Ridstopp eller träning - ryttarna är eniga

Det pratas bara om ridförbud. Men jag antar att man inte heller skulle få köra då? Hoppas verkligen inte att det blir så i Sverige, behöver kunna köra min ponny för att hon ska hålla lagom hull när hon betar...

Kan ju bli rätt spännande om alla ska ställa av sina hästar och folk sen ska leda exploderande hästar till/från hage etc. Det kan ju bli rätt farligt det med iom att de flesta inte har så superlydiga hästar/inte är vana vid att hantera tickande bomber. Det finns ju många som har små hagar/inga kompisar etc.
 
Kan ju bli rätt spännande om alla ska ställa av sina hästar och folk sen ska leda exploderande hästar till/från hage etc. Det kan ju bli rätt farligt det med iom att de flesta inte har så superlydiga hästar/inte är vana vid att hantera tickande bomber. Det finns ju många som har små hagar/inga kompisar etc.

Det bekymret har inte jag, men hästarna skulle garanterat bli lite uttråkade av att inte få se annat än hagen. Samt såklart rejält överviktiga... :(
 
Jag rider inte, och från och med i dag så får min dotter inte spela matcher, har vi bestämt.
För mig är hobbyn sekundär när sjukvården är kris och när mina vänners företag håller på att gå i konkurs. Jag vill inte belasta sjukvården närmsta månaderna, för min hobby.
Jag förstår om andra vill annat.
 
Jag rider inte, och från och med i dag så får min dotter inte spela matcher, har vi bestämt.
För mig är hobbyn sekundär när sjukvården är kris och när mina vänners företag håller på att gå i konkurs. Jag vill inte belasta sjukvården närmsta månaderna, för min hobby.
Jag förstår om andra vill annat.
Fast ska vi sluta hantera våra hästar alls då med tanke på skador som uppstår från marken? Låta dom stå i hagen bara eller inne i en box.
Jag skulle inte vilja leda ett stissigt kallblod som inte får motion mellan hagen och stallet iaf, det för mig är farligare än att sitta på det.

Ridsport innehåller djur som har behov av motion, de ska inte behöva lida för att vi har en epedimi. Fotbollen behöver inte sparkas på, men hästen behöver motioneras.
Skillnad på hobby och hobby.
 
Fast ska vi sluta hantera våra hästar alls då med tanke på skador som uppstår från marken? Låta dom stå i hagen bara eller inne i en box.
Jag skulle inte vilja leda ett stissigt kallblod som inte får motion mellan hagen och stallet iaf, det för mig är farligare än att sitta på det.

Ridsport innehåller djur som har behov av motion, de ska inte behöva lida för att vi har en epedimi. Fotbollen behöver inte sparkas på, men hästen behöver motioneras.
Skillnad på hobby och hobby.
Alla gör som de vill. Jag har fattat mitt beslut utifrån min egen inre kompass. För mig är det inte så farligt att låta hästen stå. Det var hårdare för mig att sätta matchförbud för min dotter.
 
Alla gör som de vill. Jag har fattat mitt beslut utifrån min egen inre kompass. För mig är det inte så farligt att låta hästen stå. Det var hårdare för mig att sätta matchförbud för min dotter.
Beror på vad för häst man har och i vilken kondition den är i. Min häst blir jäkligt brötig om han får vila helt och rätt odräglig att leda. Han behöver som alla hästar röra på sig för att må bra.
 
Det bekymret har inte jag, men hästarna skulle garanterat bli lite uttråkade av att inte få se annat än hagen. Samt såklart rejält överviktiga... :(
Tristess överlever de ju om det är så att det är riktig kris och man måste. Men som i ditt fall med hästar som riskerar sjukdom etc av att inte träna och då ev bli för överviktiga så blir det ju liksom inte ok att låta dem lägga på sig hur som helst. Så du har ju en annan sida av myntet sas.
 
Beror på vad för häst man har och i vilken kondition den är i. Min häst blir jäkligt brötig om han får vila helt och rätt odräglig att leda. Han behöver som alla hästar röra på sig för att må bra.

Min häst är högblodig och vill gärna både springa och tänka för att må bra. Men han är så pass känslig och påverkbar att man inte löper någon risk att skadas om han är överladdad.

Nu bor ju jag i bushen med den extra mark som då gärna finns. Men då jag bodde i Sthlm så fanns det ju många ställen med frimärksrutor, inga hagkompisar, kort utetid och rätt ostyriga hästar. Det var ju regelbundet folk som skadades bara av det, när hästarna ändå tränades.
Det känns ju inte superlyckat att förbjuda träning av såna hästar.
 
Min häst är högblodig och vill gärna både springa och tänka för att må bra. Men han är så pass känslig och påverkbar att man inte löper någon risk att skadas om han är överladdad.

Nu bor ju jag i bushen med den extra mark som då gärna finns. Men då jag bodde i Sthlm så fanns det ju många ställen med frimärksrutor, inga hagkompisar, kort utetid och rätt ostyriga hästar. Det var ju regelbundet folk som skadades bara av det, när hästarna ändå tränades.
Det känns ju inte superlyckat att förbjuda träning av såna hästar.
Min är en kallblodstravare, känslighet är väl inte vad de är mest kända för.. 😅
Han har 6 ha hage, men behöver motion och tankearbete ändå.
 
Jag skulle med all sannolikhet belasta vården mer om jag INTE fick rida på x antal veckor.
Först skulle min ena häst bli full av överskottsenergi och farlig för sig själv iochmed att hon drar såna repor i hagen och inte tittar var hon springer.
Sen skulle hon bli farlig för mig som skulle försöka promenera henne eller på annat sätt aktivera henne för att hon INTE skulle springa sig (och hagkompisen) sönder och samman.
Så sen skulle jag behöva uppsöka vård pga skada orsakad av att hon INTE ridits.
Sen skulle förmodligen mina stackars stallkompisar behöva hantera henne och i sin tur kanske behöva uppsöka vård.
(Här nånstans skulle vi förmodligen få åka till veterinär pga nåt tok hon ställt till med i hagen efter några veckors total passivitet)
Och då, om inte förr, skulle jag behöva kontakt med kurator. Förmodligen skulle jag bli inlagd på psyk.
(Jag säger det inte som ett skämt, jag HAR blivit inlagd på psyk flera gånger, ofta i samband med häst/ridbrist)
Så gissningsvis typ 5-7 vårddygn + några vanliga besök av, säg 6 veckors ridförbud (om jag inte lyckades hitta en enorm lösdrift att slänga ut hästarna på inom en vecka, då skulle det nog "bara" bli psyk) jämfört med, kanske max 2 besök under ett år av hästrelaterad skada...
 
Jag tänker alltid på säkerheten och det kommer jag göra även fortsättningsvis. Att vara ute och rida är jätteviktigt för min både fysiska och psykiska hälsa. Jag tillhör en yrkesgrupp som har fått mycket mer att göra i dessa tider och mina hästar och ridningen är terapin som gör att jag orkar.

Risken för att jag skall skada mig har ändå blivit mindre på grund av att jag numera åker bil endast en gång i veckan för att handla mat.
 
Jag har slutat hoppa, även om jag tror att risken är liten att nåt händer ens då. Men sluta rida skulle skada min kropp (EDS, hålls i schack av ridningen) och knopp (utmattning som hålls i schack av hur mkt jag blir i nuet). Så resonerar jag så så ökar jag risken för min hälsa vid ridförbud.
 
20200329_085316.jpg

Tänker inte tala om för den här killen att han inte får träna närmaste tiden 🙈 Eller han måste träna begränsad mån då han har en senskada, så han måste röra sig utöver hagen numera. Sen ska han ge tusan i att stå på bakbenen men svårt när överskottsenergi vill ut 😣
 

Liknande trådar

  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
670
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 999
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 409
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp