Ridstövel problem!

Hundbloggerskan

Trådstartare
Jag har tänkt önska mig ett par helt nya ridstövlar i julklapp av pappa. Vi skulle egentligen till Sthlm HS där hela resan (med inträde och kolla på 3 "program) gått på ca 4000kr för en person, men nu blev det inte så. Jag hade tänkt önska mig ett par svarta ridstövlar från Hööks (billiga så större risk att jag får dem) men såg att ett par även fanns i bruna! Jag har alltså ångest nu!
Jag har redan ett par äldre CRW ridstövlar som jag köpt begagnat för 250kr, jag har smörjt dem onödigt mycket och tagit skokräm osv så de ser mycket finare ut än vad de gjorde när jag köpte dem. Jag tycker att bruna ridstövlar är skitfina och jag har ett par svarta ridskor och ska ha ett par chaps någonstans så har jag en svart "outfit" också.
Men nu till ångesten, ska jag satsa på ett par bruna eller ett par svarta ridstövlar? Jag rider bara en gång i veckan och föredrar dressyrmodell, denna ridstövlen skulle vara 46cm hög (tror jag) så det är väll lagom antar jag, rider på ridskola så behöver ju inte vara Cavallo eller liknande ridstövlar utan endast till en gång i veckan.

Sen en till sak, jag har hittat ett par tillsalu för 350kr, utan dragkedja som är strl 37 (har strl 38 men brukar kunna pressa i foten i 37:or), vaden är lite för bred och de är bruna, är det lönt att köpa dem och ta på svart skokräm så de blir svarta?
Vad kostar det att sätta på dragkedja på ett par ridstövlar då jag vill ha dragkedja!
Är rädd att det hade varit dyrare än att köpa ett par nya Hööks stövlar.

En sak till bara. Jag har ju ett par bruna från CRW, tror ni det skulle vara snyggt att färga typ "bågen" svart? Det är ca 10-12cm som är typ "upphöjt" eller ett lager läder till om ni fattar uppevid. Ridstövlarna är mörkbruna (bild kan fixas). Är i valet och kvalet då jag älskar "unika" ridstövlar..

Vad anser ni?
 
Sv: Ridstövel problem!

Lägg ner alla tankar på att "färga om".

Det är jätteviktigt att stövlarna sitter bra så det är bäst att prova ordentligt. Till vintern vill man ju gärna kunna ha ett par lite tjockare strumpor och/eller en varmare sula i. Det är riktigt tråkigt att frysa om fötterna när man rider.

Vill du ha med dragkedja så är det nog bäst att köpa ett par som har det från början. Stövlar med och utan dragkedja har lite olika passform, helt enkelt för att det måste vara vidare kring ankeln om man ska kunna få ner foten i ett par utan dragkedja. Ofta är stövlar med dragkedja lite mjukare i skinnet vilket kan vara bra om du bara rider en gång i veckan, tar ju tid att rida in ett par som är styvare.

Stressa inte är mitt råd. Jag vet hur det är när man vill ha nåt men inte riktigt har råd och så köper man nåt som man vet att man i slutändan inte blir helt nöjd med.

Du kan också gå till lite dyrare affärer och prova olika stövlar, kanske dyker det upp nåt på begagnatmarknaden :idea: men också för att känna på olika modeller och olika styvhet på läder.
 
Sv: Ridstövel problem!

Nu är det inte så att det är jag som ska köpa/betala dem. Och min pappa/farmor/farfar osv. kommer inte lägga flera tusen på ett par ridstövlar. Jag har ett par från hööks och är nöjd med dem. Jag hade ju tänkt få dem i julklapp och enligt Hööks "storlekslista" så ska de passa bra (0.5cm för smala i vaden fast det är resår så då sitter de perfekt då jag med mina nuvarande spänner dem i hela snörningen (hela vägen på benet) när jag satt i benet för annars kan jag inte knäppa dragkedjan. Så smala vill jag ha de).
Har kollat bland begagnade men just där måste man ju också prova och är det julklapp så blir det lite svårt, plus att typ ingen i min familj vet vad jag vill ha för några och då är det lättare att säga exakt vilka i vilken strl osv. Jag vill ha och vart de finns.

Annars är ett par Sergio Grasso Verona Touch, Veredus eller ett par De Niro lockande, men somsagt. Min familj ger inte 4-7000kr för ett par ridstövlar.
 
Sv: Ridstövel problem!

Nu är det inte så att det är jag som ska köpa/betala dem. Och min pappa/farmor/farfar osv. kommer inte lägga flera tusen på ett par ridstövlar. Jag har ett par från hööks och är nöjd med dem. Jag hade ju tänkt få dem i julklapp och enligt Hööks "storlekslista" så ska de passa bra (0.5cm för smala i vaden fast det är resår så då sitter de perfekt då jag med mina nuvarande spänner dem i hela snörningen (hela vägen på benet) när jag satt i benet för annars kan jag inte knäppa dragkedjan. Så smala vill jag ha de).
Har kollat bland begagnade men just där måste man ju också prova och är det julklapp så blir det lite svårt, plus att typ ingen i min familj vet vad jag vill ha för några och då är det lättare att säga exakt vilka i vilken strl osv. Jag vill ha och vart de finns.

Annars är ett par Sergio Grasso Verona Touch, Veredus eller ett par De Niro lockande, men somsagt. Min familj ger inte 4-7000kr för ett par ridstövlar.

Det är ju rätt stor skillnad på ett par "begagnade, omfärgade med skokräm och i efterhand isatt dragkedja" och ett par från tex mountainhorse.... Behöver ju inte handla om 4-7000 kr.
 
Sv: Ridstövel problem!

Menar att de kan gå på max 2000kr.
32-33cm vad (32cm då ska det vara resår), minst 45cm höga (från klacken), svarta, smala i vaden och ändå inte vara specialbeställda.
 
Sv: Ridstövel problem!

Köp de du vill ha från början. Det kommer att bli billigast. Ska du färga in ska det vara med narvsvärta, och det kan bli ungefär hur som helst. Har de använt syntettråd får du svarta ridstövlar med brun tråd. Skitfult skulle jag tycka.

Att köpa begagnat kan visst vara ett klipp, men bara om det verkligen är vad du vill ha. Annars är det ju en kompromiss.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag rider inte för tillfället men hade tänkt börja spara pengar och leta efter nya ridstövlar tills jag ska börja igen. Jag har ett par...
Svar
1
· Visningar
1 447
Senast: stjarnfrugt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp