Ridsport kan tas bort från OS-programmet

Trots publiksuccén i hästhoppningens individuella final riskerar ridsporten nu att slängas ut ur den olympiska familjen.
I november samlas det internationella ridsportsförbundet, FEI, för att presentera förändringar som ska få IOK att behålla sporten på det olympiska programmet.
– Det jobbas febrilt och folk börjar inse allvaret, säger Maria Gretzer, ryttarnas representant i FEI. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.expressen.se/sport/os2016/ridsport-kan-tas-bort-fran-os-programmet/
 
Jag är (ibland) en ärkekonservativ jäkel och anser att ridsporten är en klassisk sport som nästan varit med från början i OS inte ska tas bort!

Att det är andra saker som varit med länge som tagits bort skiter jag i :angel: Det är dessutom enda sporten där män och kvinnor tävlar på lika villkor :up:
 
Undrar allt vad det är för saker IOK vill FEI ska ändra på för att de fortfarande ska få fortsätta vara med i OS.
"men det har varit ett massivt motstånd inom fälttävlan från bland annat England. De är konservativa och vill ha det som det alltid har varit men de har fått backa jättemycket.
– De har till och med gett med sig och ändra formatet så det blir mer publikvänligt nu."

Kan det vara så att ett av kraven kanske är att det ska kunna vara mer publik runt ekipaget så som det är inne på en arena månntro? Speciellt med tanke på "– De har till och med gett med sig och ändra formatet så det blir mer publikvänligt nu."
 
Simning, gång och cykel borde också bort eller förändras! Visst går det att glädjas över svenska framgångar, men det gör ju det inte roligare att titta på.

I simning så ser man ju inte något av tekniken som avgör vem som är bäst, man ser ju bara lite plaskande, inte ens ansiktet är synligt. Och så finns det en uppsjö av distanser och simsätt, så att det blir liksom "för mycket". Cykel likaså, svårt att få grepp om tävlingarna, grenen är dessutom tungt belastad av dopingskandaler. Gång ska vi bara inte prata om...

Beachvolley, i synnerhet för damer, gillas väl av herrar, som gillar att titta på lättklädda yngre tjejer? Bara det är väl en anledning att ta bort det.

För mig är golf intressant att se, men jag har ju spelat själv en del. Golf saknar dessutom ett individuellt världsmästerskap på nationsnivå, så jag ser golftävlingar i OS som ett intressant komplement till proffscirkusen.
 
Jag tycker nog att det är bra att man försöker förbättra sporten så fler "icke insatta" kan hänga med och förstå. Särskilt dressyr och fälttävlan kan jag se bör förändras. Jag som ridit hela mitt liv (35+ år) tycker det är svårt att hänga med. Hoppning är lättare. Hinder ner = fel. Vägran = fel/uteslutning. Bedömning av dressyren är mycket svårare. Och vi ska inte tala om fälttävlan... Jag fattar fortfarande inte hur de räknar. :p
Däremot tycker jag illa om att IOK hotar med att ta bort ridsporten. Den hör till, likväl som friidrott och simning. Jag gillar att det är så skilda sporter som är med. Det är ju det som ÄR OS.
Simningen borde i och för sig förenklas. Varför så många olika klasser/längder/stilar? Dom håller ju på i evighet och det är ofta ändå samma personer i toppen. ;) Golf tycker jag inte hör hemma i OS, liksom gång och beach volleyboll. (Allvarligt talat?! VAD gör beach volleyn ens i OS??? :confused:)

Kort sagt, förbättring/förenkling tror jag absolut på! Borttagande - NEJ.
 
Dressyr och fälttävlan är komplext att förstå samt långdraget så FEI har kommit fram med olika förslag till förändring. Finns att läsa på FEI. Tror även antalet ryttare skalas ner till 3 st
 
Sverige ska inte skicka deltagare till bedömningssporten dressyr de kommande spelen. Den nuvarande svenska eliten har inget i olympiska spel att göra. Den har inte tillräckligt hög internationell standard.
 
Är det bara jag som inte riktigt förstår varför fälttävlan är så svårt att förstå?
Det grundläggande är väl väldigt enkelt att förstå bara kommentatorerna förklarar att det sker över tre dagar med de olika grenarna?

Sedan är ju terrängen svår att se om de som anordnar tävlingen inte gör det bra, men det hänger ju på värdlandet och inte på sporten. OS i London tyckte jag var ett jättebra exempel på hur det är en fantastisk tv-sport om man så bara vill. Med dagens teknik kan vi ju ha drönare som följer med och filmar nästan varje ekipage. Det är fart och fläkt och spännande mest hela tiden.

Dressyr däremot håller jag med om måste fixas på något sätt. När det är så tråkigt till och med som dressyrintresserad så är det inte bra.
 
Är det bara jag som inte riktigt förstår varför fälttävlan är så svårt att förstå?
Det grundläggande är väl väldigt enkelt att förstå bara kommentatorerna förklarar att det sker över tre dagar med de olika grenarna?

Sedan är ju terrängen svår att se om de som anordnar tävlingen inte gör det bra, men det hänger ju på värdlandet och inte på sporten. OS i London tyckte jag var ett jättebra exempel på hur det är en fantastisk tv-sport om man så bara vill. Med dagens teknik kan vi ju ha drönare som följer med och filmar nästan varje ekipage. Det är fart och fläkt och spännande mest hela tiden.

Dressyr däremot håller jag med om måste fixas på något sätt. När det är så tråkigt till och med som dressyrintresserad så är det inte bra.
Dressyr med skrämselhinder på banan kanske? :angel::sneaky:
 
Sporter där bedömning/tyckande är det enda som avgör resultat och utövaren kan köpa sig (resurser som ger) framgång har inte i OS att göra.

Du har en poäng, det gäller massor av sporter i OS, men svenskarnas nivå har ju fortfarande inte med frågeställningen att göra.
 
Det är ju alltid lättare att hänga med och se vem som vinner för den som är oinsatt i idrotter där ett antal personer tävlar samtidigt (löpning, simning, cykling) eller där lag/idrottare har matcher mot varandra (de flesta bollsporter, brottning m fl). Även om det är krånglig poängräkning eller kval så ser man enkelt vem som vinner.
Hoppning liknar väl närmast slalom, och där har ju parallellslalom blivit populärt. Parallellhoppning?
Dressyren liknar i mycket konståkning, och där tror jag att det har skett en del förändringar på senare år. I a f är det helt annan poäng mot förr. Vet inte om den är hotad på något sätt? Freestyleåkning är ju också en bedömningssport. Vintersporterna är ju inte lika många, så kanske inte samma risk för att bli uteslutna om de är svåra att förstå?
Fälttävlan är svårare, men jag känner flera icke hästmänniskor som tyckte att terrängen var jättespännande i sändningarna från London. Så håller med om att det handlar mycket om hur det presenteras.
 
Hur är det egentligen, måste hästen ägas av någon inom det landet som den tävlar för? Enda grenarna i OS där inte bara människor är "atleter".
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu står det klart vad som kommer ersätta hästhoppning i OS-grenen modern femkamp, det efter att Internationella olympiska kommittén...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter flera incidenter under spelen i Tokyo kräver djurrättsorganisationen Peta att Internationella olympiska kommittén (IOK) tar bort...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 943
Senast: Lobelia
·
  • Artikel
Hästnyheter Fälttävlan har drabbats av tre dödsfall på mindre än ett halvår. Något som inte har gått det internationella ridsportsförbundet, FEI...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Expressen) Två dopingfall skakar OS-finalen i hästhoppning. Det senaste - norska storstjärnan Tony Andre Hansen, vars häst Camiro...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp