in på första bommarna i en kontrollerad galopp men sedan drog han iväg snabbare och snabbare och jag fick inte tag i honom alls. Provade igen och använde rösten mer, men nej. Och provade igen och då gick det om möjligt ännu snabbare och nu blev jag ordentligt rädd och lade ner. Tänkte att jag skiter i det där med hoppning och bommar med den här hästen. Red runt lite medans de andra gjorde övningarna. Förutom studsen skulle man rida bom-hinder-bom i ett hörn, sedan serpentiner över två sockerbitshinder på medellinjen och ett till bom- hinder-bom i ett hörn på andra kortsidan. Sedan frågade ridläraren om hon fick sitta upp och känna på min häst. Hon hoppade ett sockerbitshinder först några gånger och sedan studsen. Det gick fort och han blev stark, men hon lyckades ta i och få ner tempot några gånger. Hon lyckades övertala mig att fortsätta vara med på markarbete och hoppning och göra det jag känner att jag vågar och så kan hon sitta upp och hoppa efteråt. Hon trodde det går att få ordning på hoppningen om han får hoppa lite regelbundet och få upp lite mer styrka och kanske byta till ett annat bett.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 230
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 078
Senast: Cambrie
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 864
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp