Bukefalos 28 år!

Ridunderlag???

viktoriaeriksson

Trådstartare
Har ingen aning om vart jag ska posta denna tråd någonstans, men flytta den ifall jag är helt fel ute!:laugh:

Iallafall så är min fråga; Vad rider ni på för underlag och vad är era erfarenheter, jag själv rider reining/hoppning/dressyr så jag är som ni kan förstå beroende av ett bra, mångsidigt ridunderlag.:confused:
Vi ska byta ut vårat gamla underlag som är i vårat ridhus men vet inte riktigt till vilket. Det som diskuteras är alltså vilket underlag som är bäst i både pris, mångsidighet, hållbarhet och hur mycket skötsel det kräver....

Roligt med så många svar som möjligt, SKRIV!:D
 
Jag gillar ridhus/paddock som har lite mer hårdare underlag typ som en nysladdad grusväg.
Värsta både jag och min häst vet är ridhus/paddockar som är som en sandstrand där det är så sjukt tungt att bara skritta i.

jag är mkt noga med att variera underlag och miljön för mig och min häst.
Att bara sitta och harva i ett ridhus/paddock oavsett underlag tror jag i längden ger skador på ett eller annat sätt både psykiskt och fysiskt.

Oftast blir de variation under samma tur.. en grusväg kan va stenhård sedan kommer man till en nysladdad och så går de över till en skogsstig för att avsluta längs en åkerkant.


Är man enbart ute efter pris finns de gratis underlag att få.. väggrus på våren är gratis.. sånt underlag har jag ridit i och helt okej.. visst får man gå igenom gruset efter glas och dyligt ett tag framöver.Men sällan de är sånt i mera kapsyler burköppnare plaskskedar å sånt skräp. Men gå en snabböversyn när man sladdat banan för å plocka bort skräp är att reka .
 
Håller med! Jag själv rider på många olika underlag under samma ridtur. Men just nu letar vi efter ett bra underlag att ha i ett ridhus.
Många säger ju att fibersand är det självklara, men jag har aldrig ridit på det underlaget och kostnaden skulle falla på ca 100 000+ ifall vi ska ha det i vårat ridhus. Så frågan är om det är det optimala(sett från alla perspektiv jag nämnde ovan)?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 809
Senast: shia
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 752
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
674
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp