Ridunderlag???

alice

Trådstartare
Har länge suttit med en fundering ang ridunderlag. Vi är ju så otroligt noga med att inte hoppa när det är hårt, inte trava/galoppera på hårda grusvägar eller när det är fruset. Men hur sjutton gör bananläggarna när de ska anlägga en ridbana i en befintlig anläggning, tex skandinavium eller globen?? Det är ju betonggolv i botten och sen ska ju ett underlag anläggas. Hur sjutton får de till ett bra, hållbart och fjädrande underlag? Hoppas någon vet, för jag har alltid undrat?

//Alice
 
Jag har för mig att de använder en blandning av torv och sand.. läste någonstans att de först lägger 10 cm och packar hårt och sedan lägger 5 cm som packas lite mindre hårt ovanpå det.. dvs så de övre lagret kan röra sig lite..
 
Hej
Ska förhoppningsvis göra en paddock till våren och har hört mig för allra bäst är det att lägga en grund och sen använda en sand som heter mjölsand och sen blanda med gummiflis för att få ett bra undlerlag
yrbin
 
Jag har för mig att gummiflis är förbjudet nuförtiden, pga nåt med miljön... Fast det kanske bara är jag som är förvirrad. :) Vore ju trevligt om man fick använda det.
 
Du ska nog inte ta för mycket intryck av hur man gör i globen mm. Det underlaget ska ligga några dagar. Det rids visserligen hårt på det under de dagarna, men det körs också mellan varje klass.

Det finns beskrivning av princip för underlag på ridsportförbundets hemsida.

Man har ju alltid betong eller sten eller något annat hårt i botten. Som bärlag. Sedan grus av olika sort och sist ett sviktande lager av någon form.
 

Liknande trådar

Hästvård Min kuse har senaste veckan känts rätt "knackig" i traven på ridbanan. (har en tidigare tråd om just detta) hon kan bitvis kännas helt...
Svar
8
· Visningar
1 538
Senast: AnneSofie
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 502
S
Träning Köpte mitt 13 åriga sto från en ridskola för två veckor sen. Där har hon gått i två år, 3-4 timmar om dagen, mest i ridhus och paddock...
Svar
16
· Visningar
1 449
Senast: Silly
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 334
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp