Bukefalos 28 år!

Ridtur med hundproblem

Rouise

Trådstartare
jag blir smått tokig ibland.

Vi är 4 st ute på en tur med två hästar under ryttare och en häst för vagn med två personer i (jag den ena)

Vid ett ställe så vet vi att det finns en hund som är hästilsk. man kan höra den om man går för bi men jag har aldrig sett den. Andra i stallet har.

Iaf när vi var ute så kommer den hunden i full fart rest ragg och skäller som en tok. började sedan hoppa fram och nafsa mot hästarnas ben, Det blir nervöst och hästarna ganska stirriga. så hon som sitter i vagnen med mig hoppar ur och jagar in den på gården igen. Detta var en hund; typ border eller aussi. det var mörkt och jag hade en nervös Shire i tömmarna att hålla reda på. Hunden var inte prio ett så att säga.

Vi fortsätter allt är frid och fröjd så är vi på hemvägen så går vi förbi nästa hus med hundar. De har en lång uppfart på kanske 40 meter och en skogsväg utaför där som det går massor med hästar på varje dag.
dessa brukar skälla lite och kanske ta ett race på åkern på behörigt avstånd från hästarna. Dessa anses som snälla.

MEN idag så kommer en av dessa hundar fram. rest ragg morrar och skäller och förjer efter oss och hoppar fram gläfer till och hoppar tillbaka. vi får självklart stressade hästar igen.
Denna gången så är det min tur. Jag hoppar ur vagnen går mot hunden och säger " Nu går du hem" Var då ganska uppretad så mitt tonfall var inte snällt.
När jag går mot hunden så backar den, sen hoppar den fram och försöker nafsa till på mig eller jag han vill att jag ska bli rädd. så jag slutar gå mot den utan säger "gå hem"
hunden väl står still och är tyst så vänder jag mig om, då känner jag hur hundfan nyper mig bak på benet. Jag blir skogstokig så jag går mot hunden pressar tillbaka den in på gården helt enkelt. Allt detta tar kanske 5 minuter
Jag hade så jäkla lust att dräma ner hunden i backen men det gjorde jag självklart inte. men arg var jag! Detta var en golden

Den här hunden har alltrå vrålskällt morrat, gjort utfall och fört liv i 5 minuter. I huset så lyser det och man kan se att det flimrar ljus, som från en tv i ena rummet.
Vad är man för hundägare om man inte kommer ut och ser efter vad det är som händer när hunden låter helt hysterisk? Varför låter man den vara lös?

Fick höra sen att hundarna alltsid var lösa ute hemma på gården, vare sig ägren var och handlade eller ute och körde häst. så dom är helt klart inte hästrädda, dom följer med ibland när han är ute men sina hästar tydligen.

Blir så arg på folk som har hund men inget vett.
detta var en ren frustrations/klagotråd. kommentera om ni känner för det :P
eller klaga lite ni med, ibland är det nyttigt!
 
Sv: Ridtur med hundproblem

Dåligt! har man hund så har man ett ansvar. Tur att ni hade så pass lugna hästar att det inte hände nått värre, kunde ju slutat illa. Man kanske kan ringa till ägaren & berätta om vad hunden gjorde & att de känns obehgligt. Att den sprang till hästarna inte okej, att den naffsa dig INTE okej :crazy:
 
Sv: Ridtur med hundproblem

Så är det en hund som gör vid vårat stall, eller gjorde...

Träffat på den några gånger, men den har mest skällt och inte kommit fram, för några veckor sen gjorde den dock det. Ägaren står lite längre bort och flinar lite.

"Haha, var gör hästen om hunden kommer fram och biter den?" *råflin*
"Trampar på den..." svarade jag.

Jag har en Nordsvensk på 176 cm och som väger närmare ett ton. Kan säga att han flinade inte längre då. Min häst blir inte stirrig av sånt , han går på. Både på gott och ont, man får ha koll när det är barn med i stallet tex. Men i sånna här situationer är han ganska cool att ha med :P
 
Sv: Ridtur med hundproblem

Vad jag hatar sånt där. Har också träffat på idioter till hundägare.

Det värsta hände i början av min valacks inridning. Han var 3 år, väldigt nervös och osäker och rätt stirrig. Jag red ofta på en grusväg med lite "läskiga" grejer på för att han skulle lära sig att det inte är läskigt. Längs den vägen fanns en gård och där bodde två bordercollies. De var jämt ute på tomten och skällde hela tiden. En dag var ägarna ute och gick med dem, eller vad man ska kalla det. Hundarna sprang hit och dit längs vägen och ägarna gick typ 100 m bakom med noll koll.

Jag kom där med valacken och hundarna kom givetvis rusande mot oss båda två, skällandes som idioter. Så hästen tvärstannar och hundarna omringar oss och skäller som tokiga. Jag ryter åt hundarna men de hör ingenting, min häst blir mer rädd och kastar sig ut på åkern bredvid och drar. Hundarna jagar oss i kanske 100 m innan avståndet till oss blir för långt och de ger upp. Min häst skenar ytterligare 300 m, upp i skogen och jag får stopp på honom mot ett träd. Efter det får jag jobba i flera veckor med att få honom förbi gården.

Jag gick direkt tillbaka till vägen med hästen när han hade lugnat sig lite, hundarna kommer rusandes och jag bara vrålar åt dem. Då lämnar de oss ifred men skäller fortfarande. Jag väntar tills ägarna kommer fram och de var helt nollställda. Jag säger åt dem att hålla koll på sina hundar för i helvete och såg de inte vad som hände. Jag får till svar "Men rid inte här då."

Då svarar jag bara att nästa gång spöar jag dem med ridspöet (hundarna alltså, även om ägarna förtjänade det mer..) och att jag hoppas att hästen sparkar deras hundar.

En annan dag är jag ute med stoet och galopperar (lugnt) på en skogsväg. Ser i ögonvrån en människa stå skymd vid en gran i en sån där mötesplats som brukar finnas på smala vägar. Sen är det nåt som jagar oss, hästen är stensäker så jag fortsätter galoppera och tänker att människan kallar väl tillbaka hunden. Men nejdå ingen reaktion. När jag har galopperat en bit stannar jag hästen, och hunden, en borderterrier, hoppar upp och ner runt hästens ben. Jag tittar efter ägaren och ser en person gå en bit bort. Min häst slänger till sist ut ett bakben mot hunden, då vänder den och springer mot sin ägare. Ägaren har inte ropat på hunden en enda gång. Jag väntar tills ägaren kommer fram, och säger åt henne att hålla koll på hunden för fan, ungefär. Hon säger "Öhh han trodde nog det var ett rådjur." Jaha men själv är du blind som inte ser att det är en ryttare och häst?

Ibland undrar man vad det finns för jävla stolpskott därute. :crazy:
 
Sv: Ridtur med hundproblem

Man slutar aldrig förvånas över vissa hundägare,stolpskotten finns överallt..

Finns några här i mina trakter också..

Vissa har hundar med sig på ridturer,där det finns 0 kontroll över hunden,den är precis överallt och ingenstans..

Om jag är ute och rider och har min hund med mig,så brukar jag ibland rida förbi ett hus där hundar kommer utfarandes,samtidigt som jag då ber att min hund ska gå fot med mig och häst..inte lätt,får oftast hoppa av pga andra galna hundar..

Jag har lärt min hund tomtgränsen,trots att vi ej har staket..men likt förbannat kan det komma hundekipage förbi och locka på min hund eller släppa in sin hund på min tomt,med motiveringen "dom kan leka"..
 

Liknande trådar

Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 212
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 074
Senast: iNHALE
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 955
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 869
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp