Ridstopp eller träning - ryttarna är eniga

Fast det är ju just det som händer - folk slutar leva. Bokstavligt talat. Att inte utsätta sig för onödiga risker borde vara ett ansvar alla kan ta i det här läget, oavsett om det handlar om att avstå från att rida en unghäst eller avstå skidsemester eller att hälsa på vänner i en annan stad.

Vi har inga förbud mot hobbies och liknande i dagsläget, men förbud lär ju komma om vi inte själva tar ansvar, tänker till lite extra och undviker onödiga risker. Tänket att "någon annan" ska ta ansvar funkar inte längre.

Detta är inte Ebola. Ja, det är en allvarlig situation, men det är inte digerdöden. Jag tänker inte att någon annan ska ta ansvar, alla ska göra det de kan. Men att sluta leva för en influensa (obs. Jag tar den seriöst) leder till psykisk ohälsa.... som leder till självmord och självmordsförsök.... leder till belastad sjukvård.... leder till köer på begravningar... leder till hjärtesorg osv. Detta är allvarligt, men att stänga ner helt är ingen bra idé. Kolla på Italien och Spanien. Nu börjar upploppen, våldet i butiker, grannosämja.... min vän i Spanien är livrädd, och säger att det börjar likna något förstadie till skräckfilmerna "The Purge". Nu hoppas vi inte det blir så illa, men att sluta leva helt leder till att det inte kommer finnas något liv att gå tillbaka till, efter corona.
 
Detta är inte Ebola. Ja, det är en allvarlig situation, men det är inte digerdöden. Jag tänker inte att någon annan ska ta ansvar, alla ska göra det de kan. Men att sluta leva för en influensa (obs. Jag tar den seriöst) leder till psykisk ohälsa.... som leder till självmord och självmordsförsök.... leder till belastad sjukvård.... leder till köer på begravningar... leder till hjärtesorg osv. Detta är allvarligt, men att stänga ner helt är ingen bra idé. Kolla på Italien och Spanien. Nu börjar upploppen, våldet i butiker, grannosämja.... min vän i Spanien är livrädd, och säger att det börjar likna något förstadie till skräckfilmerna "The Purge". Nu hoppas vi inte det blir så illa, men att sluta leva helt leder till att det inte kommer finnas något liv att gå tillbaka till, efter corona.
Att undvika onödiga risker och tänka till lite extra är väl inte detsamma som att sluta leva?
 
Fast det är ju just det som händer - folk slutar leva. Bokstavligt talat. Att inte utsätta sig för onödiga risker borde vara ett ansvar alla kan ta i det här läget, oavsett om det handlar om att avstå från att rida en unghäst eller avstå skidsemester eller att hälsa på vänner i en annan stad.

Vi har inga förbud mot hobbies och liknande i dagsläget, men förbud lär ju komma om vi inte själva tar ansvar, tänker till lite extra och undviker onödiga risker. Tänket att "någon annan" ska ta ansvar funkar inte längre.
Jag har flertalet gånger hört representanter för både folkhälsoinstitutet och läkarkåren att vi skall fortsätta att motionera och att det är viktigt för att behålla folkhälsan. Sen är det naturligtvis viktigt att hålla sig till de rekommendationer som finns, men det tror jag alla i tråden har som utgångspunkt.
 
Såg på ett program igår där en professor beskrev hur dödligheten i cancer och hjärt och kärlsjukdomar ökade markant efter den ekonomiska krisen 2008. Så att försöka fortsätta leva ( givetvis använda sunt förnuft) och hitta saker som är ljusglimtar i vardagen, är viktigt både för individen men också för samhället.

Avstå resande mellan regioner, håll avstånd till personer som du möter, träffa äldre anhöriga digitalt eller ute på en promenad (med en och en halv meters mellanrum) och stanna hemma om du är sjuk.
 
Att undvika onödiga risker och tänka till lite extra är väl inte detsamma som att sluta leva?

Undvika onödiga risker tycker jag man ska göra också, och där tänker jag att det egna ansvaret spelar in.
Typ, i mitt fall, rida för att hålla hästen sansad och trevlig = mindre olycksrisk i hanteringen. Men jag åker inte på terrängträning eller sticker ut och galopperar med ett gäng kompisar, eftersom det känns som en onödig risk för bus.
För nån annan med en annan häst kanske det är att inte rida alls. En tredje kanske bara rider på bana eller bara ut, osv. Om alla tar ansvar och minskar risker utifrån sin situation tror jag det blir bäst, än nåt generellt förbud som ska gälla lika för alla.
 
Får man inte rida, borde folk inte få cykla, köra bil, gå ut och springa, klättra upp för stegar, hacka lök, byta glödlampa.... Folk kan skada sig överallt och när som helst. Man kan inte sluta leva helt och hållet.
Det handlar om sitt eget val, just nu. Eftersom att intensivvårdsplatserna är fullständigt upptagna just nu så får man ta med det i beräkningen. Det gäller tyvärr cykelolyckor, fallolyckor, infarkter. Jag som är lite skrajsen av mig, blir nojig andra blir inte nojig. Jag tycker inte vi ska sluta leva, jag har bara en paus i min ridning, baserad på min person.
 
Då borde de förbjuda utövande alla kontaktsporter också i så fall-tex. fotboll, handboll, innebandy, ishockey.

Jag är ganska säker på att de alla ryker under en hel del "social distansierings" regler - typ att inga grupper är tillåtna, att man ska hålla 2 meters avstånd o.s.v. Jag tror inte man behöver oroa sig för någon häxjakt på ridsporten..
 
Jag är ganska säker på att de alla ryker under en hel del "social distansierings" regler - typ att inga grupper är tillåtna, att man ska hålla 2 meters avstånd o.s.v. Jag tror inte man behöver oroa sig för någon häxjakt på ridsporten..

På nyheterna imorse hörde jag att det diskuterades om träningsmatcher i alla fall borde få spelas.
Reglerna kring idrottande skulle visst förtydligas eftersom det förekommer en hel del olika tolkningar nu.
 
Jag lägger mig inte i om folk rider eller inte, men blir faktiskt rätt förundrad när jag läser om hur många vars hästar verkar utgöra en skaderisk för sig själva och andra om de inte rids ett tag? Hur gör man om man blir sjuk annars eller hästen behöver stå ett tag?

Har vi avlat fram så mycket energi att hästar idag behöver motioneras "för hand" för att inte balla ur? Mina hästar röjer förvisso järnet med varandra varje dag, men inte fasen utgör de en skaderisk för mig om de skulle vila lite.

Min klarar sig fint utan träning, stod på box i två veckor med gipsad hov och har regelbundna viloperioder, lika trevlig att hantera oavsett. Däremot så gillar både han och jag att träna så därför fortsätter vi :)
 
Min klarar sig fint utan träning, stod på box i två veckor med gipsad hov och har regelbundna viloperioder, lika trevlig att hantera oavsett. Däremot så gillar både han och jag att träna så därför fortsätter vi :)
Som sagt, att folk väljer att rida sina hästar om man vill det rör mig inte i ryggen, jag reagerade på att det var flera som motiverade det med att annars blir deras hästar farliga. Det rimmar rätt illa ihop med min upplevelse av mina hästar. 😊 Inte ens min 2-åring som stod på box i 6 veckor efter en operation var farlig att hantera, även om det kröp i hela kroppen på honom på slutet.
 
Får man inte rida, borde folk inte få cykla, köra bil, gå ut och springa, klättra upp för stegar, hacka lök, byta glödlampa.... Folk kan skada sig överallt och när som helst. Man kan inte sluta leva helt och hållet.
Men alltså, du måste väl inse skillnaden mellan att frivilligt sätta sig på ett flyktdjur och utöva en sport som vi vet ofta orsakar skador som kräver sjukvård, och att ge sig ut på en stillsam löprunda? Skillnaden mellan att köra bil för att kunna handla mat, hacka lök till maten man behöver äta, byta glödlampan för att få ljus i sitt hem, och att rida för sitt eget nöjes skull? Det är ju en enorm skillnad på anledningarna till att man skulle göra alla de där sakerna, och även på sannolikheten att de orsakar svåra skador som kräver rejäla sjukvårdsresurser.
 
Men alltså, du måste väl inse skillnaden mellan att frivilligt sätta sig på ett flyktdjur och utöva en sport som vi vet ofta orsakar skador som kräver sjukvård, och att ge sig ut på en stillsam löprunda? Skillnaden mellan att köra bil för att kunna handla mat, hacka lök till maten man behöver äta, byta glödlampan för att få ljus i sitt hem, och att rida för sitt eget nöjes skull? Det är ju en enorm skillnad på anledningarna till att man skulle göra alla de där sakerna, och även på sannolikheten att de orsakar svåra skador som kräver rejäla sjukvårdsresurser.

"Men alltså", du måste "väl inse" vad jag är ute efter - flyktdjur eller stillsam joggingtur - olyckan finns runt kröken. Att sluta leva leder till fler psykiska problem som leder till överbelastad sjukvård. Du kan dra det hur långt som helst. Jag tycker det är sjukt att ryttarna ska ha mer ansvar för att lämna plats på akuten, än alla andra som löper lika stor risk till skada = man måste sluta leva för att slippa risken att bli skadad/sjuk/belasta vården. Sluta spela boll, promenera till affären istället för bilen - på en väg utan bilar (3 timmars promenad är säkrare än procenten att skadas i en bil på hälften så lång färd), sluta hacka löken i risk att skada dig ,du kan mosa den med handen lika bra. Som sagt. Sluta in te leva - använt sunt förnuft och följ folkhälsomyndighetens riktlinjer.
 
Att sluta rida de hästar man annars rider dagligen utan uppenbar risk att åka av har jag svårt att förstå varför man ska göra. Däremot är det kanske inte läge att just nu börja hoppa terränghinder för första gången eller träna på att rida ut själv om hästen inte är van vid det. Idka riskbedömning med andra ord!
På samma vis är det kanske inte just nu jag ska börja lära mig köra MotoCross eller ens ge mig upp på barnens studsmatta!
 
"Men alltså", du måste "väl inse" vad jag är ute efter - flyktdjur eller stillsam joggingtur - olyckan finns runt kröken. Att sluta leva leder till fler psykiska problem som leder till överbelastad sjukvård. Du kan dra det hur långt som helst. Jag tycker det är sjukt att ryttarna ska ha mer ansvar för att lämna plats på akuten, än alla andra som löper lika stor risk till skada = man måste sluta leva för att slippa risken att bli skadad/sjuk/belasta vården. Sluta spela boll, promenera till affären istället för bilen - på en väg utan bilar (3 timmars promenad är säkrare än procenten att skadas i en bil på hälften så lång färd), sluta hacka löken i risk att skada dig ,du kan mosa den med handen lika bra. Som sagt. Sluta in te leva - använt sunt förnuft och följ folkhälsomyndighetens riktlinjer.
Jag förstår vad du är ute efter, men jag förstår inte hur man överhuvudtaget kan likställa riskerna att skada sig genom jogging eller matlagning med de risker som ridning innebär. Naturligtvis kan man skada sig precis hur och när som helst, men sannolikheten att man gör det varierar ju enormt beroende på vad det är man utsätter sig för. Och där ligger inte ridning särskilt bra till, tyvärr. Inte fotboll, ishockey, basket, utförsåkning, fallskärmshoppning, cheerleading eller massor av andra riskfyllda sporter heller, för den delen.
 
En del länder har infört ridstopp, i Nyköping gick överläkare på ortopedkliniken i helgen ut och sa att man inte bör rida på grund av skaderisken. Vad tycker ryttarna själva?
Jag har inte slutat rida, men jag tänker mig för ett varv extra. Det är även i vanliga fall en hobby som när något händer är vårdtung. I detta läge skulle jag banne mig skämmas ögonen ur mig om jag behövde tynga vården med en fraktur, hjärnskakning eller annat bara för att jag inte minimerat alla risker jag kan.
Min märr har jag alltid ansett vara både ouppfostrad och lagom koko - men inte ens hon blir farlig av att inte ridas. På med hjälm och väst och longera? Släpp hästarna i större hage eller lös i ridhus eller på ridbana? Och kanske lära sig läxan att se till att uppfostra hästjäkeln i framtiden. Det låter helt orimligt att det skulle ÖKA skaderisken att låta bli en risktung hobby, det är nog den sämsta undanflykt jag hört hittills.

Idag blåser det halv storm här på västkusten. I vanliga fall skulle jag hålla i mig, stå ut med ett skvättigt ridpass med snurr och hopp - men idag avstår jag och tänker att det blir inget os i år ändå, så vi kan passa ridning idag. Istället får det bli en promenad och kanske lite longering.

Jag är tvungen att köra bil för att ta mig dit = en risk. Jag vistas i stadsmiljö varje vardag = måste jobba. Maken utsätts för massor av smitta pga sitt yrke = en risk. Det kan dock inte likställas med att utöva en högriskhobby nu. Rida in unghästar och liknande i detta läge är så dumt att jag storknar. Folk dör som flugor runtom i världen, hur jäkla osolidarisk är man mot inte minst vårdpersonalen om man medvetet riskar skador nu för sitt eget höga nöjes skull?
 
Precis - en global pandemi leder faktiskt till vissa inskränkningar i ens levnadskvalite. Det är en pandemi liksom.. Situationerna är ju inte likvärdiga, men spanien har ju totalt utegångsförbud, de är i en situation där det inte handlar om att leva längre, utan överleva. Förhoppningsvis kommer det inte att gå så långt i Sverige (spanien har ju också en fascistiskt historia som sverige saknar), men jag är lite förvånad över den exceptionalitet som många här uttrycker om den egna situationen.

Gällande svårhanterade hästar - jag har precis jobbat en säsong med polohästar, och trots att deras jobb är att vara explosiva sprinters så är i princip alla hästarna superlätta att hantera från marken, att leda 3-5 stycken åt gången osv. Skillnaden - de lever flockliv och går ute typ 16 timmar/dygn.

Var det importerade från Argentina?

Jag stod i Sthlm på ett stall med poloverksamhet utöver vanliga inackorderade. Iom att jag jobbade mycket med elevhästar på gården och var där hela dagarna oftast blev det ju att man lärde känna de som jobbade med polon.
Speciellt iom att jag var en av få som tyckte det var super miljöträning och bara kul när de kom in på stora utebanan och skulle kantra med 7 handhästar. Och iom att jag också ibland hade fler handhästar etc.

De hästarna var importerade från Argentina. Där hade de levt orörda tills de når den ålder då de ska tränas. Man vallade då in dem i en fålla, fick på dem grimma och band upp dem i ett träd med saker som höll. Där fick hästen vara tills den gav efter och slutade kampa, kunde i värsta fall ta något dygn eller ett par. Då drog man på en huva. Sadlade, och hoppade upp med hästen bunden. När den lugnat sig så släppte man loss dem med träns och huva på. Om man fick kontroll på hästen var den inriden. De som panikade och inte gav sig gjorde man sig av med. De frågade mig någon gång ang varför jag skulle ta igenom problem med en häst som ägaren inte klarade av. Jag förklarade vad problemet var etc. Då undrade de igen men "VARFÖR?". De tyckte att en sån har man ju ihjäl eller slänger ut i en hage.
Det ihop med att man avlat på att de inte ska ge sig på varann iom att man måste kunna rida nära/tacklas utan slagsmål har ju gett lite udda hästar i jämförelse med våra svenska.
Sen i hur de är att rida, fullblod som kan gasa på rejält. Det är ju också en grej som gör att stora fält, galopp etc är oladdat för dem. För många av dagens ridhästar så får de inte riktigt galoppera av sig ordentligt. För många hästar är galopp laddat. För en polohäst är det ju det mesta den gör och alltså väldigt odramatiskt och den vet att det snart sker igen mer än nog.

Mitt halvblod fick gå i deras lösdrift då han var unghäst. Det gick ca 40 polohästar i samma hage.
Ägarna var väldigt försiktiga med att släppa in våra "vanliga" hästar för att inte de skulle "ta över" gentemot de milda polohästarna.

Av en slump så hamnade jag i en annan stad och där fick jag en elev som hade köpt en av de polohästar min häst gick med i hagen. Den är tyvärr tydligt märkt av sin uppväxt. Otroligt introvert på ett sätt som man extremt sällan ser på Svenskfödda hästar. Hon är inte medgörlig på ett avslappnat sätt där hon vet att det är skönt och trevligt att göra rätt. Hon är medgörlig på ett avstängt sätt.

Jag håller med om att det finns låg kunskap om att träna hästar till att inte balla ur/inte lyssna etc. Och att man borde lägga mer krut på det oavsett vad som nu kommer ske. För det är farligt.
Men jag tror ju inte direkt det gynnar folk att ställa av och i det läget försöka hitta kommunikation. Det blir för svårt för de flesta. De flesta gör bäst i att försöka lära sig sånt på en häst som iaf är rastad.
 
Jag kompromissar lite. Min gammeltant på 20 år och som jag haft i 15 rider jag på som vanligt. Jag har inte ramlat av henne de senaste 14 åren så det känns säkrare än de flesta av mina andra hobbys. Unghästen håller jag mig dock ifrån att sätta igång efter vintervilan ett tag till. Hon är supersnäll men har lite vårkänslor för tillfället så det känns helt klart mer riskabelt plus att jag är överhopad med jobb så jag hinner inte. Mina hästar går på lösdrift i en hage på ett par hektar och om de får vila eller inte spelar egentligen ingen roll alls för deras hanterbarhet från marken.
 
Om vi ska sluta med farliga och inte nödvändiga aktiviteter så bör Systembolaget stänga och alla cigaretter, chips och godis tas bort från hyllorna. Alkohol, rökning och fetma belastar nog vården betydligt mer än ridolyckor. Framförallt alkohol ökar ju den akuta olycksrisken enormt!
Men är inte det en lite tråkig inställning? ”Om jag ska göra x ska bannemig nån annan göra y och z!” Kan vi inte fokusera på oss själva, och tänka ”vad kan jag bidra med för att hjälpa till/underlätta i den här krisen”?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
658
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 174
Senast: Squie
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 403
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 103
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp