Ridtravare

Sparrisen123

Trådstartare
En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha det med galoppen? Eftersom de är avlade för att trava fort menar jag. Kan man få en bra, bärig galopp i form och så på dem också? Nu finns det kanske inget svar för alla hästar, men oftast. Kan de, rent fysiskt alltså, gå lika som tex ett halvblod i dressyr och hoppning i lätta klasser?
 
Sv: Ridtravare

Det beror helt enkelt på den enskilda hästens kroppsbyggnad tycker jag, vissa halvblod kan aldrig få en bra bärig galopp men det är väl mer vanligt för travare att dem har en markbunden galopp och lite svårare för att samla sig.
Men jag tror varenda travare med god fysik och med rätt ridning och träning kan gå bra i lätta klasser i dressyr och hoppning.
 
Sv: Ridtravare

Visst kan en fd. travare få en bra, bärig galopp men det beror på individen och vad ryttaren vill. Man har ju lite att jobba med och en del lär sej ju lättare än andra. Om man tränar så blir man bättre så är det ju och det gäller även hästar =)
 
Sv: Ridtravare

min har en bra galopp.
han är tävlad LA dressyr o upp tom 130 hopp.

nu vet jag dock att det inte är jättevanligt att dom går såna klasser...så att säga att varje häst skulle klara det är fel..men vissa individer klarar ju av det med rätt träning och framförallt krävs det tålamod av ryttaren för att få dom till en viss nivå.

Alla halvblod blir ju inte bra tävlingshästar heller....
 
Sv: Ridtravare

Jaha, men det är ju du ! o.O Har kollat på dina klipp på youtube ! Ni är ju så duktiga !! (: (:
 
Sv: Ridtravare

:rofl:

Måste bara säga detta, det var vansinnigt roligt om man vore här.. :D

Vi satt och tittade på ditt bildspel (jag och min bästa kompis) när det helt sonika kommer upp bilder från Arvika..... Och på en av dom så sitter just min bästa kompis, hon som är här, och det var vääldigt roligt i ögonblicket kan jag ju säga. Jag menar, vad stor är chansen liksom? :rofl:

Btw, såg ingen märkning på hästen eller är det bara jag som inte ser?

Måste tillägga, skitsnygg kavaj på dej/tjejen som hoppade.. Ursnyggt! :love:
 
Sv: Ridtravare

Lite olika på olika travare, framförallt om de gått på travet eller inte, men på de allra flesta kan man träna fram en hyfsad galopp och på en del en riktigt bra. Men ibland kan det ta tid.
Galoppen är ju inte på något sett 'bortavlad' på travarna, bara det att man inte avlat aktivt på hästar med en bra, tretaktig och bärig galopp.
Men ser man ett gäng travare rejsa i hagen väljer de ofta galopp...även om den oftast är mer markbunden och fyrtaktig än hos tex fullblod.
 
Sv: Ridtravare

*delvis knapplån*

Tack för alla svar! Och Stilett, din häst var långt över min bild av extravare! Jättefin :)
Men som jag förstår det på er kan man på (iallafall de allra flesta) få en ridbar galopp? De enda ridtravare jag har sett har tyvärr varit skogsmullehästar hos ganska orutinerade ryttare, så ingen av dem har väl fått någon ärlig chans så därför har jag ingen riktigt klar bild av ridtravare. Så tur att buke finns! :)
 
Sv: Ridtravare

vi har en travare i familjen, han är dock aldrig startad utan endast inkörd så han har ju redan där en fördel för sig. liten ca 150 cm och kort i kroppen.
har idag som 10 år gammal och när han varit ridhäst sedan 3 års ålder, en helt okej galopp som går att korta och länga, han fattar galopp från halt och gör enkla galoppombyten.
men hans galopp är väldigt markbunden (och väldigt skön att sitta ner i, man behöver inte ens anstränga sig ;)...) och det har tagit många år för honom att få styrkan att orka galoppera som han gör nu.

:)
 
Sv: Ridtravare

Så jag antar att det är en fördel om de är ostartade? Är det generellt sett lättare för de lite mindre travarna att få en bra galopp än för de större?

Jag har blivit lite sugen på att skaffa en extravare och se vad det kan bli, men då vill jag ju köpa en häst med så goda förutsättningar som möjligt :)
 
Sv: Ridtravare

Hästens storlek har inget med galoppförmågan att göra.
Det kan vara en fördel att de är ostartade om man ska göra ridhäst av dem ja, framförallt för att det då är mindre risk att de har förslitningsskador, plus att man inte behöver 'forma om' musklerna utan man bygger ridhästmuskler från början.
Å andra sedan finns det flera riktigt bra ridtravare som haft en karriär på travet innan, så det kan gå det också.
 
Sv: Ridtravare

Min ridtravare har jätte bra galopp och går jätte fint i form. Han har faktiskt bättre galopp än mitt halvblod. =)
Hoppar just nu 1.10 och är duktig i dressyren också. Jag tror det beror mycker på ryttaren och hur mycket tid man lägger ner på arbete.
 
Sv: Ridtravare

Ah okej. Har du (eller någon annan för den delen) någon koll på ungefär hur stor risk det är för förslitningsskador om den gått på travet innan?
Sedan borde man väl i och för sig märka det vid en veterinärbesiktning också tycker jag.

Hade helt missat det här forumet förresten, tack moderator som flyttade tråden :bow:
 
Sv: Ridtravare

han är frysmärkt, men den syns inte...jag har dock inte färgat det ellr dylikt..det enda som syns är 6:an...(den vita prick man ser på bilderna är alltså 6:an..) antagligen har dom slarvat när dom frysmärkte honom, den fastnade helt enkelt inte...men..faktiskt...så är jag glad för det...så fint är det inte med nr på halsen om man kan slippa :D

kavajen vet jag är köpt i vanlig klädaffär o sedan omsydd till tävlingskavaj.
 
Sv: Ridtravare

Ja, kavajen är verkligen snygg !
Jag ska förresten tala om för min häst att jag tkr att han ska ha din som idol och förebild ;)
 
Sv: Ridtravare

Ah okej. Har du (eller någon annan för den delen) någon koll på ungefär hur stor risk det är för förslitningsskador om den gått på travet innan?
Sedan borde man väl i och för sig märka det vid en veterinärbesiktning också tycker jag.

Det finns massor av skador som inte går att upptäcka vid en vanlig gårdsbesiktning, utan då går det åt en klinikbesiktning med röntgen....vilket man oftast inte brukar kosta på med så pass billiga hästar.

Hur stor risken är är omöjligt att avgöra utan att göra en sådan besiktning.
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 831
Senast: Bison
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 094
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 116
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp