Ridtränare stängs av på livstid – anklagas för sextrakasserier

Den amerikanska tränaren och före detta hoppryttaren George Morris, som har ett OS-silver på meritlistan, har stängts av på livstid av det amerikanska ridsportförbundet. Han anklagas för olämpligt sexuellt uppförande mot en minderårig.
 
Nej det är det väl ingen (utom möjligen han själv och ev. andra offer) som vet i nuläget. Men just därför tycker jag det är konstigt att han stängs av på livstid, när det inte är utrett av t.ex. polis eller liknande (vad jag förstått?) utan "bara" är baserat på uppgifter till amerikanska ridsportförbundet. Det känns liksom inte riktigt rättssäkert, vare sig han är ett megaslem eller "bara" gjort en grej för 50 år sedan.

Avstängd under vidare utredning hade jag förstått till 100%, men avstängd på livstid baserat på uppgifter om "olämpligt uppträdande" ("bara" olämpligt eller olagligt?) för 50 år sedan... Nja. I mina ögon blir det lite konstigt.

Och innan nån kommer dragande med nåt tröttsamt att uppskattade gubbar kommer undan med massa skit och ursäktas osv, jag hade tyckt precis lika oavsett om det varit en helt okänd gubbe som stängts av på livstid baserat på 50 år gamla misstankar, utan utredning. Och jag har råkat ut för liknande gubbslem själv så det är inte att jag inte har nån aning om hur det kan upplevas från offrets/offrens situation.

Kanske vet dem mer än vad vi andra gör, fått tagit del av utredningen osv, jag har ingen aning om det utretts av polis eller inte. Oavsett finns det sannolikt en bra grund till varför han är avstängd på livstid.
 
@karamelldrottningen Vad var så roligt med det jag skrev? Varför bemöter du det inte på ett mer vuxet sätt än sådär?
Som sagt var det inte helt seriöst inlägg utan mer en anekdot om min mening var inte att ordagrant förklara hur han varit osv. Men denna bild med tillhörande citat visar ju tydligt och han är ju inte ensam om att ha varit just sådan men däremot upphöjd till skyarna därav blir ”raset” mer påtagligt till skillnad om han vore vem som helst.
 
Den var lite skämtsamt menat ;). Ingen vill väl ha en idiot som förebild
Oavsett vad han gjort så kan ingen ta ifrån honom att vara en skicklig ryttare och tränare, jag ser inget roligt alls i det här, enbart tragiskt om det stämmer det han är anklagad för och förbannad om "alla" visste men inte hindrade honom tidigare.

En av mina hästar som var utlånad på foder hämtade jag hem svårt misshandlad från ett par som "alla" visste vad han gick för, tyvärr hade ingen ryggrad nog att berätta för mig att flera sett honom misshandla hästar tidigare. Hade jag fått veta det hade de aldrig fått låna henne, nu trodde jag det var vettigt folk för inte kunde jag tro att min "vän" inte skulle berättat något sånt för mig. Istället började jag få flera hintar om att allt inte stod rätt till, men ge fan i att hinta och mörka, klara klarspråk! :rage:
 
Oavsett vad han gjort så kan ingen ta ifrån honom att vara en skicklig ryttare och tränare, jag ser inget roligt alls i det här, enbart tragiskt om det stämmer det han är anklagad för och förbannad om "alla" visste men inte hindrade honom tidigare.

En av mina hästar som var utlånad på foder hämtade jag hem svårt misshandlad från ett par som "alla" visste vad han gick för, tyvärr hade ingen ryggrad nog att berätta för mig att flera sett honom misshandla hästar tidigare. Hade jag fått veta det hade de aldrig fått låna henne, nu trodde jag det var vettigt folk för inte kunde jag tro att min "vän" inte skulle berättat något sånt för mig. Istället började jag få flera hintar om att allt inte stod rätt till, men ge fan i att hinta och mörka, klara klarspråk! :rage:
Det är förjävligt.
 
Människor är jättebra på att tro vad de vill tro på. Det som är enklast. Det sker inte medvetet (vilket är ett skäl att inte döma och jobba på att se mer själv medvetet och utan förutfattade meningar). Ofta så ändrar vi vår uppfattning för att passa in i en grupp eller för att få våra egna handlingar att passa vår självbild.

Det finns ett berömt experiment där man lurat försökspersoner att tro att två helt olika streck var lika långa helt enkelt genom att placera dem i en grupp som påstått att så är fallet.

Har man lite kunskap är man inte så förvånad över att ingen sett något - men man (jag) beundrar de människor som vågar träda fram

Asch experiment visade väl att folk tycker det är obehagligt att gå emot gruppen, inte att de faktiskt trodde att den tredje linjen avvek på ett sätt som majoriteten felaktigt hävdade (fast ja en del svarade efter att de tvivlade på vad de hade sett).
 
Men om "alla" har vetat, hade det inte hjälpt om många såna i din situation, som sett och fått vibbar, berättat? Tjejernas föräldrar? De äldre kvinnorna som tränat med de yngre tjejerna?
Menar självklart absolut inte att någon skuld eller något ansvar ligger på "alla runtomkring", men jag vill ändå gärna tro att alla ögon och öron "runtom" kan hjälpa de som blivit utsatta (och de som riskerar att bli det i framtiden)

Nu vet jag att de allra flesta har pa buke star bakom #me too ... det ligger samma psychology bakom GM... det ar valdigt latt att sitta vid “sideline” och se alla “vibbar” men hur rapporterar man det? Till vem?
De unga tjenerna var helt focuserade pa att bli battre i sin sport och var mycket unga och oerfarna men sa lyckliga att bli “den utvalda”. Om dottrarna forsakrade att allt var bra, vad skulle foraldrar gora? GMs Status innom hastvarlden var enorm har i USA, Han var en gud och om man (ja, jag pratade om det) sa nagot negativt sa forsvarade andra honom.
 


Det ar over 10 ar sedan jag var passed en av hans kliniker, men det kanns ratt nar du sager det. Jag tror han stood med handen, hogt upp, pa laret bade pa pojkar och flickor medan han pratade med publiken. Vissa smekte han omt, sa det sag ut som om det var ren tankspriddhet.
Som jag said, super ackel gubbe.🤬

Om det nu ar sa att han at gay, och jag tror att det stammer, sa ar det bara varre da det ar aven varre stigma for pojkar/man att stiga frame.
 
Jag har varit pa flera av hans kliniker och han ar verkligen varsta sortens “gubbslem”. En sa vidrig person, men da han har hog status I sporten har Han ursaktats och ingen har varit villig att ga vidare med hans ackel. Och jag lovar att det inte var en incident ... aven om jag inte kan bevisa det var det mycket tydligt hur han behadlade vissa unga tjejer pa klinikerna, HELT annorlunda an de mer mogna kvinnorna.
Tack och lov att nagot tydligen vagat stiga fram.. Antligen.
Varför har du fortsatt gå på hans clinicar om du upplever honom som ett gubbslem? Borde du inte redan efter första gången du märkte att han var så slutat stötta hans evenemang? Eller ska man skilja på person och prestation? Jag vet inte, frågar för att jag funderar. Lite samma med MJ. Fortsätta lyssna på hans musik eller inte?
 
Varför har du fortsatt gå på hans clinicar om du upplever honom som ett gubbslem? Borde du inte redan efter första gången du märkte att han var så slutat stötta hans evenemang? Eller ska man skilja på person och prestation? Jag vet inte, frågar för att jag funderar. Lite samma med MJ. Fortsätta lyssna på hans musik eller inte?

Man kan absolut jämföra med MJ iallafall. Känns mer som folk försvarar GM än MJ vilket känns ganska ofattbart i mina ögon/öron
 
Varför har du fortsatt gå på hans clinicar om du upplever honom som ett gubbslem? Borde du inte redan efter första gången du märkte att han var så slutat stötta hans evenemang? Eller ska man skilja på person och prestation? Jag vet inte, frågar för att jag funderar. Lite samma med MJ. Fortsätta lyssna på hans musik eller inte?

Jag gick for att kompisens dotter red I flera av hans kliniker. Dessutom forsakrade alla att jag sag spoken. Den sista kliniken jag gick pa var han vidrigt hackande pa en aldre kvinna som verkligen ville lara sig... och fick ett hysteriskt utbrott pa en tjej I 15ars aldern nar hennes hast kastde av honom efter att han otaligt sa till henne att sitta av sa skulle han visa.
Jag gick alltsa som “family” och gratis
 
Senast ändrad:
Jag gick for att kompisens dotter red I flera av hans kliniker. Dessutom forsakrade alla att jag sag spoken. Den sista kliniken jag gick pa var han vidrigt hackande pa en aldre kvinna som verkligen ville lara sig... och fick ett hysteriskt utbrott pa en tjej I 15ars aldern nar hennes hast kastde av honom efter att han otaligt sa till henne att sitta av sa skulle han visa.
Jag gick alltsa som “family” och gratis

Det du beskriver ovan är ju otrevlighet. Den är ju GM välkänd för och har aldrig förnekat.

Knapplån

Jag har extremt svårt tro de stängt av på livstid pga hörsägen. De har tagit till det mest ingripande de har, avstängning på livstid. Mot en legendar, dvs medvetna om att det kommer bli extremt stort. Att det kommer överklagas osv.

De kunde stängt av på en kortare tid, en mildare åtgärd som pga GMs ålder skulle fått samma effekt.

Men de tog till det absolut tyngsta de hade - trots vetskapen om att det skulle skaka om hästvärlden internationellt. Och de gjorde det efter sin utredning. Jag tror de har mer än ord mot ord eller hörsägen.

Saken är inte prövad rättsligt i domstol och kommer inte bli det, brottet är preskriberat.

Såvida det finns en utredning med substans, vilket jag tror, anser jag det är helt rätt. Homosexualitet i USA är inte helt okomplicerat äns idag, än mindre när gärningen ska ha begåtts. Jag ser det inte förvånande att offren inte vågat träda fram innan. Och utan metoo osv som visat att inte ens de mäktigaste är oantastliga och kan fällas även de hade det antagligen aldrig kommit fram.

För mig är det struntsamma om der hände enbart då och han varit ett helgon sen dess. Avstängningen är lika berättigad. Han ska snarare vara glad han kom undan och kunde bygga en karriär i så många år, och inte fick konsekvenserna förrän nu. Det är inte syns om gubben för han är gammal och nästan klarade sig.

Allt ovan under utgångspunkt det finns substans i anklagelsen och avstängningen då, men jag tror som sagt det gör det.
 
https://www.nytimes.com/2019/08/08/sports/george-morris.html

Låååpng artikel som är relativt heltäckande dock kring både sas för och emot. Naturligtvis svårt garantera sanningshalten men så är det ju alltid med anonyma vittnesmål.

Framgår dock att det funnits och utretts en anmälan mot GM tidigare men där de inte ansåg bevisningen räckte för avstängning. Samt vittnesmål om det klassiska "alla visste, ingen vågade säga, det var andra tider då och sågs om opassande men inte olagligt" typ.
 
Apropå det med varför så många försvarar osv. Jag tror det både kring GM och MJ handlar om att det är en uppskattad förebild som man nu inte vet hur man ska förhålla sig till. GM är ju inte en mindre skicklig ryttare eller tränare oavsett, men det blir lite kaos i förhållningssättet. Är det okej tycka en pedofil är en fantastisk musiker eller inte? Svårigheten att skilja på person och artist, person och atlet, person och gärning för sporten etc. Och än mer att skilja på brottslig gärning och gärning för musiken, för sporten etc.

Samt att det både för GM och MJ handlar om ett utnyttjande av ställning för att få sexuell tillfredsställelse. Men utan våld och fysiskt tvång. Det ger utrymme för att lösa kollisionen mellan beundran och avsky genom att glida på skalan och förlägga ansvar hos den minderårige eller helt tycka det måste sakna substans eftersom den minderårige "var med på det då" och "klagar" först senare.

Folk kan för lite psykologi och har för svårt att även 2019 inse att en sexualbrottsling inte är en ful gubbe som man redan på yttre attribut och första anblick kan se vad han går för, och heller inte behöver vara en våldsanvändande våldtäktsman. Utan den genomsnittlige typiske sexualbrottslingen är precis som vem som helst på alla plan utom ett och inte kan identifieras enkelt. Och det skrämmer för kan xxx vara det så kan ju grannen, kollegan, maken eller pappan vara det. Och DET är för mkt för psyket och då måste man distansera sig.

Jag är egentligen mer förvånad men samtidigt inte över att folk inte ens förstått grundläggande viktimologi än att de försvarar personer de helt saknar relation till. Liksom okej att GM vänner går i försvar, men Lilla Lotta som inte har närmare relation till GM än att hon vet det är en gammal gubbe som förekommer i memes, är känd för att vara hård och otrevlig och tydligen är en legend. Att hon försvarar, det är tråkigt. Just för det är den där reflexen att slå ifrån sug istället för att hantera.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Tidigare i år stängdes den amerikanske hoppryttaren Rich Fellers och hans fru av från att utöva någon form av ridsport, då de utreddes...
Svar
2
· Visningar
1 174
  • Artikel
Hästnyheter Den amerikanske hopptränaren som tidigare i sommar stängdes av på livstid efter anklagelser om sexuella övergrepp frias nu. Efter att ha...
Svar
0
· Visningar
528
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den amerikanske hopptränaren som nyligen stängts av på livstid efter uppgifter om sexuellt utnyttjande av minderårig förnekar alla...
Svar
0
· Visningar
551
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En amerikansk hopptränare har blivit avstängd på livstid efter uppgifter om sexuellt utnyttjande av minderåriga. Tränaren är gift med...
Svar
0
· Visningar
474
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp