Ridstövlar eller shortchaps?

Loppanhellqvist

Trådstartare
Ja som rubriken lyder, vad är bäst ridstövlar eller shortchaps?
Det är såklart en personlig preferens, men nu är det dottern som ska ha och jag behöver lite råd. 😊
Hon är snart fem år, lång och smal.
Går idag på Hästis en gång i veckan, upplägg 2 ggr ridning och 2 ggr teori.

Idag har hon gummiridstövlar som ärligt talat inte är nåt vidare värst. Dom sitter illa, är varma på sommaren och kalla på vintern. Och är jättebreda till hennes smala ben. 👎

Hon fyller år om ca 2 månader och tänkte passa på att önska henne nytt då.

Men vad är bäst? Ska jag försöka få tag på stövlar som sitter bättre eller funkar det lika bra eller tom bättre med skor och shortchaps?
Tänker att fördelen är att då kan hon ha vinterkängor de riktigt iskalla dagarna på vintern iom att de inte rider med stigbyglar. Finns det lån nackdel jag inte tänker på? 🤔

Nån som har tips på bra stövlar eller shortchaps och skor som passar en ganska bred fot och smalt ben? Och som helst inte kostar en halv förmögenhet. 😉 Runt strl 29/30 i sko och ca 116/124 i klädstorlek.
 
Till barn hade jag absolut tagit skor och chaps!
Är smidigt, går att byta sko efter säsong och lättare att få bra passform till billigt pris än stövlar.
Ja det känns ju som det borde vara ett smartare alternativ. Har du något tips på bra modeller? De flesta jag tittar på (shortchaps) är i syntet, funkar det? Jag är så inkörd på att det ska vara läder. 😊
 
Ja det känns ju som det borde vara ett smartare alternativ. Har du något tips på bra modeller? De flesta jag tittar på (shortchaps) är i syntet, funkar det? Jag är så inkörd på att det ska vara läder. 😊
Jag har inte haft chaps själv på många år.. När jag var barn hade jag nog i någon mockavariant? Och senare smidigt läder.
Tänker att mjuka chaps funkar för barn, behöver ju inte vara sån stelare variant.
 
Jag själv använder shortshaps när jag behöver gå lite också, ridstövlar är ju så fruktansvärt obekväma att gå i.
Borde vara samma för barn och de rör sig nog ännu mer så skulle också satsa på det :)
 
Jag själv använder shortshaps när jag behöver gå lite också, ridstövlar är ju så fruktansvärt obekväma att gå i.
Borde vara samma för barn och de rör sig nog ännu mer så skulle också satsa på det :)
Ja de sitter ju en del på huk också när de går igenom utrustning eller kollar (och smakar 😁) på olika foder och så. Då går stövlarna upp i knävecken vilket ju inte är skönt.

Ska försöka komma iväg och få henne att prova lite, hon är just nu dead set on stövlar så operation övertalning lär starta.. 🙄😁.
 
Ja definitivt chaps. Rider de utan stigbyglar finns ju ingen mening med "rid"-funktionen på skodonen heller, utan man kan köra helt på bekvämt och säkert :)
 
Till barn - absolut skor och bra shortchaps !

Det är viktigt för barnet att kunna flexa/röra sig utifrån att det är ett litet barn .

En stövel låser foten och benet mycket mer. Både hos det lilla barnet och den vuxne rutinerade ryttaren.

Vuxna rutinerade ryttare gillar ofta stödet en ridstövel ger utifrån att de redan är balanserade och koordinerade .
 
Till barn - absolut skor och bra shortchaps !

Det är viktigt för barnet att kunna flexa/röra sig utifrån att det är ett litet barn .

En stövel låser foten och benet mycket mer. Både hos det lilla barnet och den vuxne rutinerade ryttaren.

Vuxna rutinerade ryttare gillar ofta stödet en ridstövel ger utifrån att de redan är balanserade och koordinerade .
Har du tips på bra shortchaps? Eller det kanske är mot forumreglerna? :o
 
Har du tips på bra shortchaps? Eller det kanske är mot forumreglerna? :o
Har du tips på bra shortchaps? Eller det kanske är mot forumreglerna? :o

Det spelar ingen större roll ang märke för litet barn . Det viktiga är inte för stadigt (finns ju dyra shortchaps i läder som blir som en ridstövel när de sitter på skon).

Ta en bra ridsko först och främst, sen kan du ta vilka shortchaps som helst utanpå det , så länge som sagt de fortfarande är mjuka och inte ger ”stöveleffekt” .
 
Helt klart shortchaps. Jag skulle aldrig ta på mig ett par stövlar själv ens. Så obekvämt! Det är så mycket enklare att kombinera ihop passande skor och chaps än det är att hitta stövlar som passar och det nästan oavsett hur barnet ser ut så av den anledningen är det också bättre. Då hon är såpass liten skulle jag köpa några som passar, material är inte så viktigt då, det är ju mest för syns skull när hon inte använder stigbyglar utan det viktiga är att hon tycker om dem.
 
Själv föredrar jag ridstövlar att rida i men till ett växande barn hade jag köpt skor och shortchaps.
Min vän som har en barn med väldigt smala ben köper Dyón men jag vet inte alls vad dem kostar osv men de verkar iaf hålla bra.
 
Jag föredrar skor och shortchaps. Jag har 3 olika par skor, vinterkängor, mellanlägeskor, skitvarmtattridaridsneakers. Sedan har jag 2 olika par chaps, ett par vanliga ganska tunna i skinn och ett par lite varmare.
Föredrar det just för att jag kan byta lite som jag vill och även för att det är lättare att transportera. Sen har jag krångligt stora vader och gissar att jag skulle behöva specialbeställa stövlar och det känns bara krångligt.
 
Själv föredrar jag ridstövlar att rida i men till ett växande barn hade jag köpt skor och shortchaps.
Min vän som har en barn med väldigt smala ben köper Dyón men jag vet inte alls vad dem kostar osv men de verkar iaf hålla bra.
Kollade på Dyóns, de ligger runt 600kr, men jag tycker att loggan är lite för stor och synlig.
Men vi ska åka och prova lite om några veckor. Har stelopererat ryggen för knappa två veckor sen och ska åka så lite bil som möjligt, så lär vänta lite 😊.
 
Har haft skor och chaps till min dotter sedan hon var 4 år, nu är hon 9. Jag har inte köpt några dyra grejer eftersom att hon växer ut dom hela tiden. Köpte nytt i höstas och efter jul klagade hon på att det var för litet.
Så köp inget dyrt. I den åldern funkar det ju bra med bara skor och ridstrumpor också 😊
Det har dom flesta i min dotters ridgrupp och dom har ändå ridit i tre år nu.
 
Har haft skor och chaps till min dotter sedan hon var 4 år, nu är hon 9. Jag har inte köpt några dyra grejer eftersom att hon växer ut dom hela tiden. Köpte nytt i höstas och efter jul klagade hon på att det var för litet.
Så köp inget dyrt. I den åldern funkar det ju bra med bara skor och ridstrumpor också 😊
Det har dom flesta i min dotters ridgrupp och dom har ändå ridit i tre år nu.
Tack! Precis det jag försöker sälja in till dottern nu att om det är varmt kan man ta av sig shortchapsen till och med.
Det är en ganska bestämd dam det här så det gäller att skynda långsamt med så här oortodoxa idéer :meh::angel::cool::).
 
Min femåring rider med skor och shortchaps. Bägge är köpta på Gekås. Skorna är Horze, shortchapsen minns jag faktiskt inte men antar detsamma. Tycker det är superpraktiskt. Sådana små jobbar ju fortfarande på att få in känslan, tycker det viktigaste är att de är bekväma och de där gummiridstövlarna var ju aldrig någon hit direkt. Mitt barn red i kängor (med klack) eller gummistövlar fram till dess att han var tillräckligt stor för skor + shortchaps.

Och är det jättevarmt eller så rider vi utan shortchapsen ;)
 
Min femåring rider med skor och shortchaps. Bägge är köpta på Gekås. Skorna är Horze, shortchapsen minns jag faktiskt inte men antar detsamma. Tycker det är superpraktiskt. Sådana små jobbar ju fortfarande på att få in känslan, tycker det viktigaste är att de är bekväma och de där gummiridstövlarna var ju aldrig någon hit direkt. Mitt barn red i kängor (med klack) eller gummistövlar fram till dess att han var tillräckligt stor för skor + shortchaps.

Och är det jättevarmt eller så rider vi utan shortchapsen ;)
Ja jag önskar att vi hade närmare till Gekås, men det är som det är. Hon får önska sig i födelsedagspresent 😊.
 

Liknande trådar

Utrustning Har nu försökt köpa ridstövlar ett tag och undrar hur fasiken man ska hitta ett par som passar? Alla stövlar är antingen för långa eller...
Svar
12
· Visningar
6 551
Senast: Zoya
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 223
Senast: fridaxi
·
Utrustning Jagar ridstövlar som en tok, men det är klurigt det här. Jag blir aldrig klok på måtten, alla stövlar är för vida i vaden!. Har 36-37 i...
Svar
13
· Visningar
2 439
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 527
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp