Ridstövlar eller ridskor?

K

kentflikkan

vilket är bäst att rida i egentligen?
jag har alltid tyckt att ridstövlar är bäst..
fast ridskor är väl bekvämt..

min tränare sa nämligen förra gången att det är skönare med ridskor? jag blir bara lite fundersam! vad tycker ni?
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

Jag tycker att jodpush med dyon-chaps över är det absolut bästa! Han knappt använt mina cavallostövlar efter att jag köpt chapsen. Säg någon bättre ryttare som inte har sådana :P
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

Jag tycker nog att ridstövlar är bäst i alla fall när jag rider dressyr, när jag rider ut däremot använder jag ofta ridskor
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

tycker jag får bättre stöd i skänkeln med stövlar. Vinterskorna känns dessutom klumpiga att rida i, sämre känlsa då man kommer längre från hästen med dem. På sommaren brukar jag ha skor när jag ryktar mm men byter helst om till stövlar när jag ska sitta upp. Rider man en häst som svettas mkt eller får för sej att rida ner i sjön och låta hästen svalka av sig blir det ju dessutom så blött med skor... :)
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

Sedan jag skaffade ridskor kan jag inte tänka mig stövlar igen!! Fast jag hoppar ju inte, t. ex. Skulle tro att jag skulle vilja ha det extra stöd som stövlar ger då.
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

Jag använder ridstövlar på hösten/vintern och ridkängor (med shortchaps) resten av året.
Det är lite för svettigt med stövlar på sommaren.
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

Det är nog väldigt generellt! Jag föredrar att rida i ridstövlar när jag rider dressyr, medan ridskor och shortchaps duger att rida med i skogen eller om jag t.ex. ska tömköra då de är bekvämare att gå i. Varierar alltså lite beroende på vad jag ska göra.
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

jag föredrar helt klart min dressyrstövlar, ger ett mkt bättre stöd än skor och chaps.
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

Jag använder ridstövlar när jag rider dressyr och på vintern vinterstövlar för att hålla värmen. Annars föredrar jag skor och chaps.
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

Peach skrev:
Det är nog väldigt generellt! Jag föredrar att rida i ridstövlar när jag rider dressyr, medan ridskor och shortchaps duger att rida med i skogen eller om jag t.ex. ska tömköra då de är bekvämare att gå i. Varierar alltså lite beroende på vad jag ska göra.

Samma här! :smirk:
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

Jag har bara ridskor/kängor (beroende på årstid) med shortschaps. Tycker det är skönast!
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

jag hade alltid ridstövlar förr men nu har jag alltid kängor. tycker kängor/stallskor är skönare men det varierar väl från person till person :)
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

Jag äger inga ridstövlar så då blir valet enkelt. Men hade det tidigare. Tycker skor och chaps är mycket bekvämare och du kan använda vilka byxor som helst till dom. Den största delen av tiden man är i stallet rider man ju tyvärr inte så därför föredrar jag nog skor. Men att man får bättre stöd med stövlar har jag aldrig ens tänkt på!
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

Lånar knapp...

Tycker lika bra om både och! Tränar jag dressyr eller hoppning så brukar jag dock oftast föredra ridstövlar. Hemma varierar jag mellan stövlar och skor. Har stövlarna stånas i stallet och byter om till dom alldeles före jag går ut och sitter upp.
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

knapplån*

Tränar jag (dressyr) så rider jag alltid i ridstövlar, och ska jag jobba hemma blir det ridstövlar då med.
Men rida ut i skogen gör jag helst i skor och shortchaps. På vintern antingen vinterskor(iofs har jag dom på sommaren också jag orkar aldrig byta) eller vinterstövlar. Är det varmt så man slipper täckbyxorna så naturligtvis shortchaps.. Kan inte rida utan någonting på "benen" typ..
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

Jag slutade använda mina Dyon chaps pga dom repade sadeln!! Köpte billiga istället, precis lika sköna och med dragkedjan på utsidan... :p

Men jag rider mkt bättre med stövlar, man får stadigare skänkel. Känns sladdrigt utan.
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

nuför tiden rider jag alltid i skor och leggins, använder bara stövlarna då jag ska tävla. Lite dumt egentligen för då är man ju van vid skor o leggins o sen så helt plötsligt ska man rida i ett par stela läderstövlar.
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

Jag tycker nog att stövlar kan ge bäst stöd o så ser det snyggare ut med stövlar (läderridstövlar då alltså) typ på träning/tävling.
Men hemma typ i skogen har jag alltid skor m shortchaps.
Skor utan shortchaps har jag bara när jag skrittar, tkr det blir halt annars o ger inget stöd alls!

Rider nån gång ibland i mina gamla graningestövlar, rätt sköna de med fast de är lite stoora... :smirk:
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

Stövlar ger ju helt klart bäst stöd för skänkeln, men ridskor är ju bekvämare, så det är bara att välja...
 
Sv: Ridstövlar eller ridskor?

jag föredrar jumpadojjor med chaps över ja..

kan inte rida i stövlar de känns så stelt :S
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 305
Senast: Squie
·
Utrustning Nu är ju hösten på gång (i alla fall här) och med den mer regn, lera och mörker. Vad är era bästa tips för att man ska hålla sig helt...
Svar
17
· Visningar
1 653
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag ska åka på en ridresa i vår där jag kommer rida ungefär fem timmar per dag, i sträck. Eftersom jag varit gravid och fått barn sedan...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 929
Senast: Wingates
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp