Ridstopp eller träning - ryttarna är eniga

Oavsett energi så ska en häst inte vara en skaderisk för den som hanterar den. Vad gör man då om något sker så den blir stående ett tag liksom? Boxvila? Buköppning? Att alla hästar är olika är en sak, men njae, det där köper jag inte. Jag vet mer än väl hur det är att ha en koko häst i andra änden av repet och har ryggat ut min till paddock/hage mer än en gång för att hon håller på att ha ihjäl sig själv och alla runt henne, men hon har fått lära sig. Min erfarenhet är också att det är en ganska kort period efter plötslig avställning som det kryper i skinnet på dem, så länge de går i vettiga hagar. De flesta hästar vänjer sig efter en tid med stillastående, annars hade det ju aldrig funkat med konvalescenter t.ex.
Står en häst tillräckligt länge eller är sjuk, så tappar den ju kondition. Då har man inte det problemet.

Det ser man på ridskolehästarna - har de vilat tre dagar så sitter ryttarna löst på många av dem. När de kommer hem från långsemester på sommarbetet är det ingen av dem som har energi att bocka.

Så har man en häst i full kondition, även om den är snäll, så får man ställa av den en månad minst, eller inte alls, om man vill minimera skaderisken.
 
Hur gör ridskolorna? Om man inte ska rida i nuläget på grund av skaderisken så måste ju alla ridskolor stänga ner. Personligen hade jag varit mer orolig för att smittas av Corona av ngn i stallet än att ramla av hästen om jag varit ridskoleeyttare.
Vi har ännu inte fått några direktiv som säger att vi ska stänga, tvärtom ska barns idrotter så långt det är möjligt hålla igång. Vi tänker som alltid på säkerheten.
 
Skaderisken i hanteringen är mycket större än vid ridning.
Fast vänta en sekund här, har du källa på detta?
Den statistik jag sett säger inte detta, utan tvärtom, de allra vanligaste olyckorna innefattar fall från hästen.
Jag håller med om att riskminimering kan se olika ut och hoppas att alla tar sitt ansvar att göra en riskbedömning utifrån sin situation och sina hästar (eller vad man nu håller på med). Däremot tycker jag att man ska vara försiktig med att prompt hävda sin rätt att fortsätta som vanligt.
 
Att undvika onödiga risker och tänka till lite extra är väl inte detsamma som att sluta leva?
Det beror på vad man menar med onödiga risker och tänka lite extra. Vi kan helt enkelt inte undvika allt och vissa risker tar liksom ut varandra. Det finns risker med inaktivitet och att undvika alla kontakt med omvärlden också, så jag tar risken att gå ut och röra på mig och att ibland kommunicera med folk fast jag kanske stukar foten eller öka risken att bli smittad när jag inte totalt minimerar alla kontakt med andra. I många länder anser man det en onödig risk att lämna lägenheten/huset utan ärenden som att handla eller gå till apoteket.

Hade jag haft min häst kvar på samma ställe som tidigare hade jag fortsatt att rida. Rent krasst så är det enormt mycket större risk att köra till stallet än att för mig rida den hästen. Jag har inte hört någon propagera för att man ska sluta köra bil för att inte riskera att belasta sjukvården pga bilolycka. Med andra hästar så hade jag kanske gjort en annan bedömning.
 
Fast vänta en sekund här, har du källa på detta?
Den statistik jag sett säger inte detta, utan tvärtom, de allra vanligaste olyckorna innefattar fall från hästen.
Jag håller med om att riskminimering kan se olika ut och hoppas att alla tar sitt ansvar att göra en riskbedömning utifrån sin situation och sina hästar (eller vad man nu håller på med). Däremot tycker jag att man ska vara försiktig med att prompt hävda sin rätt att fortsätta som vanligt.
Det beror väl på vad ’som vanligt’ innebär Jag tror att vi har väldigt olika referensramar här.
De hästar som jag ibland ser vissa rida skulle jag aldrig i livet sätta mig på - Coronatider eller ej, medan för dessa ryttare det ju är ’det vanliga’. Jag har ramlat av min häst en gång på 3 år ( unghäst) och det var när hon blev ordentligt skrämd av en flock kor. Jag kommer rida ’som vanligt’ eftersom jag bedömer risken att bli skadad som mycket låg, men jag kan ju undvika att rida förbi just en kohage med ystra kor i dessa tider. Hjälm och väst har jag alltid och kommer att ha även nu.
 
Det beror väl på vad ’som vanligt’ innebär Jag tror att vi har väldigt olika referensramar här.
De hästar som jag ibland ser vissa rida skulle jag aldrig i livet sätta mig på - Coronatider eller ej, medan för dessa ryttare det ju är ’det vanliga’. Jag har ramlat av min häst en gång på 3 år ( unghäst) och det var när hon blev ordentligt skrämd av en flock kor. Jag kommer rida ’som vanligt’ eftersom jag bedömer risken att bli skadad som mycket låg, men jag kan ju undvika att rida förbi just en kohage med ystra kor i dessa tider. Hjälm och väst har jag alltid och kommer att ha även nu.
Du svarade inte på min fråga?
 
@Hedinn

Det varierar naturligtvis från häst till häst men många tävlingshästar är så prestationsavlade idag att de är riktiga abetsmyror. Har ett sto på 23 en fd tävlingshäst och hon har sådan energi att hon blir farlig om hon inte går på två dagar. Hon är inte dum men liksom spritter i kroppen på henne. Hon skulle dessutom inte hålla om jag ställde av henne. Så hon hålls igång på lite lagom nivå.

Självklart tycker jag att man kan sänka risknivån genom att rida mycket markarbete och hoppa på en lägre nivå, men att ställa av hästarna helt tror jag inte alls på. Det får man igen med mycket mer svårhanterliga hästar.
 
Fast vänta en sekund här, har du källa på detta?
Den statistik jag sett säger inte detta, utan tvärtom, de allra vanligaste olyckorna innefattar fall från hästen.
Jag håller med om att riskminimering kan se olika ut och hoppas att alla tar sitt ansvar att göra en riskbedömning utifrån sin situation och sina hästar (eller vad man nu håller på med). Däremot tycker jag att man ska vara försiktig med att prompt hävda sin rätt att fortsätta som vanligt.
Rätt ska vara rätt - bland de som sökt sjukhusvård så är ridolyckorna lite vanligare:
’Den vanligaste olyckan var att en ryttare föll från hästen. Detta hände i mer än hälften av det totala antalet olyckor. Andra vanliga händelser var att hästen sparkade eller trampade en person. Hälften av de hästrelaterade olyckorna inträffade på öppna fält och i skogen och ca 40 procent vid en ridskola.’
källa: forskningsrapport på hastsverige.se
 
Det skulle vara intressant att veta hur många ridtimmar som görs på ridskola resp privat, dvs om ridskolorna är överrepresenterade när det gäller ridolyckor. Svårt att tro att 40% av alla ridtimmar görs på ridskolor med tanke på hur många privathästar det finns i landet.
 
@Hedinn

Det varierar naturligtvis från häst till häst men många tävlingshästar är så prestationsavlade idag att de är riktiga abetsmyror. Har ett sto på 23 en fd tävlingshäst och hon har sådan energi att hon blir farlig om hon inte går på två dagar. Hon är inte dum men liksom spritter i kroppen på henne. Hon skulle dessutom inte hålla om jag ställde av henne. Så hon hålls igång på lite lagom nivå.

Självklart tycker jag att man kan sänka risknivån genom att rida mycket markarbete och hoppa på en lägre nivå, men att ställa av hästarna helt tror jag inte alls på. Det får man igen med mycket mer svårhanterliga hästar.
Jo, det förstår jag att det är så, men tycker att det är oroväckande att aveln gått i en sån riktning och att det anses vara okej och normalt... Men det är ju egentligen en annan diskussion. Jag håller på med en ras där hästarna kan vara fullt tävlingsavlade på hög nivå, men ändå hanteras av barn under viloperioder - för att man är noggrann med det i aveln också. Så det går ju att kombinera. :)

Som sagt, ställa av hästarna helt har jag inte förespråkat heller, det är attityden "jag kan minsann inte..." som jag tycker är lite tråkig i ett sånt här sammanhang. Vi behöver se möjligheter istället för hinder för att hjälpa varandra i den här krisen. Som jag förstått det hade aldrig Italien något specifikt ridförbud utan att det var utegångsförbudet som gjorde att även ridning blev förbjuden "på köpet", så att säga. Och då gäller ju det automatiskt de flesta andra sporter också. Nu får vi ju hoppas att vi slipper såna åtgärder, men om det sker får man nog vara beredd på att ställa om rejält, och det inte bara på hästfronten. Men då kanske man "tvingas" skicka ut hästarna på lösdrift och ha nån som ser till att de får mat och vatten dagligen, bara, i pricip.

Men där är vi inte, och hoppas att vi slipper komma dit, men så länge kan vi ju, precis som du skriver, sänka risknivån så gott man kan. :)
 
Står en häst tillräckligt länge eller är sjuk, så tappar den ju kondition. Då har man inte det problemet.

Det ser man på ridskolehästarna - har de vilat tre dagar så sitter ryttarna löst på många av dem. När de kommer hem från långsemester på sommarbetet är det ingen av dem som har energi att bocka.

Så har man en häst i full kondition, även om den är snäll, så får man ställa av den en månad minst, eller inte alls, om man vill minimera skaderisken.
Jag håller inte med om den där månaden. Tror det för de flesta är oundvikligt att vid något tillfälle få "stillestånd" på en häst i full kondition. Antingen pga skada, pga omständigheter hos ryttaren, pga underlag/väder eller bara något så enkelt som en tappsko. Om alla hästar skulle balla ur och bli livsfarliga monster efter ett par tre dagar utan träning skulle ridning nog vid det här laget vara typ förbjudet av allmänpreventiva skäl. Efter många år med jobb i stall har jag hittills inte stött på en enda normalfungerande, väluppfostrad tävlingshäst som blir en skaderisk vid normal hantering. De som är livsfarliga att leda till och från hage är liksom det alltid, pga uppfostran, och inte pga energi. Jag har själv en häst som skulle kunna springa tills hon dog typ, henne måste jag alltid se till att "blåsa ur" på lina efter några dagars lugn och ro - men det är ju för att inte riskera att slå ihjäl mig när jag rider. Hade hon betett sig så till och från hagen hade vi nog blivit utslängda ur stallet (och jag hade som ägare skämts ihjäl).
 
J
Jag har sett statistik (nu kan jag inte skaka fram en källa) men då var det iaf i samband med utsläpp och lastning det hände mest människoolyckor.
Det finns ju olika nivå av olyckor också. En bruten tå, vrickad handled och annat kanske man inte behöver uppsöka akutvård för idag (även om man kanske skulle göra det i normalfallet). I Stockholm spår de ju att intensivvårdsplatserna inom kort kommer vara fyllda, och det är ju främst allvarligare skador vi verkligen behöver undvika. Och de tror jag nog (även om jag gissar totalt, samt baserat på min omgivning och personliga erfarenhet) främst sker i ridsammanhang.
 
Har inte stött på några som blir farliga av att behöva ställas av från tävlingskondis, visst har kanse kedja behövts när dom ska ledas men inte mer och idioterna har varit lika mycket idioter även i full träning. Har jobbat mest i travet och privat är det stösta delen fullblod, ponnyraser eller hästar med mycket fullblod i sig.
 
Vi fortsätter rida. Man får väl ta ett beslut utefter sin egen situation. I vårt fall handlar det varken om att hästar behöver gå, inte har tillräcklig hage eller blir farliga, utan att dottern helt enkelt ska få fortsätta göra sin idrott så långt det är möjligt precis som folkhälsomyndigheten rekommenderar. När det kommer till sjukhus så är det i alla fall inte stängt på resten av alla avdelningar här, och vårdcentraler har det relativt lugnt. Kirurg är ju ofta inte samma personal som infektion etc. Men det är klart, skulle det komma nya restriktioner att hela sjukhus stänger ner för att coronapatienter hoppar in på dem och min vän som är just kirurg måste börja arbeta på infektion tillsammans med alla sina kollegor, då får vi ta ett annat beslut vid det tillfället givetvis. Vad det verkar just nu är det ju dock planerade operationer till exempel som blir fördröjd, medan akut sjukvård fortfarande, i alla fall i den här regionen, fungerar som den ska. Planerade besök och remisser här tar det ändå 10 månader att få så för tillfället ser jag faktiskt inte just det som ett problem. Tack och lov så, peppar peppar, är ju intensivvård relativt ovanligt att det måste till när det kommer till hästolyckor. Kan inte vara många promille det handlar om som behöver intensivvård efter en avramling med tanke på hur många som rider varje dag? Självklart kan olyckan vara framme, men skulle tippa på att den är framme oftare efter bilolyckor än ridolyckor.

Att skidanläggningar stänger för att det är påsk tycker jag inte är riktigt jämförbart. De som finns i min region har öppet denna helg och skistar stänger just för att inte påverka människor att resa och för att de regionsjukhus de har ofta har dålig kapacitet och ligger långt ut i ingenting. Det är inte samma sak som att de egna invånarna inte ska få hjälp om de rider eller åker skidor (har dessutom från en ganska säker källa som arbetar på en av anläggningarna hört att i alla fall den anläggningen har backar öppna för ortens egna bor men stängt hotell och stugor så det handlar med andra ord mer om att påskfirare ska avstå från resor än att backarna behöver stänga för skaderisken). Närmsta backen från mig, en skidanläggning många besöker även om den inte tillhör de stora, är redan stängd. Inte pga coronan eller skaderisker utan pga att vi inte bor i fjällvärlden och vi har haft för lite snö i vinter.
 
Jag har hittills i mitt hästliv (20 år har jag ridit) aldrig behövt någon vård p.g.a. ridning eller hästar. Har trillat av några få gånger. Det beror inte på att jag är extra duktig utan för att jag har ett ganska bra säkerhetstänk från början och väljer hästar med omsorg. Trygga helst lite äldre hästar trivs jag bra med. Rider inte de som är unga, vilda eller har en tendens att bocka, stegra eller annat farligt.
 
Jag håller inte med om den där månaden. Tror det för de flesta är oundvikligt att vid något tillfälle få "stillestånd" på en häst i full kondition. Antingen pga skada, pga omständigheter hos ryttaren, pga underlag/väder eller bara något så enkelt som en tappsko. Om alla hästar skulle balla ur och bli livsfarliga monster efter ett par tre dagar utan träning skulle ridning nog vid det här laget vara typ förbjudet av allmänpreventiva skäl. Efter många år med jobb i stall har jag hittills inte stött på en enda normalfungerande, väluppfostrad tävlingshäst som blir en skaderisk vid normal hantering. De som är livsfarliga att leda till och från hage är liksom det alltid, pga uppfostran, och inte pga energi. Jag har själv en häst som skulle kunna springa tills hon dog typ, henne måste jag alltid se till att "blåsa ur" på lina efter några dagars lugn och ro - men det är ju för att inte riskera att slå ihjäl mig när jag rider. Hade hon betett sig så till och från hagen hade vi nog blivit utslängda ur stallet (och jag hade som ägare skämts ihjäl).
Vem har sagt något om livsfarligt monster? Normal häst med lite överskottsenergi som det är dumt att sätta sig på, snarare. Om man inte är väldigt sadelfast. Och alla är ju inte det.
 
Hur gör ridskolorna? Om man inte ska rida i nuläget på grund av skaderisken så måste ju alla ridskolor stänga ner. Personligen hade jag varit mer orolig för att smittas av Corona av ngn i stallet än att ramla av hästen om jag varit ridskoleeyttare.

Mina tränares ridskola kör på som vanligt, knappt något bortfall av elever.
De har fullt upp med privata träningar, tävlingsryttarna passar på att träna extra mycket istället.

Jag ska åka och träna terräng i morgon, alla grupper är fulla så intresset är på topp fortfarande.
Förhoppningsvis får vi börja tävla så småningom om igen och så är det ju lagom kul att börja från noll pga avställd häst.
 
Mina tränares ridskola kör på som vanligt, knappt något bortfall av elever.
De har fullt upp med privata träningar, tävlingsryttarna passar på att träna extra mycket istället.

Jag ska åka och träna terräng i morgon, alla grupper är fulla så intresset är på topp fortfarande.
Förhoppningsvis får vi börja tävla så småningom om igen och så är det ju lagom kul att börja från noll pga avställd häst.
+1 på den. Vi fick förmånen att låna en gammal räv till dottern som gått de högsta klasserna. Tyvärr blev det ju inga tävlingar och vi vet ju inte hur länge ponnyn får vara fräsch. Men den dagen tävlingarna kommer igång igen vill vi ju inte stå med en avställd 24åring där det kanske blir problem att rida igång han. Vi håller igång som vanligt och jag tänker inte heller känna skam om dottern åker av och belastar sjukvården. I så fall kan man ju inte gå ut alls.
 
Det finns ju olika nivå av olyckor också. En bruten tå, vrickad handled och annat kanske man inte behöver uppsöka akutvård för idag (även om man kanske skulle göra det i normalfallet). I Stockholm spår de ju att intensivvårdsplatserna inom kort kommer vara fyllda, och det är ju främst allvarligare skador vi verkligen behöver undvika. Och de tror jag nog (även om jag gissar totalt, samt baserat på min omgivning och personliga erfarenhet) främst sker i ridsammanhang.

Lite generellt svar men högg din knapp för att bekräfta att du har rätt: hästrelaterade olycksfall som har krävt akutvård är i majoritet orsakade av fall, inte hantering.

https://lakartidningen.se/klinik-oc...inom-ridsporten-forebyggande-av-storsta-vikt/

Här finns massor med intressanta hänvisningar till olika studier, om den inte redan blivit länkad i tråden.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
665
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 255
Senast: Squie
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 409
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 111
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp