Ridsporten hotad i OS

Sv: Ridsporten hotad i OS

Nu får verkligen ridsporten skärpa sig! Detta är skandal till maximalt! Ge de som sysslar med doping en ordentlig läxa, sätt exempel så lär sig resten sedan! Sluta mesa!!
I övrigt håller jag inte med dem! Sluta med dessa domarskandaler så blir allt bra! Alltid är det någon som klagar i alla former av tävlingar. :mad:
 
Sv: Ridsporten hotad i OS

Jag tycker att alla som dopat sina hästar ska stängas av till nästa OS. Kolla i friidrotten där är det jättehårda regler för dem som dopar sig!
 
Sv: Ridsporten hotad i OS

SKÄMTAR de eller??? Innan de funderar på att ta bort ridsporten tycker jag att de ska ta bort; CYKLING - där snackar vi doping och smutsig sport! BROTTNING - bara mygel och skit. Talar vi löjliga sporter som inte är särkilt publikdragande; GÅNG, 3000 m löpning m m.

Typiskt! Här ska ridsporten "stå med mössan i hand" för att få vara med i OS:mad:

Doping förekommer i alla sporter och det man ska satsa på är hårdare straff för de enskilda och deras ledare när de använder sig av otillåtna medel - avstängning på livstid. Straffa inte hela sporten och def inte ridsporten som säkerligen tillhör en av de renare sporterna!
 
Sv: Ridsporten hotad i OS

SVT lär ju bli glada. Då får de den halvtimmen de varit tvugna att lägga på ridsporten till att sända ytterligare debatter om fotbollen, (som jag då rakt inte förstår varför den ska vara med i OS för) berömma den dåliga sportmannaandan i att inte acceptera ett brons i brottning, och filma kallurs fall om och om och om och om och om och om och om igen.
 
Sv: Ridsporten hotad i OS

för att inte tala om friidott! där dopar ju sig var och varannan idrottare...ridsporten som typ vart med sen starten borde ju för sjutton INTE tas bort, snarare kan man kanske anstränga sig med tydligare och hårdare regler för alla dopningsfall och annat som besvärar tanterna och farbröderna i IOK
 
Sv: Ridsporten hotad i OS

Men det är väll inte pga dopningsfallen om jag förstod notisen rätt, eller? Säkerhet å bedömning? Inte så insatt så kan inte uttala mig annat än att jag tycker att det vore ett stort misstag att ta bort ridsporten från OS. :mad:
 
Sv: Ridsporten hotad i OS

Men det är väll inte pga dopningsfallen om jag förstod notisen rätt, eller? Säkerhet å bedömning?

Så har jag också uppfattat det.

Ang. fälttävlan kan jag förstå argumentet att det är en för farlig sport, men att dressyr inte skulle få vara kvar för att det är en bedömningssport tycker jag är märkligt. Det är väl en hel del fler sporter som klassas som det, ex. simhopp, som borde dras med liknande problem som en bedömningssport kan innebära. Men varför ska då just dressyren väck, kan man undra.
 
Sv: Ridsporten hotad i OS

Nu får verkligen ridsporten skärpa sig! Detta är skandal till maximalt! Ge de som sysslar med doping en ordentlig läxa, sätt exempel så lär sig resten sedan! Sluta mesa!!
I övrigt håller jag inte med dem! Sluta med dessa domarskandaler så blir allt bra! Alltid är det någon som klagar i alla former av tävlingar. :mad:

Skillnaden med ridsport är ju att det är en annan individ du dopar (dvs. finns alltid möjligheten att någon har saboterat) när man tävlar ex friidrott så är det ju sig själv man dopar och såvida ingen preparerar ens mat eller överfaller en har man mycket större koll på vad man får i sig än vad ryttaren har kontroll över vad hästen får i sig... (om man inte känner för att ha vaken jour i hästens box...)

Edit: Ta bara en sån sak som grovfodret som man kanske känner sig tvingad att köpa på varje tävling. Vad vet man om att ingen har käkat choklad över den höbalen? Eller var och hur den har odlats... Eller att en förbipasserande hästskötare stryker hästen över mulen precis efter den svalt en värktablett?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridsporten hotad i OS

Skillnaden med ridsport är ju att det är en annan individ du dopar (dvs. finns alltid möjligheten att någon har saboterat) när man tävlar ex friidrott så är det ju sig själv man dopar och såvida ingen preparerar ens mat eller överfaller en har man mycket större koll på vad man får i sig än vad ryttaren har kontroll över vad hästen får i sig... (om man inte känner för att ha vaken jour i hästens box...)

fast det lär ju vara rätt hög säkerhet i OS-stallarna också...
 
Sv: Ridsporten hotad i OS

Är det så illa så får man väl ha vaken jour, det har de nog råd med...
Det är väldigt populärt att skylla ifrån sig, " det hade jag ingen aaaning om".
Tänk på Ludmila Engkvist - hon hade ju blivit LURAD av sin tränare/man/läkare eller vem det nu var, då hon blev påkommen första gången i sitt hemland. Sen, surprise, surprise, så händer det igen - påkommen. Bortgjord:cool:
KL

Jag uppfattade det som att det gällde både dopingfallen och säkerheten PLUS att dressyren då inte skulle vara tillräckligt publikdragande. Ang säkerheten i fälttävlan så borde den ses över, det är inte acceptabelt med alla dessa dödsfall, men det har väl knappast något med medverkan i OS eller ej att göra kan jag tycka.
 
Sv: Ridsporten hotad i OS

fast det lär ju vara rätt hög säkerhet i OS-stallarna också...

Det sägs det vara på Spruce Meadows också... Där har jag kommit in utan passerkort när jag glömt det på hotellet... Bara man vet vart man ska gå... Jag menar inte att det är försvarbart att skylla på att andra "saboterat" utan bara att det är en större osäkerhetsfaktor inom hästsport pga det jag tidigare skrev.
 
Sv: Ridsporten hotad i OS

Ryttarnas medverkan i OS är väl även osäker eftersom "det är hästen som gör jobbet". Vi vet ju att det inte är så, men visst krävs det en hel massa pengar för att ha råd att avla fram en häst som kan kvala till OS?

Till exempel friidrott, där är det människan själv som står för sina prestationer, de kan köpa sig en ny stav för att bli lite bättre. Men vi är chanslösa utan vår häst.

Segling är väl också tveksamt i ett OS? (mest båten som gör jobbet, har man pengar kan man köpa det bästa) Bilsport får ju inte medverka i ett os, just för att det är "bilen som gör jobbet". Det är ju samma sak med hästsport.

Men det vore skandal om hästsport togs bort.
 
Sv: Ridsporten hotad i OS

Jag såg inget i artikeln om att doping var anledningen till att ridsporten skulle tas bort. Däremot stod det ju för att fälttävlan var farlig och dressyrens bedömning ifrågasattes.
Var kom all doping in? :confused:

Jag kan förstå att en gren som fälttävlan på den nivån ifrågasätts, det har ju skett så många dödsolyckor att ju även fälttävlansryttare byter gren.

Kan också hålla med om att dressyrens bedömning är knepig, allt ifrån gräsrotsnivå till OS-nivå, men att det är ett argument för att ta bort dressyren från OS, det kan jag inte förstå? Då kan väl alla bedömningssporter skippas, för jag som totalt oinsatt i gymnastik, simhopp och dyl fattar ju nada, allt ser ju likadant ut. Precis som jag gissar att oinsatta tycker dressyren ser ut.
 
Sv: Ridsporten hotad i OS

Jag uppfattade det som att det gällde både dopingfallen och säkerheten PLUS att dressyren då inte skulle vara tillräckligt publikdragande. Ang säkerheten i fälttävlan så borde den ses över, det är inte acceptabelt med alla dessa dödsfall, men det har väl knappast något med medverkan i OS eller ej att göra kan jag tycka.
Var läste du detta? Inte i artikeln det länkades till i alla fall.

Som man sagt tidigare i tråden - dressyren är ju inte ensam bedömningssport under OS och knappast den enda där utövarna har åsikter om domarna så det argumentet förstår jag inte?

Angående fälttävlan hade de ju gjort årets mycket säkrare, men det kanske hände något ändå? Eller så är de kanske bara rädda att något ska hända...?
 
Sv: Ridsporten hotad i OS

Jag har läst en liknande artikel där det togs upp precis samma ämne men då var man även inne på det här med att sporten inte var "ren" dvs alltför många dopingfall i årets OS. Jag läste faktiskt inte länken, förutsatte att det var samma artikel som den jag läste.:o
 
Sv: Ridsporten hotad i OS

*kl*
Tycker absolut inte att ridsporten ska tas bort ifrån OS, vi saknar ju flera grenar i den som inte är med som körning, voltige m.fl.
Men vi måste se ändå över säkerhet osv på de grenar som är tuffare än de andra.
 
Sv: Ridsporten hotad i OS

Tror faktiskt inte det är någon större riskatt ridsporten åker ur, det är ju en av de äldsta OS grenarna och OS handlar ju mycket om traditioner.
De kineserna gnällde om var väl att de kostade så mycket. England lär ju redan ha en del av de faciliteter som behövs så nja, detta är nog bara en "skandal" grej.
 
Sv: Ridsporten hotad i OS

Vi får hoppas det, jag har ju svårt att se att engelsmännen skulle vara först ut i så fall, med att ta bort ridsporten från OS alltså.
 
Sv: Ridsporten hotad i OS

Ryttarnas medverkan i OS är väl även osäker eftersom "det är hästen som gör jobbet". Vi vet ju att det inte är så, men visst krävs det en hel massa pengar för att ha råd att avla fram en häst som kan kvala till OS?

Till exempel friidrott, där är det människan själv som står för sina prestationer, de kan köpa sig en ny stav för att bli lite bättre. Men vi är chanslösa utan vår häst.

Segling är väl också tveksamt i ett OS? (mest båten som gör jobbet, har man pengar kan man köpa det bästa) Bilsport får ju inte medverka i ett os, just för att det är "bilen som gör jobbet". Det är ju samma sak med hästsport.

Men det vore skandal om hästsport togs bort.

Det var ju någon i typ aftonbladet som tycket just att hästsporten skulle tas bort från OS, även segling, eftersom det bara var att köpa en bra häst så kunde man tävla OS (uppfattade jag det iallafall av hans insändare) men då tycker jag att vi sätter upp honom på t ex Erbblume (stavning) och låter honom hoppa en bana på 150cm eller på Briar och låter honom rida ett grand prix program, för det är ju bara hästarna som gör jobbet ellerhur?
Argumenten kommer ju inte hålla i längden.
Man måste träna i många år för att nå toppen i både ridsport och segling, det är bara så. Man kan inte glida på ett bananskal.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Trots att internationella olympiska kommittén, IOK, beslutat att ryssar och belarusier får delta vid OS 2024, kommer de inte delta i...
Svar
0
· Visningar
192
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu står det klart vad som kommer ersätta hästhoppning i OS-grenen modern femkamp, det efter att Internationella olympiska kommittén...
Svar
0
· Visningar
170
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter flera incidenter under spelen i Tokyo kräver djurrättsorganisationen Peta att Internationella olympiska kommittén (IOK) tar bort...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 942
Senast: Lobelia
·
  • Artikel
Hästnyheter Nyligen stod det klart att presidenten för FEI, Ingmar de Vos, väljs in i den internationella olympiska kommittén IOC. Ett drag som...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp