Ridturen nära sluta i katastrof

(Hudiksvalls Tidning)
Den lugna ridturen förra lördagen hade så när slutat i katastrof för Annika Dahlin och hennes tioåriga sto Åkres Freja.
Freja blev skrämd samtidigt som en bil passerade henne bak-ifrån, svängde ut baken i vägbanan varvid bilisten körde rakt in i hästens bakdel.

http://www.ht.se/20030304/artiklar/H1_20030304_012_1_3.htm
 
Hurdryg får man bli?? Att be ryttaren att betala skader på bilen?? Det är ungefär som att du skulle köra rattfull, köra på någon varvid personen flyger upp på rutan och spräcker rutan. Är det då rimligt att den påkörde ska paya :confused:?? Nepp, tykker inte jag!!
 
Jag måste säga att jag inte är förvånad faktiskt. Men arg och ledsen blir man ju.

Varför måste det alltid hända en olycka INNAN människor reagerar?

/Madelene
 
Håller med dig men det är tyvärr så att många trots en olycka inte förstår allvaret i att skrämma en häst. Som ryttare är man ju ALDRIG betalningsskyldig så vida inte hästen sparkar sönder en nerställd och låst bil på en allmän parkering eller nåt :o (Lite överdrivet) :eek:
 
Känner en kvinna som red ett tokigt fullblod som när bussen kom för nära en dag bockade och slängde av sin ryttare mitt framför näsan på bussen, där låg hon i en hög och bussen körde vidare!!!!!! Är inte det rätt otroligt ! hon kunde ju ha brutit nacken eller ryggen och han bara drog!Måste man inte alltid stanna vid en trafikolycka? :confused:
 
Vidrigt att överhuvudtaget VÅGA ringa upp hästägaren och be om pengar!!! :eek:

Ett silverislands-sto var på vårt stall för inridning för några år sedan, hon är nu borttagen på grund av att en bilist blev irriterad på hästarna/ryttarna på vägen så han/hon körde rakt in i baken på stot som bröt benet och togs bort. En häst mer eller mindre verkar folk tänka... :cry:

//Malin
 
Menar det, det måste ju vara en helsjuk bilägare, att begära det när hästen kunde ha sprungit å skadat sig allvarligt, till och med haft ihjäl sig. :bump:
 
ja skulle då inte heller betala bilisten efter en sådan "olycka"... :mad:
 
det har hänt mig med!

Blev påkörd med min mkt trafiksäkra häst. Han hade i och för sig saktat ned, men min häst blev orolig, när han kröp en meter bakom oss, istället för att köra förbi.
Jag gjorde stopptecken.
Vi hamnade uppe på huven, först då tvärnitade han, varpå vi flög fram/ned. Hästen blev vansinnig, tog ett fyrfotssprång och "skickade upp" bak kärran, och demolerade det som var kvar av fronten. Sen flög jag åt ett håll och hästen ut i en havre åker!
Han klarade sig med lite skärsår. Bilisten var INTE pigg att betala veterinär kostnaden! Men vårdslöshet i trafik, slapp han ndan. Undrar vad som hade skett om han hade gjort så med en cyklist!
Märkligt nog, var inte hästen orolig för trafiken efter denna händelse, tack och lov!
Mvh
 
Min häst hette Åkres Able:)
fast d va ju inte det d handlade om förstås...dä så hemskt när sånt häsr händer...vi hade en ungefär likaadan olycka häruppe för ett tag sen :/
 
Re: det har hänt mig med!

står i samma stall som freja och fick en chock när annika kom hem och berätta vad som hänt. först tänkte jag att hon skojade då hästen glatt skuttade in i stallet som inget hänt. tänkte ju att har en häst blivit påkörd så borde skadorna bli större nu hittade vi ett litet sår på ena bakbenen och dagen efter syntes såret knappt.
änglavakt måste det ha varit men hemskt är det... usch
för nått år sedan var det en häst i närheten som skulle rida hem från ridskolan( inte på samma väg som den här olyckan) och hästen blev skrämd och hoppade ut framför en bil, den olyckan slutade inte lika väl kan jag meddela...*snyft*

men det är otroligt att det ska hända en olycka innan folk förstår saker...
 
Det är alltid bilistens fel... De står i gamla grundlagen... de är aldrig hästens fel! Så han måste stå för skadorna själv. Du som hästägare behöver aldrig betala...
 
sitter och läser det och tänker på att jag brukar sitta och fundera på om det var en eller flera ÄLGAR som kom efter vägen eller på vägen så SKULLE DET TAMEFAN bromsas så det var svart på asfalten , tycker att bilister brukar ha en komnstig inställning när man kommer med häst på väg , tycks inte vara någon skillnad när jag ser att det är lika över allt , hoppas det löser sig för alla som har blivet på körda
 
Jag tror inte många förare vet om att det alltid är deras fel. Har hört många säja det är en 70 väg och då får man köra 70 även för bi en häst och en häst sak vara trafiksäker om den ska vara på vägen.
Idiotter
Den enhet som har hand om trafikolyker borde göra en klistermärke som vi hästägare kan sätta på bakrutan på våra bilar med en bild med en ryttare eller häst där det står att TEX Det alltid är ditt fel Jag skulle gjärna ha en på min bil skulle inte du.
Måste informera för att få folk att förstå den ända sättet att få folk att andra sitt betende är när dom vet att det käns i plomboken.
MVH Karin
 
Tragiskt att en del bilförare inte kan respektera hästar och ryttare ute i trafiken. Och jag kan ju inte påpeka att åtminstone, så är inte jag gärna i trafiken med hästen, utan det undviker jag helst.

Men ibland för att omväxla hästen med lite varierande saker, så kan det ju vara kul och gå ut och gå/rida i skogen och dessvärre brukar man ju ofta få passera och gå längs vägar och över vägar.


Men jag tror självfallet att alla vi ryttare och hästmänniskor skulle hålla oss borta från trafiken med våra hästar om vi ändå hade möjlighet att komma ut i skogen utan att tvingas göra detta. Åtminstone skulle jag göra det.



Och jag tycker verkligen att det steg åt huvudet på bilföraren då han frågade ryttaren om inte hon kunde betala skadorna på bilen. Det är ju helt sjukt! Jag vet förvisso inte hur föraren körde men som ryttare är man ju ganska svag och kan kanske inte styra sin häst till fullo på en trafikerad väg. Då är det väll självfallet att bilisterna ska visa Hänsyn, tycker man...


Jag tycker snarare att föraren borde bett ryttaren om ursäkt, och hjälpt till och betala ev. skador på hästen i stället för tvärtom - fast att det vart på bilen då..

Lite vett tycker man folk borde ha! Dessvärre är det ju inte direkt alltid så... även om man skulle önska det. Och visserligen blev hästen skrämd men eftersom att hästen var van och inte ha reagerat på div. fordon innan vid vägen så tycker man att bilisterna borde ha agerat konstigt på något sätt eftersom att hästen gjorde det nu.


Och det var ju rena turen att hästen klarade sig!
 
Borde det inte räcka att göra bort sig så totalt och köra på en häst eller måste man göra sig ännu mer dum och be ryttaren betala. Det fanns NOG rimliga själ att försäkrinskassan inte ville hjälpa till med det! Att man har mage att kräva något sådant! MVH Curly :bump:
 
Att man vågar riskera fängelse (vilket alla dessa blådårar borde få) för att bli arg på en... häst?! Då är man sjuk. MVH Curly :bump:
 
nej, enligt svensk lag så måsteman inte hjälpa till när man blir vittne till en olycka. Du kan i princip hamna i en situation som enda vitne till ett dödsfall, men det är du själv som väljer om du vill gå fram o hjälpa.Personens död beror kanske på att hjäp dröjde för länge, alltså hade DU kunnat förhindra dödsfallet... helt sjukt. Det borde väl vara självklart att hjälpa en medmänniska i nöd!?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp