Ridstövlar eller shortchaps?

Ja jag önskar att vi hade närmare till Gekås, men det är som det är. Hon får önska sig i födelsedagspresent 😊.
Gällande din fråga om material så hade jag syntetchaps som barn och arbetade mig igenom flertalet par, både sönderslitna och urvuxna. Jag tror att mina var från Mountain horse, jag ville alltid ha likadana när ett par var slut.

Idag skulle jag hellre ha läder eftersom det håller sig fint med skötsel men på ett lekfullt barn blir de nog snarare fula snabbare.
 
Min dotter som nu är 7 år har ridit i bara ridskor sen hon var 3 år. Men nu när hon fyllde år önskade hon sig ridstövlar så hon fick ett par jättefina läderstövlar som otroligt nog sitter bra över hennes smala ben. Trodde det skulle bli svårt att hitta några med bra passform.
 
Jag tänker dessutom att om det blir läder/syntetläder skor och dito shortchaps är det ju inte så jättestor skillnad visuellt på skor med shortchaps och stövlar? Kombinerar man bra blir det ju nästan samma.

När jag var liten hade jag alltid shortchaps i canvas från Jackson. Det var det enda jag ville ha, vägrade annat. Till det syntetläderskor och båda svarta. Då syntes det ju att det var shortchaps jag hade.
Nu har jag läderskor från Ariat och tunna läderchaps från CRW som verkligen smälter in i skorna, och det är många som blivit förvånade när jag klätt av mig chapsen, de har trott att jag haft stövlar på mig.
Nu finns det dessutom mycket större utbud av shortchaps i syntetläder eller läder mot vad det fanns när jag var liten. Något sådant kanske fungerar?
 
Min dotter som nu är 7 år har ridit i bara ridskor sen hon var 3 år. Men nu när hon fyllde år önskade hon sig ridstövlar så hon fick ett par jättefina läderstövlar som otroligt nog sitter bra över hennes smala ben. Trodde det skulle bli svårt att hitta några med bra passform.
Ja blir hon några år äldre blir det säkert lättare att hitta stövlar som sitter bra. 😊
Jag tänker dessutom att om det blir läder/syntetläder skor och dito shortchaps är det ju inte så jättestor skillnad visuellt på skor med shortchaps och stövlar? Kombinerar man bra blir det ju nästan samma.

När jag var liten hade jag alltid shortchaps i canvas från Jackson. Det var det enda jag ville ha, vägrade annat. Till det syntetläderskor och båda svarta. Då syntes det ju att det var shortchaps jag hade.
Nu har jag läderskor från Ariat och tunna läderchaps från CRW som verkligen smälter in i skorna, och det är många som blivit förvånade när jag klätt av mig chapsen, de har trott att jag haft stövlar på mig.
Nu finns det dessutom mycket större utbud av shortchaps i syntetläder eller läder mot vad det fanns när jag var liten. Något sådant kanske fungerar?
Hon har helt köpt idéen med shortchaps nu, och vill ha rosa :yuck:.
Tråkiga mamman muttrade något om att i stallet har man bruna eller svarta skor och stövlar 😁.
Men shortchaps blir det, troligtvis svarta syntet och en enkel jodphur. 👍
 
Jag sällar mig till Team Shortchaps!
Barnridstövlar i gummi är ofta så stela att ett lätt litet barn inte klarar av att flexa fotleden ordentligt - det blir jättesvårt att "trampa ner hälen" eller snarare att lyfta framfoten och släppa ner skänkeln. Jag vet inte hur många småttingar jag sett kämpa på ridskolan mot stövlar som låser deras underskänkel i felaktig position. (Vuxenridstövlar är ofta mer vinklade i fotleden, eller blir det åtminstone snabbt vid användning)

Chaps brukar finnas i en mängd utföranden, stövelskaftsliknande, blingade, med eller utan fransar, med detaljer i olika färger. Hitta några fina hon gillar!
 
Ja blir hon några år äldre blir det säkert lättare att hitta stövlar som sitter bra. 😊

Hon har helt köpt idéen med shortchaps nu, och vill ha rosa :yuck:.
Tråkiga mamman muttrade något om att i stallet har man bruna eller svarta skor och stövlar 😁.
Men shortchaps blir det, troligtvis svarta syntet och en enkel jodphur. 👍
Klart man ska ha rosa shortchaps om man är 5 år! 😁 Hon har ändå vuxit ur dom till nästa år 😉
Min dotter hade ljusbruna med ljusrosa detaljer när hon var i 4-5 års åldern.
 
Shortchaps och skor är absolut bäst till barn. Kan rekommendera skor från H**ks, de har från storlek 30 med stålhätta. Har inte hittat med stålhätta i så små storlekar på något annat ställe.
 
Min dotter hade skor (hööks, med stålhätta) och shortchaps tills hon var 8, sen blev det stövlar, var först då det gick att hitta vettiga stövlar med bra passform. Vi köpte billiga syntetchaps på hööks och de funkade alldeles utmärkt. Var rätt snygga också tycker jag. Tror det är den modellen som heter Fontana nu.
 
Shortchaps och skor är absolut bäst till barn. Kan rekommendera skor från H**ks, de har från storlek 30 med stålhätta. Har inte hittat med stålhätta i så små storlekar på något annat ställe.
Och @ylvalill, tack! Hade ingen koll på att det finns skor med stålhätta till dom små fötterna.
Kommer uppskattas av dottern som redan blivit trampad tre gånger 😊.
 

Liknande trådar

Utrustning Har nu försökt köpa ridstövlar ett tag och undrar hur fasiken man ska hitta ett par som passar? Alla stövlar är antingen för långa eller...
Svar
12
· Visningar
6 622
Senast: Zoya
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 232
Senast: fridaxi
·
Utrustning Jagar ridstövlar som en tok, men det är klurigt det här. Jag blir aldrig klok på måtten, alla stövlar är för vida i vaden!. Har 36-37 i...
Svar
13
· Visningar
2 449
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 549
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp