Ridskolor kostnader och förutsättningar m.m.

ridelev

Trådstartare
Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på.

Var ligger ridskolan? storstad, mellanstor stad, liten stad, ute på landet? (inga specifika orter eller namn, då kanske tråden försvinner som reklam)
Hur många uppsittningar per vecka har ridskolan?
Hur långa är lektionerna?
Vad blir kostnaden per lektion? Hur många elever är det i grupper?
Vilka riktar sig ridskolan till? Vuxna eller barn eller vuxna och barn?
Vilken utbildning har ridlärarna?

Hur är nivåerna av ridgrupper upplagda?
Hur ser storleken på hästar och ponnyer ut (lättast är väl att dela in i kat A, B, C, D och stora hästar)
Hur många hästar finns det?
Hur många pass går hästarna i snitt per dag?
Hur utbildade är hästarna?
Hur köps hästarna in?

Står hästarna i box eller spiltor? Lösdrift?
Finns det möjlighet att boka privatlektioner på lektionshästar? Hur går det till och vad är kostnaden?
Har ridskolan god eller dålig ekonomi? Vad tror du det beror på?

Är det teori bland lektionstillfällena (när jag började minns jag att det var 3 gånger ridlektion 1 gång teorilektion rullande)
Vad handlar teorin om?
Om ni inte har rullande teoritillfällen, anordnar ridskolan specifika teoritillfällen?
Hur är upplägget av lektioner, hur ofta är det dressyr resp. hoppning?
Har hästarna allroundsadlar eller dressyr och hopp?
Används hjälptyglar i stor eller liten utsträckning?

Hur ser systemet ut för tilldelning av hästar? Rullande bland elever, ridläraren bestämmer?
Hur länge rider eleven samma häst?
Finns det hästar som inga elever vill rida? Vad är orsaken?

Hur är klimatet på ridskolan? Välkomnande? Finns det stallvärdinnor/stallvärdar? Hjälper eleverna varandra? Ingen hjälp alls?
Ingår det som elev att sköta om saker på klubben? (nu menar jag inte ta hand om häst före/efter pass) T.ex. obligatoriska jobbtillfällen vid tävlingar, stalltjänst på kvällar eller helger?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 022
Senast: BornAgain
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 078
Senast: Cambrie
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 800
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp