Ridstöveldjungeln

Fazeem

Trådstartare
Jag har insett att mina ridstövlar helt enkelt inte passar längre, mina ben är inte alls som de var när jag var tonåring :angel: Så nu försöker jag bli klok i ridstöveldjungeln. Jag vill ju gärna kunna köpa online, men är så rädd att måtten blir fel om jag skulle behöva mäta själv. Jag har också en kropp som ändras mycket under menscykeln, och innan mens samlar jag på mig en del vätska ända ner i vaderna. Jag har då funderat på att skaffa stövlar med snörning hela vägen upp längs skaftet. Men hur funkar det, går det att justera någon cm med snörningen när man har såna stövlar? Eller är det mest bara för syns skull?

Är det någon som köpt stövlar online och mätt själv hemma? Hur gjorde ni? Vilka stövlar valde ni? Eller avråder ni helt och hållet från att måttbeställa själv online?

Sen tänker jag på framtida tävlingar. Jag vet att det säkert inte spelar någon roll, men undrar ändå. Tävlar någon med stövlar som har snörning hela vägen upp? Eller är det big no no?

Tillägh: tänker att jag nog måste måttbeställa stövlar då jag har väldigt långa ben :)
 
Jag har med snörning och det går att reglera några cm. Det som begränsar är hur långa snören man har och hur bred flärpen i mitten är om man vill ha det täckt
 
Vet du vad du har för mått på nuvarande? Kolla in Mountain Horse, de har extra långa stövlar, som faktiskt är långa😁 De har ju även resår, och jag har ett par därifrån som det är väldigt lätt att stänga dragkedjan på, dvs inte alls tight, men de sitter kvar uppe och veckar sig inte trots det.
 
Vet du vad du har för mått på nuvarande? Kolla in Mountain Horse, de har extra långa stövlar, som faktiskt är långa😁 De har ju även resår, och jag har ett par därifrån som det är väldigt lätt att stänga dragkedjan på, dvs inte alls tight, men de sitter kvar uppe och veckar sig inte trots det.
Har kollat på MH, har ca 38 i vidd och 50 i höjd, och 39 i foten. Inte hittat några som passar där :( synd, för jag gillar hur de ser ut och de verkar prisvärda!
 
Vet du vad du har för mått på nuvarande? Kolla in Mountain Horse, de har extra långa stövlar, som faktiskt är långa😁 De har ju även resår, och jag har ett par därifrån som det är väldigt lätt att stänga dragkedjan på, dvs inte alls tight, men de sitter kvar uppe och veckar sig inte trots det.
Kan tillägga att jag bara kollat på deras dressyrstövlar, och inte hopp/allround :D
 
Klickade hem ett par utan snörning, Mountain Horse Estelle med 49 i höjd nu, var rabatt och fri retur så kan ju prova! Om de passar blir min plånbok väldigt glad! :D :angel:
 
Klickade hem ett par utan snörning, Mountain Horse Estelle med 49 i höjd nu, var rabatt och fri retur så kan ju prova! Om de passar blir min plånbok väldigt glad! :D :angel:
Annars kan jag tipsa om Cavallo Linus, de kan du få i höjd 53. Cavallo mäter lite annorlunda än övriga märken, jag har 50 i höjd på dem och 47-48 i andra märken.
 
Har inga stövlar med snörning hela vägen upp men tycker det absolut är värt att ta sig till en butik för att prova om det finns ngn nära. Personalen brukar vara lite bättre på att mäta till en än vad många gör själv tycker jag. Har varit ÅF för ett par olika ridstövelmärken och det var sällan det stämde när kunden hade måttat själv 🙈😁
 
Nu har dom kommit! Höjden är helt okej, de ligger ju inte helt kloss upp i knävecket men kanske en halv cm ifrån eller så. Tar jag ur innersulorna blir det helt okej :)

Dock undrar jag, hur tight ska dom sitta i början? Är ju säkert minst 10 år sedan jag hade ett par nya ridstövlar på mig och jag hat helt glömt bort känslan. Dessa är hårda utanpå skaftet och resåren ger inte med sig så värst mycket. Det är TIGHT :o de går att knäppa men jag får allt ta i :angel: det står för visso att de ska vara "tapered fit" och att de ska sitta tight i början. Men ... Hur tight är tight? Är rädd att jag får blodstopp i foten :D
 
20210419_202209.jpg
 
Vet du vad du har för mått på nuvarande? Kolla in Mountain Horse, de har extra långa stövlar, som faktiskt är långa😁 De har ju även resår, och jag har ett par därifrån som det är väldigt lätt att stänga dragkedjan på, dvs inte alls tight, men de sitter kvar uppe och veckar sig inte trots det.
Hur upplever du att de är i höjden när du gått in dem? :) de jag fått hem för att prova är i princip exakt rätt höjd, men är orolig att de kommer sjunka ihop mycket.
 
Hur upplever du att de är i höjden när du gått in dem? :) de jag fått hem för att prova är i princip exakt rätt höjd, men är orolig att de kommer sjunka ihop mycket.
Jag har haft tre olika modeller, alla lagom höga när jag köpt dem. Dock har alla mina varit mjuka, så när jag sätter på mig dem rätar jag ju ut alla veck, och de sjunker ju inte så mkt när jag rider i dem. Använder alltid stövelsträckare i dem när de står, det hjälper också.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver VERKLIGEN nya ridstövlar, men har stora bekymmer med att hitta rätt. Jag behöver stövlar som är både långa, vida och stora i...
Svar
3
· Visningar
1 024
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 710
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 402
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jagar ridstövlar som en tok, men det är klurigt det här. Jag blir aldrig klok på måtten, alla stövlar är för vida i vaden!. Har 36-37 i...
Svar
13
· Visningar
2 449
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp