Ridsporten har möte om olyckor

(Göteborgs-Posten)
Två dödsolyckor på drygt en vecka väcker förstämning inom Svenska ridsportförbundet, som kallat sitt säkerhetsutskott till ett möte under tävlingarna i Globen på lördag. Varje år skadas nästan 6 000 barn och ungdomar i olyckor med hästar, enligt officiell statistik. Minst en av de senaste...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridsporten har möte om olyckor

Man måste ju kombinera den säkra hästen med att även tänka säkert för att hålla goda marginaler.
Att utmana ödet är ju dumt.

Hur är det nu, kan du sluta upp med att hacka på mig eller skall jag gå vidare?
Välj själv!


Att utmana ödet och inte tänka på att hålla god säkerhetsmarginal är ngt jag håller med dig om alla borde tänka på.

Främst under just denna helg efter sista veckornas tragiska olyckstillbud.

Först säger förbundet att säkerheten är god och man arbetar för en 0 vision, sedan anordnar man något årligt jippo på Globen främst för framtidens ryttare där man visar upp ridning utan hjälm, hästar som springer genom eld och massa andra saker där man stående på flera hästryggar rider i full galopp i både fyr sexspann.. Tävlingar med unghästar som kommer in på en arena med stråkastar sken inte bara i solens färger utan även med blixtar i allt från vitt till gredelina samtidigt som 10.000 barn skriker av förtjusning över att se sin idol utan vetska om dom psykiska men detta i framtiden kan (och har lett) på den enskilda individens mentala välmående.

Tydligen ska även kameler detta år vara en spykisk test för hur mkt en häst naturligt klarar av..

Jag mår illa över vad dagens hästar ska behöva stå ut med för att anses som "säkra" och ännu mera illa berörd över hur man invaggar främst barnen till hur hästen är som djur.

Fy fan för denna dubbelmoral som uppvisas och INGEN verkar ju ens komma på tanken att ens reflektera över olycksrisken!!

Före olyckan är ett fakto...:(
 

Liknande trådar

Samhälle Själv tycker jag att elsparkcyklar är ett jävla otyg rent ut sagt som företagen som hyr ut tar noll ansvar för. Idag dog en man, en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 597
Senast: Sassy
·
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 060
Senast: Treo
·
  • Artikel
Hästnyheter (Piteå Tidningen) Två dödsolyckor på drygt en vecka väcker förstämning inom Svenska ridsportförbundet, som kallat sitt säkerhetsutskott...
Svar
0
· Visningar
920
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Sedan tidigare har Svenska Ridsportförbundets säkerhetsutskott ett möte inplanerat i samband med helgens tävlingar i Globen...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp