Ridsportförbundet stöttar Svenska Islandshästförbundets RF-ansökan

Efter upprepade avslag på sin ansökan om att få ingå Riksidrottsförbundet har nu chanserna att få ja ökat väsentligt för Svenska Islandshästförbundet. Detta efter att Svenska Ridsportförbundet för första gången ställt sig bakom SIF:s senaste ansökan.
 
Det var på tiden.
Ska man gå efter RFs logik så finns det flera sporter som borde ingå i samma förbund och inte vara egna. Men vem skulle föreslå att handboll och fotboll skulle tillhöra samma förbund?
 
Det var på tiden.
Ska man gå efter RFs logik så finns det flera sporter som borde ingå i samma förbund och inte vara egna. Men vem skulle föreslå att handboll och fotboll skulle tillhöra samma förbund?
Det är riktigt konstigt att vissa idrotter ska klumpas ihop beroende på redskap och andra inte.

Skillnaderna mellan bandy och ishockey är definitivt inte större än den mellan islandshästsporten och ridsporten.
 
Det är riktigt konstigt att vissa idrotter ska klumpas ihop beroende på redskap och andra inte.

Skillnaderna mellan bandy och ishockey är definitivt inte större än den mellan islandshästsporten och ridsporten.
Samtidigt kan man kanske tycka att Körning och Voltige är mer annorlunda än Islandshäst och Western.
Andra exempel som jag bara snabbt googlade fram där man klumpar ihop rätt olika grenar:
https://www.sbf.se/
och
https://www.svemo.se/
Dock är de två inte ett förbund och gällande medlemskap i Riksidrottsförbundet vet jag inte.

Jag kan tänka att antalet utövare inom olika grenar också kan ha betydelse.
Vill också säga att jag inte har någon klar åsikt om det vore bättre eller sämre om islandshäst ingår i ridsportförbundet.
 
Samtidigt kan man kanske tycka att Körning och Voltige är mer annorlunda än Islandshäst och Western.
Andra exempel som jag bara snabbt googlade fram där man klumpar ihop rätt olika grenar:
https://www.sbf.se/
och
https://www.svemo.se/
Dock är de två inte ett förbund och gällande medlemskap i Riksidrottsförbundet vet jag inte.

Jag kan tänka att antalet utövare inom olika grenar också kan ha betydelse.
Vill också säga att jag inte har någon klar åsikt om det vore bättre eller sämre om islandshäst ingår i ridsportförbundet.

De kan väl inte ingå i Ridsportförbundet? Där finns ju en del i TR som inte skulle funka t.ex. proportioner mellan häst och ryttare. I grundläggande TR finns ju regler som gäller för alla.

Sen får islandsfolket rätta mig om jag har fel men jag har hört att det internationella islandshästförbundet inte tillåter tävlande i mästerskap som tillhör ett förbund som håller på med annat än islandshästar. Därför måste islandshästarna vara i ett eget förbund och inte en del av ridsportförbundet.
 
De kan väl inte ingå i Ridsportförbundet? Där finns ju en del i TR som inte skulle funka t.ex. proportioner mellan häst och ryttare. I grundläggande TR finns ju regler som gäller för alla.

Sen får islandsfolket rätta mig om jag har fel men jag har hört att det internationella islandshästförbundet inte tillåter tävlande i mästerskap som tillhör ett förbund som håller på med annat än islandshästar. Därför måste islandshästarna vara i ett eget förbund och inte en del av ridsportförbundet.
Jag kan tycka att ridsportförbundet kanske kunde varit mer villigt att göra vissa undantag i TR när det gäller vissa grenar.
Jag är ingen expert på området.
Jag vet inte om det ex.vis finns ett generellt krav på hjälm i alla grenar numera. Ex.vis inom reining och voltige.
Dock har internationella islandshästförbundet regler självklart betydelse om de inte kan rucka på dem.

Rent generellt kan det säkert vara bra att ha ett förbund med så många utövare som möjligt bakom sig för att få mer att säga till om.
 
De kan väl inte ingå i Ridsportförbundet? Där finns ju en del i TR som inte skulle funka t.ex. proportioner mellan häst och ryttare. I grundläggande TR finns ju regler som gäller för alla.

Sen får islandsfolket rätta mig om jag har fel men jag har hört att det internationella islandshästförbundet inte tillåter tävlande i mästerskap som tillhör ett förbund som håller på med annat än islandshästar. Därför måste islandshästarna vara i ett eget förbund och inte en del av ridsportförbundet.
De grenar som ligger under SvRF idag är dressyr, hoppning, fälttävlan, sportkörning, distansritt, voltige, reining, WE och mounted games (det som tidigare hette gymkhana).
 
Samtidigt kan man kanske tycka att Körning och Voltige är mer annorlunda än Islandshäst och Western.
Andra exempel som jag bara snabbt googlade fram där man klumpar ihop rätt olika grenar:
https://www.sbf.se/
och
https://www.svemo.se/
Dock är de två inte ett förbund och gällande medlemskap i Riksidrottsförbundet vet jag inte.

Jag kan tänka att antalet utövare inom olika grenar också kan ha betydelse.
Vill också säga att jag inte har någon klar åsikt om det vore bättre eller sämre om islandshäst ingår i ridsportförbundet.
Ja det finns många exempel på att man klumpar ihop olika grenar men att göra det baserat på att man använder samma "redskap" häst/boll/klubba/vapen etc utan att ta hänsyn till traditioner och regler inom sporterna känns sisådär. Det handlar egentligen inte om likheterna utan kultur och hur sporten utvecklats.

Voltige skulle förmodligen spontant höra hemma med gymnastik, man gör gymnastik på hästryggen istället för på en bom eller matta, men sporten har vad jag vet sina rötter i ridsporten, det är ridsportutövare som kom på att göra trick på hästryggen, inte en gymnastikförening som hittade ett nytt redskap att utöva gymnastik med. Utvecklas något som en gren under samma paraply som andra grenar så hamnar de naturligt. Det samma gäller förmodligen också körning, utvecklat parallellt med ridsporten.

Däremot har western och Islandshäst sina egna traditioner och har utvecklats i stort sett utan att vara en del av ridsporten och då blir det trubbel när man ska försöka få dem att underordna sig ett förbund som har en annorlunda hästsyn, regler som inte stämmer ihop. I synnerhet när grenarna är starka och livskraftiga i sig själv.
 
Jag kan tycka att ridsportförbundet kanske kunde varit mer villigt att göra vissa undantag i TR när det gäller vissa grenar.
Jag är ingen expert på området.
Jag vet inte om det ex.vis finns ett generellt krav på hjälm i alla grenar numera. Ex.vis inom reining och voltige.
Dock har internationella islandshästförbundet regler självklart betydelse om de inte kan rucka på dem.

Rent generellt kan det säkert vara bra att ha ett förbund med så många utövare som möjligt bakom sig för att få mer att säga till om.

Det finns krav i voltige att man inte får ha hjälm då det räknas som en risk snarare än en säkerhet. Iaf enligt voltigefolk som var på kursen jag gick när jag tog grönt kort.
 
De kan väl inte ingå i Ridsportförbundet? Där finns ju en del i TR som inte skulle funka t.ex. proportioner mellan häst och ryttare. I grundläggande TR finns ju regler som gäller för alla.

Sen får islandsfolket rätta mig om jag har fel men jag har hört att det internationella islandshästförbundet inte tillåter tävlande i mästerskap som tillhör ett förbund som håller på med annat än islandshästar. Därför måste islandshästarna vara i ett eget förbund och inte en del av ridsportförbundet.

Jag mindes rätt. Klippt från: https://ridenews.se/nyhet/varfor-kan-inte-islandshastforbundet-bli-medlemmar-i-riksidrottsforbundet/

"Enligt det internationella Islandshästförbundet FEIF, som fastställer islandshästsportens regelverk, stadgar med mera, krävs det att förbund som företräder en nation inom FEIF enbart ägnar sig åt islandshäst. Detta innebär att SvRF inte kan företräda Sverige i FEIF. Utan medlemskap i FEIF kan islandshästtävlingar inte genomföras, de svenska landslagen kan inte delta på internationella tävlingar och mästerskap som till exempel VM och NM."

Därför kan inte islandshästförbundet vara medlemmar av Ridsportsförbundet.
 
Jag mindes rätt. Klippt från: https://ridenews.se/nyhet/varfor-kan-inte-islandshastforbundet-bli-medlemmar-i-riksidrottsforbundet/

"Enligt det internationella Islandshästförbundet FEIF, som fastställer islandshästsportens regelverk, stadgar med mera, krävs det att förbund som företräder en nation inom FEIF enbart ägnar sig åt islandshäst. Detta innebär att SvRF inte kan företräda Sverige i FEIF. Utan medlemskap i FEIF kan islandshästtävlingar inte genomföras, de svenska landslagen kan inte delta på internationella tävlingar och mästerskap som till exempel VM och NM."

Därför kan inte islandshästförbundet vara medlemmar av Ridsportsförbundet.

Jag höll precis på att försöka svara dig med den infon :)

Sen har hört så många korkade kommentarer om det här från alla sidor. Att vi islandshästfolk bara ska skärpa oss, att vi kan säga till FEIF att ändra sig så blir det så, att 'storhästfolk' är korkade och inte förstår osv osv... Det skulle bli skönt om det här bara blev klart någon gång.
 
Jag höll precis på att försöka svara dig med den infon :)

Sen har hört så många korkade kommentarer om det här från alla sidor. Att vi islandshästfolk bara ska skärpa oss, att vi kan säga till FEIF att ändra sig så blir det så, att 'storhästfolk' är korkade och inte förstår osv osv... Det skulle bli skönt om det här bara blev klart någon gång.

Jag förstår inte att Riksidrottsförbundet inte fattat det än. Vi i Sverige kan inte ändra internationella regler bara så där. Men Riksidrottsförbundet borde ha fattat det och låtit islandshästarna vara en del av riksidrottsförbundet. Det finns det väl inget hinder för egentligen?
 
Rätta mig om jag har fel,

Orsaken att det är ett ridsportförbund finns var väl för att annars hade inte hästar fått plats inom riksidrottsförbundet Alls. Överhuvudtaget. Det var väl helt enkelt ett krav från riksidrottsförbundet.

I ridsportförbundet är Det är ju klubbar som är oberoende av ägaren/driften av anläggningarna men ändå i viss mån knutna till anläggningen. Klubbarna är nästa n som fackförbund för de aktiva på anläggningen. Samtidigt kan jag gå kurs på distans och western oberoende av vilken ridsportklubb jag tillhör.

Att tro att det är ridsportförbundets godkännande som ska lösa alla knutan är nog att se historien lite aningslöst. Men politiken har vänt, idag har vi konservativa partier med 30% väljarbas. Dvs tidsandan är annorlunda nu. Visst det kanske kan gå.
 
Det finns krav i voltige att man inte får ha hjälm då det räknas som en risk snarare än en säkerhet. Iaf enligt voltigefolk som var på kursen jag gick när jag tog grönt kort.
Det var lite det jag var ute efter att man kan göra undantag ibland från generella regler.
Sedan har det hänt en del inom TR sedan jag tog grönt kort 1995 :)
 
Jag förstår inte att Riksidrottsförbundet inte fattat det än. Vi i Sverige kan inte ändra internationella regler bara så där. Men Riksidrottsförbundet borde ha fattat det och låtit islandshästarna vara en del av riksidrottsförbundet. Det finns det väl inget hinder för egentligen?
Det är ju de olika medlemsförbunden som röstar om det så det är ju varje enskilt förbund som behöver fatta det på någon nivå. Som jag tolkat det är det många som därför gått på ridsportsförbundets linje för att de tänker att de har lite koll.
 
Det var lite det jag var ute efter att man kan göra undantag ibland från generella regler.
Sedan har det hänt en del inom TR sedan jag tog grönt kort 1995 :)
Det blir ett enda stort undantag om inte man ska ändra mycket på islandshäst tävlingar. Man hantera flertalet islandshästar i grimma på tävlingsplatsen, gör små hagar där hästarna får stå och det även över natten ibland, man har inte samma krav på hjälm vid hantering, man har inte samma regler om skoning eller bett för att inte tala om viktboots. Tävlar du Islandshäst så behöver du endast ryttarlicens inte hästlicens som är en dyr utgift i storhästvärlden. Det finns inte samma tradition med ridklubbar knutna till ridanläggningar utan flertalet har privata affärsdrivande ridverksamheter. Ridsportförbundet har "monopol" på tävlingar och straffar de som tävlar på icke sanktionerade tävlingar medan det ordnas diverse tävlingar av olika slag inom islandshästvärlden även utanför klubbarna, både seriösa och mer lättsamma. Och sen har vi vuxna som tävlar ponny, det är åldern på ryttaren som styr inte hästens mankhöjd. Och sen måste som sagt FEIF ändra sina regler för att vi ska kunna tävla utomlands.


Jag tvivlar på att ridsportförbundet är villiga att låta islandshästförbundet ha så många specialregler och undantag och än mindre ändra sina regler för att jämka och komma närmre.
 
Det blir ett enda stort undantag om inte man ska ändra mycket på islandshäst tävlingar. Man hantera flertalet islandshästar i grimma på tävlingsplatsen, gör små hagar där hästarna får stå och det även över natten ibland, man har inte samma krav på hjälm vid hantering, man har inte samma regler om skoning eller bett för att inte tala om viktboots. Tävlar du Islandshäst så behöver du endast ryttarlicens inte hästlicens som är en dyr utgift i storhästvärlden. Det finns inte samma tradition med ridklubbar knutna till ridanläggningar utan flertalet har privata affärsdrivande ridverksamheter. Ridsportförbundet har "monopol" på tävlingar och straffar de som tävlar på icke sanktionerade tävlingar medan det ordnas diverse tävlingar av olika slag inom islandshästvärlden även utanför klubbarna, både seriösa och mer lättsamma. Och sen har vi vuxna som tävlar ponny, det är åldern på ryttaren som styr inte hästens mankhöjd. Och sen måste som sagt FEIF ändra sina regler för att vi ska kunna tävla utomlands.


Jag tvivlar på att ridsportförbundet är villiga att låta islandshästförbundet ha så många specialregler och undantag och än mindre ändra sina regler för att jämka och komma närmre.
Jamen detta var ju det absolut tydligaste jag läst om detta. Tack.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Lördagen den 6 maj är det dags för Svenska ridsportförbundets förbundsstämma. Då ska bland annat en ny ordförande utses, vilket innebär...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Islandshästförbundet har sökt medlemskap i Riksidrottsförbundet. Svenska Ridsportförbundet stödjer Svenska Islandshästförbundets...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En god kontakt med politiker är avgörande för att ridsporten ska få bättre förutsättningar och ge fler chansen att utvecklas tillsammans...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Islandshästförbundet har fler aktiva utövare än välkända förbund som t.ex. skidskytte- och curlingförbundet. Med 7 300 medlemmar i 65...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp