Ridträning av startande travhäst

Sv: Ridträning av startande travhäst

Jag har nämligen en känsla av att det är en skröna att det funkar att ridträna i längden... :crazy:

Där kan jag inte hålla med dejj, har själv ett sto som inte gick att köra annat än i lopp (å knappt då heller:angel: ) utan ridningen hade vi aldrig kommit så långt med henne som vi gjorde (sprang in närmare 3mille å vann ett antal V75) Tilläggas bör att det va "riktig ridning" det handlade om, inte på med en sadel släpp lös och håll i dejj utan riktig ridning..;)
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Jag red hos en proffstränare för några år sen när detta att galoppträna travare var rätt nytt. Flera av hans hästar gick galoppintervaller på rakbana 2 ggr i veckan, och det var fullt ös medvetslös. En häst som en tjej brukade rida gick inte att få i galopp, "ryck han ur balans!" ropade de alltid till henne, men det gick inte så han fick trava lika fort som vi andra galopperade. Gissa om han gick sönder?

En av de som jag red gick bara ridträning utom när han startade. 2 galoppjobb i veckan och 3 dagar reds han i skogen. Funkade för honom.
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Det var systern som startade. Dock gick det inte heller lysande. Den hästen som startade ikväll rids mycket sparsamt och då endast i samband med starter.
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Jag har sett/hört många antydningar om att ridträna travhästar, men funkar det verkligen att rida snabbjobb?

Håller benen?

Vilken typ av jobb är att föredra? Vilken typ av sadel?

Anledningen att jag funderar är att min 4-åring fungerar mycket bättre under sadel än för vagn (tror det har med vinkeln på bettet i munnen att göra).

Och JA, jag VET att jag gav upp med honom för ett halvår sedan men av olika anledningar är han kvar och jag tror att vi är på väg att hitta felet. Går det inte så blir han inte kvar efter sommaren.


galoppintervaller är nog det bästa, då det inte sliter så mycket på ben som i travjobb på ryggen gör.

Jag brukar rida i en vanlig allroundsadel eller i western sadel.
westernsadeln är nog lite bättre på varmblodets rygg än allroundsadeln.
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Där kan jag inte hålla med dejj, har själv ett sto som inte gick att köra annat än i lopp (å knappt då heller:angel: ) utan ridningen hade vi aldrig kommit så långt med henne som vi gjorde (sprang in närmare 3mille å vann ett antal V75) Tilläggas bör att det va "riktig ridning" det handlade om, inte på med en sadel släpp lös och håll i dejj utan riktig ridning..;)

Hur fick ni ihop "riktig ridning" under snabbjobben? :confused:

Fattar inte riktigt...
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Hur fick ni ihop "riktig ridning" under snabbjobben? :confused:

Fattar inte riktigt...

Snabbjobb gick hon inte, behövdes inte under säsongen, dock kollades hon av i början av året, då i sulky-aldrig under sadel. Ridningen gick till största del ut på att damen skulle hålla formen och lugna ner sejj..springa kunde hon liksom ändå.. Ridvärmdes även då det inte gick att köra henne annat än i lopp..
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Ja men det är ju det jag menar, man hör om hästar som "bara ridtränas" men de jag sett som ridtränats på banan har varit vettvillingar som det aldrig blivit nåt speciellt med.
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Ja men det är ju det jag menar, man hör om hästar som "bara ridtränas" men de jag sett som ridtränats på banan har varit vettvillingar som det aldrig blivit nåt speciellt med.

Jaa.."ridträningen" där sadel (som oftast inte ens passar) bara slängs på, upp med en ryttare, döva ordentligt och håll dejj kvar i tyglarna förstår jag inte, tyvärr ser man alldeles för mkt av den "träningen" på travbanorna, däremot den riktiga träningen som det finns tanke bakom funkar faktiskt. Sen är de ju olika från häst till häst men utan ridningen hade vi inte kommit dit vi kom.
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Den här tråden har gett mig många svar på mina funderingar och jag tror att vi kommer att fortsätta som vi börjat.

Dressyra minst en gång i veckan, skritta mycket i form och försöka träna upp orken med rakbaneträning. När han orkar bra sidoförflyttningar åt båda hållen är han säkert mogen att börja vässa formen igen. :idea:

Det är möjligt att jag kommer att testa honom i monté framöver, då givetvis i min gamla galoppsadel. Men det beror helt och hållet på hur han utvecklas och om vi löser de sista av hans problem.
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Låter som ett vettigt upplägg:) ett plus på vintern är ju att det (oftast) finns snö att pulsa runt i..suverän ryggträning och dom är så illa tvungna att ta det lugnt med snö upp till knäna, givetvis bara i skritt om snön är jättehög;)

Lycka till med ridträningen:banana:
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Ja typ... Här är det lera upp till knäna i stället...

Första vintern han var här fanns det snö. :crazy: Men då var han i så dålig form att man knappt kunde utnyttja den.
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Ajdå..snön på vintern är underbar:love: här har vi nästan alltid massa snö att pulsa i:D
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

ghost: En framgångsrik häst som enbart ridtränades under (senare) delen av sin karriär var Eric Trot. Och drygt 2,8 mille är ju ett godkänt resultat... :angel:
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Reds han snabbjobb också? I så fall, trav eller galopp??? :idea:
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Sprang han in 2,8 mkr efter det att han började ridtränas?
Tränades han upp i tävlingskondition med endast ridträning?

Jag tror att Eric är ett exempel på att ridträning fungerar på en färdig starthäst som startar regelbundet.
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Att bara ridträna funkar bra om man gör det i galopp.
Minns min gamla passhäst First Blood för typ 1000 år sen. Han galoperades enbart och det gjorde han i flera år, han startade och gick bra.
Jag vet flera hästar som gått/går bara på enbart ridträning.
Adielssons hästar är bra exempel tex.

De som misslyckas brukar göra det för att de tränar för långt och för hårt.
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

hejsan hejsan, vi ridtränar bara våra hästar, förutom snabbjobben på banan (det händer inte ofta). ridvärmer dem också innan lopp. gör det inte för att det är bättre eller dylikt utan av den simpla anledningen att hästarna verkar tycka att det är mycket roligare! (har mestadels "gammelhästar"). Dessutom har vi en "bråkstake" som blir helt vild och galen, JÄTTEHET, framför vagn. Han blir supersnäll och avslappnad när vi rider honom (därav ridvärmer vi). Passar jättebra att träna gallopp-intervaller & även trav-intervaller på ryggen. Vi använder olika sadlar men mest allaroundsadlar med TJOCK padd (typ fårskinnspadd el. renskinnspadd med schabrak under) & lindade ben!

vi rider oftast efter sandvägarna vi har på ca 2 mil & tränar intervaller i grupp. Nu på vintern blir det lugna pass på ca 2 timmar i djupsnön men även på stenhård sandväg.

2 av våra hästar har förbättrats inom travet av detta! kan ju vara för att det är äldre hästar som är less & gillar förändringarna helt enkelt.

lycka till
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 706
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 454
Senast: mackan
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 440
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp