Ridstövlar

leonalagerstrom

Trådstartare
Har beställd hem ett par ridstövlar från Mountain Horse Venezia High Rider, storlek 38 Tall/Narrow. Fick knappt igen dem första gången jag provade, men får typ blodstopp i benen. Känner hur vaderna pulserar och fötterna domnar. Är dem för små då eller är det så det känns innan dem format sig? Jag har ju ändå fått igen dem men ska det kännas som blodstopp i benen? Skulle gärna vilja ha lite hjälp.
 
Nej jag tycker det låter som att de är för små. Det är väl dessutom resår i dem och ändå känns de så små? Stor risk att resåren spricker innan lädret töjer sig..
 
Tycker de låter för små då också. Har själv problem med mina nya stövlar. Håller på att gå in dem och får hemskt mycket skavsår av dem på fötterna på olika ställen. Främst på hälsenorna, på sidan av hälen och på "knölarna" man har på fötterna. Hoppas att det ska lösa sig.. Men även att jag får märken bak på hälsenan från dragkedjan/lädret vid dragkedjan. Det hoppas jag ska töja med sig.

Om man dock också tycker att det känns som blodstopp i ben och fot skulle jag definitivt säga att de är för små.
 
Jag skulle nog ge dem en chans! Hur känns dem om du provar att gå in dem med bara tex tunna nylonstrumpor? Vissa ridstövlar kan töja sig en hel del...
 
Tycker det låter som de är för små.
Jag vill att det ska vara lätt att dra upp dragkedjan med ridbyxor och strumpor under.
De ska sitta tight men inget motstånd, det kommer bara göra att resåren blir förstörd.
 
Mina Mountain Horse var förskräckliga väldigt väldigt länge. Så pass att jag nästan hade gett upp och trott att det aldrig skulle gå. Jag fick gå runt i dem hemma i typ tunna strumpbyxor i flera veckor innan jag fick igen dem med ridbyxor. Nu är de helt okej så uppenbart töjde de sig till slut. (Därmed inte sagt att det ska vara så. Hade jag vetat att det skulle ta sån tid att gå in dem hade jag bytt dem men mina förra töjde ut sig så mycket att jag trodde det ”skulle vara så” om de inte skulle bli jättestora sen.)
 
Okej, tack för alla svar. När jag testade dem första gången hade jag ridbyxor på mig. Nu testar jag med ett par tunnare tränings tights och det känns bättre. Vaderna pulserar men inte samma blodstopp känsla eller att fötterna domnar.
 
Men du ska väl ha dem med ridbyxor?
Jo det ska jag, men har sett att det var en som knappt fick på sig utan någonting på benen men att någon vecka senare satt dem prefekt. Men jag vet inte hur mycket dessa töjer sig och har aldrig haft ridstövlar förut och vill inte att dem ska bli för stora i vaden efter ett tags använding
 
Jo det ska jag, men har sett att det var en som knappt fick på sig utan någonting på benen men att någon vecka senare satt dem prefekt. Men jag vet inte hur mycket dessa töjer sig och har aldrig haft ridstövlar förut och vill inte att dem ska bli för stora i vaden efter ett tags använding
De behöver inte vara så små. Du kan ha större utan att de blir för stora sen.
 
Jag köpte ett par som var lite större i vaden förut men då satt den perfekt på vaden, lite tight men det var bara skönt med stödet. Då tror jag att dem kan bli lite för stora sen då ridstövlar inte direkt är sköna första gångerna man använder dem. Vill inte lägga ner massa pengar och sen blir dem för stora heller..
 
Jag köpte ett par som var lite större i vaden förut men då satt den perfekt på vaden, lite tight men det var bara skönt med stödet. Då tror jag att dem kan bli lite för stora sen då ridstövlar inte direkt är sköna första gångerna man använder dem. Vill inte lägga ner massa pengar och sen blir dem för stora heller..
Men nu har du ju köpt ett par som har rejäl resår. Resåren är inte hållbar som läder är, den kommer töjas och gå sönder långt innan lädret formar sig.
Det är ju en sak att nya stövlar är stela och kan göra ont, men det finns ju grader..
Jag har en annan variant av MHs stövlar, också med resår. De var stela och gjorde ont som fan i knäveck och vid vristerna i början, men aldrig så tighta som du beskriver. De har inte töjt sig alls.
 
Jag har ett par MH supreme som är drygt 3 år och väldigt flitigt använda.
De sitter precis lika bra nu som när jag köpte dem, tight men absolut inte hårt.
Jag köper bara ridstövlar som är bekväma från dag ett.
Har ett par sovereign som är ett år, också lika perfekta nu som när jag köpte dem.
 
Är alla MH ridstövlar så att dem inte töjer sig så mycket just i vaden? Hur satt dina i vaden när du köpte dem?
Eftersom det är rejäl resår så belastar man ju inte lädret så att det behöver töja sig så mkt. Läder töjer sig ju oftast inte mer än vad som behövs liksom. Sitter det svintight kommer det töjas, sitter det lagom blir det ingen töjning på det sättet (ffa när det finns resår).
 
Jag har ett par MH supreme som är drygt 3 år och väldigt flitigt använda.
De sitter precis lika bra nu som när jag köpte dem, tight men absolut inte hårt.
Jag köper bara ridstövlar som är bekväma från dag ett.
Har ett par sovereign som är ett år, också lika perfekta nu som när jag köpte dem.
Nyss köpt Supreme själv. Får skavsår nere på foten, på olika lite udda ställen även. Hoppas det ska försvinna och även att jag får märken på hälsenan från där kedjan/läderbiten är. I övrigt sitter de perfekt :o
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har ett par stövlar av den här modellen som kan berätta om de är nöjda eller inte? Jag har gått ner en del i vikt de...
Svar
3
· Visningar
674
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag ska nu köpa ett par nya ridstövlar och eftersom jag ej haft några sen tidigare så är det lite svårt att veta hur dem ska sitta och...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: Piaff
·
Utrustning Jag har ett problem. Jag behöver köpa mig ett par nya Ego7 ridstövlar då jag vuxit ur de par som jag har nu. Och de ändå höjd...
Svar
4
· Visningar
1 135
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! Är en tjej med långa ben. Alltså passar nästan inga stövlar för att dem är för korta i skaftet. Jag har hittat ett par stövlar som...
Svar
11
· Visningar
1 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp