Ridträning av startande travhäst

ghost

Trådstartare
Jag har sett/hört många antydningar om att ridträna travhästar, men funkar det verkligen att rida snabbjobb?

Håller benen?

Vilken typ av jobb är att föredra? Vilken typ av sadel?

Anledningen att jag funderar är att min 4-åring fungerar mycket bättre under sadel än för vagn (tror det har med vinkeln på bettet i munnen att göra).

Och JA, jag VET att jag gav upp med honom för ett halvår sedan men av olika anledningar är han kvar och jag tror att vi är på väg att hitta felet. Går det inte så blir han inte kvar efter sommaren.
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Jag skaffade en montésadel till Loviz.
Dock blir hon störd av mig under snabbjobben men bättre med den lättar sadeln än med hopp-eller dressyrsadeln.

Benen tror inte jag tar mer skada än vanliga snabbjobb, jag lindar fram och har gamascher bak, precis som när vi kör henne.

Däremot dressyrtränar jag och även hoppar jag min travahäst, egentligen rider jag alla lika dant av dem i stallet och då är en häst en ridhäst som skall bli hopp- och dressyress.
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Ridträning i snabbare tempo alltid i galopp, i snabb trav blir ryggen alltför hängmattelik och tornutskotten kommer då för nära varandra för att det ska bli hälsosamt att sitta ovanpå.
Jag föredrar en halvbomsadel med tjock padd under.
Benen brukar hålla, absolut. Galopp är en bra gångart, gummibandsliknande "töjning" av kroppen som släpper på spänningar.
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Jag är fullt medveten om ryttarens påverkan på hästen, därav mina funderingar. Jag har nämligen bara "hört talas om" och inte sett någon häst som fungerat i praktiken på enbart ridträning.

Med just den hästen tror jag inte att galoppträning är lämpligt utanför ridbanan, för arbetsgalopp borde inte "ge" tillräckligt för att jämnställas med ett snabbjobb? Nu har jag ingen aning, men skulle kunna tänka mig att det ligger i samma intervall som jogg?

Alltså är jag över huvud taget inte säker på att det skulle fungera.

Det är ju betydligt svårare att hålla koll på farten när man rider än när man kör och pulsmätaren måste ju med vid varje träningstillfälle.

Jag kanske formulerade mig lite korkat, håller KROPPEN menar jag givetvis. Rygg-problem -> hältor innan man hittat grundorsaken.

Typ av träning? Intervaller? Rundbanejobb?

Är det någon som har en häst som bara ridtränats? Hur länge har det funkat skadefritt i så fall? 2 månader, 6 månader eller längre?
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Min valack ridtränas bara, men sällan snabbjobb- kanske 1-3 ggr under sadel. Rider långa motionspass, varvat trav & skritt. Testat av honom för vagn 3 ggr i år,innan start(April) & 2 ggr i höst(sept & Nov). Denna träning har han gått sen ET & vet. blev inblandad i Januari. Han har blivit stabilare i "bakvagnen", slutat att slå sig på den fördömda vä.bak kotan bla. plus satt en fin rygg muskulatur, numera "platt" & jämn i stället för karprygg & se ut som ett upp & ner vänt "V"... Inga skador, ET kollade igenom honom efter 6 mån u.a. Han har i år satt två personliga rekord, 17,5 & 17,9. Hade innan sprungit tider i loppen som 1.23,8 bla...... :angel: Ska tilläggas att jag rider honom med bomlös sadel.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridträning av startande travhäst

Har du någon rakbana med sand att hålla till på? Det är ju en hel del tränare som i princip enbart använt den formen, dock galoppjobb. Själv har jag ridit min ena enbart i galopp i uppförsbacke för att hon var alldeles för het att köra för mig. Hon har inte gått sönder på det sättet i hela kroppen, utan har alltid gjort bra lopp och tagit pengar, däremot har hon problem med korsförlamning till och från, men jag tvivlar på att det beror på träningen.

Jag tror att det sliter mer än vad det ger att regelbundet träna travjobb under sadel, men i måttlig dos så varför inte? Sätt upp en ryttare i balans bara. Som djurjouren skriver är det nog ryggen som tar stryk mer än benen, tror jag. Och om du ska försöka dig på ridträning på det sättet tycker jag du ska lägga ner oerhört mycket tid på en rejäl grund så hästen har de muskler i ryggen som krävs.

Jag rider mina jobb i en galoppsadel med halvbom.
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Snabbjobb är inte aktuellt på flera månader ännu (börjar kanske i mitten av februari) och hästen dressyrjobbas ca 1 gång i veckan så ridmusklerna kommer. Plus att han skrittas MASSOR i bra form och jobbar bra med ryggen. Det kanske är en fördel att han har rätt kort rygg? Jag hoppas att jag blir tillräckligt stark i foten tills dess så jag kan träna honom själv för balansen är det ingen fel på! :idea:

Han står under behandling av osteopat plus att jag själv masserar honom (utbildad).
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Jag trodde du menade att du skulle rida alla jobb med honom :idea: Tror absolut inte ridträning gör någon skada i annat fall, det är väl snabbjobben som sliter på dem, allt annat ser i alla fall jag som positivt (jag ridtränar mina hästar jättemycket, nu har jag i och för sig inga super hästar utan vanliga mediokra, men ändå).
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Vem har annat än vanliga hästar??? :angel:

Jag menar egentligen inte någonting utan spånar mest... :p

Tyvärr bor jag mitt på slätten och har inte tillgång till nån sandbana, vi skrittjobbar mycket i en backe med högt gräs men där har jag inte kunnat träna honom ännu på grund av att det är en 70-väg, som det varit 90 på innan, precis bredvid. Spänner de sig faller ju hela idén med att träna backe.
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Det är sant... Men slätten... Du har inga stora åkrar du kan galoppträna och dressyrträna och för den delen även motionstravträna på?

När jag jobbade i galoppstall och hade min travare med mig, galopptränade jag honom alltid på åkrarna innan han var startklar... Nu var ju han en rätt kass travhäst i och för sig och inte ens medioker men i alla fall :D
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Jag vet många som bara ridtränas på det viset. De får en snabb formtopp sen springer de inte så mkt mer, alternativt så springer de inte alls.
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Ja precis, det är det jag haft känslan av. Därför startade jag den här tråden.

Jag har nämligen en känsla av att det är en skröna att det funkar att ridträna i längden... :crazy:

Cambrie: Tyvärr inga åkrar i träda, jag körde lite intervaller på en innan de plöjde och fy sjutton vad tungt det var denna regniga höst. Man fick köra ca 20 sek. långsammare än på rakbanan. :idea:
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Det jag har sett så kan det funka med ridträning på en häst i full tävlingskondition som startar regelbundet. Däremot kan jag inte minnas någon som har lyckats träna upp en häst till startkondition med bra resultat genom ridträning.
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Men en regelbundet startande häst behöver ju inte så många snabbjobb. :idea:

Det kanske är DET som gör att det fungerar i de fallen?
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Men det måste ju bero på vad man vill bevis med hästen, alla hästar har ju inte kapacitet att vinna v75 flera gånger men det behöver ju inte bero på träningen.

Hästen jag har är bortsett från fyra intervalljobb som inte jag kört henne i och tre provlopp på tre år enbart ridtränad på olika sätt då hon blir alldeles för het och stark när man kör henne, hon har trots allt tagit pengar i samtliga starter som jag har startat henne i utan tre, då hon haft korsförlamning, blivit påkörd, och varit sjuk... Det tycker inte jag är en formtopp utan en bra amatörhäst som bär sina kostnader själv? Dock kommer hon kanske aldrig vinna i v7, men det beror nog snarare på hästen i sig själv.

Men som conversation piece skriver, att helt enbart träna upp en häst via ridträning från unghäst till starthäst är nog väldigt svårt, någon gång måste man ju se att de fungerar i vagn i alla fall.

Snabbjobb i trav däremot tror inte jag heller på, men däremot tror jag absolut att man kan få samma "ork" även av vanliga, lite snabbare galoppjobb, och det sliter betydligt mindre än travjobben, anser jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridträning av startande travhäst

Jag ridtränar en av hästarna i stallet. Hon rids i alla typer av jobb (långsamt i hoppsadel och snabbjobb i galoppsadel) av den anlednignen att hon lätt blir okontrollerabar framför vagn.

Just denna hästen är kanske inte helt representativ för alla starthästar generellt. Hon är opererad i ena framknäet och upptränad efter konvalecensen fram till kval och en montéstart (dock med katastrofalt resultat i starten) med enbart ridning.

Dock får det lite bära eller brista när det gäller detta stoet då vanlig träning inte fungerar tillfredställande. Och hittills verkar knäet hålla.
De andra starthästarna i stallet rids sparsamt och då oftast i skritt eller långsam trav.
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Min häst startade som tvååring, kördes sönder och av någon anledning fortsatte de att köra järnet med honom trots att han började strula. Tjänade 5000 spänn och sen tog det tvärstopp, har 20 i rekord på aK. Startade senast i november eller december 2005.

Vid de 3-4 ggr jag testat honom på rundbana har VB inte burit som det ska i kurvorna vilket resulterat i att han blivit het. Han är för det mesta en hygglig häst även om han är lite tung men så fort han får ont blir han otäck.

Och då är jag en sån där som saknar "rädd-genen". :o
 
Sv: Ridträning av startande travhäst

Att ridträna hästarna är mycket bra - så länge man kan rida dem i rätt form och de inte stressar upp sig. De bygger muskler på ett helt annat sätt då de ridtränas än vid vanlig långsamkörning och de orkar mer i loppen. Svagheter som upplevs i t ex kurvor kan försvinna eller iaf minska en hel del. Långsamkörning och snabbjobb kan bara träna "så många" muskler...

Men jag tror inte så mycket på snabbjobbsträning under sadel, om det inte är i galopp med rätt underlag (inte hårt). Galoppen lär hästarna "finna benen" och de tycks bära sig bättre i travet om de är galopptränade, samt att om de skulle hamna i galopp under lopp har de lättare att ställa sig.
Dock behöver både ryttare och häst lära sig att balansera i trav om de ska starta i monté så vis sån träning kan givetvis behövas i de fallen.

Detta är mina erfarenheter och det kan säkert skilja sig från häst till häst en hel del. Men musklebyggande dressyr kan aldrig vara fel om den utförs rätt. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 375
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 429
Senast: mackan
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 410
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp