ridskor/kängor, inför vintern

B

blondie1989

jag har nyligt återupptagit ridning/hästar och upptäcker hela tiden nya saker jag behöver.. :idea: Bla behöver jag komplettera med nya skor att rida i. Jag har ett par ridstövlar nu, men jag fryser om fötterna i dem när det är kallt ute. Dessutom är det inte så praktiska att gå i när man håller på med hästen i stallet. Jag kommer bara att rida utomhus, så jag kommer behöva ha det varmt om fötterna. Jag är inne på att skaffa mig ett par ridskor/kängor, för det ser bekvämare ut än ridstövlar. De funderingar jag då har är om man bör skaffa ett par fodrade för vintern eller köpa ett par "året-runt" och tar på sig en massa sockar (typ raggisar) när det är kallt. Vad tycker ni?

En annan fundering är om shortcahps, som jag sett att en del har. Varför har man sådana, dvs var är deras funktion, syfte? :confused:

Jag kommer som sagt bara rida utomhus, mestadels i skog och på vägar. Jag kommer inte rida dressyr, utom det mest nödvändiga för att få en mer lydig häst, och väldigt begränsat med hoppning. Vad rekommenderar ni mig att köpa för skor (vinterfodrade eller inte)? Shortchaps? Något annat? :confused:
 
Helt klart ett par vinterfodrade kängor som gärna är lite gummiklädda så att det står emot lite väta och lera. Shortchaps tillsammans med skor är istället för ridstövlar, ska vara ungefär samma funktion, dvs stödja vaden.
Jag håller helt klart på shortchaps, kanon skönt!

Kolla på hööks hemsida, flera olika alternativ.
 
kan reckomendra jolly jumper känorna på hööks för va 549kr dom är vattentäta,bekväma och om man köper med fårskinnssulor så är dom jättevarma,själv är jag väldigt frusen av mig men jag fryser inte i dessa så jag rekomenderar dom varmt..... :)
 
vinterfodrade ridkängor ska du absolut köpa!!
Förutom de praktiska funktioner shortchaps har så tycker jag att det ä snyggt!
 
Jag använder 3 olika "skor":
- H**ks "Steeds", ridkängor med shortchaps, på sommaren. > +5
- Graninge på vår och höst, med sockor. +5 - -10
- fodrade vinterridstövlar när det är kallt, <-10.

Jag tycker att dom 3 skorna täcker in det mesta.
Jag tävlar inte, så därför har jag inga "vanliga" ridstövlar.
 
Jag har fodrade ridstövlar. Rimfrost Rider från MH Dom fryser man varkligen inte i :bow:
 
rider bästan alltid i mina läderstövlar (har ridhus och bor längst ner ifs,
men jag brukar lägga ett par strumpor på elementet när jag kommer till stallet-då e de uppvärmda och härliga att dra på sig när de dags att ta på sig stövlar och rida..

Har bara stövlarna precis när jag rider,brukar ha "dojan" (finns bla hos hansbo) och tjocka strumpor-fryser aldrig.
 
www.ingdams.com

de har ett par fårskinnsfodrade stövlar som e supervarma!
Dyra men värda varenda krona ommman vill slippa frysa och ndå inte behöva "klump" stövlar när man rider..
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 841
Senast: valy
·
Utrustning Jag behöver tips på nya skor! Jag är trött på att köpa halvbilliga skor som bara är bra ett kort tag eller inte funkar alls. Har väl 5-6...
Svar
7
· Visningar
1 134
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 762
Senast: Marvin
·
Utrustning Jag behöver nya ridskor/stövlar att ha i vinter. Jag är inte särskilt kallfotad så jag behöver inga elsulor eller så men nu när hästen...
Svar
8
· Visningar
1 028
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp