Ridtränare stängs av på livstid – anklagas för sextrakasserier

Den amerikanska tränaren och före detta hoppryttaren George Morris, som har ett OS-silver på meritlistan, har stängts av på livstid av det amerikanska ridsportförbundet. Han anklagas för olämpligt sexuellt uppförande mot en minderårig.
 
Jag fattar inte riktigt, uppträdde han "olämpligt" mot minderårig för 50 (50!!) år sedan och det kom fram först nu? Så han gjorde nåt dumt i typ 30-årsåldern och har sedan skött sig, men stängs NU av på livstid?
Känns lite... Jag vet inte, självklart ska allt sånt tas på största allvar, men om han inte gjort nåt på 50 år, är det helt i relation till det då..?
 
Jag fattar inte riktigt, uppträdde han "olämpligt" mot minderårig för 50 (50!!) år sedan och det kom fram först nu? Så han gjorde nåt dumt i typ 30-årsåldern och har sedan skött sig, men stängs NU av på livstid?
Känns lite... Jag vet inte, självklart ska allt sånt tas på största allvar, men om han inte gjort nåt på 50 år, är det helt i relation till det då..?
Vad jag förstår är det anklagelser som aldrig prövats rättsligt. Han är inte den enda inom ridsporten som stängts av på liknande sätt och flera av dem har tagit sitt eget liv läste jag.
 
Jag fattar inte riktigt, uppträdde han "olämpligt" mot minderårig för 50 (50!!) år sedan och det kom fram först nu? Så han gjorde nåt dumt i typ 30-årsåldern och har sedan skött sig, men stängs NU av på livstid?
Känns lite... Jag vet inte, självklart ska allt sånt tas på största allvar, men om han inte gjort nåt på 50 år, är det helt i relation till det då..?

Fast vem vet om han gjort ngt eller ej under dessa resterande 50 år? Självklart ska det utredas oavsett, kanske det finns fler som vågar träda fram efter detta. Gubbslem hör inte hemma ngnstans oavsett om de heter George Morris eller är ngn annan"avgudad" person..
 
Självklart är det ju enormt tragiskt om han har gjort någonting mot någon som orsakat sånt trauma att det tagit 50 år innan det kommit fram. Samtidigt så hoppas jag att det faktiskt finns ordentliga bevis för det eftersom det vore lika tragiskt vare sig gubben är oskyldigt anklagad eller om det är någonting som ”alla” har vetat om att han gjort men hållit tyst med fram till nu för att han är den han är.
 
Jag antar att amerikanarna inte stänger av honom pga endast hörsägen 😎

Jag blir så förvånat less på de som håller gubbslem bakom ryggen, hoppas Karma besöker dem med. De allra flesta som har blivit utsatta, får negativa följder pga övergreppen. Många begår självmord, andra får äta medicin mot PSD i resten av livet osv.
Så JA!! Efter 50 år ska det Äntligen upp till ytan!
Bort med alla gubbslem, de har inget existensberättigande om jag får bestämma :yuck::rage::yuck::rage:
 
Fast vem vet om han gjort ngt eller ej under dessa resterande 50 år? Självklart ska det utredas oavsett, kanske det finns fler som vågar träda fram efter detta. Gubbslem hör inte hemma ngnstans oavsett om de heter George Morris eller är ngn annan"avgudad" person..

Nej det är det väl ingen (utom möjligen han själv och ev. andra offer) som vet i nuläget. Men just därför tycker jag det är konstigt att han stängs av på livstid, när det inte är utrett av t.ex. polis eller liknande (vad jag förstått?) utan "bara" är baserat på uppgifter till amerikanska ridsportförbundet. Det känns liksom inte riktigt rättssäkert, vare sig han är ett megaslem eller "bara" gjort en grej för 50 år sedan.

Avstängd under vidare utredning hade jag förstått till 100%, men avstängd på livstid baserat på uppgifter om "olämpligt uppträdande" ("bara" olämpligt eller olagligt?) för 50 år sedan... Nja. I mina ögon blir det lite konstigt.

Och innan nån kommer dragande med nåt tröttsamt att uppskattade gubbar kommer undan med massa skit och ursäktas osv, jag hade tyckt precis lika oavsett om det varit en helt okänd gubbe som stängts av på livstid baserat på 50 år gamla misstankar, utan utredning. Och jag har råkat ut för liknande gubbslem själv så det är inte att jag inte har nån aning om hur det kan upplevas från offrets/offrens situation.
 
Jag har varit pa flera av hans kliniker och han ar verkligen varsta sortens “gubbslem”. En sa vidrig person, men da han har hog status I sporten har Han ursaktats och ingen har varit villig att ga vidare med hans ackel. Och jag lovar att det inte var en incident ... aven om jag inte kan bevisa det var det mycket tydligt hur han behadlade vissa unga tjejer pa klinikerna, HELT annorlunda an de mer mogna kvinnorna.
Tack och lov att nagot tydligen vagat stiga fram.. Antligen.
 
Jag har väldigt svårt att tro att amerikanska förbundet skulle stänga av en sådan profil som George Morris är och har varit under många år utan att det finns grund för det. Tycker det är rätt osmakligt med hur många som försvarar honom, även utan anklagelserna om sexuella övergrepp så är han ökänd för att vara en otrevlig översittarsnubbe.
 
Jag har varit pa flera av hans kliniker och han ar verkligen varsta sortens “gubbslem”. En sa vidrig person, men da han har hog status I sporten har Han ursaktats och ingen har varit villig att ga vidare med hans ackel. Och jag lovar att det inte var en incident ... aven om jag inte kan bevisa det var det mycket tydligt hur han behadlade vissa unga tjejer pa klinikerna, HELT annorlunda an de mer mogna kvinnorna.
Tack och lov att nagot tydligen vagat stiga fram.. Antligen.

Så då är det alltså rimligt att anta att han stängs av på livstid nu för att någon äntligen vågat träda fram, fast "alla" vetat hur han hållit på i många år? Isåfall är det självklart jättehemskt och alla de som vetat men inget sagt borde verkligen skämmas. Antar isåfall att de som nu beslutat att stänga av honom har vetat men inget viljat göra så länge ingen enskild person tagit steget att berätta. Och isåfall, vidrigt!
 
Jag har väldigt svårt att tro att amerikanska förbundet skulle stänga av en sådan profil som George Morris är och har varit under många år utan att det finns grund för det. Tycker det är rätt osmakligt med hur många som försvarar honom, även utan anklagelserna om sexuella övergrepp så är han ökänd för att vara en otrevlig översittarsnubbe.

Jag vet absolut inget om honom, varken om han (som @hastflicka antyder) är "känd" för att vara ett äckel eller om han är en översittare. Fast just att vara en otrevlig översittare bör väl inte påverka om man stängs av eller ej, att vara otrevlig är ju i sig inget straffbart.
 
Jag vet absolut inget om honom, varken om han (som @hastflicka antyder) är "känd" för att vara ett äckel eller om han är en översittare. Fast just att vara en otrevlig översittare bör väl inte påverka om man stängs av eller ej, att vara otrevlig är ju i sig inget straffbart.
Är man i den ledarposition som han är/har varit i så anser jag att det är fog nog för att bestraffas av förbundet.
 
Så då är det alltså rimligt att anta att han stängs av på livstid nu för att någon äntligen vågat träda fram, fast "alla" vetat hur han hållit på i många år? Isåfall är det självklart jättehemskt och alla de som vetat men inget sagt borde verkligen skämmas. Antar isåfall att de som nu beslutat att stänga av honom har vetat men inget viljat göra så länge ingen enskild person tagit steget att berätta. Och isåfall, vidrigt!

Super oversittare med tydliga ackel vibbar. Men det behovs att nagon som vet och hartillrackliga bevies stinger fram. Som #me too. Det racker inte med sadana som mig, som kant vibbarna sager vad vi tror.
 
Super oversittare med tydliga ackel vibbar. Men det behovs att nagon som vet och hartillrackliga bevies stinger fram. Som #me too. Det racker inte med sadana som mig, som kant vibbarna sager vad vi tror.

Men om "alla" har vetat, hade det inte hjälpt om många såna i din situation, som sett och fått vibbar, berättat? Tjejernas föräldrar? De äldre kvinnorna som tränat med de yngre tjejerna?
Menar självklart absolut inte att någon skuld eller något ansvar ligger på "alla runtomkring", men jag vill ändå gärna tro att alla ögon och öron "runtom" kan hjälpa de som blivit utsatta (och de som riskerar att bli det i framtiden)
 
Men om "alla" har vetat, hade det inte hjälpt om många såna i din situation, som sett och fått vibbar, berättat? Tjejernas föräldrar? De äldre kvinnorna som tränat med de yngre tjejerna?
Menar självklart absolut inte att någon skuld eller något ansvar ligger på "alla runtomkring", men jag vill ändå gärna tro att alla ögon och öron "runtom" kan hjälpa de som blivit utsatta (och de som riskerar att bli det i framtiden)
Människor är jättebra på att tro vad de vill tro på. Det som är enklast. Det sker inte medvetet (vilket är ett skäl att inte döma och jobba på att se mer själv medvetet och utan förutfattade meningar). Ofta så ändrar vi vår uppfattning för att passa in i en grupp eller för att få våra egna handlingar att passa vår självbild.

Det finns ett berömt experiment där man lurat försökspersoner att tro att två helt olika streck var lika långa helt enkelt genom att placera dem i en grupp som påstått att så är fallet.

Har man lite kunskap är man inte så förvånad över att ingen sett något - men man (jag) beundrar de människor som vågar träda fram
 
Detta får en lite annan innebörd så här med facit i handen:

548DF69A-3E47-47E1-BEC6-D6772312FC50.png
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Tidigare i år stängdes den amerikanske hoppryttaren Rich Fellers och hans fru av från att utöva någon form av ridsport, då de utreddes...
Svar
2
· Visningar
1 174
  • Artikel
Hästnyheter Den amerikanske hopptränaren som tidigare i sommar stängdes av på livstid efter anklagelser om sexuella övergrepp frias nu. Efter att ha...
Svar
0
· Visningar
528
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den amerikanske hopptränaren som nyligen stängts av på livstid efter uppgifter om sexuellt utnyttjande av minderårig förnekar alla...
Svar
0
· Visningar
551
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En amerikansk hopptränare har blivit avstängd på livstid efter uppgifter om sexuellt utnyttjande av minderåriga. Tränaren är gift med...
Svar
0
· Visningar
474
Senast: Gunnar
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp