Ridstövlar

Ajda

Trådstartare
Vad har ni för ridstövlar? Är ni nöjda med dem?

Jag rider i ett par gamla mountain horse. Dålig passform egentligen, för vid runt min ankel. Så inte speciellt snygga, men de håller en evighet. Inte slitna över huvud taget. Rider dock inte alltid med dem, periodvis endel i jodphurs.

Dottern har ett par från crw. Mjuka och sköna tycker hon, men ganska dålig kvalitet. Redan slitna efter ett år.

Jag har tittat runt lite för skojs skull. Parlantis ser mjuka och sköna ut, men slits fort? Ego7 är fina också.
 
Jag har ett par 12 år gamla Bocaj. Älskar dom. Använder dom jämt utom när det är vinter. Sportiga och snygga tycker jag. Väldigt mjuka. Skulle eventuellt kunna tänka mej ett par som är lite hårdare när jag rider dressyr men dom här tycker jag är så sköna så jag är tveksam till att jag skulle gilla hårdare. Men dom börjar bli lite slitna så jag funderar på nya. Har åxå kollat på Ego7. Dom verkar Nice. Skulle vilja se dom i verkligheten åxå.
 
Jag har ett par alex boots (numera heter de stivali romitelli) som har hängt med i 5,5 år. Båda dragkedjorna är bytta en gång var och nu har det blivit ett ganska stort hål på insidan av ena vaden😅 Dock bara genom det yttre lagret så de funkar faktiskt ändå! Jag är jättenöjd, de var liksom inte ens dyra och har hållit sig jättefina. Ego7 har något material som inte är läder mot sadeln, jag är lite rädd att det ska skava/ge märken? Iaf om man har kalvskinnssadel, då är det ju noga att man bara använder kalvskinnsstigläder och jag antar att kalvskinnsstövlar borde vara bäst också…
 
Jag har ett par alex boots (numera heter de stivali romitelli) som har hängt med i 5,5 år. Båda dragkedjorna är bytta en gång var och nu har det blivit ett ganska stort hål på insidan av ena vaden😅 Dock bara genom det yttre lagret så de funkar faktiskt ändå! Jag är jättenöjd, de var liksom inte ens dyra och har hållit sig jättefina. Ego7 har något material som inte är läder mot sadeln, jag är lite rädd att det ska skava/ge märken? Iaf om man har kalvskinnssadel, då är det ju noga att man bara använder kalvskinnsstigläder och jag antar att kalvskinnsstövlar borde vara bäst också…

Stivali romitelli verkar många barn ha. Varav en flicka i stallet. Rätt slitna de också. Avskavda på insidan och framme vid tårna.

Vi har inga sadlar i kalvskinn, så ur den aspekten borde ego7 vara ok. Dock aldrig klämt på dem irl.
 
Jag har ett par från Sergio Grassio som jag haft i typ 15 år. De är väldigt sköna och superbra kvalitet. Nuförtiden används de dock främst när jag ska rida i hoppsadeln.

Har ett par MH Serenade också. Är inte jättenöjd egentligen, vill byta ut dem mot ett par deniro eller liknande dressyrstövel. Passformen är sådär på mig, jag köpte dem som ett budgetalternativ och ja då får man ju vad man betalar för overall.
 
Jag har också Sergio Grasso, köpta begagnade på Tradera för ca 500 kr för några år sedan så jag vet inte hur gamla de är. Slitna och lite lappade redan när jag köpte dem men väldigt sköna för att rida ut eller hoppa. Om inte skomakaren dömer ut dem har jag tänkt kosta på dem en förstärkning och lappa ihop lite till, så borde de kunna hänga med några år till. Skomakarjobbet lär bli dyrare än vad jag köpte dem för, men när jag har saker som jag trivs med (och som har någon grundkvalitet) så lägger jag hellre pengar på att ge dem maximal livslängd och minska på konsumtionen.

Men nu har jag också ett par Petrie dressyrstövlar - Traderafynd nyligen för 100 spänn! Utan dragkedja och knappt använda så de är ju extremt hårda i skaften men jag jobbar på att "rida in dem" så blir de helt perfekta som träningsstövlar.
 
Jag har ett par äldre, hårda dressyrstövlar av nån form av italienskt märke. Jag är ju pytteliten så jag hade svårt att hitta stövlar i storlek 36 med vuxenskaft (barnstorlekar blir för smala över vaden). Dessa var apdyra men å andra sidan har de hållt i över 15 år. Lite skavda på insidan, men mest så att man ser att de är använda.

Sen har jag ett par vinterridstövlar från MH. Supersköna, men för varma om det är typ varmare än -5.

Rider iofs ofta i skor+shortchaps, men skulle vilja hitta ett par "vardagsstövlar" som är så mjuka och sköna som MH stövlarna.

Och som ett PS; 3 tjejer i stallet har köpt ergo7 stövlar. Alla tre ångrar sig. De slits fort, tappar formen och har blivit obekväma att rida i.
 
Har två par:

MH snowy river


iu


Och 1 par MH Sovereign high rider
sovereign-brown-ii-f-15-big.jpg


är rätt nöjd med båda, snowy har foder, kan även tillägga jag även lånade ut dom till en kompis på vintern som har smala ben och är väldigt normal/smal i storlek, och hon kunna rida med mina breda stövlar utan några större problem (det va så kallt ute så hon lånade dom) dom är typ ett måste om vintern enligt mig.. Jag har brede vader, så ofta svårt för mig att hitta vanliga ridstövlar, men båda dessa sitter som en smäck på mina ben, dom är rätt mjuka, så skall investera i en måttsydd dressyrstövel, men såna är typ omöjliga att hitta om dom inte är speciellt sydda. Tittat på Amazona Sueca boots. Så blir nog ett par såna.

Men båda mina MH stövlar har många år på backen nu, det har inte blivit lite mycket ridning, som andra (skadat häst) men hade dom även som medryttare, inget slitage alls på mina high riders. Bra pris desutssom.

 
Senast ändrad:
Jag har ett par alex boots (numera heter de stivali romitelli) som har hängt med i 5,5 år. Båda dragkedjorna är bytta en gång var och nu har det blivit ett ganska stort hål på insidan av ena vaden😅 Dock bara genom det yttre lagret så de funkar faktiskt ändå! Jag är jättenöjd, de var liksom inte ens dyra och har hållit sig jättefina. Ego7 har något material som inte är läder mot sadeln, jag är lite rädd att det ska skava/ge märken? Iaf om man har kalvskinnssadel, då är det ju noga att man bara använder kalvskinnsstigläder och jag antar att kalvskinnsstövlar borde vara bäst också…
Hej, är stivali stövlarna stor i storlek i foten? Sjunker dom i längden efter ett tag?
 
Jag har ett par MH Sovereign high rider som jag har haft i 6 år nu. De är fortfarande i fint skick, enda som bytts är snöret men det var enkelt att fixa själv.
 
Vad har ni för ridstövlar? Är ni nöjda med dem?

Jag rider i ett par gamla mountain horse. Dålig passform egentligen, för vid runt min ankel. Så inte speciellt snygga, men de håller en evighet. Inte slitna över huvud taget. Rider dock inte alltid med dem, periodvis endel i jodphurs.

Dottern har ett par från crw. Mjuka och sköna tycker hon, men ganska dålig kvalitet. Redan slitna efter ett år.

Jag har tittat runt lite för skojs skull. Parlantis ser mjuka och sköna ut, men slits fort? Ego7 är fina också.
Jag har haft gamla cavallo, som hållt i evigheter, de sista sålde jag för två år sedan, då var de 15 år gamla och såg fortfarande nya ut. Sedan har jag haft olika modeller från Mountain horse, både äldre och nyare, men alla glider ner... Utom deras polomodell, men den gav mig skavsår istället. Har även provat Pioneer, väldigt mjuka och sköna, men för mjuka för min smak. Har nu ett par måttade från Ulrica Strindinger som tävlingsstövlar, ett par Cavallo Linus som vardagsstövlar och så ett par fodrade Mountain horse som vinterstövlar.
 
Just nu i mina Ariat vinterridstövlar, som visat sig har spruckit i den elastiska biten av lädret. Mycket skumt, och surt då de inte precis var billiga. De har några år på nacken iofs, men borde hålla längre, tycker jag. Nu kommer jag att köra slut på dem. Har beställt ett par Cavallo Linus, blir det för kallt att rida i dem får jag köpa några billiga "varmstövlar".
Rider annars i ridskor (Ariat) och chaps, (också Ariat), ridskorna börjar också ge upp efter ett antal år. Chapsen är precis inlämnade hos skomakaren, med nya sömmar kommer de att hålla länge än.
 
Har ett par bruna MH Supreme High Rider och älskar dem. Får komplimanger på dem mest hela tiden av alla möjliga, dressyrryttare som hoppryttare. Tyvärr är de väldigt svåra att få tag i nu för tiden, vilket är synd. Jag hade velat ha ett par svarta också. Men blir nog att köra mina bruna mer i hoppningen och till dressyren ska jag försöka hitta några svarta att ha i alla fall om man ska starta någon mindre tävling eller så. :D
 
Vad har ni för ridstövlar? Är ni nöjda med dem?

Jag rider i ett par gamla mountain horse. Dålig passform egentligen, för vid runt min ankel. Så inte speciellt snygga, men de håller en evighet. Inte slitna över huvud taget. Rider dock inte alltid med dem, periodvis endel i jodphurs.

Dottern har ett par från crw. Mjuka och sköna tycker hon, men ganska dålig kvalitet. Redan slitna efter ett år.

Jag har tittat runt lite för skojs skull. Parlantis ser mjuka och sköna ut, men slits fort? Ego7 är fina också.
Har Cavallo till vardags och Parlanti till tävling. Parlanti är inte gjorda för varje dag ridning!
Är väldigt nöjd med båda annars. Cavallo stövlarna är otroligt slitstarka.
 
Jag har 3 par i användning:

Horze Rover vinterridstövlar, mjukt fuskläder som är superlätt att torka av med fuktig trasa så ser dom ut som polerade läderstövlar på en gång, bra som dom är i kallt ridhus vintertid men använder värmeinlägg för att rida utomhus om det är flera minus ute. Dom är snygga och ser ut som vanliga ridstövlar (väldigt lika mina Ego7 nedan) men är alltså inte jättevarma.

Cavallo dressyrstövlar som jag haft i minst 15 år, dom är "old school" hårt läderskaft utan dragkedja eller snörning, superb kvalité. Varsamt omhändertagna så dom är fortfarande jättefina.

Ego7 Orion, mina nyaste, använder dom som hopp/allroundstövlar. Dom är riktigt snygga, mjukt läder, fina detaljer, tajt passform (såpass att jag skulle rekommendera att ens benmått är minst nån cm under deras maxmått för storleken).
 
Jag har tre par:
Cavallo Grand Prix: Jag är både nöjd och missnöjd med dem. De är sköna och har tagit en hel del stryk men ändå hållit, men ”på min tid” fick man det bästa kalvlädret för hälften av vad de här i rindbox kostar nu. Ska man ha deras fina läder är det 11000 kronor och då kan man lika gärna köpa Königs.

Celeris passage (Amazona Sueca): fint läder, jag köpte mina innan prishöjningen som kom för ett par år sedan, riktigt rejäla bra stövlar.

Königs Sir i lack: 15 år gamla, förvisso bara använda på tävling och finträning men de ser fortfarande splitter nya ut. Hård utsida och det finaste läder man kan tänka sig. Mitt val om jag hade köpt nya idag.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ute efter nya ridstövlar, och har följande kravlista: mjuka i skaftet dragkedja (jag har skadat foten och kan inte komma ner i...
Svar
19
· Visningar
3 262
Senast: Eamene
·
Utrustning Hjälp! Jag håller på att bli tokigt, jag måste hitta ett var nya ridstövlar då mina hänger på sista versen, haft dom över 10 år så...
Svar
1
· Visningar
767
Senast: Jerseyite
·
Utrustning Genom åren har jag avverkat ett antal Hööks-ridstövlar som jag använt till daglig ridning, oerhört sköna och billiga meeeen .. deras...
Svar
18
· Visningar
4 787
Senast: Långnos
·
Utrustning Jag har slutat rida och tänkte sälja min säkerhetsväst och mina ridstövlar. Jag vet dock inte riktigt hur mycket jag ska ta för dem...
Svar
0
· Visningar
435
Senast: Alba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp