Ridsporten har möte om olyckor

(Göteborgs-Posten)
Två dödsolyckor på drygt en vecka väcker förstämning inom Svenska ridsportförbundet, som kallat sitt säkerhetsutskott till ett möte under tävlingarna i Globen på lördag. Varje år skadas nästan 6 000 barn och ungdomar i olyckor med hästar, enligt officiell statistik. Minst en av de senaste...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridsporten har möte om olyckor

Det har gått för mycket hjälm och säkerhetsväst i debatten och för litet hästvett.
Om man hanterar hästar på ett säkert sätt så är det det bästa sättet att undvika olyckor.
Hästar som är tränade för att uppföra sig väl blir säkrare än de som tillåts att uppföra sig illa.
 
Sv: Ridsporten har möte om olyckor

Jag håller med du!

Jag rider hellre utan hjälm och väst på en häst som är väluppfostrad och säker, än med hjälm, nackskydd, väst, axelskydd osv osv på en ouppfostrad häst.
 
Sv: Ridsporten har möte om olyckor

Det ena behöver inte utesluta det andra, hjälm, väst och hästvett är väl den bästa lösning :)
 
Sv: Ridsporten har möte om olyckor

Jo det tycker jag med! Men nu äger jag tyvärr ingen väst som är bekväm tyvärr... och då blir det som det blir...
 
Sv: Ridsporten har möte om olyckor

Jag håller med.
Och till dess att hästarna blivit tränade att uppföra sig ska inte barn och ungdomar handskas med dem på egen hand.
 
Sv: Ridsporten har möte om olyckor

Naturligtvis så är en kombination det bästa.
Men på något vis så har det blivit att säkerhet bara handlar om hjälm och säkerhetsväst medan hästarnas uppförande glömts bort.
Jag rider alltid med hjälm och väst, men då så tränar jag också unghästar till att bli trevliga ridhästar.
Någon måste ju göra det också.
 
Sv: Ridsporten har möte om olyckor

Naturligtvis så är en kombination det bästa.
Men på något vis så har det blivit att säkerhet bara handlar om hjälm och säkerhetsväst medan hästarnas uppförande glömts bort.
Jag rider alltid med hjälm och väst, men då så tränar jag också unghästar till att bli trevliga ridhästar.
Någon måste ju göra det också.

Hjälm o väst innebär ju oxå visst invaggad i säkerhet och precis som du säger behövs trygga individer, men även trygga individer kan bli skrämda/halka och snubbla och det tycker jag ofta glöms bort och man hör att min häst är så snäll och trygg att jag vågar rida utan hjälm etc.

De flesta ridolyckor händer ju naturligtvis på unghästar och det ofta i kombination med en ryttare som saknar rutin och kunskap att läsa den.

Många andra olyckor händer med snälla hästar som "aldrig skulle", vilket de förmodligen inte heller skulle gjort om det inte dök upp en älg, en isfläck eller en sten..
 
Sv: Ridsporten har möte om olyckor

Att hantera hästar på ett "säkert sätt" betyder tyvärr inte att olyckor kan undvikas eftersom hästar är levande flycktdjur. Hästar har oxå 0 förståelse för skillnaden mellan vad bra uppförande/illa uppförande innebär och kan inte ens förstå det mänskliga ordens innebörd.

Att lägga focus på hästen som individ är att skylla över skulden på en helt oskyldig part. Hästar är och blir utifrån människans kunskap och hantering av den enskilda individen, tyvärr så blir det allt mer förekommande att människan brister i sin grundläggande kunskap om god hästhantering och vaggats in i en tro om hästar är lika säkra som en maskin med en on/off knapp.

Jag vet av erfarenhet och sedan minst fem års erfarenhet under daglig vistelse bland alla typer av hästar och hästägare hur "jävla tjatig" jag upplefts när jag poängterat hur otroligt olämplig hantering som runt min arbetsplats har försekommit med ökad olycksrisk för främst mig och näst min kunds skohäst.

Man blir avsnäst av fisförnäma "damer" och titulerad som en jävla sur p**t, och påvisad att dom har minsann all rätt i värden att vimsa runt och deras häst är minsan "säker" och skulle aldrig,,,,,,, Ja dom lämnar t.o.m. garantier och när man ställer frågan om hur dom kan GARANTERA att ett flycktdjur på i snitt 1 halft ton med en reaktionstid på max 0,2 sek så blir man klassad som mindre vetande.

Olyckor händer och kommer alltid att inträffa om man arbetar eller umgås med djur, att i pressen uttala sig om sk 0 vision är ju som att erkänna att man inte ens själv har grundläggande kunskap om hästens naturliga beteende.

Det finns bara en lösning och det är att ta krafttag för att varje enskild hästägare genom förbundets försorg genomgå en grundutbildning där man genom avlagt teoretisk och praktiskt prov uppvisar att man har grundläggande kompetens samt inte minst en mental balans som inte får en osäkerhäst ännu mera osäker.

Tyvärr verkar det för dagen vara som en magnet att nervösa osäkra människor gärna söker individer med samma förutsättningar och det är om ngt som en framtida briserande bomb.

Sedan borde både trafikvett där inte bara rättigheter invaggas utan även skyldigheter mot medtrafikanter gällande framförande av annat fordon läggs tyngdpunkt på, ännu viktigare hur en inhägnad ska vara i beskaffenhet för att inte hästarna ska olyckligtvis "hamna" utanför sin infägnad. Antal påkörda hästar som springer lösa på hårt trafikerade vägar liksom påkörda hästar framförda under ryttare är oroväckande alarmerande % ökning sedan endast drygt 1 år tillbaka. Man kan inte anklaga hästarna för att detta sker utan endast ställa frågan till varför människan utsätter sina hästar för dessa olyckor.

Slutligen så bör det införas krav på att förbundet utformar en kursplan som kan kallas för "säkert ledarskap" som alla landets ridskolor anslutna till förbundet genom lokalt genomförande av sina elever/föräldrar ska genomföra med godkänt diplom ska ske innan dom får delta i ledarskap på häst/lektionsverksamhet. (dessa kurser anordnas av resp ridskola och varje kursdeltagare betalar sin kursavgift till handledaren) Naturligtvis ska även denna kurs först ske och genomföras av samtliga landets huvudansvariga för varje enskild ansluten ridskola/ridverksamhet på förbundets bekostnad och av dom arrangerad lämplig anläggning.

Då har förbundet visat upp sitt ansvar i denna ansvarsfråga, varje enskild ridskola/ridverksamhet inom förbundet uppvisat sitt ansvarstagande genom deltagande. Slutligen har varje enskild ansluten ridskola/ridverksamhet uppvisat sitt ansvarstagande genom lokala genomförda kurser i "säkert ledarskap" där varje enskild person före sitt deltagande har ett bevis på att man genomgått grundläggande kompetens.

Olyckor kommer i alla fall inträffa och det får vi leva med att så sker,, vad vi däremot slipper i framtiden leva med är ovissheten av vilken kompetens denna/dessa personer hade i "säkert ledarskap". Den enskilda personen/personerna som är delaktiga i framtida olyckor kommer förhoppningsvis även inte som i dag må lika dåligt och känna personlig anklagelse för att denna olycka inträffade eftersom dom har ett intyg som uppvisar att dom genomgått en kurs i "säkert ledarskap" och förhoppningsvis så kommer detta i slutändan att få samtliga inblandade att förstå att olyckor i samband med djur aldrig kan eller komma uppvisa en 0 vison, bara en tanke om att alla gjorde vad som kunde göras för att uppvisa ett "säkert ledarskap" och ingen ska behöva känna mista tvekan om att känna enskild skuld eller uppvisat bristande omdöme.

Jag är i alla fall väldigt tveksam till att minderåriga (hur hästvana dom än är) ska på ledarledda lektioner för nybörjare anses som lämpliga handhållare. Dels beroende på att dom inte är myndiga med allt vad det innebär, dels att dom ofta utför detta arbete helt utan anställningskontrakt med allt vad sociala avgifter ex innebär och med ersättning om en "fri" ridlektin när ex antal ledarledda timmar genomförts. Jag är ganska övertygad om att skattemyndigheten (speciellt efter dagens framsida på expressen) kommer börja nysta i ridskolornas skatteredovisningar.


P.S Inte_Ung. Jag vill påstå att du inte lever som du lär men skänker en stor tacksamhet till en hästägare som uppvisade en "så säker häst" att den klarade av utmaningarna och behöll sitt naturliga beteende invärtes.
 
Sv: Ridsporten har möte om olyckor

Enöigt mig har många ridskolor tappat den grundläggande säkerheten. Den som kavalleristerna körde med.
Man ställer upp med goda marginaler på meddelinjen vid upp och avsittning. Man komenderar hela avdelningen att skritta osv. De här grundläggande grekjerna som av många idag anses som tråkiga och onödiga.

I många fall kan man idag se elever som skrittar runt sina hästar, någon står halvslarvigt parkerad på meddelinjen och mixtrar med utrustningen, ytterligare en annan tar av en jacka och kastar upp på sargen osv..
 
Sv: Ridsporten har möte om olyckor

Enöigt mig har många ridskolor tappat den grundläggande säkerheten. Den som kavalleristerna körde med.
Man ställer upp med goda marginaler på meddelinjen vid upp och avsittning. Man komenderar hela avdelningen att skritta osv. De här grundläggande grekjerna som av många idag anses som tråkiga och onödiga.


Som kavalleristerna körde med skulle jag hålla med dig om.

Kom gärna upp och ta del av när dagens K1 kavallerister på led ska genomföra en uteritt i liljansskogen så skulle du bli mörkrädd över hur dålig rättning i ledet det är. Det verkar som att för dagen så är kravet på intagning så lite häst/ridkunskap som grundläggande. Tråkigt är det ju inte att som åskådare bevittna detta men förefaller som lite väl onödiga olyckstillbud som följd. Man lider verkligen,,,
 
Sv: Ridsporten har möte om olyckor

Det ena behöver inte utesluta det andra, hjälm, väst och hästvett är väl den bästa lösning :)

På den tiden hjälmarna bara hade hakband av resår kändes det som om hjälmen kunde kvitta, men numera skulle det inte falla mig in att rida utan hjälm. Västen däremot har jag bara vid terrängridning eller om jag åker in på galoppen.

Jag tror att folk sätter för stor tilltro till alla hjälpmedel och invaggas i en falsk säkerhet. En "väluppfostrad" häst i all ära, men man måste kunna läsa hästen och dess signaler, var har den kunskapen tagit vägen?
 
Sv: Ridsporten har möte om olyckor

Jag tror det beror mkt på att ridning numer är en aktivitet som vilken fotbollsträning, innebandyträning osv som helst. Det finns inte längre något intresse av att hantera hästarna inne i stallet på marken osv utan det är bara ridningen som är intressant. Förr var det ridskolorna som ställde krav på eleverna men numer är det eleverna som ställer krav på ridskolorna och teorilektioner vill ingen längre ha för då missar dom en ridtimme och ridskolorna har inte råd att säga ifrån.
 
Sv: Ridsporten har möte om olyckor

Enöigt mig har många ridskolor tappat den grundläggande säkerheten. Den som kavalleristerna körde med.
Man ställer upp med goda marginaler på meddelinjen vid upp och avsittning. Man komenderar hela avdelningen att skritta osv. De här grundläggande grekjerna som av många idag anses som tråkiga och onödiga.

I många fall kan man idag se elever som skrittar runt sina hästar, någon står halvslarvigt parkerad på meddelinjen och mixtrar med utrustningen, ytterligare en annan tar av en jacka och kastar upp på sargen osv..

Ja dom tar in hästarna ca 15 minuter innan ridläraren är på plats och så gör dom som dom behagar med att ställa upp och hoppa upp. Det finns ingen disciplin längre alls. Det tråkiga är att många anser att disciplinen bara handlar om "gammal trångsynthet" och så förstår man inte att det handlar om säkerhet, men om inte ens ridlärarna förstår det hur skall då eleverna förväntas förstå det?
 
Sv: Ridsporten har möte om olyckor

P.S Inte_Ung. Jag vill påstå att du inte lever som du lär men skänker en stor tacksamhet till en hästägare som uppvisade en "så säker häst" att den klarade av utmaningarna och behöll sitt naturliga beteende invärtes.

Tänk att du aldrig kan låta bli att vara elak.
Det bara går inte.
Får du någon sorts kick av det?
Sluta påstå en massa om mig så skall jag låta bli att påstå saker om dig.
Annars så tänker jag ta detta hela vägen, så att du vet det nu.

Om man skall jobba på säkerhet så behövs både väl tränade hästar.
Och det går visst.
Polishästen Utter var ett exempel på det.
Och sedan säker hantering i övrigt.
Samt ordentliga staket.
Jag kan inte förstå att folk tror att två glesa trådar med nästan ingen el i räcker.
 
Sv: Ridsporten har möte om olyckor

Självklart åligger det instruktörerna att efterstäva diciplinen. For allas säkerhet. Brukar faktiskt inte vara så svårt. Speciellt inte om det handlar om mindre barn. Då får de i sig det på en gång sas.

Anser nog att det är upp till ridsportförbundet att göra instruktörerna mer medvetna. De går ju utblildningar Tyvär har de blivande instruktörernas ridning i många fall prioriterats istället för HUR och VARFÖR man ska lära ut till andra på ett visst sätt.

Men jag är väl en gammal stofil..:p
 
Sv: Ridsporten har möte om olyckor

Du har nog missförstått handhavandet på K1 en del.

Det är inte meningen att det ska vara fullfjädrade ryttare där. Det är ridande soldater.
 
Sv: Ridsporten har möte om olyckor

Du har nog missförstått handhavandet på K1 en del.

Det är inte meningen att det ska vara fullfjädrade ryttare där. Det är ridande soldater.

Javisst men i liljansskogen påminner dom mera som fullfjädrade fjärilar och när många hästar återvänder hem till k1 så är det bara en ridande sadel kvar på hästen. :D;)

Visst det ser skitkul ut,, men alvarligt är lösspringande hästar genom liljansskogen över trafikerade järnvägsbron vidare (förhoppningsvis under) bron på högtrafikerade lidingövägen upp till stallet ett acceptabelt handhavande, även om man nu tar hänsyn till det är soldater.

Själv förstår jag inte vad soldater utbildade på detta fordon ska kunna åstakomma i krig mer än att försöka lära sig sitta säkert i sadeln. ;)
 
Sv: Ridsporten har möte om olyckor

Om man skall jobba på säkerhet så behövs både väl tränade hästar.
Och det går visst.
Polishästen Utter var ett exempel på det.


Är man elak när påpekar brister i hantering när man själv anser sig utföra säker hantering så känner man sig trampad på en öm tå. Förlåt jag ska genast kliva om men delge en verklighetsberättelse om just Utter och hur invaggad man lätt kan bli när man tror att tränade hästar kan uppvisa total säkerhet utan att ens ha i tanke på deras naturliga reaktionsförmåga utifrån övriga naturen.

Händelsen utspelade sig för ca 8 år sedan på ryttarspelens internationella tävlingar och det va en varm solig dag. Utter hade med sin ständiga följeslagare haft en uppvisning där han gick genom eld och vatten,, makalöst säkert tränad häst och litade till 100% på sin ryttare.

Efter denna uppvisning skrittade lugn Utter runt på publikplats och lät alla som ville hälsa på både denna häst och ryttare som även då va i tjänst eftersom polisuniformen bars. Som vanligt vid dessa tävlingar så ställs serveringstält upp på kortgaveln av tidigare hinderboden (numera kollektivstallet) där många bord och stolar är utstälda med ca 2 meters mellanrum. Här kan man köpa mackor,korv,kaffe och främst denna dag läsk,, läsk med socker i. Plötsligt kommer denna polis ridande på Utter rakt in i detta serveringstält mkt smidigt snirklande mellan bord,stolar och barnvagnar. Besökarna blev överförtjusta och bjöd utter på socker och korv.

Så här säker kan man träna en häst till att bli med rätt träning uppfattade jag detta budskap som denna polis just nu presenterade va min personliga reflektion till denna demonstration eftersom jag själv just då stod i kön för att äntligen få en kopp kaffe. Till saken hör att jag är extremt allergisk mot getingar och är det någon stans getingar vid en dag som denna söker sig till så är det just bland massa öppna läskedrycksburkar.

Det kryllade av getingar i hela serveringstältet och jag ställde då frågan till mig själv om Utter va så extremt vältränad att ingen naturlig reaktin skulle ske om en eller flera getingar blev förbannad på den viftande svansen och stack Utter i skapet. Jag blev helt förundrad över hur en polis kan riskera att utsätta både barn,vuxna och främst sitt eget älskade fordon för detta då min uppfattning är att polisen ska stävja brott inte framkalla fara men kanske tänkte inte Utters trogna ledare på att ett naturligt beteende (getingen) leder till ett naturligt beteende från hästen om den blir stucken hur vältränad den än är och här anser jag att man brister grovt i omdöme och kunskap om djurens naturliga beteende..

Lyckligtvis hände inget mer än att jag sprang ut från detta serveringstält utan att blivit ihjälsparkad och utan kaffe.:cry:

Så snälla ge mig inte några fler ex på att säker hantering leder till säkra hästar för det är att invagga sig i falsk tro och kommer förr eller senare att straffa sig när även den mest säkra hästen av en eller annan orsak plötsligt uppvisar sitt naturliga beteende.

I mitt jobb brukar jag förmedla att det är inte dom osäkra hästarna man kommer skada sig på utan skadar man sig så gör man det på den hästen som man anser som "idiotsäker" och det beror enbart på att man själv släpper på sin konsentration, omedvetet hanterar den på ett minder medvetet säkert sätt eftersom man aldrig skulle drömma om att den plötsligt p.g.a. yttre omständigheter som inte går att förutse uppvisar sitt naturliga beteende.

Så länge vi arbetar eller hanterar djur så finns det inga säkra djur, bara mer eller mindre väl tränade individer.

Glöm aldrig detta (ni andra).
 
Sv: Ridsporten har möte om olyckor

Man måste ju kombinera den säkra hästen med att även tänka säkert för att hålla goda marginaler.
Att utmana ödet är ju dumt.

Hur är det nu, kan du sluta upp med att hacka på mig eller skall jag gå vidare?
Välj själv!
 

Liknande trådar

Samhälle Själv tycker jag att elsparkcyklar är ett jävla otyg rent ut sagt som företagen som hyr ut tar noll ansvar för. Idag dog en man, en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 662
Senast: Sassy
·
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 107
Senast: Treo
·
  • Artikel
Hästnyheter (Piteå Tidningen) Två dödsolyckor på drygt en vecka väcker förstämning inom Svenska ridsportförbundet, som kallat sitt säkerhetsutskott...
Svar
0
· Visningar
924
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Sedan tidigare har Svenska Ridsportförbundets säkerhetsutskott ett möte inplanerat i samband med helgens tävlingar i Globen...
Svar
0
· Visningar
652
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp