Ridskolor planering, organisering

ridelev

Trådstartare
Jag har blivit nyfiken på hur det praktiska fungerar på ridskolor. Vilket säkert kan skilja sig enormt mycket beroende på storlek, olika förutsättningar m.m. Jag är lite nyfiken på hur det kan se ut på olika ställen. Ni får gärna berätta mer om hur det fungerar ”bakom kulisserna” där ni jobbar, än det jag frågar om. Det är ju så mycket arbete som sker som vi ridelever inte känner till.

Hur tänker man kring planering av lektioner och annat där ni är aktiva/jobbar?

Är det vanligt att man gör en långsiktig plan (som får ändras vid ändrade förutsättningar) kring hur hästarna ska jobba? Eller något som sker veckovis eller dagsvis?

Är det vanligt att varje ridlärare själv planerar innehållet i sina lektioner, eller görs det en gemensam planering vilka övningar som passar de hästar som går och de elever som rider på en viss nivå (alltså på nivå x jobbar man med det här på resp. lektion)

Finns det IT-system som underlättar administrativt? Eller används papper och penna? Vilka funktioner har eventuella IT-system som finns? Saknas någon funktion?
 
Det är olika. Jag har jobbat på ridskolor i olika storlek och ska försöka ge en hyfsad bild. 🙂

Större ridskolor har oftast dataprogram som tex Xenophon, där även skoningar, vaccinationer mm finns inlagda. Det är nog inte lika vanligt på mindre ridskolor; där jag har jobbat har det varit papper och penna, och manuella journaler anti gen i pärm eller på dstor för att hålla reda på allt.

Ang lektionsplaneringarna brukar ddt finnas en grovplanering för hela terminen med hoppning/dressyr/markarbete och teori för att hästarna tex inte ska hoppa gör många dagar/vecka, och sedan gör varje ridlärare en mer detaljerad plan för varje grupp. Det finns oftast en utbildningsplan för ridskolan, där det står vad man ska lära sig/öva på på ridskolans nivåer.

Sedan har man oftast en plan för varje häst också, och så får man anpassa vilken häst som går vilka lektioner efter vad grupperna ska göra och såklart om en speciell ryttare behöver en viss häst, eller tvärtom.

Den speciella planen för varje häst kan se väldigt olika ut beroende på om det är en yngre häst som skolas in, en äldre som sks ta det lugnt, ridskolans klippa som alla vill rida, eller kanske en konvalescent.

Dessutom.pratar ju ridlärarna med varandra, om någon speciell häst har sett trött ut och kanske behöver sparas osv
 
Normalt finns hoppschema lagt av ansvarig men respektive ridlärare planerar innehåll för sina dagar själv. Vissa ridskolor har det mer styrt och har lektionsinnehållet på förhand bestämt från högre nivå också men det är rätt ovanligt.

Jag har inte jobbat på ridskola med uttalad individuell plan per häst om det inte rört sig om konvalescens utan man använder lämpligaste hästarna till lämpligaste lektionerna. Försöker fördela hästarna så jämnt det går, vet jag att brunte normalt sett går mycket försöker jag byta bort honom i mån av frånvaro. Hur hästarna arbetas bokförs och sparas i syfte att kunna spåra lönsamhet och om hästen går sönder, hur intensivt den jobbat. Vad gäller gruppfördelning är det bra att så gott det går sprida ålder och nivå jämnt över veckan. Det är inte kul att stå med en vuxengrupp och fyra på låg ponnynivå två dagar när man har 50/50 stora/ponnyer och en dag där ponnyerna knappt kan gå med pga att alla ryttare är vuxna eller tonåringar.
 
Den ridskolan där jag är uppväxt och sen även jobbade som instruktör och stall på heltid i 10 år har typ såhär: (medelstor ridskola, 30 hästar)

Allt planering egentligen förutom typ ekonomin sker analogt, på papper. Ridskolechefen står i princip helt för planering gällande lektioner, hästarna och ihop med styrelsen även anläggningen.

Lektionsplaneringar finns färdigt för alla nivåer hela året, i rätt grov form. Typ en huvudövning och syfte med lektionen. Sen var det fritt för oss att lägga upp uppvärmning och ändra lite i övningen om det behövdes.

För hästarna görs en planering inför varje dag vilka lektioner de ska gå, ridlärarna delar ut hästar till eleverna i sina respektive grupper. Inget välja själv-system. Eftersom det alltid är chefen som gör denna plan så har hon koll på vem som gick lite mer igår osv. Åker hon bort gör hon en sån planering för varje dag att ha som grund. Även hon har koll på skoningar osv. Hur mycket hästarna gått räknas ihop och sparas.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har börjat fundera mer på det här med olika nivåer på ridskola, då jag i helgen var på en värdinnedag i stallet. Där gick de igenom...
Svar
14
· Visningar
2 389
Kropp & Själ Hur engagerade är ni i ett arbete? Hur accepterar ni när förändringar införs väldigt snabbt till ett arbetssätt som ni inte tror gynnar...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 866
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 683
Senast: Speedway
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 003
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp