Ridstopp eller träning - ryttarna är eniga

Jag lägger mig inte i om folk rider eller inte, men blir faktiskt rätt förundrad när jag läser om hur många vars hästar verkar utgöra en skaderisk för sig själva och andra om de inte rids ett tag? Hur gör man om man blir sjuk annars eller hästen behöver stå ett tag?

Har vi avlat fram så mycket energi att hästar idag behöver motioneras "för hand" för att inte balla ur? Mina hästar röjer förvisso järnet med varandra varje dag, men inte fasen utgör de en skaderisk för mig om de skulle vila lite.

De som går sönder kan ju bero på att vi avlat fram ett känsligare material. Och att man kanske inte riktigt grejar att hjälpa en sån häst att lära sig balans och kroppsmedvetenhet.
Och de är väl inte skapta för att stå ensamma i en liten ruta.

De som blir farliga handlar ju inte endast om överskottsenergi. Det handlar om att man inte har ett system för att både motverka och kunna påverka i den laddningen.
När hästarna är rastade tycker många det är ok, normalt och gulligt med hästar som är lite olydiga. Alt så vet man inte ens om att det går att få en bättre kommunikation där man vid behov alltid får korrekt svar på en hjälp, även från backen.
Många tycker att det inte gör ngt om den vanligtvis lugna och snälla hästen kliver in på ens personliga space oinbjuden. Men när hästen sen är i skarpt läge pga rädslor/överskottsenergi etc så är det inte lika kul när hästen kutar över dem.

Och för att hantera de som vanligtvis måste rastas av extremt för att hållas i schack iom att de är så pass ouppfostrade så krävs ju rutin av det för att inte riskera skador.

Min häst är en sån som mår bäst av att få bli trött i huvud och kropp. Han är explosiv deluxe även då han tränas fullt. Men han är för den sakens skull aldrig farlig att tex ta in/ut etc iom att han är skolad att lyssna, undvika människan, ge efter för tryck, gå, stå still etc.
För mig är det självklart att i förebyggande syfte utbilda alla hästar så iom att man aldrig vet när skarpt läge kommer och det måste funka utan att man ska riskera skadas.
 
Jag har inte slutat rida, men jag tänker mig för ett varv extra. Det är även i vanliga fall en hobby som när något händer är vårdtung. I detta läge skulle jag banne mig skämmas ögonen ur mig om jag behövde tynga vården med en fraktur, hjärnskakning eller annat bara för att jag inte minimerat alla risker jag kan.
Min märr har jag alltid ansett vara både ouppfostrad och lagom koko - men inte ens hon blir farlig av att inte ridas. På med hjälm och väst och longera? Släpp hästarna i större hage eller lös i ridhus eller på ridbana? Och kanske lära sig läxan att se till att uppfostra hästjäkeln i framtiden. Det låter helt orimligt att det skulle ÖKA skaderisken att låta bli en risktung hobby, det är nog den sämsta undanflykt jag hört hittills.

Idag blåser det halv storm här på västkusten. I vanliga fall skulle jag hålla i mig, stå ut med ett skvättigt ridpass med snurr och hopp - men idag avstår jag och tänker att det blir inget os i år ändå, så vi kan passa ridning idag. Istället får det bli en promenad och kanske lite longering.

Jag är tvungen att köra bil för att ta mig dit = en risk. Jag vistas i stadsmiljö varje vardag = måste jobba. Maken utsätts för massor av smitta pga sitt yrke = en risk. Det kan dock inte likställas med att utöva en högriskhobby nu. Rida in unghästar och liknande i detta läge är så dumt att jag storknar. Folk dör som flugor runtom i världen, hur jäkla osolidarisk är man mot inte minst vårdpersonalen om man medvetet riskar skador nu för sitt eget höga nöjes skull?

Jag förstår inte varför vissa har så svårt att förstå att hästar är olika?
Min häst är vanligtvis väldigt trevlig och väluppfostrad. Vem som helst kan leda ut och in från hage (eller på promenad i grimma för den delen), lasta osv. Men om hon tvingas gå från fullt igång i tävlingskondition till total vila flera veckor i sträck så kan hon inte hantera sin överskottsenergi och då blir hon en skaderisk även om hon inte är det annars. Jag ser inte det som nåt särskilt konstigt? Speciellt inte hos hästar som är "högt i blod".
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Men är inte det en lite tråkig inställning? ”Om jag ska göra x ska bannemig nån annan göra y och z!” Kan vi inte fokusera på oss själva, och tänka ”vad kan jag bidra med för att hjälpa till/underlätta i den här krisen”?
Jag tycker man ska göra riskbedömningar och vara realistisk - du missade ironin i mitt inlägg!
Jag har ridit i 50 år och aldrig skadat mig allvarligt i en ridolycka. Varför ska jag då göra bedömningen att risken ökar just nu? Visst kan vi alla ha otur, men då får vi ju alla avstå allt som innebär ngn form av risk!
 
Jag tycker man ska göra riskbedömningar och vara realistisk - du missade ironin i mitt inlägg!
Jag har ridit i 50 år och aldrig skadat mig allvarligt i en ridolycka. Varför ska jag då göra bedömningen att risken ökar just nu? Visst kan vi alla ha otur, men då får vi ju alla avstå allt som innebär ngn form av risk!
Nej, vi behöver inte avstå från allt. Men vi kan vara medmänniskor och tänka till lite extra. Skidanläggningar har stängt av en anledning, till exempel. Men ja, jag missade ironin. Men det handlar ju inte om att risken ökar just nu, men att vi bör göra vad vi kan för att inte belasta vården i onödan. Jag har jobbat hemifrån i tre veckor nu. För MIG är det antagligen inte farligare än vanligt att åka till jobbet och spendera dagarna på kontoret. Men det är inte för min skull jag jobbar hemma.

Jag säger alltså inte att man ska helt låta bli att rida. Men precis som du skriver, göra riskbedömningar och vara realistisk. Och ridsport ÄR farlig, det finns det statistik på.
 
De som går sönder kan ju bero på att vi avlat fram ett känsligare material. Och att man kanske inte riktigt grejar att hjälpa en sån häst att lära sig balans och kroppsmedvetenhet.
Och de är väl inte skapta för att stå ensamma i en liten ruta.

De som blir farliga handlar ju inte endast om överskottsenergi. Det handlar om att man inte har ett system för att både motverka och kunna påverka i den laddningen.
När hästarna är rastade tycker många det är ok, normalt och gulligt med hästar som är lite olydiga. Alt så vet man inte ens om att det går att få en bättre kommunikation där man vid behov alltid får korrekt svar på en hjälp, även från backen.
Många tycker att det inte gör ngt om den vanligtvis lugna och snälla hästen kliver in på ens personliga space oinbjuden. Men när hästen sen är i skarpt läge pga rädslor/överskottsenergi etc så är det inte lika kul när hästen kutar över dem.

Och för att hantera de som vanligtvis måste rastas av extremt för att hållas i schack iom att de är så pass ouppfostrade så krävs ju rutin av det för att inte riskera skador.

Min häst är en sån som mår bäst av att få bli trött i huvud och kropp. Han är explosiv deluxe även då han tränas fullt. Men han är för den sakens skull aldrig farlig att tex ta in/ut etc iom att han är skolad att lyssna, undvika människan, ge efter för tryck, gå, stå still etc.
För mig är det självklart att i förebyggande syfte utbilda alla hästar så iom att man aldrig vet när skarpt läge kommer och det måste funka utan att man ska riskera skadas.
Jag håller med, överskottsenergi i min värld innebär inte farliga hästar att hantera. Sen är det ju så att det blir en ond spiral, ju bättre kondition desto mer att rasta, osv osv. Har du då inte hästen med på banan från början så blir det ju knappast bättre av vila
 
Jag förstår inte varför vissa har så svårt att förstå att hästar är olika?
Min häst är vanligtvis väldigt trevlig och väluppfostrad. Vem som helst kan leda ut och in från hage (eller på promenad i grimma för den delen), lasta osv. Men om hon tvingas gå från fullt igång i tävlingskondition till total vila flera veckor i sträck så kan hon inte hantera sin överskottsenergi och då blir hon en skaderisk även om hon inte är det annars. Jag ser inte det som nåt särskilt konstigt? Speciellt inte hos hästar som är "högt i blod".
Oavsett energi så ska en häst inte vara en skaderisk för den som hanterar den. Vad gör man då om något sker så den blir stående ett tag liksom? Boxvila? Buköppning? Att alla hästar är olika är en sak, men njae, det där köper jag inte. Jag vet mer än väl hur det är att ha en koko häst i andra änden av repet och har ryggat ut min till paddock/hage mer än en gång för att hon håller på att ha ihjäl sig själv och alla runt henne, men hon har fått lära sig. Min erfarenhet är också att det är en ganska kort period efter plötslig avställning som det kryper i skinnet på dem, så länge de går i vettiga hagar. De flesta hästar vänjer sig efter en tid med stillastående, annars hade det ju aldrig funkat med konvalescenter t.ex.
 
Oavsett energi så ska en häst inte vara en skaderisk för den som hanterar den. Vad gör man då om något sker så den blir stående ett tag liksom? Boxvila? Buköppning? Att alla hästar är olika är en sak, men njae, det där köper jag inte. Jag vet mer än väl hur det är att ha en koko häst i andra änden av repet och har ryggat ut min till paddock/hage mer än en gång för att hon håller på att ha ihjäl sig själv och alla runt henne, men hon har fått lära sig. Min erfarenhet är också att det är en ganska kort period efter plötslig avställning som det kryper i skinnet på dem, så länge de går i vettiga hagar. De flesta hästar vänjer sig efter en tid med stillastående, annars hade det ju aldrig funkat med konvalescenter t.ex.
Min häst är vanligtvis trevlig att leda, men stenhård i huvudet. Han har respekt för mitt space normalt sett, men blir han rädd går han över mig. Haft honom i tio år och tränat varje dag på det, men en ångvält till kallblod med en hjärna av stål är inte lätt att hantera i alla situationer.
 
Jag rider inte, och från och med i dag så får min dotter inte spela matcher, har vi bestämt.
För mig är hobbyn sekundär när sjukvården är kris och när mina vänners företag håller på att gå i konkurs. Jag vill inte belasta sjukvården närmsta månaderna, för min hobby.
Jag förstår om andra vill annat.
Bara kliver man utanför dörren utsätter man sig för skaderisk, det kan hända olycka på jobbet man blir påkörd osv.

Det är ju inte ens säkert att någon av oss belastar sjukvården extra bara för att vi håller på med vår hobby, däremot tror jag det blir större belastning, som några redan nämnt om "explosions hästar" om man inte får rida dom.

Jag kanske inte ens ska gå till jobbet, jag kör lastbil och risken är stor att jag skulle råka ut för en olycka på jobbet, större än i ridningen skulle jag säga.

Nej, jag tror inte på att sluta med sin hobby, däremot kan man vara mer medveten om riskerna när man håller på och förebygga dom och försöka undvika farliga situationer så gott det går.

Jag har hållt på med hästar i över 20 år och aldrig behövt besöka vården under dessa år, även om jag fått några lårkakor och skrapsår, så jag kommer inte sluta med min hobby "bara för att det är farligt". Däremot får jag försöka förebygga riskerna och undvika farliga situationer.
 
Oavsett energi så ska en häst inte vara en skaderisk för den som hanterar den. Vad gör man då om något sker så den blir stående ett tag liksom? Boxvila? Buköppning? Att alla hästar är olika är en sak, men njae, det där köper jag inte. Jag vet mer än väl hur det är att ha en koko häst i andra änden av repet och har ryggat ut min till paddock/hage mer än en gång för att hon håller på att ha ihjäl sig själv och alla runt henne, men hon har fått lära sig. Min erfarenhet är också att det är en ganska kort period efter plötslig avställning som det kryper i skinnet på dem, så länge de går i vettiga hagar. De flesta hästar vänjer sig efter en tid med stillastående, annars hade det ju aldrig funkat med konvalescenter t.ex.

Det låter skitjobbigt att behöva hålla på och rygga hästen ut till hagen för att den inte kan bete sig, det har jag aldrig behövt med min eftersom hon som sagt är trevlig och väluppfostrad så länge hon får utlopp för sin energi.
Däremot kan jag svara på hur det funkar när hästen måste stå på box en tid: för mig helt klockrent så länge hon BARA stod på box. När vi skulle lasta och åka på återbesök hos veterinär var det hjälm på och träns med kedja under hakan för att undvika en potentiellt farlig situation när vi kom ut ur stallet. Kul? Nej. Något man hade kunnat förutse av att hantera henne till vardags när hon får arbeta? Nej.

Efter friskförklaring tog det några ridpass så var hon sitt vanliga snälla, lättsamma jag igen som även min lite rädda mamma kan hantera utan minsta problem.
 
Kan bara se till min egen häst, han gick från full tävlingskondtion (startande travhäst) till att på något vänster få en liten blödning på en sena som sitter illa till. De hade verkligen inte hittat den om inte de hade letat över hela benet. Han hade svårt att hantera sin överskottsenergi från början när han kom, fick han direkt från proffsträning i december. Då hade de gått bara ett par veckor sedan skadan upptäcktes. Nu tränar han för vagn varannan dag i långsam takt men de räcker för att hålla honom i skinnet. Just nu vilar han pga vaccination tidigare i veckan och ja de kryper i skinnet på Honom. Han skulle aldrig vara elaka för de finns inte i hans natur men han får som sagt svårt att hålla rätt på all överskottsenergi som pyser. Inget konstigt i sig, just tappat ned de blivnande fölstoet från full tävlingskondtion till mamma ledig på heltid. Tog ca 3 månader med nedtrappning men hon är som ett lamm nu förtiden. Nöjd med livet så länge hon får gå ut i sin hage. Medans vi har en 4 åring också som är rabiat när hon inte tränar och alltid vart . För henne handlar de inte om att träna varken hårt eller länge de handlar om att de ska hända något bara. Alla hästar är olika.
 
Själva ridningen är ju en väldigt liten del i hästägandet. Jag har aldrig haft någon ridrelaterad skada - de enda gångerna jag gjort mig lite illa har varit på marken. Och många hästar som inte motioneras blir farligare att hantera än vad det är att rida dem kontinuerligt. Min häst blir det inte, men det finns trots allt en hel del som blir det. Sedan behöver man ju kanske inte tokgaloppera ute i skogen eller utsätta sig för annat som ändå innebär en lite större risk. Det jag menar är att det blir ganska konstigt med ett ridförbud eftersom det innebär att riskerna runt omkring blir större istället. Men det förstår nog inte folk som fattar sådana beslut...
 
Detta är inte Ebola. Ja, det är en allvarlig situation, men det är inte digerdöden. Jag tänker inte att någon annan ska ta ansvar, alla ska göra det de kan. Men att sluta leva för en influensa (obs. Jag tar den seriöst) leder till psykisk ohälsa.... som leder till självmord och självmordsförsök.... leder till belastad sjukvård.... leder till köer på begravningar... leder till hjärtesorg osv. Detta är allvarligt, men att stänga ner helt är ingen bra idé. Kolla på Italien och Spanien. Nu börjar upploppen, våldet i butiker, grannosämja.... min vän i Spanien är livrädd, och säger att det börjar likna något förstadie till skräckfilmerna "The Purge". Nu hoppas vi inte det blir så illa, men att sluta leva helt leder till att det inte kommer finnas något liv att gå tillbaka till, efter corona.
Men alltså, det är ju inte psykisk ohälsa och självmord pga. att folk har slutat leva sitt liv som de vill i exempelvis Spanien som lett till upploppen och våldet du beskriver. Det är massdöden till följd av Covid-19 som gjort det. Vänd på det istället, är folk inte aktsamma så kommer det leda till att smittan sprids mer, och i förläning leder det till att vården går på knäna ännu mer och då kommer möjligheterna för att få adekvat hjälp för psykisk ohälsa bli ännu sämre.
 
En stor risk med "ridförbud" är att folk börja göra "nya" grejer med hästarna som kanske varken häst eller ryttare har gjort förut eller har någon vidare erfarenhet av. Vissa anläggningar har ju t.om. förbud mot longering eller lös rastning, så även om de tillfälligt tillåter det så hur vana är häst o ryttare vid det då?

Jag kan t.ex. inte riktigt tömköra (gjort det typ 10 gånger eller så) så för mig skulle tömkörning vara värre än vanlig ridning på planmark. Longering funkar, men det kan jag ju inte göra varje dag. Är en promenad ut i naturen med en häst som inte fått den normala mentala/fysiska stimulansen den är van vid egentligen säkrare än ett pass på banan?

Vet t.ex. en hingst som var en ängel under sadel, men som under en flera månader lång vila pga skada var så uttråkad/rastlös att han mer eller mindre försökte äta upp en när man ledde honom. En annan häst hade väldigt höga krav på att man var konsekvent och inte gick över hans gränser, och kunde ibland testa att göra "utfall" för att skrämma bort människan vid longering, trots att han egentligen tyckte longering var rätt trevligt.

Vissa hästar kommer alltid kräva mer från marken än från ryggen, och oavsett hur "väluppfostrad" en häst kan vara med sin ägare så blir ju många hanterade av annat folk än ägaren och kanske inte kan läsa av hästen tillräckligt bra för att kunna hantera det när den uttrycker sin rastlöshet, eller inte vet/vågar göra rätt saker för att bryta beteendet. Bara för att man inte kan ramla av betyder det ju inte att hästar slutar vara stora djur eller att människor inte längre är sårbara.
 
Då bör man i konsekvensens namn förbjuda en massa andra sporter också. Och som någon annan sa att hantera en häst som inte får utlopp för sitt naturliga rörelsebehov är betydligt farligare. För mitt 23 åriga sto är det en dödsdom att sluta motionera henne.
 
Då bör man i konsekvensens namn förbjuda en massa andra sporter också. Och som någon annan sa att hantera en häst som inte får utlopp för sitt naturliga rörelsebehov är betydligt farligare. För mitt 23 åriga sto är det en dödsdom att sluta motionera henne.
Skidanläggningar har ju stängt, av en anledning. Menar du att andra sporter borde drabbas i konsekvensens namn av det också då?

Vill återigen påpeka att jag inte är för ett förbud. Blir dock lite beklämd av alla som har ett behov av att tala om att de måste rida för att deras hästar inte ska bli farliga. Om det är så det ser ut trots att hästarna går i flock i stora hagar med mycket utevistelse och är väluppfostrade, så måste något vara galet fel med ridhästaveln. :(
 
Skidanläggningar har ju stängt, av en anledning. Menar du att andra sporter borde drabbas i konsekvensens namn av det också då?

Vill återigen påpeka att jag inte är för ett förbud. Blir dock lite beklämd av alla som har ett behov av att tala om att de måste rida för att deras hästar inte ska bli farliga. Om det är så det ser ut trots att hästarna går i flock i stora hagar med mycket utevistelse och är väluppfostrade, så måste något vara galet fel med ridhästaveln. :(
Cykling, ishockey, fotboll you name it. Fullt med skador.
Skidåkning har man stängt av pga smittorisken.

Ja en tävlingshäst i full kondition kan man inte bara ställa av. Farligt för både människorna som hanterar den och även för hästen själv.
 
Cykling, ishockey, fotboll you name it. Fullt med skador.
Skidåkning har man stängt av pga smittorisken.

Ja en tävlingshäst i full kondition kan man inte bara ställa av. Farligt för både människorna som hanterar den och även för hästen själv.
Inte enbart smittorisken, skaderisken är också inräknad. Men varför ”men durå”-attityden? Om vi som håller på med ridsport tar vårt ansvar och tar till extra försiktighetsåtgärder så måste vi väl kunna förutsätta att de som utövar andra risksporter tar sitt? Varför ska vi sitta och peka mot dem istället för att göra det vi kan själva?

Jodå, det kan man, alla hästar blir inte farliga av att vila bara för att de är tävlingshästar.
 
Hur gör ridskolorna? Om man inte ska rida i nuläget på grund av skaderisken så måste ju alla ridskolor stänga ner. Personligen hade jag varit mer orolig för att smittas av Corona av ngn i stallet än att ramla av hästen om jag varit ridskoleeyttare.
 
Skidanläggningar har ju stängt, av en anledning. Menar du att andra sporter borde drabbas i konsekvensens namn av det också då?

Vill återigen påpeka att jag inte är för ett förbud. Blir dock lite beklämd av alla som har ett behov av att tala om att de måste rida för att deras hästar inte ska bli farliga. Om det är så det ser ut trots att hästarna går i flock i stora hagar med mycket utevistelse och är väluppfostrade, så måste något vara galet fel med ridhästaveln. :(

Nu kan ju jag tycka att det är viss skillnad på att avstå från familjens nöjesresa till fjällen en gång per år och att avstå från motion/träning av ett levande djur som man äger.

Men, angående "farliga" omotionerade hästar, så kan det kanske vara så att en del tror att deras hästar skulle bli monster utan motion, tänker jag.
Jag trodde det förut när det gällde min äldsta häst. Hon är explosiv och intensiv, det händer alltid mycket omkring henne och det händer snabbt. Hon älskar att arbeta och vara duktig, och har brukat bli "vass" i huvudet vid vila. För ett år sedan fick hon gädjefnatt (alternativt kraftiga vårkänslor) på dressyrbanan och lyckades få av mig vilket resulterade i många frakturer, sjukhusvistelse och lång rehab. Hon fick vila lika länge som jag då ingen annan ville rida henne, men har skött sig exemplariskt efter att jag kunde börja rida igen. Nu vilar hon återigen efter en operation av en annan skada som jag hade redan innan "luftfärden", och jag räknar inte med annat än att hon kommer att uppföra sig när det blir dags för ridning igen. Nu är detta en häst som klarar av, och tom mår väldigt bra av, att arbetas i skritt. Så det börjar vi med och hennes hjärnceller får ordentlig stimulans av det jobbet. Som försiktighetsåtgärd longeras hon innan jag sitter upp, hon får "springa av sig" under kontrollerade former och jag kan läsa av sinnesstämningen också. Skulle hon vara "glad i hatten" så sitter jag inte upp den dagen.

Sedan är alla hästar förstås olika. Det finns säkerligen de som förvandlas till "monster" om de inte tränas. Fast de är knappast många.
 
Jag säger som flera här. Skaderisken i hanteringen är mycket större än vid ridning. Mina hästar går i stora hagar och blir inte det minsta tokiga om de inte rids, men de behöver motioneras för att inte bli feta och den som är fångkänslig ska hållas igång på ’order’ från vet. Om jag nu börjar longera och tömköra eller göra annat sådant som jag gör ganska sällan i vanliga fall är risken större att jag skadar mig än om jag rider - inte för att hästen blir sjövild utan för att jag är ovan och kan klanta till det hela.
Så - jag säger det igen - RISKBEDÖMNING!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
658
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 182
Senast: Squie
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 403
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 103
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp